آموزش نرم افزار Ansys Maxwell

آموزش ماکسول

به دلیل درخواست‌های مکرر دانشجویان و مهندسان عزیز تصمیم به ساخت آموزش فارسی نرم‌افزار Ansys Maxwell کردیم و خوشبختانه توانستیم چهارفصل از این آموزش ویدئویی را آماده نماییم.

همان گونه که می‌دانید نرم‌افزار مکسول یکی از برنامه‌های بسیار مهم و البته کاربردی در رشته برق بخصوص گرایش قدرت می‌باشد که با داشتن دانش آن می‌توانید تمامی قطعات و دستگاه‌های برقی را شبیه‌سازی نمایید و از این شبیه‌سازی‌ها هم در راستای فهم بیشتر و هم ساخت اجزای و دستگاه‌های جدیدتر بهره بگیرید به‌طورکلی دامنه کاربرد این نرم‌افزار از دستگاه‌های الکتریکی شروع شده و انواع مغناطیسی، الکترواستاتیکی و … را در برمی‌گیرد و با اطمینان می‌توان گفت تقریباً تمام دستگاه‌های برقی را شامل می‌شود.

به همین دلیل هرساله اساتید بیشتری از دانشجویان خود پروژه‌هایی در قالب کار با این نرم‌افزار چه در زمینه‌های ابتدایی مانند؛ ساخت موتور، موتور مغناطیسی، ترانسفورماتور … و چه در زمینه‌های حرفه‌ای درخواست می‌کنند تا عاملی شود که یک مهندس برق بتواند به‌صورت عینی دستگاه‌های مذکور را آنالیز کرده و مبادرت به ساخت دستگاه‌های جدید نیز نماید.

به دلیل اهمیت ویژه این نرم‌افزار مسلماً داشتن دانش کافی در مورد آن می‌تواند منجر به داشتن رزومه‌ای کاری بسیار قوی و در نهایت در اولویت قرارگرفتن فرد جهت استخدام در شرکت‌های خصوصی شود و این مورد زمانی بیشتر جلوه می‌کند که به دلیل شرایط کنونی جامعه برتری داشتن نسبت به خیل عظیمی از سایر دانشجویان برق بسیار مهم بوده و مهندسی که در سابقه دانشی و فنی خود (رزومه) آشنایی و حتی حرفه‌ای بودن نسبت به این نرم‌افزار را ذکر کند بی شک گزینه‌ای عالی برای استخدام خواهد بود.

در این میان همیشه بزرگ‌ترین خلأ، نبود یک آموزش جامع و البته فارسی بود که مانع بزرگی برای یادگیری دانشجویان مشتاق نرم‌افزار مکسول به شماره می‌رفت به همین دلیل وب‌سایت PowerEn تصمیم گرفت هرچه زودتر این خلأ را برای دانشجویان کشور پر کند و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد؛ هم‌اینک نخستین آموزش جامع ویدئویی نرم‌افزار Ansys Maxwell به زبان فارسی در خدمت شماست که می‌توانید از آن استفاده لازم را ببرید.

داستان آموزش مکسول

تقریباً پاییز سال ۱۳۹۲ بود که برای اولین‌بار با این نرم‌افزار حرفه‌ای آشنا شدم، نرم‌افزاری که وقتی طرح‌های ماشینش رو نگاه می‌کردی تمام وجودت بهت می‌گفت پاشو و باش یک شبیه‌سازی انجام بده، همینم شد. فقط مشکلی که وجود داشت، نبود آموزش برای شروع کار بود، حتی یک آموزش دسته چندمی به زبان انگلیسی که کمکت کنه ابتدایی‌ترین عملکردها رو پیاده‌سازی کنی! تنها چند ساعت آموزش مکسول اون هم به زبان روسی توی اینترنت قابل‌دسترسی بود.

اینجا بود که از دکتر مصطفی جعفری درخواست کمک کردم. فقط مسئله‌ای که خیلی اذیت می‌کرد مشغله زیاد ایشون به دلیل داشتن سمت مدیرگروه در دانشگاهمون بود. بگذریم از اینکه باید از قبل هماهنگ می‌کردم، گاهی بعد از حاضر شدن به دلیل تشکیل جلسات کاری مجبور می‌شدم ساعت‌ها پشت در بایستم تا فقط بتونم یه سوال کوتاه در حد ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای ازشون بپرسم (بااین‌حال هیچ‌وقت کمک‌های ارزشمند و بی‌دریغ این استاد بزرگوار را در زندگی فراموش نخواهم کرد). بالاخره بعد از هفته‌ها کار، تجربه، آزمون‌وخطا تونستم یک موتور شبیه‌سازی کنم، شوق‌وذوق اون لحظه رو هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم و اون لحظه بود که به خودم قول دادم یک آموزش جامع در سال‌های بعد، پس از سال‌ها کار تخصصی با مکسول برای هم‌وطن‌های عزیزم تهیه کنم تا دیگه کسی مثل من مجبور نباشه این مسیر رو طی کنه و به‌راحتی بتونه در کمترین زمان ممکن خواسته‌های خودش رو در مکسول پیاده‌سازی کنه …

محمد سیاه‌تیری
امکان پخش آموزش بروی تمامی پلتفرم‌ها

شرکت در دوره

شرکت در این دوره به‌صورت فصل‌به‌فصل می‌باشد بااین‌حال می‌توانید در تمام فصول به یکباره شرکت کرده و از هدیه ۲۰ درصدی نیز برخوردار شوید.

برای علاقه‌مندان به خرید پستی (مشاهده آفلاین) صرفاً امکان شرکت در تمام فصول فراهم است و تفاوت آن تنها هزینه پستی می‌باشد که به قیمت نهایی اضافه شده است.

شرکت در فصل اول آموزش مکسول
شرکت در فصل دوم آموزش مکسول
شرکت در فصل سوم آموزش مکسول
شرکت در فصل چهارم آموزش مکسول

شرکت در تمام فصل‌های آموزش مکسول

فصل اول آموزش مکسول

فصل اول با آخرین نسخه نرم‌افزار Ansys Electronic ضبط شده است.

قسمت ۱:

توضیحات آپدیت دوره، تفاوت نسل‌های متفاوت مکسول، تغییرات Ansoft و تبدیل به Ansys، تفاوت آنسافت و انسیس، حرکت به سمت بسته‌های جامع نرم‌افزاری، امکانات و ویژگی‌های Ansys Maxwell، بسته‌های نرم‌افزاری Ansys Electronics، تفاوت کلی مکسول و الکترانیکس، آموزش نصب Ansys Maxwell و Ansys Electronics.

قسمت ۲:

معرفی FEM، نحوه تحلیل المان محدود، شرایط مرزی، نرم‌افزارهای مطرح اجزاء محدود، انواع تحلیل در مکسول، کاربرد مکسول، کاربردهای عملی Maxwell، نوآوری با مکسول، نحوه استفاده از Help، نحوه دسترسی آفلاین به Help، بررسی ساختار کلی نرم‌افزار، توضیح Menu bar و Toolbar، کاربرد Project manger و Properties، مکان نمایش خطاها و فرآیندها، صفحه‌آرایی کلی نرم‌افزار، دسترسی‌های اساسی در Ansys Electronics.

قسمت ۳:

نگاهی به فضای سه‌بعدی مکسول، بررسی تولبار 3D، کار با مثال‌های نرم‌افزار بررسی مراحل: طراحی، پیش تحلیل، تحلیل و نتایج، توضیح کامل بخش Properties، ویژگی‌های جدید مکسول در Electronics، تعریف ویژگی‌های آماده در Material، مدیریت چند پروژه هم‌زمان، مدل‌های متفاوت انتخاب و کاربرد هرکدام، بررسی: Modelها، Sheetها، سیستم مختصاتی، Planeها و کاربرد آنها، کار با صفحه پیام‌های سیستمی.

قسمت ۴:

نحوه و فرآیند حل مسئله در مکسول، تاثیر بخش‌های متفاوت در فلوچارت تحلیلی، ساختار کلی نرم‌افزار، توضیح بخش‌های مختلف Ribben، کار با مختصات جهانی، تنظیم و تغییر دید طراح، استفاده از مدهای مختلف چرخش، نکات مهم طراحی سه‌بعدی، کار با صفحات محیط 3D، ترسیم و مختصات‌دهی اجسام، تغییر ویژگی‌های بنیادی Objectها، کار با مکعب، چندوجهی، استوانه و شخصی‌سازی آنها.

قسمت ۵:

توضیح بخش Operations، کار با ابزارهای Arrange؛ Move، Rotate، Mirror، کار با ابزارهای Duplicate؛ Along Line، Alone Axis و Thru Mirror، کار با ابزارهای Boolean؛ Unite، Subtract، Intersect، Split و Imprint، توضیح و استفاده کاربردی از Measure، نحوه عملکرد Position، اندازه‌گیری نسبت به محور مختصات، اندازه‌گیری دو شکل نسبت به هم، اندازه‌گیری لبه، طول لبه و ابعاد دو لبه نسبت به هم، اندازه‌گیری وجه، محیط یک وجه، فواصل دو وجه، چگونگی اندازه‌گیری حجم یک‌شکل، کل محیط بیرونی شکل و فواصل دو شکل، ترسیم شکل‌های خاص.

قسمت ۶:

نکته Unite کردن Solidها، کار با Line، ساخت صفحه با خط (دو روش)، اصلاح حرکت در ترسیم خط، کار با Movment Modeها، ویژگی‌ها و کاربردهای Attribute و Command، ترسیم سه‌بعدی با خط، ترسیم لوله سه‌بعدی، ترسیم ذوزنقه متقارن، ترسیم مکعب حول یک خط، کار با Spline، ساخت صفحه با منحنی، کار با حالات Set Edge و ترسیم چند نوع خط هم‌زمان، ترسیم با 3 Point Arc، ترسیم کمان با زاویه (پرگاری)، تغییر زاویه کمان، تبدیل کمان به اشکال سه‌بعدی، معرفی ابزار معادله خط.

قسمت ۷:

Coordinate System چیست، کاربرد سیستم مختصات، چرا باید سیستم مختصات جدید داشته باشیم، انوع CS، کاربرد Relative CS و Object CS، تفاوت Offset CS و Rotated CS، نحوه سوئیچ بین سیستم‌های مختصاتی، ویرایش CS ساخته شده، کاربرد Rescale در بخش Unite، علت کار در واحدهای کوچیکتر، ترسیم‌های سه‌بعدی Cone (مخروط) – Sphere (کره) و Torus (تورِس)، تنظیمات Grid، شخصی سازی گرید.

قسمت ۸:

نحوه تنظیم Snap Mode، حالات مختلف اسنپینگ، فعال و غیرفعال‌کردن Snap، نحوه ترسیم Point و Plane، Region چیست، انواع روش‌های تعیین ریجین، تفاوت حالت خودکار و دستی، نکات ترسیم دستی ناحیه حل، تغییر مشخصات و تاریخچه اشیاء، نکته مهم تاریخچه و تغییر اشیاء، مروری بر Attribute، تعریف معادله در ترسیم اشیاء، نمایش سیمی کل پروژه و کاربرد آن، پارامتر چیست، کاربرد و ایجاد پارامتر، نحوه تنظیم و مشاهده Parameter، دستور Filet، نمایش کاربرد Chamfer با کمک Help نرم‌افزار مکسول.

قسمت ۹:

بررسی شورت کات‌ها، انواع میان‌بر، کار با مهم‌ترین آنها، نحوه کار سریع در مکسول، تنظیمات Keyboard، ایمپورت و اکسپورت کردن تنظیمات.

قسمت ۱۰:

بررسی کامل کتابخانه مواد (Material)، انواع بخش‌های آن، نحوه انتخاب، ویرایش و ساخت ماده، نکاتی در مورد ویرایش و ساخت مواد، کار با مواد مغناطیسی، نحوه تنظیم Magnetic Coercivity، چگونگی کار با راستای مغناطیس شوندگی، سیستم مختصات مغناطیسی چیست، تعریف شار در مختصات کارتزین، نکات تعیین محور مغناطیسی، تاثیر چرخش روی میدان‌ها، تعریف شار در مختصات استوانه‌ای، تفاوت آن با کارتزین، شبیه‌سازی حالات مختلف میدان آهنربا، نمایش بردارهای میدان مغناطیسی، بررسی مختصات Spherical، ترسیم میدان با Coordinate اختصاصی و کاربرد آن، چگونگی قرارگیری میدان‌ها در مقابل هم، کاربرد Clone Material، انواع حالات کتابخانه مواد، خروجی گرفتن از مواد شخصی، نحوه ایمپورت کردن مواد شخصی.

قسمت ۱۱:

کانفیگ و انجام تنظیمات اولیه ضروری، بررسی تمام Optionها، نحوه معرفی MATLAB به مکسول، تنظیمات Maxwell 2D و Maxwell 3D، کاربرد Duplicate boundaries و Mesh Operation Geometry، بررسی تنظیمات Reporter، بررسی تمام گزینه‌های منوبار شامل؛ File، Edit، View، Maxwell 3D، Tools، کانفیگ تنظیمات بخش دیداری.

قسمت ۱۲:

نحوه Import و Export کردن طرح‌های 3D، انواع فرمت‌ها و معرفی نوع Step، انواع حالات استپ فایل، معرفی و کار با 3dcontentcentral، چگونگی دانلود طرح‌ها به صورت رایگان، نحوه کانفیگ طرح قبل از دانلود،‌ ویرایش و شخصی‌سازی طرح‌ها درون مکسول.

قسمت ۱۳:

پروژه اول: بررسی میدان‌های آهنربا (سه‌بعدی – 3D)

فرآیند و مراحل انجام پروژه، اهداف پروژه PM، شبیه‌سازی حالات بسیار دشوار در عمل، انواع نوع حل و تفاوت‌های آنها، تعیین Solution مدنظر، پیکربندی مرزهای تحلیل، تعریف Analysis در حالت Magnetostatics، چگونگی حل در مگنتواستاتیک، روش‌های افزایش دقت در حل، کار با بخش Resultها و Field Overly، ترسیم بردارهای میدان مغناطیسی و حالت Mag_B، بخش‌های فایل خروجی مکسول، نحوه انتقال بهینه فایل‌ها.

قسمت ۱۴:

پروژه دوم: بررسی تاثیر شیلد مغناطیسی بروی آهنربا و مقایسه آن با حالت معمولی (سه‌بعدی – 3D)

انجام پروژه اول در حالت Transient، تفاوت حالت ترانزینت با مگنتواستاتیک، حل اخطارهای شبیه‌سازی و دلیل آنها، انجام مش اختصاصی برحسب شیء، حل مشکل Eddy effect، تعریف Analysis در حالت Transient، چگونگی حل در حالت گذرا، مشخص‌کردن پله‌های زمانی و نمونه‌برداری، انواع حالت نمونه‌برداری، Modify کردن بردارها و میدان‌ها، طراحی مجدد مگنت با میله آهنی، نمایش تاثیر میدان بر آهن، طراحی مجدد مگنت در کنار میله آهنربایی، نمایش تاثیر راستای مغناطیس شوندگی، شیلد مغناطیس چیست، کاربرد و عملکرد شیلد مغناطیسی، طراحی سه‌بعدی شیلد، تعریف ریجن محاسباتی و پیکربندی کلی پروژه.

قسمت ۱۵:

پروژه دوم: بررسی تاثیر شیلد مغناطیسی + میدان‌های میله آهنربایی (دوبعدی – 2D)

تحلیل کامل پروژه دوم در حالت گذرا، مش‌زنی اختصاصی و نکات آن، حالات مختلف ترسیم میدان و بردارهای آن، نحوه چگونگی تنظیم دقت میدان‌ها، انواع طیف رنگی میدان‌ها و کاربرد آنها، بررسی میدان‌های ناحیه حل، نمایش کارکرد شیلد مغناطیسی، تحلیل پروژه به روش Magnetostatics، نمایش تفاوت‌های Magnetostatics و Transient، ترسیم Meshهای زده شده، بررسی Maxwell 2D، نگاهی کلی به محیط دوبعدی مکسول، انجام تنظیمات اساسی و ترسیم آهنربای میله‌ای، چگونگی پیکربندی Solution در 2D، کاربرد Vector Potential، ترسیم خطوط شار (Flux line)، نمایش شدت میدان مغناطیسی (H) و میدان مغناطیسی (B)، نمایش تاثیر چرخش بر میدان‌ها.

قسمت ۱۶:

پروژه دوم: بررسی تاثیر شیلد مغناطیسی + میدان‌های میله آهنربایی (دوبعدی – 2D)

پروژه سوم: شبیه‌سازی ساختار کلی موتور الکتریکی (دوبعدی – 2D)

بررسی تاثیر شیلد سطحی، چگونگی ترسیم میدان سطحی، تقویت میدان بیشتر با شیلد سطحی، نمونه‌ای از بهینه‌سازی پروژه، تبدیل به یک پروژه دوبعدی، امکان‌سنجی تحلیل دوبعدی، نکته تعریف راستای مغناطیس شوندگی در Z (2D)، تحلیل پروژه سوم، ترسیم ساختار موتور، فرآیند رسیدن به طرح استاتور، ترسیم موتور یک جفت قطبی، نمایش و تحلیل انواع میدان و بردار بین استاتور و روتور، تبدیل به موتور دو جفت قطب، تحلیل و نمایش کارکرد موتور الکتریکی ساکن.

قسمت ۱۷:

پروژه چهارم: تاثیر دو هادی HV بروی یک هادی LV (3D و 2D)

بیان کاربرد و تئوری پروژه چهارم، تحلیل الکترواستاتیک (Electrostatics)، طراحی مواد HV (ولتاژ سطح بالا) و LV (ولتاژ سطح پایین)، اعمال تحریک ولتاژی کیلوولت، نمایش و ویرایش Excitation، مشخص‌سازی Region در الکترواستاتیک و نکات آن، تحلیل پروژه و نمایش هجوم میدان الکتریکی HV به LV، تبدیل پروژه به دوبعدی و نمایش میدان‌های آن، مزیت‌های تحلیل دوبعدی، نمایش انرژی و تحلیل آن، نکاتی در زمینه بهبودسازی کلی پروژه.


فصل دوم آموزش مکسول

قسمت ۱۸:

پروژه پنجم: بازوی مغناطیسی (سه بعدی – 3D)

توضیح حالت های کاری، استفاده از مدل مگنتیک استاتیک، نگاهی گذارا به فصل یک، بررسی ویزاردها، چک حالت دو نسخه ای مرزها، چک تیک Polyline ها، تغییر وضوح برای کار بهتر، انتخاب ماده پیشفرض، طراحی باکس با ورودی عددی، کپی در راستای خط، استفاده از قابلیت Unite، کپی حالت آینه ای

قسمت ۱۹:

پروژه پنجم: بازوی مغناطیسی (سه بعدی – 3D)

استفاده از متغییر بصورت کاربردی و تعریف آن، توضیح حالات سیم پیچ در Maxwell، ساخت کویل و رفع مشکل ابعاد کامل، تعریف مگنت دائمی، کار با حالت Face، ایجاد مختصات محلی بر اساس Face یک الملن، تغییر Orientation یک ماده حول مختصات جدید

قسمت ۲۰:

پروژه پنجم: بازوی مغناطیسی (سه بعدی – 3D)

نحوه ایزوله کردن تحریک، توضیحات حالت کویل مهندسی، تغییر مختصات، آموزش ایجاد ترمینال و ویژگی ها Maxwell، جداسازی اجزای یک سیستم یک پارچه، توضیح نحوه کارکر Maxwell با ترمینال ها، تعریف تحریک نوع جریانی و درنظرگرفتن نقطه کار، تعریف متغیر در مقداری دهی تحریک، ثبت درخواست برای نمایش نیرو، توضیحات محاسباتی Maxwell، تعریف Region و ابعد و تنظیمات آن

قسمت ۲۱:

پروژه پنجم: بازوی مغناطیسی (سه بعدی – 3D)

ولیدیت کردن پروژه، کار با Solution Data، توضیح زیر مجموع های داده های حل مسئله، نگاهی به تتراهترا، رسم B Vector، کار با حالات نامی متغییرها، کار با Optimistic، تعریف متغییرهای مختلف و تعریف پله های آن، آنالیز کردن Optimistic، تحیلی نتایج آنلیز Optimistic، ساخت گزارش ویژه برای متغغیر جریان و ساختن انیمیشن برای یک متغییر خاص و مشاهده نتایج آن

قسمت ۲۲:

پروژه ششم: ترانسفورماتور سه فاز (سه بعدی – 3D)

توضیح مراحل پروژه، علت وجود گپ در هسته، چک قسمت های ضروری، تنظیم solution type، طراحی هسته اصلی، تشکیل حالت E و I هسته اصل، تعریف متغییر برای فاصله هوایی، ساخت کویل به روش اصلی و بیان تفاوت با حالت جاروبی

قسمت ۲۳:

پروژه ششم: ترانسفورماتور سه فاز (سه بعدی – 3D)

قسمت اختصاصی آموزش طراحی کویل با Sweep کردن شکل، طراحی ترمینال، انتساب یک کویل و ترمینال به تمام فازها برای راحتی بیشتر، ترسیم شکل نهایی ترانسفورماتورفورمر سه فاز

قسمت ۲۴:

پروژه ششم: ترانسفورماتور سه فاز (سه بعدی – 3D)

تعریف تحریک با متغییر برای فازA، بیان تفاوت بین حالات کویل ها در تحریک، اعمال تحریک متفاوت سایر کویل ها، تشکیل حالت Individual ناحیه محاسبه، توضیحات دقیق نحوه محاسبه اندوکتانس توسط Ansys، اضافه کردن ویدیو توضیح تئوری با نمایش وایت برد، مشاهده مسیر حالات Apparent و Incremental، بیان نحوه بدست آوردن اندکتانس واقعی(Actual)، تعریف analyses، توضیح تاثیر Nonlinear Residual، تعریف ماتریس برای هر کویل، تعریف تعداد دور کویل به عنوان متغییر، کار با ماتریس های پارامتر، ساخت سیم پیچ های فازی و اعتبار سنجی پروژه

قسمت ۲۵:

پروژه ششم: ترانسفورماتور سه فاز (سه بعدی – 3D)

اجرای پروژه، مشاهده اندوکتانس تک تک کویل، کار با گزینه های کمکی در زمینه اندوکتانس، بررسی حالت PostProcessed، مشاهده اندوکتانس سیم پیچ ها، توضیحات ماتریس اندوکتانس، نمایش Flus Linkage(شار پیوندی) تک تک کویل ها و البته سیم پیج ها،بررسی ماتریس دوم و دیدن تفاوت ها، توضیح تفاوت بین حالات MagnetStatic و Eddy Current درSolution Type

قسمت ۲۶:

پروژه ششم: ترانسفورماتور سه فاز (سه بعدی – 3D)

آموزش محاسبه نصف یک پروژه(سرعت بیشتر)،توضیح علل آن،ایجاد پروژه در زیر مجموعه پروژه، انجام عملیات تقسیم، تعریف تحریک در حالت نیمه برای ورودی و خروجی، ایجاد حلقه تحریک، بررسی خطای ناحیه محاسباتی برای تحریک خارجی، بررسی خطای تحریک یک سیم پیج خاص، تشکیل ماتریس فازها برای نتایج، گروه بندی کویل ها، ولیدیت نهایی

قسمت ۲۷:

پروژه ششم: ترانسفورماتور سه فاز (سه بعدی – 3D)

آنالیز حالت نیمه، بررسی Solution Data، مقایسه مقادیر نیمه با حالت کامل، بیان سایر نکات جانبی حالت نصف متقارن، تحلیل مسئله با حالت Incremental، ساخت مجدد زیر پروژه، توضیحات حالت Incremental و تفوت آن با Apparent، بررسی نموداری این دو حالت، تغییر وضعیت پروژه، تحلیل کل مسئله، مشاهده ماتریس در Solution Data، مقایسه درایه های اندوکتاس Incremental با حالت Apparent، بیان ویژگی ها حاص حالت Incremental

قسمت ۲۸:

پروژه هفتم: موتور رلوکتانسی سوئیچ شده (سه بعدی – 3D)

توضیح خود موتور، توضیح مراحل کار، مدل stranded چیست، تاثیر Skin Effect و Eddy Current روی هادی، توضیح مقدار ورودی، گذری برحالت حل مسئله Eddy Current، انتخاب نوع مسئله، تعیین واحد و ماده، کار با User Defined Primitive، توضحات کامل مدل SRMcore، و زیرمجموعه های آن، ساخت یک رتور 6 قطبی، کار مجدد با SRMcore، ساخت استاتور و کویل،جداسازی استاتور و کویل یکپارچه، حذف کویل ها

قسمت ۲۹:

پروژه هفتم: موتور رلوکتانسی سوئیچ شده (سه بعدی – 3D)

ایجاد ترمینال، تقسیم کردن، ایجاد تحریک، چک کردن الزامات قبل طراحی، Duplicate کردن کویل و ترمینال، آموزش سرهم بندی 4 فازی، تعیین فازها، ایجاد ناحیه Reign با چند وجهی و توضیح، Hide کردن Reign، تعریف آنالیز، ولیدیت کردن و چک نهایی پروژه، اجرای پروژه

قسمت ۳۰:

پروژه هفتم: موتور رلوکتانسی سوئیچ شده (سه بعدی – 3D)

مشاهده و تحلیل Solution Data، توضیحات Energy Error و حالت نموداری آن(روش های دسترسی به Convergence)، مشاهده چگالی میدان مغناطیسی رتور و استاتور، کار با Mag_B، انتخاب طیف رنگی متفاوت، نمایش حالت پرینتری، انتخاب Log، توضیح در مورد اثبات درستی تحلیل Ansys، آموزش انتگرال گیری از چگالی جریان کویل، کار با Calculator، توضیح Input، انتخاب حالت نرمال جریان،انتگرال گیری و نمایش پاسخ، مقایسه جواب در حالت برگشتی، تحلیل جریان بدست آمده

قسمت ۳۱:

پروژه هشتم: ژنراتور شار محور سه فاز (سه بعدی – 3D)

توضیح ماشین شار محور، تفاوت شار محور و شار شعاعی، ویژگی های شار محور، مراحل ساخت پروژه، بیان نحوه ی اجرایی پروژه، طراحی رتور، جابجایی بدون داشتن نقاط پیش فرض(دقیقا مانند اینکه شما یک پروژه جدید را بدون داشتن نقاط و اندازه ها در حال طراحی هستید)، ساخت بدنه و ماده رتور، ساهت آهنربای N، تشکیل یکی در میان مگنت ها، ساخت و ایجاد NdFe35+، تشکیل مگنت های S، ایجاد شکل نهایی و کامل رتور، رنگ بندی و مرتب سازی

قسمت ۳۲:

پروژه هشتم: ژنراتور شار محور سه فاز (سه بعدی – 3D)

طراحی استاتور، انتخاب ماده، همسانی اندازه رتور و استاتور، ایجاد سیلندر، عمل تفریق اشکال، مماس کردن اشکال، کار با عملگر Section، جداسازی ترمینال، تعریف حل مسئله در حالت ترنزینت، تعریف کویل،تعداد دور سیم پیچ، ایجاد 6 کویل روی استاتور، توضیح فاز بندی، تعریف اسامی و رنگ بندی فازی، ایجاد شکل نهایی طرح 3 بعدی

قسمت ۳۳:

پروژه هشتم: ژنراتور شار محور سه فاز (سه بعدی – 3D)

تعریف تحریک هادر پنجره مدیرت پروژه، اصلاح فازی کویل ترمینال، ایجاد Winding، توضیح انواع سیم پیچ و کاربرد های آنها، توضیح حالت External، تعریف مقدار مقاوت و اندوکتانس سیم پیچ، ایجاد ناحیه حل مسئله، بررسی پیام خطای Verify conduction path ‘Path2’، ایزوله کردن کویل ها، ایجاد موشن و چرخش، توضیحات چرخاندن رتور، تعریف مقدار سرعت(RPM)، بیان اصول چرخش در Ansys، تعریف آنالیز، مشخص کردن زمان ایست و پله، نحوه محاسبه Step Time، ثبت زمان ها، ولیدیت پروژه، ران نهایی

قسمت ۳۴:

پروژه هشتم: ژنراتور شار محور سه فاز (سه بعدی – 3D)

کار با نتایج، نمایش ولتاژ القا شده در سیم پیچ فاز A، توضیحات منو رسم نمودار و گثبت گزارش، توضیحات ولتاژ القا شده، بررسی مقدار ولتاژ و شکل سنوسی ولتاژ القا شده، نمایش نمودار شار پیوندی سیم پیچ فاز A به‌همراه تحلیل آن و علت مثبت و منفی، نمایش نمودار سرعت و علت ثابت بودن آن، نمایش تلفات و تحلیل آن، نمایش چگالی میدان کل ژنراتور، توصیه های بهبود سازی به‌همراه تحلیل، بیان توضیحات میدان مغناطیسی، نمایش حالت برداری میدان مغناطیسی، کار با تنظیمات نحوه نمایش داده ها، توضیحات سایر حالت های نمایشی انرژی، کوانرژی و…


فصل سوم آموزش مکسول

قسمت ۳۵:

پاسخ به سوالات پر تکرار، توضیحات در مورد FEM، توضیح کامل المان محدود و تفاوت آن با تحلیل سیستمی، نحوه محاسبات FEM در مکسول، پایه محاسبات 4 ضلعی، روش های ذخیره المان های میدانی، نحوه رسیدن به توابع پایه در مکسول، معادلات Maxwell، روش های تحلیل در مکسول، روش حل ماتریسی مکسول، روش حل معادلات مکسول، محاسبه درصد خطا، سیستم مورد نیاز 32 و 64 بیت مکسول و تفاوت آنها، انواع تیپ های محاسباتی مغناطیسی؛ تحلیل مغناطیس ساکن، تحلیل جریان گردابی، مغناطیس گذرا، انواع تیپ محاسباتی الکتریکی؛ تحلیل الکتریسیته ساکن، هدایت DC، هدایت AC (2D) ، الکتریسیته گذار، توضیح کامل ساختار فایل های؛ FileName،mxwl، FileName،mxwlresults، FileName،mxwl،lock، FileName،mxwl،auto، تغییر اتوسیور، تغییر مسیرهای پیش فرض ذخیره سازی داده ها، نحوه چک کردن اعتبار طراحی 3 بعدی، بازسازی شکل 3 بعدی با Healing، بیان حساسیت های اصلاح سازی اشکال

قسمت ۳۶:

پروژه نهم: محاسبه دو جسم برهم – مغناطیس ساکن (دوبعدی – 2D)

پروژه دهم: محاسبه جریان گردابی کویل (دوبعدی – 2D)

توضیحات حالت دو بعدی (2D)، کاربردهای دو بعدی، مزیت های دو بعدی نسبت به سه بعدی، معایب دوبعدی، بررسی منو های حالت 2D، تعریف Solution Type، مدل های مختلف هندسه دوبعدی، کار با Magnetostatic، طراحی در دوبعدی، بررسی اخطار های اعلام شده و دلایل آنها، اعمال تحریک شکل دوبعدی، تعریف صفحات، بررسی Ref، اختصاص مرز برای لبه ها، تعریف محوطه حل (ریجن) و تعریف مرز آن، اعمال محاسبات Force، ولیدیت کردن پروژه، ران پروژه “محاسبه نیرو در تحلیل مغناطیس ساکن”، توضیح Passes، تحلیل نتایج شبیه سازی، بررسی تب Convergence، بررسی کامل تب نیرو و تحلیل آن روی شکل، محاسبه چگالی میدان مغناطیسی در حالت دوبعدی، تفاوت های چگالی میدان در 2D و 3D، نمایش میدان در صفحه مورد مطالعه، پروژه تحلیل جریان گردابی، دلیل انتخاب فرکانس 500Hz، توضیحات القای ولتاژ و بیان هدف شبیه سازی، کار در حالت مد Eddy Current، تغییر واحد در 2D، نمونه برداری از کویل ها، استفاده از Cast Iron، اعمال تحریک، بیان تفاوت Solid و Stranded، شرایط انتخاب استرندد، شرح معادله عمق پوسته با تحلیل کامل آن، مقدمات طراحی مقاله، اختصاص مرز محاسباتی، تعریف ماتریس پارمتر برای امپدانس جریان گردابی، تعریفی مدل تحلیلی، ثبت فرکانس مورد نظر در Solver، Run و اجرا پروژه

قسمت ۳۷:

پروژه یازدهم: محاسبه جریان گردابی کویل (دوبعدی – 2D)

اهداف مورد نظر در طراحی 2 بعدی، محاسبه تلفات توان اددی کارنت، استفاده از محاسبه گر مکسول، معرفی کامل اجزای محاسبه گر، نوشتن یک معادله و حل آن، نمایش مش های بکار رفته، بررسی مش های پروژه، نمایش خطوط شار، تحلیل خطوط شار و دلیل جذب آنها، معایب برق AC، نمایش چگالی جریان، تحلیل برخلاف انتظار چگالی جریان و دلیل آن، محاسبه چگالی جریان برای کویل ها و تحلیل آن، توزیع تلفات اهمی در دیسک بدلیل تلفات فوکو، نمایش تلفات اهمی در کویل ها، ترسیم برداری چگالی جریان، کار روی دقت نمایش نمودارها، ایجاد انیمیشن برداری، دلیل ضرورت استفاده از انیمیشن، تحلیل کامل DC پروژه محاسبه جریان گردابی کویل (دوبعدی – 2D)، نحوه کپی گرفتن از پروژه در حال کار، تغییر آنالیز ست آپ، Run پروژه و بررسی خطاهای داده شده، محاسبه چگالی جریان در حالت DC و مقایسه با AC، ورود به مسائل الکترواستاتیک ساکن، بیان مسائل تعادل الکترواستاتیکی، بررسی کابل کواکسیال، پیش گفتار محاسبه میدان الکتریکی ناشی از پتانسیل هادی

قسمت ۳۸:

پروژه دوازدهم: شبیه سازی خازن RZ (دوبعدی – 2D)

پروژه سیزدهم: شبیه سازی خازن XY (دوبعدی – 2D)

توضیحات پایه در مورد طراحی و اهداف شبیه سازی، طراحی استوانه های خازنی مسی، طراحی فاصله هوایی و تفاوت با حالت 3D، شرح ساختار اولیه، تعریف ناحیه حل، کانفیگ تحریک هادی داخلی کابل، اعمال تحریک ولتاژی جهت ایجاد اختلاف پتانسیل، کانفیگ هادی خارجی کواکسیال، درنظر گرفتن تعادل الکترواستاتیکی، تعریف محاسبات خازنی، تعریف ماتریس خازنی، مشخص کردن Signal Line ها، تعریف محاسبات نیرو، تعریف مدل حل کننده، تغییر میزان پیش فرض Percent Error، مشخص کردن Refinement در قسمت Convergence، شرح کامل نحوه حل مکسول با چارت، بیان مراحل مش بندی، هدف نرم افزار در چارت، چگونگی انجام محاسبات خطا یابی، توضیح جایگاه Pass ها در تحلیل، بررسی میدان الکتریکی ایجاد شده، نمایش برداری و ادیت بردار های میدان، محاسبه ظریف خازنی کابل کواکسیال روی کاغذ، بررسی معادله C، مشخص کردن عدد مورد انتظار، مقایسه تحلیل با جواب مورد نظر، رابطه Total Energy و اختلاف پتانسیل، تفاوت خازن RZ و XY، طراحی نسخه پروتایپ، ترسیم دایره های خازنی، اعمال تحریک به سطح مقطع داخلی و خارجی، توضیح تفاوت با حالت قبلی، تعریف محاسبات خازن برای مکسول، ساخت زمین در خازن، تعریف حل کننده با اصلاحت خطا و Refinement، اجرای پروژه

قسمت ۳۹:

پروژه چهاردهم: ظرفیت خازن صفحه ای (دوبعدی – 2D)

پروژه پانزدهم: تست مقاومت عایقی در XY (دوبعدی – 2D)

بررسی نتایج پروژه سیزدهم، تحلیل معادله خازن روی کاغذ، مقایسه مقادیر مورد انتظار با مقادیر بدست آمده، توضیح پروژه محاسبه ظرفیت خازنی صفحه ای، تحلیل در کارتزین XY، طراحی خازن صفحه ای، اعمال مدل متفاوت تحریک، بیان تحریک لبه ای، نحوه مشخص نمودن تحریک در Edgeها، تعیین سیگنال لاین و گروند مناسب، ایجاد تحلیل و انجام تنظیمات مناسب، تحلیل نتایج، بیان معادله سوم خازن، بررسی معادله سوم با استفاده از نرم افزار، توضیحات ابتدایی پروژه تست مقاومت عایقی، بیان اهداف و روش حل، بیان پیشفرض های تحلیل DC conduction ، استفاده از گرافیت در طراحی، طراحی لایه اول عایقی، نحوه استفاده از مایع (آب دریا) در طرح ها، اعمال تحریک به لبه های عایقی، عدم استفاده از Region، دلیل نیاز نبودن ریجن، ایجاد اختلاف پتانسیل لازم برای تحلیل، آموزش محاسبه مقاومت عایق، شرح کامل نحوه محاسبه مقاومت توسط مکسول، بررسی انتگرال گیری مکسول برای رسیدن به جریان، نحوه تعریف سطح مقطع، الگو برداری از نحوه محاسبه جریان در مکسول، ساخت خط برای ایجاد سطح مقطع، استفاده از Calculator برای بدست آوردن جریان مقطعی، تعریف انتگرال، کمیت j و Eval کردن نتیجه، بدست آوردن جریان نهایی، ضرب جریان در مقادیر لازم، استفاده از معادله و رسیدن به مقاومت عایقی

قسمت ۴۰:

پروژه پانزدهم: تست مقاومت عایقی در XY (دوبعدی – 2D)

پروژه شانزدهم: تست مقاومت عایقی در RZ (دوبعدی – 2D)

محاسبه مقاومت با استفاده از سیگما، بررسی معادله کلی اهمی رو کاغذ، بدست آوردن مقاومت نهایی در مکسول، بررسی مقادیر بدست آمده با مقادیر مورد انتظار، ترسیم بردارهای چگالی جریان، بررسی بردار چگالی جریان، ارائه راه کارهای مناسب سازی عایق، نحوه ترسیم دقیق چگالی جریان، بررسی میدان الکتریکی عایق، تحلیل میدان الکتریکی، علت مختلف بودن میدان ها، تعریف پروژه در محیط RZ، بیان تفاوت ها با پروژه قبلی، ارور های RZ، ترسیم و طراحی عایق، اعمال تحریک به لبه بالایی آب دریا، تنظیم تحریک برای عایق پایینی، تعریف مدل حل، ولیدیت کردن پروژه، ران پروژه، توضیح محاسبه جریان به روش مکسول، تعریف سطح مقطع های مناسب، استفاده از Calculator، نحوه ساخت انتگرال مناسب، بیان اجزای درون انتگرال و دلیل انتخاب، استفاده از Quantity، Scal?، Geometry، Integral و Eval کردن مسئله، تحلیل روی کاغذ برای رسیدن به مقاومت نهایی، بررسی معادله مقاومت برای حالت RZ، مقایسه مقادیر بدست آمده، محاسبه چگالی جریان به صورت برداری، بررسی چگالی جریان، ترسیم میدان عایق، بررسی میدان الکتریکی عایق در RZ، مروری بر آنچه تا کنون گفته ایم؛ تحلیل الکتریسیته ساکن، تحلیل مغناطیس ساکن، تحلیل جریان گردآبی، تحلیل هدایت DC، بررسی پروژه قسمت بعدی، بیان حالت های تحلیل حالت گذرا، انواع تحریک در گذرا، بررسی گذرا با منابع، بررسی گذرا با مدار، معرفی Maxwell Circuit Editor

قسمت ۴۱:

پروژه هفدهم: تحلیل گذرا با منابع (دوبعدی – 2D)

تعیین Solution Type مناسب و انتخاب هندسه تحلیل، طراحی هسته اصلی با جنس فریت، طراحی سیم پیچ تحریک، استفاده از ابزار تفریق گر، تعریف ناحیه تحلیلی از نوع Percentage Offset، آموزش نحوه ساخت موج مثلثی در مکسول، بیان مکانیسم طراحی موج، سوار کردن یک موج روی موج دیگر، استفاده از Dataset برای ساخت موج، وارد کردن مختصات نموداری موج مثلثی، نحوه ساخت سایر موج ها، افزودن سیم پیچ، مشخص کردن نوع و مقاومت سیم پیچ، نوشتن معادله ولتاژ سیم پیچ، ترکیب موج DC، سینوسی و مثلثی با هم، نحوه پریودیک کردن یک شکل موج، بررسی کامل معادله ولتاژ، اعمال تحریک به کویل، تعیین مشخصات کویل، افزودن کویل به وایندینگ، تعریف لبه های ریجن به عنوان Boundaries، تعریف مش منطبق، مشکل تحلیل حالت گذرا، تعریف اصلاحت مش در نقاط حساس، استفاده از مش اینساید، کانفیگ مش اپریشن، اصلاح مش هسته و کویل، تعریف تنظیمات حل، مشخص کردن Stop و Step تایم ها، شخصی سازی Save Fields ، تعریف Linear Step، مشخص کردن زمان توقف و پله های تایمی، تفاوت تب جنرال با ذخیره ساز میدان ها، ولیدیت کردن پروژه، اجرای پروژه، ترسیم ولتاژ اعمال شده به سیم پیچ، نحوه پلات کردن خروجی ها، نمایش جریان سیم پیچ روی ولتاژ سیم پیچ در یک نمودار جهت مقایسه

قسمت ۴۲:

پروژه هفدهم: تحلیل گذرا با منابع (دوبعدی – 2D)

پروژه هجدهم: تحلیل گذرا با مدار خارجی – Maxwell Circuit Editor (دوبعدی – 2D)

طراحی خطوط شار مغناطیسی، تعریف Set Solution Context، بیان کاربرد این عملکرد، تعریف زمان تحلیل و نمایش خروجی، انتخاب تمامی المان ها، نمایش وکتور خطوط شار از ناحیه نتایج، اصلاح نتایج در Legend، اصلاح Scal، تعریف Division، شروع تحلیل پروژه تحلیل گذارا با مدار خارجی، کلون کردن پروژه، تعریف مدار خارجی از سمت تحریک، تغییر تحریک به حالت اکسترنال، تعریف مدار خارجی، باز کردن Maxwell Circuit Editor، آمورش کار با مکسول سیرکیت ادیتور، بررسی منو ها و کاربردها، بیان قسمت های مختلف نرم افزار، نحوه ترسیم یک مدار، بررسی تب Component، استفاده از المان های مداری، استفاده از منابع Vsin، ویرایش منبع ولتاژ، بررسی کامل پنجره مشخصات منابع ولتاژی، کلون کردن منبع، نحوه فراخوانی از Passive Element، استفاده یک مقاومت و تعیین مشخصات، استفاده از Probesها، فراخوانی ولت سنج در ورک شیت، ترسیم سیم های اتصالی، استفاده از زمین مداری، ساخت موج دلخواه، نحوه ذخیره سازی اصلی، ذخیره سازی برای فراخوانی مکسول، نحوه فراخوانی مدار در مکسول، ولیدیت کردن و ران پروژه، تنظیم گام زمانی برای مدار با Set Min Time Step، نمایش ولتاژ و جریان، نحوه نمایش مقادیر ولت متر در مدار در مکسول، تغییر و ویرایش محور Y در مکسول، نمایش خطوط شار پروژه و شخصی سازی آنها

قسمت ۴۳:

پروژه نوزدهم: ژنراتور شار محور دو رتور – یک استاتور – شیاردار (سه بعدی – 3D)

پاسخ به سوالات پرتکرار شبیه سازی 3 بعدی، اندازه گیری دقیق لبه ها، مشکلات اندازه گیری و تفاوت با واقعیت، تغییر محور اشکال، بررسی نامبر سگمنت ها و رسیدن به خط، کار با RMxprt، بررسی DiskPMCore، کاربرد Embrace، مشکل دیسک خام، تبدیل دیسک به قطب، اسکیو کردن قطب ها، تغییر مشخصات فردی، مشکل نداشتن کویل SRMCore1، تغییر و ویرایش جهت اصلاح اشکال، تبدیل هسته رتور به استاتور، تعریف پروژه ژنراتور شار محور دو رتور – یک استاتور – شیاردار، توضیحات ابتدایی جهت ترسیم، نحوه رسیدن به قطب ها، کار با RMxprt، کار با مشخصات هسته، نمایش استاندارد تعیین Bs، Bh و ،،،، نمایش تاثیر Diainner و Diaouter، نحوه منفصل سازی هسته ها، ترسیم هسته با دست، بیان روش ابتکاری ترسیم سه بعدی، تشریح صفحات برشگر، کات کردن استوانه در زاویه خاص، بیان روش های تقویت کار سه بعدی، ویژگی استفاده از ادیت های قبلی، مزیت کار در هیستوری ادیت ها، بیان کاربرد ادیت در ذات شکل اصلی، معایب کار با المان های طراحی شده، اصلاح سازی نهایی رتور، کپی سازی از هسته در راستای خط محور، بررسی استاتور ژنراتور، توضیح حالت دبل لیر و دو طبقه، استفاده از DiskSlotCore، کار با Dia Outer، Dia Inner، Thickness، ،ThickMag، همسان سازی رتور و استاتور، بررسی InfoCore، نحوه انتخاب Slot Type

قسمت ۴۴:

پروژه نوزدهم: ژنراتور شار محور دو رتور – یک استاتور – شیاردار (سه بعدی – 3D)

کار بروی استاتور، نحوه ساخت استاتور دو طبقه، بیان اشتباهات طراحی با RMxprt، بررسی دقیق المان های طراحی DiskSlotCore، نمایش مدل های مختلف استاتور، تاثیر تغییر گپ با توجه به تغییرات، اصلاح ضخامت استاتور برای تعریف Hها، توضیح Wedge و تاثیر آن بر طراحی، نحوه انتخاب قطر داخلی و خارجی مناسب، هماهنگ کردن ابعاد استاتور و رتور، تعریف محیط حل پروژه، توضیحات نحوه ترسیم سیم پیچ و روش های آن، آموزش ترسیم سیم پیچ در محیط دو بعدی، انتقال شکل به سه بعدی و تبدیل به سیم پیچ، بیان مشکلات عادی این مسیر، نحوه اندازه گیری برای سیم پیچ های مقالات، ترسیم سیم پیچ با ابعاد دقیق، نحوه محاسبه ابعاد دقیق سیم پیچ و زاویه ها، نحوه ترسیم ابعاد در دو بعدی و ساخت مختصات شناور، نمایش میزان خطای ابزار اندازه گیری، ترسیم سیم پیچ در محیط سه بعدی، نحوه ترسیم در 3D با دقت بالا، تبدیل یک خط به صفحه، تبدیل صفحه به یک شکل سه بعدی، جای دادن مناسب سیم پیچ ها، ساخت کپی از سیم پیچ ها، تکمیل تمامی سیم پیچ ها

قسمت ۴۵:

پروژه نوزدهم: ژنراتور شار محور دو رتور – یک استاتور – شیاردار (سه بعدی – 3D)

کار بروی سیم پیچ های استاتور، واقعی سازی سیم پیچ ها، خم کردن لبه ها با استفاده از فلیپ، بیان ابزار ها خم کننده مناسب، نحوه خم کردن ادج های داخلی، بررسی شعاع فلیپ کردن و ست بک، چگونگی رسیدن به میزان فلیپ مناسب، فلیپ کردن گوشه های خارجی، دابلیکیت کردن سایر سیم پیچ ها، به وجود آمدن مشکل هم پوشی، بررسی راه حل های موجود، نحوه ادیت خط ترسیم شده، اندازه گیری های دقیق برای جابجایی سیم پیچ روی استاتور، استفاده از مختصات Relative دوم، انجام انتقال و بررسی مجدد، انتخاب خط مورد نظر جهت ادیت و دلایل انتخاب، تغییر مشخصات ذاتی خط و دیدن تغییرات، مناسب سازی ابعاد سیم پیچ ها، کپی کردن کویل ها و بررسی قسمت های مشکل دار، تایید نهایی سیم پیچ ها، اتمام سمت بالای استاتور، انتقال سمت پایین استاتور و تکمیل آن، توضیح نحوه سیم بندی استاتور 24 شیاره، سرهم بندی سیم پیچ ها، فاز بندی سیم پیچ ها و رنگ بندی مناسب هر فاز، ظاهر سازی رتورها و تغییر فواصل آنها، رنگ بندی قطب مگنت ها، بررسی دو سناریو متفاوت قرارگیری مگنت ها، مزیت ها و معایب این دو حالت، بیان ضمنی سایر مراحل حل مانند؛ تعریف قطاع ها، تحریک ها، تشکیل وایندینگ ها، انتخاب ناحیه حرکتی، ساخت مش چرخان، تعیین سرعت و نمایش خروجی ها

قسمت ۴۶:

پروژه بیستم: عملگر خطی – Linear Actuator (سه بعدی – 3D)

ترسیم هسته موتور SRM، بیان ویژگی های ترسیم سه بعدی، ترسیم استوانه اصلی، ترسیم استوانه کوچک جهت ساخت مسیر شفت، کمک از دو استوانه دیگر برای طراحی، ساخت استوانه نهایی کمکی، برش و ساخت Arc، اسپلیت کردن استوانه در پلین YZ، نحوه ساخت نواحی مستطیلی، ساخت مکعب با خط، ضخامت دار کردن خط، برش قسمت های اضافی، ترسیم نهایی هسته SRM، تعریف پروژه Linear Actuator، معرفی و بررسی انواع موتور خطی، تحلیل یک موتور خطی، بیان نحوه عملکرد لینیر اکچوایتور، نمایش نمای سه بعدی موتور، توضیح ناحیه های مختلف، بررسی Air Gap و چالش های آن در این پروژه، مشخص نمودن ورودی ها و خروجی های تحلیلی، بیان تاثیرات داخلی ورودی ها و خروجی ها بر خودشان، تحلیل در حالت Magnetostatic، تعریف واحد اینچ، طراحی آرمیچر، نحوه بدست آوردن نقاط، روش های رسیدن به نقاط، پارامتایز کردن آرمیچر، تعریف کمیت در راستای Z، مشکلات تعریف کمیت در واحد و نحوه حل آن، طراحی دایره متغیر داخلی آرمیچر، تعریف پارامتر برای ساب ترکت کردن اشیاء از هم، علت تعریف کردن متغیر در Subtract، تحلیل حالت های اجرایی متفاوت در مکسول با متغیرها، طراحی استاتور با 14 نقطه مجزا، نمایش نقاط، نحوه ترسیم نقاط با خط، آموزش وارد کردن نقاط در پوینت های خطوط

قسمت ۴۷:

پروژه بیستم: عملگر خطی – Linear Actuator (سه بعدی – 3D)

بیان مشکلات کار با خط و نقاط، نحوه تعریف 14 نقطه و ایجاد خطوط، نمایش طرح واره سه بعدی استاتور، بیان تفاوت در طراحی باکس و مستطیل در مختصات دوم، طراحی استاتور با دست، ساخت باکس های حذف شونده، کپی آینه ای باکس های ثانویه، حذف و ساخت شکل نهایی، اندازه گیری دقیق و انتقال صفحه استاتور، بیان باگ نرم افزار انسیس مکسول در عمق دادن، تعریف عمق، اندازه گیری مجددا و انتقال استاتور، ساخت استاتور شماره 2، تعریف جنس استاتور، تعریف کویل، طراحی باکس پایه کویل، ساخت Cut_Coil و دلیل آن، تشکیل شکل نهایی کویل و نحوه عملکرد آن، بیان مشکلات مشینگ در این مدل ها و دلایل آن، ارائه راه حل برای جلوگیری از خراب شدن مش، ساخت Band_Mesh، تعریف تحریک برای کویل، نحوه انتخاب صفحه مناسب جهت برش، جداسازی پلیت ها، تعریف میزان تحریک با متغیر، استفاده از مدل Stranded و دلیل آن

قسمت ۴۸:

پروژه بیستم: عملگر خطی – Linear Actuator (سه بعدی – 3D)

آموزش چک کردن جریان نشتی از هادی ها، بررسی پر تکرار ترین خطای شبیه سازی: Conduction Paths، نحوه بررسی مسیر جریان خطا، نحوه حل این خطا، کاربرد ایزوله کردن آبجکت ها، نحوه ایزوله سازی بر اساس Conduction Paths، تعریف پارامترها، انتخاب جیامتری نیرو، تعریف ماتریس اندوکتاس کویل، نحوه کاهش زمان ران پروژه با Post Processing، اساین کردن مش، تعریف مش دلخواه و کاربرد آن، نحوه کانفیگ مش بر اساس منابع، ساخت ناحیه حل، ولیدیت نهایی و ران، چک کامل پروفایل نتایج، بررسی پلات های تتراهدرا، توتال انرژی و انرژی ارور، مشاهده میزان نیرو در راستاهای متفاوت، استفاده از متغیرها، توضیح روند استفاده از متغیر ها و Sweep کردن آنها، نحوه تعریف Output Variables، استفاده از پارامترهای فورس، اضافه و اینسرت کردن داده ها، استفاده از ماتریس اندوکتانس، پوشش عددی متغیرهای تعریف شده از قبل، استفاده از Optimetrics ، تعریف Gap بصورت Linear Value، تعریف جریان به عنوان Single Value، اضافه کردن جریان های متفاوت، تعریف Calculation Setup، انتخاب داده ها خروجی جهت سویپ کردن متغیرها، مشخص کردن متغیر اندوکتانس برای پوشش متغیرهای محلی، بررسی گزینه کپی ساختار مش و کاربرد آن، Analyze به وسیله Optimetrics

قسمت ۴۹:

پروژه بیستم: عملگر خطی – Linear Actuator (سه بعدی – 3D)

پروژه بیست و یکم: متقارن سازی ترانسفورماتور (سه بعدی – 3D)

نمایش و بررسی خروجی ها در Optimetrics، تحلیل کامل تاثیر متغیرها برهم و خروجی های مورد انتظار، ترسیم نمودارهای متفاوت بر حسب متغیر و خروجی، بررسی انتظارات در پاسخ ها، طرح پلات برای نمایش Force Mag، تحلیل بزرگی میدان با متغیرهای تعریف شده، کاربرد محور لگاریتمیت، تعریف نمودار بر حسب سویپ گپ، بررسی نهایی خروجی ها، تعریف پروژه “متقارن سازی ترانسفورماتور”، بیان فواید تقارن سازی، توضیح روند انجام پروژه، پیش بینی آنچه که بدست می آوریم، تعریف نوع حل Magnetostatic، تعریف واحد کاری، ساخت دستی ریجن، استفاده از فرایت، طراحی دوبعدی هسته جهت سویپ کردن، طراحی مستطیل های کم شونده و کپی آینه ای، بررسی متقارن بودن همه المان ها، ساخت Path با استفاده از 5 نقطه، تعریف نقاط جهت ایجاد لوپ، سویپ تحت Path، طراحی باکس کویل داخلی، ساخت کویل کم شونده برای ایجاد نهایی کویل، ساخت Coil_Out با استفاده از نقطه یابی، حل مشکل کاور شدن آبجکت با Delete The Last Operation، تعریف تحریک و باندریز، Section بندی کویل ها، نام گذاری مناسب برای کویل، سپریپ کردن و در نهایت مشخص نمودن جهت های مخالف جریانی، بررسی مجدد پروژه

قسمت ۵۰:

پروژه بیست و یکم: متقارن سازی ترانسفورماتور (سه بعدی – 3D)

اضافه کردن سلوشن، ولیدیت کردن پروژه، کار با Solution Data، علت اهمیت دادن به تتراهدرا و انرژی ارور، نحوه اطمینان از حل درست مسئله، نمایش میدان در صفحه YZ به صورت برداری و دلیل انتخاب این صفحه، مادی فای کردن پلات، حذف فواصل اضافی در بردارها و شفاف کردن بیشتر خطوط، کاربرد Map Size، عملکرد Log، زمان استفاده از واحد ها، بررسی بزرگی چگالی میدان و علل هات اسپات ها، راه حل های رفع چالش ها، شروع متقارن سازی، تقسیم کل پروژه به 8، کاهش هشت برابری زمان حل، نحوه تبدیل به 1/8، چگونگی اسپلیت کردن، نکات مهم حین اسپلیت کردن، انجام مجدد اسپلیت های مختلف، ساخت تحریک، توضیح روند کار تحریک، نحوه حرکت جریان، علت نصف شدن جریان، کار با فیس در حالت متقارن، انتخاب سطح مقطع مناسب، تعریف جریان ورودی، تریس کردن جریان و تعریف خروجی، انجام عملیات مشابه برای کویل دوم، نحوه انتخاب صفحه متقارن، تحلیل رفتاری میدان و انتخاب مناسب صفحه ها، کار با Symmetric Boundaries، استفاده از Flux Tangential، چک و ولیدیت پروژه، اجرای پروژه و بررسی داده های مکسولی، نحوه چک درستی جواب ها، مقایسه زمان و مموری اشغال شده با حالت قبل، تعریف مجدد خروجی ها در YZ، بررسی میدان مغناطیسی در حالت متقارن، بررسی میدان به صورت برداری، چگالی جریان، انرژی و تلفات اهمی در حالت تقارن سازی

قسمت ۵۱:

پروژه بیست و دوم: کویل های انتقال توان (سه بعدی – 3D)

توضیحات مربوط به پروژه، بررسی مقالات روز دنیا، کاربرد پروژه مورد بررسی، بیان تاریخچه و آینده انتقال توان الکتریکی، نحوه عملکرد انتقال توان، تعریف پروژه، تنظیم نوع سلوشن، انتخاب واحد کاری، طراحی کویل ها، طراحی کویل های ساب ترک شونده، تشکیل شکل نهایی سه بعدی، کاربرد تعریف مربع های کاورکننده، بررسی نحوه مش زدن مکسول، تفاوت مش در Magnetostatic و ترنزینت، چرایی تفاوت در طراحی مش، تعریف ماتریس برای اندوکتانس ها، تعریف Section های تحریک، علت تفاوت ساختار کویل بالا با پایین، پیکربندی نهایی تحریک ها، ساخت ست آپ حل، ولیدیت کردن پروژه و تایید تیک ها، ران گرفتن و دریافت خطا، بررسی خطای داده شده، علت خطای ماتریس، رفع مشکل خطای داده شده، بررسی تتراهدار، تایید حل درست نرم افزار مکسول، بررسی بردارهای میدان بین دو کویل، علت وجود و استفاده از ریجن، بررسی میدان مغناطیسی، تغییر پلات ها و رسیدن به هجوم چگالی میدان، بیان توضیحات تکمیلی


فصل چهارم آموزش مکسول

فصل چهارم با آخرین نسخه نرم‌افزار Ansys Electronic ضبط شده است.

قسمت ۵۲:

مروری بر تغییرات نرم‌افزار و نسخه جدید Ansys Electronics، نگاهی به تمام محصولات شرکت Ansys و تغییرات جدید آن، توصیه‌هایی برای شرکت‌کنندگان، حل مشکل آپدیت ویندوز و تداخل با نرم‌افزار، آموزش فرآیند طراحی ماشین الکتریکی، بیان و شرح دقیق فرآیندهای طراحی، نکات بسیار ضروری حین طراحی، نحوه اصولی مقاله‌خوانی، تخمین زمانی تمام فرآیندها، بررسی یک مثال استخراج روابط بنیادی ماشین ورنیر، برخی نکات برای طرح‌های خاص، چگونگی بهینه‌سازی و فرآیندهای آن در مهندسی برق، نگاهی گذرا به مقاله موردنظر، بررسی سوابق نویسنده مقاله (Thomas A. Lipo)، نگاهی کلی به داده‌های مقاله مدنظر.

قسمت ۵۳:

معرفی ماشین ورنیر، نحوه عملکرد این ماشین، گیربکس مغناطیسی چیست، تعریف مدولاسیون مغناطیسی، نگاهی به ساده‌سازی ماشین ورنیر، بررسی دقیق مقاله طراحی، نگاهی به ماشین Interior Permanent Magnet، Spoke type چیست، نحوه عملکرد Flux Barriers، ارائه مدل‌های V-Shape و U-Shape، ویژگی‌های مثبت ماشین ورنیر پیشنهادی نسبت به IPM، کاربرد ماشین ورنیر مطرح شده، چگونگی حذف گیربکس مکانیکی، چالش‌های طراحی ماشین ورنیر، تحلیل معادلات و استخراج back-emf و گشتاور تولیدی، بررسی لاندا، نگاهی به تابع سیم‌پیچی، بررسی چگالی میدان مغناطیسی، جایگاه مقایسه در مقاله، نگاهی به استخراج داده‌های Sizing طراحی، توصیه‌های برای یافتن مقالات مشابه، علت وجود مقالات بسیار مشابه، تحلیل خروجی‌های؛ Benchmark motor IPM، Conventional SVPM، Proposed SVPM، SVPM V-shape VPM و SVPM U-shape VPM.

قسمت ۵۴:

پروژه بیست و سوم: طراحی و تحلیل موتور ورنیر (۰ تا ۱۰۰)

طراحی در Ansys Electronics طبق داده‌های مقاله، ترسیم روتور با IPMCore، چگونگی مقداردهی به IPMCore، کاربردهای این مدل، نحوه کار با InfoCore، نگاهی به خطاهای رایج در IPMCore، چگونگی مقداردهی به DiaGap، DiaYoke، Pole type، تعریف و کاربرد D1، O1، O2، B1، Rib، Hrib، ThickMag و …، نکات مهم حین استفاده از IPMCore، چگونگی انطباق مقاله با نرم‌افزار، اثبات مشکل علمی در مقاله، بیان راه‌حل مقابله با مشکلات عددی در مقالات، توصیه نکات ساخت در طراحی، ترسیم روتور به‌صورت دستی، ساخت مگنت‌ها و تعبیه آنها.

قسمت ۵۵:

پروژه بیست و سوم: طراحی و تحلیل موتور ورنیر (۰ تا ۱۰۰)

نحوه ساخت مگنت بر اساس رتور طراحی شده، طراحی فلاکس بَرییرها، نحوه جادهی Flux Barriers، استفاده از تکنیک طراحی دومرحله‌ای، نحوه تعریف مغناطیس شوندگی در 2D، تشریح مختصات دکارتی و استوانه‌ای (Cylindrical)، تشریح المان‌های r، φ و z، ترسیم آدرس‌دهی در استوانه، نمایش میدان‌های مغناطیسی استوانه‌ای در 3D، نکات بسیار مهم تعریف Magnetic Coercivity، تحلیل Transient میدان‌ها، نمایش میدان‌های کاربردی در فضای ۲ بعدی، الزامات تعریف مغناطیس شوندگی در 2D، تعریف میدان فی برای مگنت‌ها، آرایش کلی و طراحی رتور.

قسمت ۵۶:

پروژه بیست و سوم: طراحی و تحلیل موتور ورنیر (۰ تا ۱۰۰)

ترسیم استاتور، استفاده از SlotCore، چگونگی استخراج تعداد اسلات استاتور از مقاله، تعیین Slot Type، ترسیم و مقداردهی؛ Hs0، Hs01، Hs1، Hs2، Bs0، Bs1، Bs2، Rs. توضیح Fillit Type و SegAngle، تعیین جنس رتور و استاتور، تاثیر متریال بر خروجی، بررسی مقاله Influence of Soft Magnetic Materials Application to Squirrel Cage Induction Motor Design and Performance، تحلیل تاثیر مواد مختلف بر بازده، گشتاور، ضریب توان، هزینه و …، نحوه خروجی گرفتن از متریال خاص، چگونگی ایمپورت متریال در Ansys Electronics، چند نکته مهم برای انتقال Material، ترسیم کویل موتور ورنیز، استفاده از LapCoil، تعریف داده‌های کویل طبق استاتور.

قسمت ۵۷:

پروژه بیست و سوم: طراحی و تحلیل موتور ورنیر (۰ تا ۱۰۰)

ترسیم کامل کویل نمونه، جداسازی و جادهی کویل‌ها، ساخت Band و Region محاسباتی، تعریف Vector Potential، مشخص‌کردن Depht طرح، تعریف تحریک استاتور، ترسیم سیم‌پیچی سه‌فاز موتور، شرایط مهم فازها، تعریف تحریک از نوع Coil، تعیین پارامتر تعداد دور و مسیر جریان، تعیین فرمول جریان استاتور، علت استفاده از معادلات جریانی، مشخص‌کردن اختلاف فازها، پیکربندی Windingها، تعریف پارامتر Irms، مشاهده تمام پارامترهای پروژه، ساخت Mesh برای کل پروژه، Surface Approximation چیست و کاربرد آن، زاویه و فاصله انحراف چیست، آنالیز و صحت سنجی مش‌ها.

قسمت ۵۸:

پروژه بیست و سوم: طراحی و تحلیل موتور ورنیر (۰ تا ۱۰۰)

تعریف Rotatin برای روتور، نکته عدم تعریف چرخش، ساخت Analysis، نکات مهم تعریف Solver، تعریف نقاط زمانی نمونه‌برداری، مشاهده گام‌های حل، تنظیمات پایه تلفات هسته (Coreloss) جهت محاسبه Pc، تعریف تلفات اددی کارنت، انجام تنظیمات اندوکتانس نشتی سیم‌پیچ (Leakage Inductanceتعریف فرکانس مقاله در تحریک، برخی نکات مهم قبل از تحلیل، محاسبه گشتاور موتور، مقدار پیک2پیک (pk2pk) و متوسط گشتاور، محاسبه Back EMF موتور، نحوه خروجی گرفتن اکسل از داده‌های ترسیمی، محاسبه جریان سه‌فاز استاتور، محاسبه تلفات هسته (Pc)، محاسبه تلفات مسی (Pcu)، توضیحات کلی در مورد نتایج، ترسیم نمودار گشتاور-سرعت، ترسیم دو نمودار برحسب هم، ترسیم دو نمودار با یک محور مشترک، محاسبه ضریب توان (Power Factor)، انجام محاسبات کسینوس فی باتوجه‌به فرکانس، تشخیص پس فازی و پیش فازی، محاسبه ریپل گشتاور (Torque Ripple)، نحوه محاسبه بازده موتور، چگونگی محاسبه Pout، محاسبه چگالی شار فاصله هوایی (Air Gap Flux Density)، محاسبه شار پیوندی سیم‌پیچ.

قسمت ۵۹:

پروژه بیست و سوم: طراحی و تحلیل موتور ورنیر (۰ تا ۱۰۰)

بهینه‌سازی موتور ورنیر و رسیدن به نتایج مقاله، چگونگی تعریف متغیر، تحلیل پروژه حول چند متغیر، نمایش و بررسی پارامترهای تعریف شده، چگونگی تحلیل پارامتری، تحلیل نتایج نهایی و مقایسه با مقاله، تحلیل؛ ریپل گشتاور، کسینوس فی، بازده موتور، شار پیوندی سیم‌پیچ، چگونگی تعریف مدار بیرونی (External Circut)، الزامات Winding، تعریف مدار جدید، ترسیم مدار تحریک، خروجی گرفتن Netlist، ایمپورت نت‌لیست در طرح، معرفی Circuit Editor، نگاهی به کتابخانه مداری مکسول، بررسی یک درایو طراحی شده سطح بالا.


دانلود توضیحات فصل اول آموزش مکسول – PDF

دانلود توضیحات فصل دوم آموزش مکسول – PDF

دانلود توضیحات فصل سوم آموزش مکسول – PDF

دانلود توضیحات فصل چهارم آموزش مکسول – PDF

میزان ساعت و محتوای آموزش مکسول

نتایج دوره

در ادامه می‌توانید نتایج این دوره را از زبان تهیه‌کنندگان این بسته آموزشی در گذر زمان مشاهده نمایید.

[maxbutton id=”44″]

گارانتی محصول

این محصول به مدت ۷ روز ضمانت برگشت وجه پرداختی در صورت عدم رضایت شما را دارد، بدین معنا که اگر شما در طی این مدت از مطالب ارائه شده رضایت نداشتید مبلغ پرداختی به‌صورت کامل به شما برگشت داده خواهد شد.

متن رسمی قرارداد گارانتی محصول

[maxbutton id=”30″]

خرید آنلاین (پرداخت و دانلود آنی)

لیست تغییرات

ویرایش اول: فصل اول

ویرایش دوم: تغییر کدینگ آموزش‌ها و اصلاح پارت‌های ۱، ۱۰ و ۱۶

ویرایش سوم: تولید فصل دوم

ویرایش چهارم: اصلاح و بهبود کدینگ فیلم‌های آموزشی

ویرایش پنجم: اصلاح و ویرایش صداهای تمامی پارت‌های فصل دوم و ضبط مجدد پارت‌های ۲۰، ۲۱ و ۲۲

ویرایش ششم: تولید فصل سوم

ویرایش هفتم: تولید فصل چهارم

ویرایش هشتم: ضبط مجدد فصل اول با نسخه جدید مکسول

4.8/5 (46 نظر)
آموزش جامع نرم‌افزار مکسول (تمام فصل‌ها) - دوره صفر تا صد
۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان
- دانلودآنی
دارای گارانتی بازگشت وجه ۷ روزه
مدرس دوره: گرایش مورد علاقه‌ام ماشین‌های الکتریکیه، به‌شدت به PLC و اتوماسیون علاقه دارم و دوست دارم عمده تایمم رو برای برنامه‌نویسی صنعتی بذارم - هدفم انتقال تمام دانش تخصصی هست که در طی سال‌ها فعالیت به‌صورت پروژه محور (برای شرکت‌ها و افراد) کسب کردم و واقعاً خوشحال می‌شم بتونم کمکتون کنم. تموم موفقیت‌های داشته و نداشتم رو مدیون کسی هستم که بدون هیچ چشم داشتی کنارم موند. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برق - قدرت (ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت) - دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی
اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
1544 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
Milad
2 ماه پیش

از آموزش شما بسیار سپاسگزارم.
من می خواهم از طریق پی پال پرداخت کنم، لطفاً به من اطلاع دهید که چگونه می توانم از این طریق ادامه دهم.

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
keyvanloo
8 ماه پیش

سلام، وقت بخیر
در rmxprt میشه تلفات اهن رو هم محاسبه کرد؟
پیشفرض تلفات رو تقریبا صفر میده
خیلی ممنون

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
مردانی
10 ماه پیش

با عرض سلام ووقت بخیر
مهندس من در شبیه سازی ژنراتور در 3میلی ثانیه احتیاج دارم ژنراتور یک دوره را بگذراند اما در شبیه سازی من 4دوره طی میکند فرکانس روکجا باید تنظیم کرد؟
ممنونم از راهنماییتون

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
Reza
1 سال پیش

سلام وقت بخیر. من یک شبیه‌سازی سبعدی در حالت ترنزینت نرم‌افزار ماکسول دارم. چطور به نرم‌افزار بفهمانم که این مدل را ژنراتور در نظر بگیرد؟

محمد
1 سال پیش

سلام من برنامه رو دقیقا با آموزش شما نصب کردم . اما ران نمیشه. حتی رفتم قسمت Environment هم رفتم و New تعریف کردم. اما ران نمیشه.
چیکار کنم مهندس جان؟

شهاب
1 سال پیش

سلام اقاى مهندس
روزتون بخير
ببخشيد ايا شما طراحي ماشين(stator &rotor)سنكرونز ريلكتنس موتور داريد؟

گرایش رشته تحصیلی
قدرت

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید