مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

معرفی مهندسی برق قدرت

معرفی مهندسی برق قدرت

امروز قصد دارم برخلاف تمام وب سایت هایی که گرایش قدرت را خیلی رسمی معرفی کرده اند با زبانی ساده و البته از سایر جنبه ها معرفی کنم چرا که به احتمال خیلی زیاد عزیزی که شما باشید و در حال حاضر مشغول خواندن این پست هستید حتما هنوز رشته مورد نظر خود را انتخاب نکرده اید، و در حال حاضر به صورت شک و تردید و بدون شناخت واقعی از گرایش های برق به سر می برید، به همین دلیل در این مطلب سعی خواهم کرد وارد جزئیات تخصصی نشوم چرا که مخاطب امروز من شما هستید.

[toc]

 به چه می خواهیم برسیم

در نهایت امروز به این سوالات پاسخ می دهیم؛

  1. بهترین گرایش برق چیست؟
  2. پردرآمدترین گرایش کدام است؟
  3. کدام یکی جنبه بین المللی خوبی برای ادامه تحصیل در خارج دارد؟
  4. من این رشته رو دوست دارم!؟
  5. کدام زیر گرایش قدرت آینده بهتری دارد؟

مروری بر گذشته

من به صورت پیوسته گرایش قدرت را نخواندم چرا که علاقه ای به آن نیز نداشتم! در واقع من در گرایش مخابرات به مدت 2 سال در دانشگاه دولتی درس خوندم علتش هم واضح بود؛ به عنوان یک نوجوان شیفته‌ی عصر ارتباطات و اینترنت بودم و خبری در حوزه شبکه های موبایل و نسل های جدید نبود که من دنبال نکرده باشم، پس در دبیرستان عظم خودم رو جمع کردم تا حتما گرایش مخابرات قبول شم.

توی دبیرستانی که من درس میخوندم قالب بچه ها تشویق می شدند به انتخاب رشته برق، و در این میان استاد فیزیکی داشتیم که در حال دریافت مدرک دکتری بود (قالب اساتید ما ارشد و یا دانشجو دکتری بودند چون دبیرستان نمونه دولتی بود) ایشون همیشه میگفت حتما برو گرایش قدرت! ما هم نوجون یک دنده و در نهایت رسیدم به مخابرات.

بعد از گذشت سه ترم تحصیلی واقعا متوجه شدم مخابرات به جز حل معادلات دشوار ریاضی و تحلیل های سنگین سیگنالی چیزی برای جلب نظر من ارائه نمی کنه (به دوستان مخابراتی برنخوره، بنده ی حقیر، کوچیک شما هستم و این صرفا یک نظر شخصی هست) به همین دلیل تصمیم گرفتم به سمت الکترونیک برم.

در دانشگاه تمام کلاس های الکترونیک را به صورت قاچاقی شرکت می کردم و به دلیل علاقه، توی کلاس های الکترونیکی سوال هایی که استاد می کرد و کسی جواب نمی داد، جواب میدام! تا اینکه یکی از همین اساتید محترم منو به اتاقش دعوت کرد و گفت؛

“ببین تو این سن (21) دیگه وقتی برای بی هدف بودن نیست! برو بشین فکر کن چی میخوای و به همون بچسب”

من پول می خواستم!، بخاطر همین علاقه ی جدیدم (الکترونیک) رو کنار گذاشتم و در زمینه شبکه کردن خوابگاه ها با رئیس دانشگاه قرارداد بستم (این داستانش خیلی مفصله) و تونستم در دو ترم تحصیلی 9 میلیون تومن سود کنم (اسمم هم به عنوان دانشجو کارآفرین روی سایت دانشگاه رفت 🙂 )، پس میشه با مخابرات پول درآورد ولی در عمق وجودم دیگه مخابرات اونی نبود که بهش فکر میکردم.

الکترونیک واسم جالب بود

بابت یه نصیحت خوب از یه دوست خوب از پول فاصله گرفتم! و در اون تایم دوباره به درس خوندن مشغول شدم ولی اینبار با بک گراند درآمد زایی از رشته تحصیلی!

الکترونیک واقعا جذاب هست ولی بیایید رو راست باشیم توش مثل باقی گرایش ها پول نیست! (باز هم میگم به بزرگوارانی که الکترونیک می خونند برنخوره) درواقع شما تمام 4 سال در این گرایش لذت خواهید برد ولی وقتی بیرون می آیید می بینید پیدا کردن کار واسش سخته (البته تماما به همت شما بستگی داره).

بریم سراغ قدرت

من با بی میلی دوباره کنکور دادم و این بار برای قدرت! خوب قبولم شدم، باز دانشگاه دولتی با کلی درس جدید! به استاد فیزیکم هم زنگ زدم گفتم امیدوارم اشتباه نکرده باشی 🙂

مدار الکتریکی

قدرت درون خودش به شکل وسیعی مدار داره حتی دستگاه های قدرتی مثل ماشین، ترانس و … با مدار تحلیل می شند و اینو دوست داشتم چرا که الکترونیکی بود و از سمتی منم توش قوی بودم.

سادگی در عین کاربردی

امکان نداره شما سایر رشته ها رو دیده باشید و نگید قدرت از همه ساده تره! خوب این یه حسن بزرگ هست (البته تا لیسانس نسبت به سایر گرایش ها ساده است) و به جای اینکه کلی کلنجار برید با مطالب پایه می تونید کلی مقاله به روز مطالعه کنید و دانش خودتون رو آپدیت نگه دارید، در نسخه من که باعث شد بتونم بیرون هم کار کنم.

قابل لمس

حسن دیگر قدرت قابل تصور و درک کردن رشته و صنعت اون بود، مثلا من تقریبا کارشناس مخابرات بودم ولی هنوز توی ماهیت خیلی چیزها واسم سوال بود استاد هم میگفت:

“شما مهندسی و لازم نیست خیلی چیزها رو بدونی فقط استفاده کن و بساز!”

خوب راستش دوستان من نمی تونم با چیزی سروکله بزنم که توی درکش هنوز مشکل دارم، در حالی که قدرت اصلا اینطوری نبود حتی می تونستی بریی آزمایشگاه و همه چیزهایی که تو کتاب بوده رو ببینی، ساده بگم فیزیک مسئله کاملا روشن هست اینو قدرتی ها خوب متوجه میشند.

نیاز کشور

این درس به قدری نیاز کشورهای جهان سوم هست که برخی درس هاش برای اون کشور، بومی سازی شده، یعنی مملکت شما می خواد شما حتما درست تموم شد بیایی تو بازار چون توی تولید، انتقال، توزیع، مدیریت، اصلاح و کلی کار دیگه در زمینه برق بهت نیاز داره.

استاد بی کار کم می بینی

در سایر گرایش ها اساتید خیلی زیادی می بینید که فقط توی دانشگاه هستند و بیرون کاری ندارند ولی مگر میشه شما دکتری برق قدرت داشته باشید و خود دولت و سازمان های خصوصی سراغ شما نیاند، به همین جهت اکثر اساتید قدرت دستی در صنعت دارند و در کنارش کلی نکته کاربردی برای بهتر کار کردن در صنعت تا سر کلاس بهتون بگند (البته الان وضیعت اشتغال به صورت کلی نابوده ولی شرایط برای همه گرایش یکسان هست)

آینده شغلی

قدرت رو می توان مادر سایر گرایش ها دونست (البته “قدرت” زیاد به مادر بودن نمی خوره 🙂 ) چرا که واقعیت اینه؛ شما می تونی بدون موبایل و لپ تاپ که واقعا امیدوارم ایران روزی تولید کننده اونها باشه زندگی کنی ولی همین شرکت های تولید کننده این وسایل به برق نیاز دارند پس مهندس قدرتی باید حضور داشته باشه، این مثال خیلی ساده بود چرا که برای یه کارخانه یا صنعت مسائل بسیار زیادی در زمینه تامین نیاز برق و مدیریت اون وجود داره که همشون بر می گردند به یک مهندس برق قدرت، از سویی برای مصرف کننده هم وجود برق و استفاده آن جزء موارد اولویت دار هست.

آینده شغلی غیر قابل پیش بینی

یه نگاهی به کشورمون و سایر کشورها کنید الان ترند (trend) دنیا شده آلودگی، و راه حل اون خودرو های برقی هست، یه لحظه این سوال رو جواب بدیم؛

خودرو برقی چطور ساخته میشه آیا به مهندس برق الکترونیک نیاز هست؟

تفاوت یه خودرو برقی با خودرو بنزینی فقط در موتور و کنترل موتور هست، موتور برقی توسط مهندسین قدرت گرایش ماشین ساخته میشه و قسمت کنترل و درایو اون (به زبان ساده تغییر سرعت) توسط مهندسین قدرت گرایش الکترونیک قدرت، حدس بزنید چی شد؟

تمام خودرو برقی به جز قسمت های مشترک با خودرو فسیلی؛ توسط مهندسین برق قدرت ساخته میشه.

این از این سوال، اما ماشین های برقی خودشون برق نیاز دارند این هم یعنی بازار کار بیشتر.

اگر نگاهی به میزان مصرف برق سالیانه در تمام کشورها کنید این تقاضا هرساله در حال افزایش هست پس خبر خوبی هست برای ما! (البته ما مخالف آلودگی و سوخت فسیلی در نیروگاه ها هستیم)

و امروزه به دلیل مسائل محیط زیست، سوخت فسیلی، هزینه های تولید برق و… کشورها به سمت بحث نوپای سوخت های تجدیدپذیر می روند و واقعا در ابتدای کار هستند همه اینها برای یک پسر 24 ساله خیلی جذاب بود پس محکم چسبیدم به این رشته.

قدرت باز هم زیبا تر میشه

در فوق لیسانس شما می تونید گرایش ماشین و الکترونیک قدرت رو انتخاب کنید که یعنی همون الکترونیک ولی در توان های بالا و بسیار پرکاربردی تر، مثل اینه الکترونیک را با پول توی همزن بریزیم و خروجی بشه “الکترونیک قدرت” (ببخشید تم این قسمت کمی پولی شد چون الان نیاز جوون های کشور هست).

قدرت هنوز ادامه داره

وقتی وارد مقطع کارشناسی ارشد گرایش قدرت می شید تازه می فهمید که چقدر این گرایش بی انتهاست و مثل اینه در لحظه دارید در لبه دانش حرکت می کنید! این اتفاق برای الکترونیک و مخابرات در مقطع دکتری میافته چرا که در قدرت نیاز بازار وجود داره و چون “سرمایه” این رشته رو نیاز داره بهش توجه میکنه و از شما در همون مقطع ارشد ایده می خواد.

کار با کامپوتر

وقتی صحبت از قدرت میشه خیلی از آزمایشات باید ابتدا شبیه سازی بشند چرا که مثلا توان بالاست و شما نمی تونید یک خط انتقال واقعی 500کیلومتر را تست کنید! از سمتی دیگر شرکت های حاضر چون در این مسیر درآمد دارند حاضر هستند پول های زیادی خرج کنند تا نرم افزار های حرفه ای شبیه سازی به وجود بیاد به همین دلیل؛ در گرایش قدرت کلی نرم افزار تاپ به وجود اومده که هرکدومشون دنیایی حرف دارند و من به شخصه عاشق شبیه سازی هستم چون در هر مرحله بیشتر از واقعیت یاد میگیری بدون اینکه حتی خطر و یا ریسک مالی داشته باشی، از سمت دیگر شرکت های ایرانی به شدت خواهان دانشجویانی هستند که با این نرم افزار ها می تونند کار کنند چرا که این دانشجوها برای این شرکت ها می تونند به خوبی درآمد زایی کنند.

مثلا ما همیشه توی دانشگاه آگهی استخدام داریم برای دانشجویی که بتونه با سه نرم افزار اصلی؛ دیگسایلنت، مکسول و سیمولینک متلب کار کنه البته نرم افزارهای دیگر هم هستند.

علت همه این موارد، نیاز کشور به برق هست و شرکت های خصوصی هم همیشه از دانشجوی باسواد استقبال می کنند.

این در حالی هست که در سایر گرایش ها نرم افزار (مهم) داریم بعد 5 سال هنوز آپدیت نشده و سایر نرم افزار ها هم در بروز رسانی هاشون خبری تازه نیست چرا که بازار سرمایه اونجا در جریان نیست.

بازار جهانی

کافیه توی نت یه سرچ بزنید بعد متوجه می شید اروپا به شدت روی تولید انرژی و آمریکا در انتقال انرژی سرمایه گذاری میکنه، هر چند من به شخصه معتقدم کشور ایران هنوز پتانسیل بالایی برای کار پیدا کردن داره و مهاجرت به دلیل پیدا کردن کار اشتباه بزرگی هست.

گستردگی

شما اگر در همین مکانی که در حال خواندن این مطلب هستید نگاهی به اطراف خود کنید و از خود برق نیز صرف نظر کنیم هرچیزی که در آن موتور الکتریکی وجود دارد (هود، لباسشویی، یخچال، کولر، پنکه، تهویه، آب میوه گیر، تصفیه آب و…) تازه موارد بالا تنها در منزل مجردی من وجود دارند، جزء گرایش قدرت محسوب می شوند، شاید بگید من در یک اتاق هستم با یک کامپیوتر، حال چی؟

حقیقت این است در کامپیوتر هم که نماد الکترونیک هست قدرت حضور دارد؛ از ساده ها شروع میکنم و به تخصصی ها میرسیم؛

فن، ترانس در کیس، مبدل AC به DC منبع تغذیه، فیلتر های سلفی و شیلد مغناطیسی هارد، اینها تنها مواردی بود که در لحظه به ذهن من خطور کرد پس به زبان ساده تر قدرت برای مشتری معمولی و یا بهتر بگم End User هم هست.

کدام زیر گرایش قدرت

این مورد به شدت به سلیقه شما بستگی داره می تونید از دانشجویان برق قدرت بپرسید و یا توی اینترنت دروس این گرایش ها را ملاحظه نمایید چرا که دوستان زیادی هستند و در گرایش های مختلف قدرت تحصیل می کنند و اینجا به حق نیست من در مورد گرایش خودم توضیح بدم ولی قیاس این گرایش با سایر گرایش ها نظیر مخابرات، الکترونیک و … برای راهنمایی بهتر شما بود که امیدوارم مفید واقع شده باشه.

نتیجه گیری

فکر کنم به تمام سوالات ابتدای بحث پاسخ داده شد، برای توصیف قدرت کلی میشه نوشت ولی سعی کردم قسمت هایی را بیان کنم که شاید دغدغه امروز یک دانشجو باشه، در پایان به خاطر داشته باشید تمام گرایش های برق عالی هستند و می تونید در هرکدوم که واقعا دوست دارید موفق بشید و به قول بزرگان “جهان را جای بهتری برای زندگی کردن کنید”.

در پایان آرزو می کنم هرجای دنیا که هستید و با هر رشته و گرایش که در حال تحصیل می باشید همواره سلامت و موفق باشید.

حتما تجربیات خودتون را در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بذارید و شما بگید چرا گرایش در حال حاضرتون را انتخاب کردید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام PowerEn عضو شوید.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

گرایش مورد علاقه‌ام ماشین‌های الکتریکیه، به‌شدت به PLC و اتوماسیون علاقه دارم و دوست دارم عمده تایمم رو برای برنامه‌نویسی صنعتی بذارم - هدفم انتقال تمام دانش تخصصی هست که در طی سال‌ها فعالیت به‌صورت پروژه محور (برای شرکت‌ها و افراد) کسب کردم و واقعاً خوشحال می‌شم بتونم کمکتون کنم. تموم موفقیت‌های داشته و نداشتم رو مدیون کسی هستم که بدون هیچ چشم داشتی کنارم موند. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برق - قدرت (ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت) - دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

297 پاسخ به “معرفی مهندسی برق قدرت”

  1. اسکندری گفت:

    با سلام وقت بخیر
    لطفا بازار کار گرایش الکترونیک دیجیتال و گرایش قدرت را در ایران مقایسه کنید.

  2. رامین گفت:

    سلام وقتتون بخیر و خوشی ،
    ببخشید میانگین حقوق مهندس برق امسال چقدره تو بخش خصوصی؟
    و جسارتا تو بخش دولتی تقریبا چطور؟
    با تشکر

  3. پیام ادی زاده گفت:

    سلام مهندس من الان یازدهم ریاضی هستم و میخواستم از ریاضی مهندسی برق برم ولی الان نظرم عوض شده و از فنی حرفه ای می‌خوام برم برق قدرت چکار کنم ادامه بدم یا فنی حرفه ای برم لطفاً راهنمایی کنید ممنون میشوم

  4. میثم گفت:

    سلام مهندس
    من هنرجو رشته برق هستم از شهرنیشابور
    فنی حرفه ای بعضی از افراد میگن فنی حرفه ای بده بده برای همون اول من میخواستم از نظری یعنی ریاضی،وارد برق شم بعدم دیدم میگفتند بده لد رو زدم به دریا رفتم داخلش الانم افتخار میکنم اومدم داخل این رشته معلم های خوب دانش اموز خوب فقط یکم محیط فرق داره چون داری کنار رشته دیگم درس میخونی
    یک سوال دارم مهندس من الان برای برق قدرت هنوز ۲ سال دیگه وقت دارم تا کنکور دانشگاه هم و چی کار کنم تو این مدت که بتونم دانشگاه خوب و ربته خوبی قبول بشم تو دانشگاه خوبی و گرایش قدرتش چون قدرت از همون بچگی دوست داشتم
    هر بار مأمورین برق می امدن روستا من همیشه جا اونا بودن بهشون نگاه میکردم چی کار می‌کردند از هموجا اومدم برق

  5. امیر حسین گفت:

    سلام
    وقت به خیر
    قصد دارم وارد حوزه plc یا برق صنعتی بشوم اما بنده هیچ پشتوانه ای ندارم که حمایتم بکند ،مثلاً هیچ یک از اقوام در این زمینه فعال نیستند ،که از طریق آنها وارد بازار بشوم .
    آیا با این شرایط میشود کاری کرد یا نه؟
    لطفاً کاملاً منطقی و بدون رویایی فکر کردن و متناسب با شرایط پاسخ بدهید
    ممنون

  6. حمید گفت:

    سلام و عرض ادب و احترام ،آیا بعد از اینکه در گرایش کنترل تحصیل کنیم و حدود ۵ سال هم در حوزه های اتوماسیون یا ابزار دقیق کار آموزی کنیم،میتونیم با حدود یک میلیارد تومن (معادل پول الان) در همین حوزه یعنی اتوماسیون یا ابزار دقیق برای خودمون کار بکنیم ؟یعنی اینکه مثلاً شرکتی در این زمینه راه اندازی کنیم؟ ممنون از شما

    • سلام
      برای استارت شرکت سرمایه اولیه مالی نیاز نیست
      شما فعلا تمرکزتون رو بذارید روی یادگیری و در کنارش کتاب های رشد فردی هم مطالعه بفرمایید خودتون مسیر رو متوجه میشید

  7. امیر حسین اراکی گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    بنده امسال دبیری فنی برق قبول شدم.محل تحصیلم دانشگاه شهید رجایی تهران است و محل خدمتم شهر ساوه است.به نظر شما کدام گرایش بهتر است؟!که در کنار درس دادن بتوانم در بازار آزاد برای خودم کار کنم. فقط میتوانم قدرت یا الکترونیک یا کنترل یا مخابرات بخوانم.

    • سلام
      همه رشته های اوکی هستند – داخل اونی که علاقه شما هست بیشتر پول هم هست!!
      اگه نظر بنده رو میخوای فقط علاقه و اخرش قطعا میدرخشی
      ولی اگه دنبال پول باشی من بگم برو ایکس اخرش سرخورده میایی بیرون

      • امیر حسین اراکی گفت:

        ممنونم از راهنمایی شما🙏🌷

      • امیر حسین اراکی گفت:

        سلام مجدد
        و یک سوال دیگر اینکه،چطور بفهمیم به کدام گرایش علاقه بیشتری داریم؟

        • شما در مورد گرایش ها هنوز داده جمع اوری نکردید
          مثل اینکه بازی های مختلف پلی استیشن رو بازی نکردید به محض اینکه بازی کنید متوجه میشید کدوما رو دوست دارید
          پس در موردشون تحقیق کنید

  8. رضا گفت:

    سلام آقای مهندس
    من الان کلاس یازدهم الکتروتکنیک فنی و حرفه ای هستم ، و به برق قدرت و کنترل علاقه دارم . اما نمیدانم کدام یک بهتر است . لطفاً بگویید ، کدامشان از نظر پرطرفدار ، جذب ، موقعیت بهتری برخوردار است ، لطفاً کمکم کنید ❤️
    واقعا شما انسان باشخصیتی هستین ، ایشالله موفق و سربلند باشید🌹🌹💐

    • سلام عزیزم
      شما اطلاعاتتون در موردشون کمه وگرنه سریع خودتون متوجه میشید کدوم رو دوست دارید
      پس توصیه میکنم در مورد واحد درسیشون و اینکه کتابهاشون چی هست تحقیق کنید

      • امیر حسین گفت:

        سلام
        وقت به خیر
        اگر بحث علاقه رو کنار بگذاریم،و فقط به بازار کار در آینده و درآمدشان توجه کنیم،نظر شما گرایش قدرت است یا کنترل؟!(من میدونم علاقه خیلی مهم است ولی فقط از نظر درآمد و بازار کار آن هم در *آینده* این دو گرایش را مقایسه کنید)
        با سپاس از شما

        • سلام
          اشتباه همین جاست اگه علاقه باشه می تونید بدرخشید و توی همون حوزه خوب هم دربیارید
          ولی اگه بهترین گرایش رو بری وعلاقه نباشه هیچی تهش نیست
          از طرفی الان تو ایران باید تو هرچی بهترین باشی

  9. Hamed گفت:

    سلام وقت شما مهندس سیاه تیری عزیز بخیر من یه سوالی ذهنمو درگیر‌کرده‌که در بخش گرایش قدرت دانش فنی خیلی مهمه؟یا اگه خیلی مهمه چطوری باید دانش فنی خودمون رو بالا ببریم؟

  10. وحید گفت:

    سلام مهدس جان . خسته نباشید .من دانشجوی ارشد سیستم قدرت هستم و حق با شماست هیچی مثل قدرت نمی شود تبریک میگم بهتون مباحث خوبی به بچها میگید . من خودمم مدرس هستم و حس شما را درک میکنم موفق و سر بلند باشید

  11. A گفت:

    سلام عرض مهندس سیاه تیری.

    بازار کار مهندسی برق از فنی حرفه ای بهتره یا ریاضی؟ میگن هنرستان اگر الکترونیک بخونیم بعد ارشد مهندسی برق درس بخونیم میشه مهندس برق شد

  12. کیان گفت:

    سلام خسته نباشید عرض مهندس سیاه تیری.

    یک سوالی داشتم مهندسی برق از ریاضی برم بهتره یا فنی و حرفه ای بعد زحمت نمیشه فرق این مهندسی از ریاضی و فنی و حرفه ای رو بگین لطفا ممنونم

  13. امیر گفت:

    سلام عرض ادب مهندس سیاه تیری یک سوال دارم از طریق رشته فنی و حرفه ای میشه مهندس بق قدرت شد؟

  14. محمدرضا گلمغانی گفت:

    سلام، مهندس عزیز،
    من مطالب شما را دنبال میکنم و از افرادی هستم که به خاطر آنچه که هستین به شما علاقه دارم، در اینجا میخام یک مساله ای رو بگم، بارها دیده ام شما در کلیپ ها و مطالبی که پست میکنید مطالبی میگین که مثلا “پدر من کارگر بود من تلاش کردم و یا برای من قابل فهم نیست که یک مهندس زبان بلد نباشه و یا من پارتی نداشتم و ….” همه این مطالب صحیح است ولی یه نکته فکر کنم یادتون رفته و اونم اینه علاوه بر همه چیزهایی که میفرمایید شما ژنِ تیزهوشی هم دارین، تمام مطالبی که از زندگیتون، دبیرستان و دانشگاه تا اینجا تعریف میکنین همش تایید کننده این ژن هست، چیزایی که برای حضرتعالی مثل آب خوردن حل میشه برای بقیه حکم معادلات چند مجهولی داره، شما نیاز به پارتی نداری چون خداوند یه پارتی بزرگی بنام هوش بهت داده که شما را از همه پارتی ها بی نیاز میکنه، البته ناگفته نماند شما با بقیه باهوشها یه تفاوت بزرگی هم داری و اونم اینه که شما در کنار این ژن چیزی بنام ژن انسانیت هم داری که باعث شده شما اینگونه انسان خوبی باشی و به دیگران کمک کنی، میخام بگم در این دنیا همه در تلاشن، اما تلاش افراد باهوش بازدهی اش بالاهست، اصولا دانشگاههای تاپ رو برای همین افراد ساختن، شما در ابتدای صفحه سایتتون هم عکس یک سری افراد از لطفی زاده و… رو گذاشتین و به نوعی این مطالب را گفتین اما انگاری خودتون هم شاید به معنای واقعی کلمه متوجه داستان نشدید که خودتون هم در مرتبه هایی پایینتر از این افراد ولی تیزهوش هستین، افرادی از جنس شما با یک تلاشی نه خیلی زیاد میتونن از دانشگاههای تاپ قبول بشن اما اونای دیگه چند سال وقت تلف میکنن و در نهایت هم نمیتونن، حتی از یک دانشگاه تاپ بیان بیرون و دوباره یه رشته خوب از یک دانشگاه تاپ قبول بشن، این افراد به واسطه عوشی که دارن وارد هر چیزی بشن موفق میشن، برای مثال علی دایی رو نگاه کنین دانشگاه صنعتی شریف مکانیک خونده، اومده ورزش شده نامبر وان، اومده تو بازار اونم موفق شده و و و ، خیلی چیزا میخاستم بگم که دیگه نمیشه اینجا نوشت،
    چیزی که من حدس میزنم بازدهی هوشی شما تیزهوش و یا بالاتر هست، اگر بازدهی هوشی خود را سنجیده اید( مثلا با آزمون ریون) دوست داشتم عدد آن را بدونم، دوم از نظر من رسالت افرادی مثل شما که بازدهی هوشی بالایی دارید و همزمان انسان(خوب) هم هستند یاد گرفتن و کشف مجهولات و آموزش آن البته به زبان ساده به دیگران (افراد معمولی) برای پیشرفت و ارتقا جمع هست، کاری که هم اکنون در حال انجام آن هستید…
    ارادتمند شما محمدرضا
    mrg_asl@yahoo.com

    • سلام
      ممنونم از لطفی که در حق بنده داشتید.
      حقیقتا من خودم از طبقه پایین بودم و شکر الان زندگی خوبی دارم و اینکه بگم چطور میشه زندگی خوبی داشت حداقل ترین کاریه که می تونم در حق هم نوعان خودم داشته باشم
      امیدوارم تو زندگیتون همواره سلامت و موفق باشید

  15. Bahram گفت:

    سلام آقای مهندس سیاه تیری.
    من به گرایش کنترل علاقه داشتم ، نظر شما در مورد این گرایش چی هستش.

  16. A گفت:

    سلام آقای مهندس سیاه تیری ، خسته نباشید.
    ببخشید من قبلا هم چند تا پیام همین جا نوشته بودم ، رشته دوره کارشناسی اینجانب برق قدرت است.
    الان با توجه به علاقه خودم برای تحصیل در دوره ارشد ، به سه تا گرایش : الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی ، سامانه های برقی حمل و نقل و گرایش کنترل رسیدم.
    اگر فقط علاقه را در نظر بگیریم من به همه این سه گرایش تقریبا علاقه یکسان دارم.
    می خواستم بدانم با توجه به ویژگی های زیر شما کدام را پیشنهاد می دهید :
    جدید ، به روز ، تا حدودی دست نخورده ( علوم پنهان و کشف نشده زیادی داشته باشد) ، مورد نیاز در داخل کشور ، جذب (اشتغال) بالایی داشته باشد و درآمد منطقی و مناسب.
    همچنین من در مورد گرایش سامانه های برقی حمل و نقل ، خیلی مطالب زیادی نیافتم به اصطلاح اقناع نشدم.
    لطفا در پاسخ خود کمی هم این گرایش را شرح دهید.
    با تشکر.

  17. A گفت:

    سلام آقای مهندس.
    اگر بخواهم ویژگی های رشته مورد نظرم را بیان کنم باید بگویم :
    جدید ، به روز ، تا حدودی دست نخورده ( علوم پنهان و کشف نشده زیادی داشته باشد) ، مورد نیاز در داخل کشور ، جذب (اشتغال) بالایی داشته باشد و درآمد معقول و مناسب داشته باشد.
    با این توصیف ها شما از بین گرایش های مجموعه برق ، کدام را پیشنهاد می دهید.

    • تمام این گزینه ها در همه گرایش های برق هست به شرطی که وقتی واردشون شدید تمام زندگیتون و تایمتون رو بذارید وسط بخاطر همین اول و اخر میگم علاقه
      گویا متوجه توضیحات بنده نشدید.

  18. A گفت:

    سلام
    نانو الکترونیک از نظر اشتغال چگونه است ، اگر تا دکترا و پسا دکترا بخونم؟
    البته لطفا با آینده نگری پاسخ دهید ، مثلا برای زمانی که بعد از 2 سال ارشد ، 4 سال دکترا و پسا دکترا بخواهم کار پیدا کنم.
    من لیسانس برق دارم ، ولی نانو الکترونیک به نظر من هم در ایران به نانو زیاد اهمیت داده می شود ، یک گرایش جدید ، نیاز امروز و آینده کشور ، هم در صنعت ، هم در مصارف عمومی و … کاربرد دارد در ضمن ، تعداد کمی هم این گرایش در کل کشور جذب دانشجو دارد.
    اصولا این جانب فرد خلاقی هستم ، به نوآوری علاقه دارم و در کار های گروهی بهتر می توانم خودم را نشان دهم.
    اما فقط می ترسم بیکار بمونم. بعد بهم بگن « این رشته که شغلی نداره »
    آیا در گرایش نانو الکترونیک خود اشتغالی یا تاسیس شرکت دانش بنیان وجود دارد؟
    یک جمله می خواهم بگویم ، امیدوارم به خانم مهندس ها بر نخوره.
    شاید اگر دختر خانم ها یک رشته ای بخوانند ، بعد از پایان تحصیلات ، خانواده یا اطرافیان از آن ها انتظار شغل نداشته باشند ، شاید برخی خانواده ها با کار کردن آنها اصلا مخالفت کنند.
    اما اگر یک پسری درس بخواند و بیکار بماند ، بهش می گویند پس تا امروز داشتی چی کار می کردی ؛ چرا پس درس خواندی؟.
    من الان دو سال هنرستان و چهار سال در دانشگاه دارم برق می خوانم ولی از بین این همه گرایش های ارشد در مجموعه برق نمی دانم کدام را انتخاب کنم.
    لطفا راهنمایی کنید.
    همچنین یک لیست بلند بالا از تمام شغل هایی که یک مهندس برق می تواند در آن ها مشغول به کار شود را هم اضافه کنید.
    با تشکر.

    • با سلام
      به دلیل نبود وقت کوتاه جواب میدهم ببخشید
      با این رشته اشنایی ندارم و همین مسئله با توجه به تجربه ۹ ساله من از برق یعنی اینکه بازار کار ندارد.
      با تمام این اوصاف خود را محدود به ایران ندانید و سعی کنید برای علاقه خود با قدرت بجنگید درنهایت پول یک معلول خواهد بود و به سمت شما خواهد امد
      موفق باشید

      • A گفت:

        سلام جملاتی شما بسیار سنجیده بود.
        اما سوالی که پیش می آید این است که ورودی گرایش های برق قدرت بسیار زیاد است ، این رشته اشباع شده و به همین دلایل کیفیت آموزش این رشته نیز پایین آمده است.
        آیا با این توصیف ها شما باز هم رشته برق قدرت را پیشنهاد می دهید؟
        لطفا کمی بیشتر توضیح دهید.
        با تشکر.

        • سلام
          باور کنید حتی اگر اشباع هم نشده باشه بازم صرفا قدرت خوندن فایده نداره. این رشته و این گرایش زمانی برای شما موفقیت جایگاه اجتماعی و مالی و … میاره که با تمام وجود براش وقت گذاشته بشه
          و خودتون رو وقف کار و علاقه کنید.
          از شما می پرسم حاضر بودید نقاشی می خوندید ولی در پایان داوینچی می شدید؟ و اسمتون برای ابد جاودانه میشد؟
          پس از این صفت های اشباع و … بگذرید هرچند که الانم بهترین وضعیت باز برای قدرت هست. کسی هم اگر در مورد اشباع صحبت کرد ازش مدرک و منبع بخواهید
          موفق باشید

  19. بهرامی گفت:

    واقعا مطالبتون عالییی و کاربردی بود من دانشجو ترم یک برق هستم و به گرایش قدرت علاقه داشتم و بااین مطلب علاقم صدبرابر شدددد واقعا جامع و کامل و کاربردی بود خسته نباید مهندس

  20. نیما گفت:

    سلام مهندس وقت به خیر
    مهندس من میخوام تو حوزه گرایش الکترونیک قدرت کار کنم ولی حقیقتا نمیدونم باید از کجا شروع کنم.این سر در گمی کلی وقت ازم گرفته و دیگه نمیخوام الکی وقتم هدر بره.
    به نظر شما به کدوم دروس کاملا باید مسلط بشم و کدوم نرم افزارها یا زبان برنامه نویسی رو باید کار کنم؟
    اگر هم فقط یه نقطه شروع به من بگید ممنون مبشم

  21. Amir گفت:

    سلام مجدد
    یه سوال دیگه ای هم داشتم
    رشته ی برق گرایش قدرت برای اپلای مناسبه ؟؟

  22. Amir گفت:

    سلام وقت بخیر
    من در حال حاضر مهندس مکانیک ترم دو هستم
    و در کنار دانشگاه دارم حرفه ی برق خودرو یاد میگیرم
    چند وقته که به فکر تغییر رشته هستم
    ۱_به علت همین حرفه ای که دارم یاد میگیرم چون مرتبطه به برق

    ۲_ علت دیگشم اینه که من تا این سنم بیشتر کارای برقی انجام دادم تا کار های مکانیکی

    مکانیک هم خوبه ولی بیشتر به دلیل گستردگی که داره این انتخاب رو کردم
    هیچ گونه مشکلی هم با مباحث تئوری ندارم و پایه ی ریاضی نسبتا قوی دارم

    حالا سوالم اینه با توجه به شرایطم

    ۱_ تغییر رشته به برق میتونه برام مؤثر باشه برای عمیق شدن

    ۲ کدوم گرایش برق برای من مناسبه ؟؟
    قدرت ؟؟

    ۳ این دردسر تغییر رشته ارزششو داره ؟؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • با سلام
      ۱. بله قطعا
      ۲. برق صنعتی – قدرت یه کم ممکنه اذیتتون کنه چون نیاز داره دانشگاه و … برید
      ۳. هر دردسری برای رسیدن به علاقه انسان با توجه به عمر محدود ارزششو داره
      موفق و سلامت باشید

  23. Mohaddaseh گفت:

    سلام وقتتون بخیر دانشجوی ترم 3 برق هستم . میخواستم بدونم اتوماسیون صنعتی و برق صنعتی تابلو برق ها هم زیر مجموعه برق قدرت هستند؟

  24. Ahmad گفت:

    سلام خوب هستین؟ من ضرورت به یک استاد دارم که به من بعضی چیزهای تخصصی رو درس بدهد. و البته بیشتر در مورد Short circuit calculation, Arc flash hazard analysis/calculation, protective device coordination, TCC diagram.

    و بسیار خوب خواهد شد اگه به پروگرام SKM بلدید داشته باشه.

    توانایی پرداخت ساعتی 200 هزار تومان رو هم دارم ولی قابل مذاکره هست نظر به توانایی شما.

    اسم من احمد هست و این شماره تلیفونم هست. لطفا پیام بدین در واتس آپ: +1(916) 507 3524

  25. محمد زمانی گفت:

    سلام مهندس ، مطالب شما عالی بودن
    بنده ابتدای رشته مهندسی برق هستم
    تصمیم رو هم گرفتم ک برق قدرت بخونم در دوره کارشناسی
    نظر شمارو در مورد این آموزش هاتون میخواستم بدون ، زمان درست برای یادگیری این ها چه زمانی هست، بنده ترم دو برق هستم
    ممنون میشم پاسخ بدین

  26. محمد گفت:

    مهندس یه مورد زیر شاخه دیگه هم هست
    مهندسی حرفه ای الکترونیک کاربردی

  27. محمد گفت:

    سلام مهندس وقتت بخیر
    من دانشجو ترم4 کاردانی رشته الکتروتکنیک در دانشکده فنی و حرفه ای امام صادق آستانه اشرفیه هستم.
    رشته برق امسال برای ادامه دانشگاه بدون آزمون شده و من توی این دوسال نمره هام عالی بوده.
    برای ثبت نام کارشناسی رشته برق 7 مورد زیر شاخه وجود داره.
    1.مهندسی تکنولوژی برق گرایش قدرت
    2.مهندسی حرفه ای کنترل
    3.مهندسی تکنولوژی مخابرات
    4.مهندسی حرفه ای ارتباطات و فناوری اطلاعات
    5.مهندسی فناوری شبکه های توزیع
    6.مهندسی فناوری کنترل_فرآیند
    7.مهدسی فناوری تجحیزات آزمایشگاه تشخیص پزشکی
    من خودم به قدرت علاقه دارم ولی می خوام بدونم بقیه زیر شاخه ها چین و به چی مربوط هستن تا راحت تر بتونم انتخاب کنم.
    ممنون میشم یه توضیح مختصر بدید.
    بعد یه سؤال دیگه این قدرت همونیه که شما در بارش خیلی مانور دادید؟

    • سلام
      بله ۱ همون قدرته
      مهندسی تکنولوژی مخابراتم خوبه، بعدش کنترل که البته با مهندسی کنترل یه کم فرق داره
      باقی موارد رو توصیه نمی کنم

  28. Aref گفت:

    سلام ،ببخشید نظر نوشتم ولی انگار پاک شد!

  29. Aref گفت:

    سلام مهندس وقتتون بخیر،خوب هستین؟
    ببخشید بنده دانشجوی ترم آخر کارشناسی روزانه یکی از دانشگاههای تهران هستم،خواستم بدونم برای بازار کار و یا استخدام تو شرکتهای بزرگ مثلاً مپنا و شرکتهای مشابه،لیسانس با ارشد خیلی تفاوت داره و مدرک ارشد بهتره؟
    من امسال کنکور ارشد دارم و ۲۴ سالم هست و قصد اپلای و دکتری ندارم و قصدم کار هست،و خدا بخواد رتبه خوبی هم میارم،و کمی هم میترسم تا اتمام ارشد و خدمت سنم بالا بره،بنظرتون با توجه به سنم ارزش داره اگه دوباره یکی از دانشگاههای خوب قبول بشم و نیز کنارش نرم افزار هم یاد بگیرم ؟
    حقوق تقریبی یک مهندس تازه کار با مدرک ارشد تو جایی مثل مپنا یا جاهای مشابه و وزارت نیرو چقدر هست و بعد مثلاً چقدر میشه؟
    امکان داره بدون سابقه هم استخدام شد؟
    برای ارشد قدرت پروژه کسری خدمت راحت گیر میاد؟مثلا پروژه های نرم افزاری و شبیه سازی و غیر از ساخت باشه،چه نرم افزارایی باید بلد باشیم؟
    سطح پروژه ها در چه حدیه؟
    مثلاً در سطح آموزش های شما بلد باشیم از پسش میشه بر اومد؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید 🙏🌹

    • سلام ممنون امیدوارم سلامت باشید
      ۱. کلا برحسب تجربه و سال ها کار برای شرکت های متفاوت از سال ۹۰، همیشه وقت برای کار کردن و پول در اوردن هست ولی برای درس خوندن نه. من ارشد رو توصیه میکنم چون خیلی سواد شما رو جلو میبره
      اون شرکت های خصوصی هم غالبا به کسی نیاز دارند که با مفاهیم اساسی که توی ارشد مطرح میشن آشنا باشه. درامد هم اگر با ارشد یا لیسانس استخدام بشید بله ولی اگر لیسانس استخدام بشی و حین کار درس بخونی ارشد بشه نه!
      سنتون خیلی خوبه و توصیه من اینه اولویت اول تحصیل باشه و درکنارش کار اون هم نه برای پول برای یادگیری
      بله بدون سابقه هم هست
      بله خیلی پروژه هست برا کسری – الان پروژه هاش همه متوسط به بالا هستند
      اره اگر اموزش های ما رو اوکی باشید به راحتی میشه شبیه سازی کرد

      موفق و پایدار باشید

      • احسان گفت:

        سلام مهندس.چرا بنظرتون خوب نیست که ما با لیسانس استخدام شیم و حین کار درس بخونیم و ارشد رو بگیریم؟

        • سلام
          این یک پیشنهاد هست و هرکسی باید با توجه به سبک زندگی و موارد دیگه انتخاب کنه
          تجربه من: همیشه برای پول در اوردن زمان هست واقعا هست
          ولی برای یادگیری فقط یک بازه زمانی هست و همیشه سواد بیشتر و کاربردی تر داشته باشید بعد مالی بهتری هم خواهید داشت

  30. Sadeghutd گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون،یه سوال داشتم مهندس میتونید یه رتبه بندی از دانشگاه ها در گرایش الکترونیک قدرت و ماشین ها داشته باشید

  31. r گفت:

    سلام مهندس
    خسته نباشید
    متاسفانه هر چقدر فکر کردم نتونستم شغل و رشته مورد علاقه خودم رو پیدا کنم اما به قول استاد شما : تو این سن دیگه وقتی برای بی هدف بودن نیست!
    به دلیل این که تو شهر ما فقط یک هنرستان و یک رشته وجود داشت من وارد رشته برق (تابلو برق صنعتی( کار و دانش )) شدم و الان هم دانشگاه فنی ، کاردانی تعمیر و نگهداری ماشین های الکتریکی میخونم. تا قبل از این که این پست رو بخونم به صورت جدی به این رشته فکر نمیکردم .حرف استاد شما در رابطه با هدف زیبا بود و من تصمیم گرفتم تمرکزم رو بزارم رو همین رشته برق و در آینده برای کارشناسی رشته برق قدرت انتخاب کنم. الان چند تا سوال دارم که امیدوارم شما پاسخی برای این سؤالات داشته باشید:
    1- متاسفانه در هنرستان بنا به دلایلی به طور اصولی به ما آموزش داده نشد و میشه گفت دانش من تقریبا صفر هست. از طرفی الان هم با توجه به تجربه دیگران میدونم وضعیت دانشگاه هم همینه و نمیشه روی دانشگاه برای موفق شدن تو هر شغلی حساب باز کرد!
    میخواستم بدونم برای من چه پیشنهادی دارید ؟ از کجا شروع کنم ؟ چه کتاب یا دوره آموزشی پیشنهاد می کنید ؟فرض کنید کاملا صفر هستم و میخوام یک مهندس برق – قدرت بشم.
    2- من تو درس های محاسباتی ( ریاضی و فیزیک ) خیلی ضعیفم ، به نظر شما با این وجود میتونم تو این رشته موفق باشم؟
    3- بازار کار برق قدرت در عسلویه چطور هست؟ چه مهارت های برای کار در این منطقه باید داشت؟
    4- اگر plc و نرم افزار تخصصی رشته برق قدرت رو یاد بگیرم ، چقدر درآمد میتونم داشته باشم؟

    • سلام
      1. متاسفانه شما باید برید دانشگاه بخاطر اینکه قسمت زیادی از کار رو فقط تو کتاب های دانشگاهی می تونید یادبگیرید شاید از معادلات و …خوشتون نیاد ولی این یک حقیقت هست.
      2. بله، هیچ کاری نشد نداره، شما ضعیف هستید چون تا الان جدی نگرفتید، یه همت میخواد هرجا مشکلی داشتید وقت بذارید، مغز شما خیلی جلوتر از چهارتا فرمول ریاضی هست که نتونه اون ها رو تحلیل کنه
      3. عسلویه خیلی خوبه بخصوص خیلی جاهاش خودشون بهتون اموزش میدن با تضمین شغلی دلیلش هم مشخصه عمده افراد به خاطر تنبلی و یا سایر دلایل حاضر نیستند این مناطق برند
      4. این سوال به شدت به خودتون بستگی داره قطعا توی شهر شما در یک تخصص مثل بیماری داخلی بیش از یک متخصص هست ایا این دو درامدشون یکی هست؟ حتی میتونم بگم نزدیک به هم نیست، این کار هم اینطوریه بخصوص اینکه بیشتر به توانایی فردی شما بستگی داره یعنی چقد کاربلدید

      کوتاه عرض کردم امیدوارم مفید باشه

      • r گفت:

        ممنون از توجه شما
        ظاهرا نتونستم خوب منظورم رو برسونم
        1- همونطور که گفتم الان دانشگاه هستم ولی مشکل اینجاست که متاسفانه سیستم آموزشی ایران در هیچ مقطعی مناسب نیست. در هنرستان هم کتاب های زیادی داشتیم ولی استاد حتی به کتاب ها نگاه هم نکرد! در واقع بنده میخواستم که منبع به من معرفی کنید تا خودم مطالعه کنم چون احتمال میدم دانشگاه هم مثل هنرستان چیزی یاد ندن. تو این چهار سال دانشگاه میخوام صرفا وقت بزارم برای یادگیری (تئوری و عملی) ولی چون دانش من صفر هست نمیدونم که از کجا باید شروع کنم و چه چیزهایی باید یاد بگیرم
        2- مدتی هست که شروع کردم به تمرین کردن ولی چون تا الان برقکاری ندیدم که بخواد از فرمول های ریاضی و فیزیک ( یا حتی مباحث تخصصی رشته برق) استفاده کنه فکر کردم شاید این درس ها اهمیتی ندارن و باید روی مهارت های عملی تمرکز کنم نه دانش تئوری
        3- بسیار عالی ، فقط این که چه مهارتی هایی باید داشته باشم برای کار در این منطقه؟ من بوشهر زندگی میکنم ولی چون خبر هایی شنیدم مبنی بر این که نیروهای بومی سهم کمی در اشتغال در این منطقه دارن ،فکر کردم احتمالا بازار کار خوبی نداره یا اینکه نیروی متخصص وجود نداره بخاطر همین میخوام بدونم چه مهارت ها و دانشی برای استخدام شدن باید داشته باشم
        4- حق با شماست ولی میخواستم بدونم به طور میانگین یک مهندس برق قدرت با چنین مهارت هایی چقدر درآمد داره

        • ۱. نگاه کنید رشته برق و بخصوص مقاطع بالا مثل ارشد و حتی قسمت هایی از کارشناسی به گونه ای نیستند که شما بدون استاد و خود خوان پیش برید، علت هم مشخصه کتاب ها به این سبک نوشته نشدند چون اگه قرار بود کتاب ماشین مثلا کاملا خودخوان برای یک نفر تازه کار باشه خیلی حجمش بیشتر میشد، مثلا شما برید کتاب سیستم های قدرت گلاور رو بخونید و بعدش بیایید اینجا نظرتون رو بگید مطمئنا همون ابتدا با حجم زیادی از داده مواجه میشید که هرچی میرید جلوتر قضیه پیچیده تر میشه، من موافقم سیستم اموزش مشکل داره توی تمام نوشته های بنده تو سایت هم هست ولی همین سیستم اموزش نباشه کار بی نهایت مشکل میشه، کتاب الکترونیک قدرت دکتر عباسزاده رو بخونید که خییییلی سبک هست واقعا بعد ببینید می تونید حتی تمرین های همون کتاب رو اوکی کنید یا نه.
          2- اصلا اینطوری نیست،‌کار عملی زمانی معنا پیدا میکنه که شما اصلا متوجه بشید که اون دستگاه واقعا داره چیکار میکنه، این مدلی کار کردن برای زمان ارسطو بود که دانش اینقدر پیشرفت نکرده بود و یک انسان همزمان میتونست طبیب و مهندس باشه! شما تا ندونید توان راکتیو چطور محاسبه میشه چطوری می خواهید ضریب توان رو کاهش بدید
          3- من خودم پدرم کارگر بوده و قبول دارم پارتی باز به شدت هست ولی خود بنده بدون اینکه از کسی کمک بگیرم در بهترین شرکت های ایران کار کردم،‌ حتی در سال های گذشته از شرکت های خوبی مثل ایران ترانسفو تماس گرفتند و گفتند به عنوان مهندس ارشد در یک بخش نیاز داریم باشید، شما خوب یادبگیرید و توکلتون هم به خدا باشد کارتون اوکی باشه اونه که عزت میده
          4- یک مهندس برق کفش میتونه ۴ تومن الان دربیاره و ماکسش هم بنده دیدم ماهی ۵۰ تومن (متوسط ماهیانه و گرنه عددهای خیلی بالاتر هم هست)

  32. علیرضا گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید میخداستم بدونم گرایش قدرت یا کنترل واقعا بین این دو انتخاب موندم امکانش هست از تجربیاتتون استفاده کنم و منو راهنمایی کنین؟
    با تشکر

    • سلام
      بهتره که شناختتون در مورد این دو گرایش بیشتر بشه
      شما بین این دو قرار گرفتید درحالی که خیلی باهم متفاوت هستند و این معنیش این هست شناخت کافی ازشون ندارید

  33. جواد گفت:

    سلام،
    من گرايشم قدرت هست و درسم خوبه، به الكترونيك قدرت هم علاقه دارم، اما واقعا اتفاقات و ناملايمات بازار كه من حس ميكنم خيلي ناراحت كننده است برام .
    من حس ميكنم چون شايد گرايش خودتون قدرت بوده اينقدر تعريف اون رو ميكنيد،
    بله شايد در چند سال آينده بتونيم بگيم بازار انرژي خيلي داغ تر از الآن بشه، ولي الآن كه خريد پنل خورشيدي بسيار گرون تموم ميشه، خودروي پرايد هنوز داريم، خودروهاي گران هيبريدي كه جاي خود دارد…
    متاسفانه كلا سطح درآمدها ديگه كفاف شروع زندگي و حتي خريد منزل و ماشين و … رو نميدن به نظرم .
    و نيازه آدم به سمت كارآفريني بره … كارآفريني در فضاي قدرت سرمايه هاي هنگفت ميخواد و ايده هاي جديد كه يا خيلي دور از دسترس هستند يا خيلي سخت پيدا ميشند . اما مثلا حوزه مهندسي پزشكي يا الكترونيك هر روز ايده هاي جديد و اقلا در دسترس مي بينيم .

    و حتي ايني كه ميگيد بازار مهندسي قدرت بيشتره، كافيه يه سر به سايت هاي استخدامي بزنيد تا ببينيد همه روزه چه تعداد كارشناس گرايش الكترونيك نيازه و چه تعداد قدرت … ( مگر اين كه شما بخوايد تكنسين و مسئول آسانسور شركت رو هم مهندس قدرت بدونيد يا اين كه بخوايد فقط شغل اپراتور نيروگاه كه ديپلم برق هم براش كافيه مهندس قدرت بدونيد ! )

    و حس ميكنم همين الآن رو اگر بخوايم بررسي كنيم اصلا براي كارهاي قدرتي كه صرفا تكنسيني باشند يا كارهاي الكترونيكي كه صرفا مثل كار شما با بحث شبكه كردن باشند، اصلا نيازي به مدرك دانشگاهي نبود و شما يه سري اصول رو يادگرفتيد در دانشگاه و بعدش با تحقيق و تلاشتون تونستيد توي اون پروژه تون موفق بشيد …

    خودتون هم گفتيد در يكي از كامنت ها كه خودتون خيلي در فضاي دانشگاهي بوديد،
    من فكرميكنم به احتمال قوي كساني الآن براي ما در اينستاگرام و اينترنت دارند تبليغ برق قدرت ميكنند كه خودشون ديدند از برق يا پول خوبي در نميارند يا ديدند كه فضاي كاري مناسبي نداره، حالا هم با اين احوالات دارند به امثال بنده دانشجو اميد ميدن و درآمدزايي شون از طريق آموزش شده …
    نه مهندسي واقعي كه كار طراحي، ساخت و … انجام ميده .

    اميدوارم اقلا تا 4-5 سال بعد كه من سربازي و احتمالا ارشدم تمام شده اين معضل گراني هم حل بشه تا اقلا اوضاع بهتر باشه براي مردم و بازار …

    من نميدونم اين نظرات من تاييد ميكنيد كه نمايش داده بشه يا نه،
    شايد من بدبينانه نگاه كردم به قضايا، ولي ممنون ميشم اگر جايي سخن من موردي داره بگيد تا از نظر شما هم بهره ببرم.

    من دانشجوي ترم 7 كارشناسي برق قدرت دانشگاه فردوسي مشهد هستم، دو ترم هم هست معدل الف هستم برخلاف ترم هاي اول، اما هنوز ابهاماتي كه گفتم براي بازار كار واقعا برام آزاردهنده شدن …

    با تشكر

    • سلام
      بله وضعیت کشور خیلی بده، ولی این قضیه اصلا چیز جدیدی نیست!، بنده هم سال 88 زندگی کردم تورم انتهای دوره 8 سال ریاست جمهوری اقای احمدی نژاد هم دیدم، قبل ترش هم دیدم پس فکر نکنید که این اتفاقات جدید هستند، اینها سیاست کشور هستند و متاسفانه من و شما نقش خیلی کمی توش داریم.
      شما الان ترم 7 هستید زمانی که بنده دانشجو بودم واقعا در ساده ترین هزینه های زندگی مونده بودم، رفتم دوره شبکه (یوتیوب) دیدم و تونستم برای دانشگاه قوچان (فک کنم الان اسمش عوض شده باشه) که در شهرستان قوچان کنار مشهد بود شبکه اینترنتی امن برای خوابگاه ها تاسیس کنم (2 دوره جوان کارافرین سطح دانشگاهی شدم)، بگذریم از اینکه من 3 ماه هر روز جلوی اتاق ریاست بودم تا ایشون وقت بده باهاشون صحبت کنم! بعدش هم که بهشون گفتم یه راه حل دارم که وجه خراب شده شما رو تو دانشگاه بهبود میده! درنهایت با کلی داستان تونستم برای 12 خوابگاه اینترنت شبکه ای تهیه کنم (که سرمایه قابل توجه ای برام درست کرد)، اینجا جاش نیست و خیلی داستان مفصلی هست ولی همین مسئله باعث شد تمام جنبه های زندگی من مثل؛ بازاریابی، مدیریت، مذاکره، اعتماد به نفس، مقابله با تهدیدهای انسانی و خیلی چیزهای دیگه رو یاد بگیرم، دقیقا هم تایمی بود که دلار مثل امروز چندین برابر شده بود!.
      پس، از امروز یادتون باشه یا حداقل اینطوری فک کنید که دیگه اذیت نشید که این مملکت همینطوری پیش میره هرجا هم دستتون رسید سعی کنید سیستم رو درست کنید این از بعد فردی.
      قطعا وقتی من یه رشته رو انتخاب میکنم میل و علاقه خودم به اون بیشتر هست و این موضوع در نوشته های بنده هم به چشم میخوره، ولی هربار تاکید کردم که ببنید علاقتون چیه. شما اگر به نقاشی هم علاقه داشته باشید و فول تایم تمام زندگیتون رو وقفش کنید من قول میدم کمترین چیزی که نصیبتون بشه ثروت هست!.
      کسایی که در اینستاگرام نام برید افراد شو آفی هستند که با نمایش ثروت و مالشون میخوان به شما پکیج بفروشند و حرفشون هم اینه که شما رو ثروتمند میکنند! ما و بنده هیچوقت نگفتیم و نخواهیم گفت شما با ما ثروت مند میشید (هیچوقت هم تایم خالی برای این کارهای عوام فریبانه نداشتیم)، اگر کسی مفهوم مالی ثروت (ثروت مثل یک کیک هست و هرکی اسلایس بیشتری داشته باشه ثروت مند هست پس توزیع عادلانه اصلا سبب حذف ثروتمندی میشه! و…) رو بدونه به راحتی متوجه میشه که خرید پکیج افراد زرد شبکه های اجتماعی تنها اون ها رو پول دار میکنه.
      شما هر وقت خواستی از کسی “آموزش راه اندازی کسب و کار” رو بخری اول ببین خودش چه رزومه ای داشته، عمده افراد اینستاگرامی مثلا تنها کارشون در گذشته همین فروش پکیج آموزش راه اندازی کسب و کار بوده! که قراره شما ازش استفاده کنید.
      من حقیقتا ناراحت شدم که ما رو با این افراد مقایسه کردید، ما در این مجموعه خیلی قبل تراز اموزش، پروژه های خودمون که عمدتا از شرکت ها دریافت میشه رو انجام میدادیم، حتی الان هم یکی از گرفتاری های ما اینه که پروژه ها درامد اصلی ما هستند و این اموزش ها شدند دست و پاگیر ما، قیمت ها هم با ساعت اموزش مقایسه کنید بیشتر شبیه یک جوک هست بخاطر اینکه درامد بنده اصلا اموزش نیست این یه راهی بوده که دوست داشتم هم وطن من به عنوان مثال برای یادگیری مکسول نره بشینه فیلم به زبان روسی نگاه کنه!.
      نظر بنده اینه ببیند علاقتون چیه و همه زندگیتون رو واسش بذارید مطئمن باشید ضرر نخواهید کرد، در مورد استخدام هم خیلی نکات هست که متاسفانه اکثر دانشجوها نمیدونند تا کی در یک شرکت بمونند و خیلی مسائل دیگه که خارج از حوصله این متن هست.

      امیدوارم هرکجا هستید شاد و پیروز موفق باشید
      “پیام های شما همیشه تایید خواهند شد”

      • جواد گفت:

        خوب خيلي خوشحالم که سوالها و دغدغه هام رو با شخصی مثل شما در میون گذاشتم که هم بی طرفانه پاسخ دادید و هم منطقی، ايني كه گفتيد هميشه وضع ايران همين شكل بوده، خيلي نگاهم رو عوض كرد، درست ميگيد اگر ما بخوايم غربزنيم هميشه ميشه غرزد، ولي توي همين شرايط خيليا دارند رشدميكنند .
        معذرت ميخوام اگر باعث ناراحتي شما هم شدم قضاوتي نميكنم درباره شما ولي واقعا سخت شده تشخيص وقتي اوضاع شغلي مبهم ميشه و شناخت يه مقدار براي امثال من سخت ميشه گاهي …
        اتفاقا شايد جالب باشه براتون كه من محل متولد قوچان هستم خودم و دانشگاهي كه فرموديد الان فناوري هاي نوين نام داره به نظرم .

        ممنونم از انرژي كه ميگذاريد و روحيه اي كه توي اين شرايط جامعه به ما ها ميديد و ممنون بابت سايت خيلي كارراه اندازتون . 🙂

  34. حسین میلان گفت:

    سلام من دانشجوی مهندسی برق قدرت هستم /بعد از مطالعه مطالب شما جدی ترشدم در ادامه به تحصیل رشته ام و امیدوارترشدم با سپاس فراوان.

  35. محمد گفت:

    سلام من کارشناسی الکترونیک گرفتم و تو کنکور نتیجه خوبی گرفتم و میتونم روزانه هر رشته ای که میخوام در بیام الان میخام قدرت بخونم چون بازار کار داره و خودتون در جریانید فقط نمیدونم سیستم قدرت کارش بیشتر و بهتره یا الکترونیک قدرت و ماشین الکتریکی لطفا هر کی نظر داره بم بگه تا وقت انتخاب رشته هست یکیشو بزنم مرسی

    • سلام
      بهتون تبریک میگم، اگر بنده چیزی پیشنهاد بدم قطعا سلیقه من هست!، به نظرم بهتره شما کمی در مورد این گرایش ها اطلاعات کسب کنید و بعد درنهایت خودتون متوجه علاقتون خواهید شد

  36. مریم گفت:

    باعرض سلام و وقتبخیر
    من فارغ التحصیل کارشناسی برق قدرت هستم باپه متوسط به پایین که نرم افزار هارو در سطح معمولی بلد هستم اما الان برسردوراهی که تغییر رشته بدم برای پزشکی بشینم بخونم یا همین برق رو ادامه بدم .
    خیلی ممنون میشم راهنمایی ام کنید.
    با تشکر فراوان

    • سلام
      خوب این اطلاعاتی که شما در اختیار بنده گذاشتید که یک خط هست نمیشه از توش چیزی متوجه شد بخصوص اینکه بحث یک عمر زندگی و کار هست

    • محمد عماد برجگانی گفت:

      سلام خوبی
      رشته ی برق خیلی قشنگه اگر واقعا عاشقش نیستی برو یک چیز دیگری بخون
      ولی واقعا برق عالیه و خیلی قشنگه
      ولی اگر فکر می کنی علاقه ی زیادی نداری عوضش کنی بهتره
      برو دنبال علاقت تا پول دنبالت بدود
      اگر علاقت برق هس بمون و خوب و عالی برو جلو و اگر علاقت پزشکی اون را ادامه بده
      اگر دنبال علاقت رفتی و حسابی بهش هم رسیدی پول هم دنبالت میاد
      ولی اگر دنبال پول رفتی خیلی سخت تر به دستت می رسد

  37. سجاد گفت:

    سلام
    لطفا توضیحاتی هم در مورد گرایش های ارشد برق قدرت بدید (سیستم و ماشین و الکترونیک قدرت)

  38. سامان گفت:

    با سلام من امسال پایه نهممو تموم کردم معدلم که ۱۹ هست به نظر شما برم رشته برق
    واینکه توی شهرستان ما قراره یه پتروشیمی ساخته بشه

  39. محمد گفت:

    سلام مهندس
    من دانشچوی ترم 6 دانشگاه خواجه نصیر هستم.
    plc با سیستم های قدرت و کار های طرح پست و نیروگاهی ارتباط و کاربرد داره؟
    و سوال دیگه اینکه پاس کردن درسهایی مثل ابزار دقیق و کنترل صنعتی بدرد قدرت میخوره؟

  40. سروش گفت:

    سلام جناب مهندس وقتتون بخیر. مطلب بسیار مفیدی تهیه و منتشر کردین و ممنون از شما
    من ترم 6 گرایش قدرت هستم و میخوام مهارت های لازم برای ورود به بازار کار رو یاد بگیرم و خواستم از تجربه و دانش شما هم بهره مند شم.
    من فرصت ورود به یک شرکت که در حوزه plc تعمیرات ساخت و نگهداری کار میکنه رو دارم به عنوان کارآموز. از طرفی بخاطر گرایشم باید سمت شغل های مرتبط با قدرت برم مثل تابلو برق. پیشنهاد شما برای من که در اول راه هستم چیه؟ کدوم مسیر ممکنه برای من بهتر باشه؟
    از طرفی نیم نگاهی به اپلای هم دارم و علاقه دارم مقاله تهیه کنم اما نمیدونم از کجا شروع کنم و راجع به چی؟
    پیشاپیش ممنون بابت وقتی که میزارین.

    • سلام
      الان شرایط به گونه ای هست که باید تمام تمرکزتون رو یک جا بذارید، یا مهاجرت و یا داخل کشور، هر کدوم مزایا و معایب خاص خودش رو داره و با توجه به شخصیت شما باید انتخاب بشه

  41. احد گفت:

    سلام و خسته نباشید
    واقعیتش بنده فعلا دانشجو ترم 4 کارشناسی برق هستم و به گرایش قدرت علاقه مندم و در ارشد هم میخوام گرایش الکترونیک-قدرت بخونم.
    از الان هم کار با نرم افزار های برق رو شروع کردم و در کنارش برنامه نویسی هم کار میکنم و به دنبال تقویت زبان انگیلیسی و گرفتن مدرک ایلتسم.
    سوال اولم اینه که برای استخدام در شرکت ها نیاز به چه توانایی هایی هست؟
    سوال دوم این که حداقل درامد با مدرک ارشد چقدر است؟
    سوال سوم این که مدرک plc فنی حرفه ای میتونه رزومه خوبی باشه؟

    • سلام
      توانایی برای استخدام هرچی بیشتر بلد باشید بهتر ولی برای کار کردن برای خودتون فقط یه توانایی! و تمرکز روی اون
      نزدیک 3 تا 4
      بله ولی مهمتر از اون دانش خود PLC هست، برای اینکارم کسی ازتون طلب مدرک نمیکنه همینکه برق خوندید کافیه ولی باید بلد باشید

    • نوروزی گفت:

      فضای مجازی چقدر کوچیکه

  42. آرش گفت:

    سلام روزتون بخیر
    به نظر شما مهندسی مکانیک خودرو آینده بهتری داره یا مهندسی برق گرایش قدرت
    بین انتخاب این دو رشته موندم نمیدونم باید چیکار کنم از بازار کارشون هم درآمدشون هم بی اطلاع هستم از هر کسی پرسیدم یک چیز بهم گفت
    آینده کاری و درامد برای من اهمیت داره چون نمیخوام زحمتم بی نتیجه بمونه
    به هر دو رشته علاقه دارم فقط از ایندش میترسم

    با سپاس

    • سلام
      متاسفانه بنده در مورد مکانیک دانشی ندارم، توی تمام رشته ها پول هست زیاد دیدتون مالی نباشه، بلعکس اگه علاقه نداشته باشید هرچی ام بازار کار اون رشته خوب باشه این شمایید که نمیتونید پولی در بیارید.
      موفق باشید

  43. annie گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من دانشجوی برق دانشگاه صنعتی بابلم و واقعا تو انتخاب گرایشم مرددم
    به شدت به دروس قدرت علاقه دارم ولی همه چ بسا مهندسین با تجربه هم منو ناامید کردن که قدرت برای دختر کار پیدا نمیشه و…
    و از اونجایی ک استقلال طلب هستم و درامد زایی برام مهمه
    میخواستم بدونم نظر شما راجع به وضعیت موجود چیه
    ینی واقعا مجبوریم الکترونیک بخونیم؟

    • سلام
      به نظر من علاقتون رو دنبال کنید و اصلا هم اینطور نیست و اصولا اینو مدنظر داشته باشید که دنیا اونقدر ارزش نداره که عمرتون رو پای مسائلی که حتی بهشون علاقه هم ندارید بذارید.
      موفق باشید

  44. raminahmadiv75 گفت:

    سلام مهندس ،وقت بخیر ،طاعات و عبادات شما قبول
    راستش بنده اخرای کارشناسی قدرت یکی از دانشگاههای دولتی تهران ام،ولی معدل بنده متاسفانه حدود۱۳ هست،امسال قصد دارم در آزمون استخدامی شرکتهای خصوصی و دانش بنیان شرکت کنم که شرکت هایی مانند مپنا و برخی از شرکتهای تابعه مکو و توکا نیز جذب دارند،راستش بنده معافیت تحصیلی دارم و از قوانین آزمون این است که شرکتهای دانش‌بنیان امریه سربازی نیز دارند و پذیرفته شدگان امریه میشوند، ایا بنظرتان شرکتی مانند مپنا هم مانند باقی دانش بنیان ها جذب امریه دارد،یعنی در سالهای اخیرامریه داشتند؟
    و اینکه من تاکنون بسته آموزشی PLC و کتاب نرم افزار را از خدمتتان تهیه کردم،بنظر شما کدام یک از آموزش های دیگر سایت شما در شرکتهای دانش‌بنیان و مخصوصا مپنا کاربرد بیشتری دارد تا در این مدت اقدام به تهیه بسته کنم و شروع به یادگیری کنم ؟
    یه سوال دیگر اینکه بنظر شما با این معدل کم و اینکه ارشد نیستم و سابقه کار ندارم،ولی اگر نرم افزارهای مورد نیاز را یاد بگیرم و دانشگاه ام سطح یک است،شانسی برای قبولی دارم؟
    مثل همیشه بازم ممنون بابت راهنماییهاتون و ببخشید اینقدر طولانی شد🙏🙏🙏🙏

    • raminahmadiv75 گفت:

      منظورم قبولی ،بخصوص در شرکتهای مپنا و شرکتهای معتبر تر در آزمون🙏

    • سلام ممنون همچنین
      امریه که هست ولی متاسفانه باید رابطه داشته باشید
      توی قسمت R&D مپنا از مکسول خیلی استفاده میشه و بیس کارهاشون مکسول هست، بخاطر همین مکسول رو توصیه میکنم کار کنید
      درسته معدلتون پایینه ولی شما تلاش خودتون رو بکنید از شدن میشه
      موفق باشید

  45. احمدرضا گفت:

    سلام خسته نباشید مهندس
    حقیقتش من امسال کنکور دارم و بین رشته مهندسی کامپیوتر و برق موندم و به هردوشون علاقه دارم ولی بازار کار داخل ایران برام مهمه و خیلی به اپلای فکر نمیکنم و به احتمال زیاد دانشگاهی که قبول میشم که داخل تهران یا اصفهان هست والان سوال من این هستش که اگه من خوب نرم افزار هارو مسلط بشم بازار کار با امنیت شغلی و درامد خوب برام هست و یه سوال دیگه که داشتم تقریبا ما از چه ترمی میتونیم وارد بازار کار بشیم ؟و امکان پارت تایم کار کردن در دوران دانشجویی هست ؟هم برای یادگیری کار هم برای کسب درامد؟

    • سلام
      شما اگه به صورت جدی هم درس بخونید و هم چندتا دوره خوب کار کنید بله کار هست، از ترم 4 می تونید یه سری جاها وارد بشید و اونم بیشتر هدف یادگیری باشه، توصیه من اینه اگه جایی هم میرید هدفتون پول نباشه هدفتون تا میتونه یادگیری باشه بعد از یه تایمی خودتون متوجه میشید با دانشتون خیلی جاها میشه کار کرد ولی اگه دنبال پول برید اخرش هم بهش نمیرسید

  46. جواد گفت:

    بسیار مطلب کاربردی و زیبا.ممنون از اینکه هستین

  47. دانشجو گفت:

    سلام، خسته نباشید.
    من دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر هستم، با توجه به اینکه استاد راهنمام برق قدرت هستن، موضوع من رو در زمینه سیستم های کنترل صنعتی و سیستم های اتوماسیون پست در نظر گرفتن، حالا سوالم از شما اینه که برای منی که تمام مقاطع تحصیلی نرم افزار خوندم، قدم صفر تا رسیدن به این سطح به چه صورت هست؟ ایشون گفت که زیاد نمی خواد وقت بزاری رو مفاهیم پایه و مروری جلو برو اما من به خاطر علاقه خودم می خوام با برق قدرت در همین مسیر آشنایی پیدا کنم. اگه لطف کنید و یک مسیر بهم نشون بدید که قدم اولیه کجاست ممنون می شم.

    • سلام
      متوجه نشدم شما الان دارید کامپیوتر میخونید و استاد راهنماتون قدرتی هست! یا اینکه ارشد هم که دارید میخونید قدرتی هست؟

      • دانشجو گفت:

        ممنون، نه من دارم ارشد نرم افزار می خونم ولی استادم برق قدرتی هست. ایشون انتظار نداره که من مثل یه دانشجوی برق قدرت باشم، فقط می خوان تا من سطحی از مباحث خصوصا در زمینه کنترل صنعتی، اتوماسیون پست و سیستم های اسکادا رو بدونم.

        • راستش بنده خیلی توی محیط دانشگاهی کار کردم، حقیقت اینه ایشون دارند اشتباه می کنند اگر حتی هدف این باشه در راستای مهندسی برق قدرت برنامه ای در زمینه اتوماسیون نوشته بشه که مثلا قرار باشه از دانش تخصصی شما در حوزه برنامه نویسی استفاده بشه باید با شما یک مهندس برق در مقطع ارشد قرار بدند و باهم روی پروژه کار کنید
          به این شکل تایم زیادی میذارید و چون خیلی از مطالب هم کار نکردید کارتون جالب نمیشه

  48. مهدی گفت:

    سلام مهندس فارغ التحصیل برق قدرت در مقطع کارشناسی هستم و در حال گذراندن خدمت سربازی حدود 10 ماه از خدمتم مانده و تخصص خاصی ندارم به جز آشنایی مختصری با مقاله نویسی و نرم افزار هایی مثل متلب دیگسایلنت پروتئوس و … که در دانشگاه آشنا شده ام تصمیم گرفته ام بطور جد این رشته رو دنبال کنم و تا پایان خدمتم زمینه رو برای شروع به کار ایجاد کنم به نظرتان از کجا و کدام تخصصو دنبال کنم آیا آشنایی با نظام مهندسی دارین؟ یا دنبال آزمون های استخدامی دولتی باشم؟ یا مهارت های دیگری مثل plc یا نرم افزار ها و … را شروع کنم؟ خودتان از کجا شروع کردین؟ و تا چه میزان موفق بودین و چقدر رضایت دارین؟ لطفا اگر میتوانین مقاله ی کاملی از بازار کار و شغل های مهندسی قدرت معرفی کنین یا پاسخ جامعی دهید، واقعا برای شروع و یادگیری مصمم هستم فقط میخواهم برای شروع بهترین انتخاب را داشته باشم و دنبال رو آن باشم با تشکر

    • سلام
      کاش کوتاه می نوشتید تا کوتاه جواب داده بشه.
      نسخه من رو خوب نمیشه برای همه پیچید ولی باید واقعیت های بازار رو دید، اینکه بازار کار مطلوب نیست یک واقعیت هست اینکه شما باید از هم دوره های خودتون بالاتر باشید واقعیت هست و از همه مهمتر اینکه شما باید در یک حوزه کاری خاص خیلی تاپ باشید هم مشخص هست، امیدوارم منظور رو رسونده باشم
      برای راهنمایی کردن فاکتورهای خیلی زیادی نیاز هست که بنده باید اطلاع داشته باشم و حداقل یک صحبت چند دقیقه ای مطلبه ولی راه مشخصه و شما بهتره اول متخصص باشید و بعد دنبال کننده های شرکت های خصوصی
      سال نوتون مبارک و موفق باشید

  49. امیر گفت:

    سلام اقای مهندس من ترم 2 کارشناسی برق علم وصنعت هستم و میخواستم گرایش قدرت رو ادامه بدم اول میخواستم بدونم این نرم افزار های ضروری گرایش رو از کی شروع کنم برای یادگیری؟و اینکه اگر بخوام ی کار آزاد تو حوزه برق قدرت انجام بدم چ کارهایی میشه انجام داد و اینکه هرکدومش ب چقدر سرمایه نیاز داره و بازده و درامدش چجوریه؟در ضمن این کارایی ک میگین رو میشه بعد از کارشناسی شروع کرد؟
    همچنین کارکردن با میکروکنترلر ها چقد مفید و موثره و میشه چجوری باهاش کار کرد؟(ب صورت کار آزاد)
    مرسی

    • سلام
      شما باید از هم دوره های خودتون جلوتر باشید بخاطر همین توصیه میکنیم زودتر شروع کنید، بخصوص اینکه این کار در راستای تحصیل شما هست، ترم 2 کارشناسی خیلی زود هست که بتونید کاری استارت بزنید الان بهتره تمام تمرکزتون رو یادگیری باشه و وقتی کارشناسی را تموم کردید اون موقع هست که می تونید کاری استارت بزنید، وقتی شروع به یادگیری کنید خودتون به راحتی فرصت ها رو متوجه میشید.
      میکرو هم خوبه ولی انتظار نداشته باشید توی دانشگاه چیزی بهتون یاد داده بشه! البته من توصیه میکنم توی همون گرایش خودتون کار کنید، عموما کسایی که چیزی نامرتبط با گرایش خودشون بلد هستند جایگاه خوبی در کار نخواهند داشت یه ضرب المثل هست میگه اگه می خوای همه چیز بلد باشی اخرش هیچ چیز بلد نمیشی، توی گرایش خودتون بیشتر مانور بدید

      • امیر گفت:

        خب این نرم افزارهای گرایش قدرت رو کی شروع کنم ب یادگیری؟
        چون ما ی استادی داریم ک میگن از همین الان برین ی کاری رو پیدا کنید و از الان شروع کنید ک اطلاعات و دانش مربوط ب اون کار رو پیدا کنین و یاد بگیرین بر این اساس من میخواستم بدونم ک چجور کارهای آزادی وجود داره تو گرایش قدرت البته ی چیزایی شنیدم ولی میخوام دیدم بازتر بشه
        و اینک میگین من باید از هم دوره ای ها خودم جلوتر باشم و زودتر شروع کنم تو چ مواردی میشه؟

        • برای نرم افزارها و اینکه ببینید علاقه شما چی هست، کتاب کدام نرم افزار برق را بخونید
          شما الان جایی برید چون هنوز پایه ای ترین موارد برق بخصوص گرایش قدرت را بلد نیستید چیزی هم یاد نمیگیرید، کارآموزی مفید جایی هست که هدفتون یادگیری کار باشه نه صرفا یه پول ماهیانه چند میلیونی، این موارد هم در شرکت های خصوصی هست که الان برای شما خیلی زوده

  50. Morteza گفت:

    سلام خسته نباشید.من امسال کنکور دارم و هدفمو رشته برق یا الکترونیک دانشگاه تبریز گذاشتم
    میخواستم بدونم بازار کار برق بهتره یا الکترونیک
    لطفا راهنمایی کنید🙏🙏

  51. سجاد گفت:

    سلام مهندس خسته نباشید، من طی 6 ماه اخیر روی نرم افزار دیگسایلنت کار کردم و تونستم تا سطح قابل قبولی یاد بگیرم حالا نمیدونم چطور شرکت ها و بازارش رو پیدا کنم.
    بنده دانشجوی ارشد برق قدرت دانشگاه حکیم سبزواری هستم و ساکن مشهد
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید
    با تشکر

    • سلام
      باید پیوسته بازار را از طریق اینترنت (وب ها، لینکدین و …) و آگهی های استخدامی رصد کنید.
      من خودم به شرکت هایی که حتی نیاز نداشتند هم سر میزدم

  52. حامد گفت:

    سلام
    مهندس جان درسته من الان 27 سالمه و یه خورده شاید دیر باشه ولی انصافا دوست دارم استقلال مالی خودمو داشته باشم
    شما فرمودین چه نرم افزاری رو تخصص پیدا کنم میتونم از همین اوایل کسب درآمد کنم در ایران و کلا اگه یادش بگیرم و متخصص بشم علاوه بر ایران در خارج از ایران هم بازار کارش معرکه ست؟

  53. محمد گفت:

    کلش تبلیغه ….
    مادر کل برق الکترونیکه و بس…..

    • ممنون که وقت گذاشتید و پست را خواندید
      قطعا نظر شما هم برای ما محترم و ارزشمند هست

      • حامد گفت:

        سلام مهندس سیاه تیری عزیز
        من هم 27 سالمه و از هنرستان وارد برق شدم. کاردانی در انقلاب و کارشناسی در تبریز
        الان خدمتم رو رفتم و دنبال کار میگردم همیشه هم دوست داشتم آدم موفقی بشم ولی هیچ ایده ای ندارم. و نرم افزارهای برقی رو هم مثل متلب و ارکد و مولتی سیمو اس سونو به صورت آشنایی و توی دانشگاه طی کردم و تخصصی ندارم پیشنهادتون چیه. آیا روی نرم افزار تمرکز کنم.؟چه نرم افزاری؟ تمرکز نکنم؟ چی کار کنم که یک درآمد بالای 10 میلیون بدست بیارم؟

        • سلام
          راه های دیگه هم هست، ولی نرم افزار کم ریسک ترین هست و کیفیت شغلی خیلی خوبی هم داره (توی خونتون یا تو یه جمع مهندسی کار میکنید) توی کتاب کدام نرم افزار برق مفصل توضیح دادم، اگر کسی بهتون گفت این آموزش رو ببین ماه بعد به 10 میرسی بدون دروغ گفته من بهتون میگم یه تخصص داشته باشید در اون مسیر یادبگیر و بعد کار کن و اندک اندک با افزایش درامد به عددهای بالا ان شالله خواهید رسید

          موفق باشید

  54. وحید گفت:

    با سلام
    مهندس سیاه تیری ،من کارمند آب منطقه ای و کارشناس بهره برداری نیروگاه آبی هستم،ارشد برق مجازی مدیریت انرژی شهید بهشتی ترم اول هستم،تکمیل ظرفیت ارشد میخوام روزانه، نوبت دوم دانشگاه های کشور و یا مجازی سیستم های قدرت علم و صنعت رو انتخاب کنم .
    لطفا راهنمایی نماید.
    با تشکر

  55. alireza گفت:

    با سلام خدمت جناب اقاب مهندس سیاه تیری
    جناب سیاه تیری با توجه به این ککه مخابرات خوندین به نظر شما در ارشد گرایش مخابرات سیستم ریاضیات سنگین تر و بیشتری داری یا گرایش سیستم های کنترل ؟
    خودم به گرایش علاقه دارم که همش درگیر ریاضیات مهندسی و معادلات و سیگنال باشم
    به نظر شما بین دو گرایش بالا کدوم ریاضیات بیشتری داره

  56. alireza گفت:

    با سلام خدمت جناب اقاب مهندس سیاه تیری
    ببخشید جناب اقای مهندس ارشد برق گرایش مخابرات ریاضیات سنگین و بیشتری داره یا گرایش کنترل ؟
    گرایشی دوست دارم برم که همش با ریاضیات مهندسی و معادلات و سیگنال درگیر باشم
    بین دو گرایش بالا کدوم خصلت ریاضی بیشتری داره
    با تشکر

  57. مرتضی گفت:

    سلام مهندس روزتون خوش
    ببینید من دانشجوی ترم 5 مهندسی برق هستم و چون میخوام گرایش انتخاب کنم بین قدرت و الکترونیک مردد هستم.پیش افراد باتجربه و تحصیل کرده هم رفتم و عده ای گفتن که قدرت(بازار کار و درآمدش) بهتره و عده ای هم گفتن الکترونیک.حالا من از شما میخوام که لطفا برام توضیح بدین که مهندس قدرت توی شرکت یا کارخونه دقیقا چیکار میکنه؟ و همچنین مهندس الکترونیک؟ توی شرایط امروز جامعه یک مهندس قدرت میتونه راحتتر کارآفرینی کنه و خوداشتغالی داشته باشه یا مهندس الکترونیک؟؟

  58. Zayn Amir گفت:

    با برق قدرتو زیرشاخه الکترونیک قدرت میشه وارد رباتیک هم شد؟

  59. امیرحسین گفت:

    ببخشید شما بین رشته برق و تجربی چی پیشنهاد میدید من به دو تاشون هم علاقه دارم ولی موندم چیکار کنم لطفا کمکم کنید با تشکر

    • سلام
      اگر یه خورده بیشتر اطلاعاتتون را در مورد رشته های مدنظرتون بیشتر کنید درنهایت علاقه خودتون را پیدا خواهید کرد، توصیه می کنم کمی بیشتر وارد جزئیات بشوید

  60. مصطفي گفت:

    سلام من امسال ارشد سيستم هاي قدرت صنعتي شريف قبول شدم ولي خودم دلم با الكترونيك قدرت بود ولي دانشگاه تهران قبول ميشدم بنظرتون چيكار ميتونم كنم ميشه خودمو به مباحث الكترونيك قدرت نزديك كنم؟

  61. حمیدرضا اکبرزاده گفت:

    سلام من علاقمند به حفظ طبیعت استعداد ویژه ای در کامپیوتر و بازهم علاقه به برق و ساخت کامپیوتر و سابقه سوار کردن سیستم الکترونیکی دوچرخه دارم
    با این مشخصات و این تفکر که مخابرات جای پیشرفت علمی زیاد و الکترونیک هم یه چیز بی روح و بی سر و صدا که ابهت نداذه ولی دوسش دارم و قدرت و اینکه دوسدارم چیزای جدید من دراوردی و جذاب بسازم قدرت برام خوبه یا الکترونیک یا مخابرات؟ یا مکاترونیک
    تازه با ماشین هم علاقه دارم مخصوصا تسلا و مرسدس😊

  62. سعید گفت:

    باسلام وخسته نباشید
    من تازه کارشناسی ناپیوسته برق تموم کردم میخواستم بدونم به نظرتون دنبال چه کارای برم که توش موفق باشم من بیشتر دوست دارم یادبگیرم به نظرتون جای هست که بخواد به کسای مثل من کار یاد بده ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام
      باید خودتون دنبال این قضیه باشید و بهتره ابتدا روی خودتون تمرکز کنید و تا می تونید در یک شاخه خاص دانش کاربردی و تخصصی کسب کنید بعد به سراغ بقیه برید به این صورت اون ها از شما استقبال می کنند و حتی می تونید درامد هم کسب کنید

      موفق باشید

  63. سمیرا گفت:

    با سلام و عرض ادب و احترام .ممنون از اطلاعات خوب و کاملتون. یک سوال کوتاه در خصوص گرایشات ارشد برق قدرت داشتم. بین دو گرایش الکترونیک قدرت و سیستم های قدرت کدام گرایش برای تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور را بیشتر توصیه می کنید و کدام اینده ی روشنتری دارد.
    با تشکر

  64. آرش گفت:

    سلام
    ممنون بابت توضیحاتتون
    بنظرتون اگر بنده بخواهم وارد بازار کار قدرت بشوم چه زمینه ای را توصیه می کنید؟ بازار کار بهتری دارد؟

    • با سلام
      درخواست شما به عوامل متعددی، مانند؛ علاقه، شخصیت خود شما، محل کار، تجربه های تخصصی، استان شما، سن و وضعیت تاهل و بسیاری دیگر
      اگر پاسخ این موضوع براتون اهمیت داره بهتره از قسمت درخواست مشاوره تخصصی اقدام نمایید

      موفق باشید

  65. سامی گفت:

    سلام تو رشته برق گرایش قدرت خوبه یا کنترل ممنون

  66. Reza گفت:

    سلام.میخواستم بدونم که الان شما در شرکت مشغول کارید؟
    و حقوقتون ماهیانه چقدر هست؟
    چون من الان بین رشته ی برق و کامپیوتر گیر کردم و نمیدونم کدومو انتخاب کنم

    • سلام
      بنده از سال 92 وارد شرکت های خصوصی شدم و پروژه انجام می دادم، الان دیگه، از بیرون کار می گیرم و در ماه چند پروژه انجام می دم (از همون شرکت هایی که قبلا به صورت فیزیکی مشغول بودم)
      حقوقم خدارو شکر خوبه
      من رشتم برقه و مسلما شما رو به برق دعوت می کنم! ولی گذشته از این مورد کامپیوتر بخصوص نرم افزار رشته ای نیست که شما 4 سال تایم بذارید و در دانشگاه تحصیل کنید، چرا به راحتی خارج از دانشگاه امکان یادگیریش هست، ولی این ققضیه برای برق صادق نیست به همین دلیل بازار برق رو میشه تخصصی تر و انحصاری تر دونست
      به هرحال توصیه می کنم علاقتون را دنبال کنید
      موفق باشید

  67. یلدا گفت:

    پیش نیاز برنامه های تخصصی برق چیه؟
    منفارغ التحصیل فیزیکم و علاقه مند به برنامه نویسی و شبیه سازی.بنظرتون روی برنامه های طراحی سیستم های انرژی و یا چیزایی مثلplcوقت بگذارم؟
    دنبال اپلای هستم در زمینه سولارسل و ماشین های الکتریکی

  68. saeed گفت:

    با سلام خدمت شما مهندس عزیز.من متن شما و اکثر کامنت هارو خوندم .باید ترم بعد انتخاب گرایش کنم.علاقه بیشتر خودم هم به گرایش قدرت هست اما قصدم ادامه تحصیل در خارج از کشوره و حتی زندگی.میخاستم بدونم برای اپلای شدن به خارج از کشور ایا به نظر شما گرایش مخابرات بهتر از قدرت نیست؟چون خیلی ها میگن گرایش قدرت علمش تموم شدست و فقط یه نیروگاهه و دیگه علمی داخلش نیست که بخاد پیشرفت کنه .برعکس حرف شما که میگین روی لبه دانش هست.البته این فقط برای یک قسمت از گرایش قدرته و خوب قدرت خیلی زیرشاخه های دیگه ای داره مثل همون ماشین های برقی.میخواستم نظرتونو بدونم .اخه یه دودوتا چهار تا که میکنم و نگاهی به سایت های اپلای میکنم متوجه میشم بیشتر دانشگاه های اروپا خواستار مهندس برق مخابرات هستنو خیل کم پیش میاد که مهندس قدرت بخان.الان موندم مخابرت برم یا قدرت .اگه میشه کمکم کنید ممنون میشم.سپاس

    • سلام
      نه به هیچ وجه این چنین نیست اتفاقا قدرت در ابتدای مسیر هست با توجه به نیاز های جدید، ولی من نمی خوام دفاع کنم از قدرت در مقابل مخابرات، کلا روش مقایسه این چنین نیست، شما به شدت باید علاقه رو مدنظر قرار بدید، امسال بنده 3 تا از دوستای نزدیکم قدرت اپلای گرفتند، پس به این شکل نیست ولی این دو گرایش تفاوتشون زمین تا آسمون هست اگر بعدا متوجه بشدید که نمی تونید باهاشون بسازید رسما دیگه باید قید درس خودن و اپلای رو بزنید و تبدیل به یک مهندس دست چندمی بشید

      تفاوت هاشون رو خوب متوجه بشید و درنهایت انتخاب کنید نگران اپلای نباشید
      اپلای کردن خیلی نکات خاصی داره که اینجا قابل طرح نیست
      موفق باشید

  69. امیر گفت:

    سلام خوبید؟
    من وردی 97 رشته برق دانشگاه خواجه نصیرم و اومدم ببینم چه گرایشی از همه بهتره و من علاقمندم، همونطور ک میدونید دانشگاه خواجه نصیر تو کنترل حرف اول رو میزنه و منم مثه هرکس دیگه خب کنترل اولین چیزی بوده ک اومده تو ذهنم، شما راجبه کنترل حرفی نزدید و مقایسه ای انجام ندادید…
    مسئله بعدیم اینه که بخاطر شرایط اپلای و اینا وارد حوزه هوش مصنوعی شدم و ماشین لرنینگ، خب این مبحث بیشتر ریاضیاته و غیرقابل ملموس و بیشتر برنامه نویسی و اینا داره، ینی کااملا برعکس قدرت ک همش ملموس هست و میتونی ببینی، من ب جفتش واقعا علاقه دارم و میتونم باهاش دیل کنم، حالا من ازشما ی سوال دارم، ب نظر شما کدوم یکی از این دوتا بهتره و آینده بهتری داره با توجه ب شرایطم، ممنون از شما…

    • سلام
      مسلما شما اگر به هرکدوم علاقه داشته باشید و اونو ادامه بدید موفق خواهید بود، تصور نکنید که رشته ها و گرایش ها سفید و سیاه هستند همه در جایگاه خودشون + شور اشتیاق دانشجو می تونند به شدت آینده دار باشند.
      مسئله ای که کنترل داره و من به شخصه نمی پسندم اینه که باید توی خیلی از زمینه ها دانش تخصصی داشته باشید من معتقدم که دیگه زمان ارسطو بودن گذشته و بهتره افراد بروی یک حوزه خاص متمکز باشند تا بتونند آینده بهتری هم برای خودشون و هم حوزه کاریشون رقم بزنند.
      بعد مواردی که فرمودید که قابل لمس نیستند اینها اوکی هستند منظور بنده تحلیل سیگنال پیشرفته بود که در رشته مخابرات خونده بودم این دو مورد زمین تا آسمون فرقشون هست، شما در هوش مصنوعی به فهم می رسید ولی در مخابرات در بسیاری از موارد به این سطح از آگاهی نخواهید رسید
      در پایان توصیه می کنم به درس و دانشگاه و استاد تکیه نکنید و فقط علاقه خودتون رو انتخاب کنید
      موفق باشید

  70. محمدحسین گفت:

    سلام مهندس.
    من از هنرستان فنی وارد رشته برق شدم و الان هم تا یه ماه دیگه کارشناسی (کارشناسی ناپیوسته) میگیرم. (البته چون فنی هستم مدرک تکنولوژی مهندسی برق میگیرم نه مهندسی برق). به برق خیلی علاقه داشتم و دارم، اما یه جورایی یه چیز خاص دوست ندارم مثلا از قدرت خیلی خوشم میاد چون نسبت به سایر گرایش‌ها برام ملموس‌تره و به کنترل و الکترونیک علاقه آنچنانی ندارم ولی به خاطر کاربردشون توی برد‌های قابل برنامه‌نویسی بهشون علاقه‌مندم (مثل آردوینو یا خود میکرو ای‌وی‌آر). و برنامه‌نویسی هم برام به اندازه یه تفریح جذابه اما از این که برنامه‌نویس کامپیوتر بشم خوشم نمیاد بیشتر برنامه‌نویسی که تو برق کاربرد داشته باشه دوست دارم. بنابر مشکلاتی که دارم مجبوم دیگه ادامه تحصیل تا پیدا کردن کار کنار بذارم و الان باید برم سربازی. سوالم این که به نظرتون سراغ چه شغلی برم؟ میدونم خب، سوالش تقربا با این اوضاع کار مسخره است ولی دوست داشتم از شما هم بپرسم چون هم تجربه‌تون بیشتر و هم تهران درس خوندید و به بازار کار هم آشناترید. و این که از زمانی که با سایت شما آشنا شدم خیلی به برق علاقه‌مندتر شدم.
    من 21 سالم، استان گیلان زندگی میکنم، با نرم‌افزارهایی مثل متلب، پرتئوس، سماتیک منیجر (plc) تا حدی که علم تئوریم اجازه میده کار میکنم، به فکر دیگسایلنت هم هستم آموزش‌تون تهیه کردم اما یه مقداری به خاطر دانشگاه و یه سری مشکلات تا حالا شروع نکردم. تو زبان‌های برنامه نویسی هم ما که ناپیوسته خوندیم تا بحال C یاد نگرفتیم ولی خودم خیلی وقتای بیکاری پایتون و سی‌شارپ و VB و … کار کردم البته همه‌شون در حد آشنایی با قسمت‌های اصلی این زبان‌هاست. کار فنی هم خیلی دوست دارم (همین الانم اگه پیش‌ بیاد سیم‌کشی ساختمان و نصب دوربین و … انجام میدم). درسمم خوبه ولی نسبت به بچه‌های فنی. به این خاطر که هیچ‌وقت نیازی نبوده از یه حدی بیشتر تلاش کنم و چون کسی نمیدیدم که بخواد باهام رقابت درسی کنه و این که کلا تو دانشکده‌های فنی زیاد انتظاری ندارن از دانشجو (مگر چندتا استاد خوب) فکر میکنم از سطح بچه‌هایی که از ریاضی رفتن برق از نظر تئوری خیلی خیلی پایین‌ترم.
    منظورم به طور دقیق‌تر این که چه شغلی هست که بشه واردش شد برای من و امسال من تو این حالت؟

    • سلام
      همین اینکه علاقه‌تون مشخصه خودش خیلی خوبه، در مورد خدمت رفتن زیاد عجله نکنید! چون توی فرهنگ ما اگه برید خدمت دیگه خانواده و اطرافیان به شما به شکل دیگه ای نگاه می کنند که درنهایت مجبور میشید کارهایی برای کسب پول انجام بدید که اصلا دوست ندارید و شاید بدتر هولتون بدهند توی زندگی مشترک که مسلما نتیجه جالبی نخواهد داشت.
      الان برای شما مهاجرت به شهرهای دیگه خیلی ساده هست، سعی کنید تقریبا تمام شرکت های مهندسی توی استان گیلان رو برای کار و از اون مهمتر یادگیری (به هیچ وجه با دید مالی وارد شرکتی نشید) جویا بشید، هدف شما باید کسب مهارت و تخصص باشه (این مسیر به این دلیل هست که گفتید زیاد علاقه ای به برنامه نویسی و کامپیوتر کلی ندارید) بدترین حالت اینه که موردی واستون پیدا نشه، باز شهرهای بزرگ کنار رو سرک بکشید و درنهایت آخرین گزینه تهران باشه، امیدوارم که توی مکان مناسب کارخوب گیرتون بیاد که در نهایت متخصص بشید اگر این مسیر رو برید امکان ادامه تحصیل هم خواهد بود و در نهایت با توجه به شرایط زندگیتون به فکر سربازی و ادامه ماجرا باشید.
      بنده هم شرکت های زیادی رفتم و درنهایت بعد از اینکه چیزی برای عرضه نداشتند و یادگیری کامل شد بیرون اومدم شاید بیش از 15 شرکت در شهرهای: مشهد، کرمان، استان لرستان، تهران و … الان شرایط برای بنده خوب خیلی فرق کرده و بیشتر درخواست کار دارم تا به دنبال کار باشم هدفم از بیان این مطالب این بود که بنده هم اصلا پارتی نداشتم و تلاش بی وقفه شماست که تعیین می کنه جایگاه چند سال دیگتون چیه می تونه باشه.

      موفق و در پناه حق باشید.

      • محمدحسین گفت:

        سلام.
        خیلی ممنونم از این که وقت گذاشتید و جواب دادید. به نظرم مسیری که گفتید خیلی جالبه و مسلما حق هم باش شماست چون هر کس تجربه‌ی بیشتری داشته باشه خب موقعیت‌های بیشتری هم براش وجود داره. حتما سعی می‌کنم بعد از این یک‌ماه که درس تموم شد برم سمت‌شون. ولی حالا واقعا شرکتی هست که بخواد یه نفر وارد محیط خودش کنه که فقط بهش آموزش بده؟
        و یه نکته، من منظورم از برنامه نویس کامپیوتر شدن این بود که دوست ندارم وارد رشته کامپیوتر و یا نرم افزار بشم و برم سراغ صرف برنامه نویسی. بلکه این دوست دارم که توی برق و برای برق برنامه‌نویسی کنم. یه مثال خیلی ساده. کتاب برسی آقای هادی سعادت که توش با متلب اومدن و مسائل حل کردن من خیلی علاقه داشتم که برنامه‌هایی که نوشته شده رو بخونم و خودم بنویسم. البته میدونم کار بیهوده‌ای به نظر میاد ولی خوب، خیلی از روش‌های جالب کدنویسی توش یاد گرفتم. یا مثلا یکی از فکرایی که برای اوقات بیکاریم دارم این که با یه زبانی مثل متلب، پایتون و یا … بیام کتاب «طراحی پست‌های فشارقوی» براش یه نرم افزار بسازم که ورودی بگیره و محاسباتش انجام بده با توجه به جداول و روابطی که برای هر بخش ذکر شده. خب بازم مشخصه که نرم‌افزارهای خیلی حرفه‌ای براش وجود دارن اما به نظرم می‌تونه تجربه‌ جالبی برام باشه. این دو تا چیزی که گفتم کاربردی برای هیچکس نداره ولی گفتم، برای این که بگم از برنامه‌نویسی اینجوری فراری نیستم بلکه دوست دارم چنین کارهایی رو.
        و بازم ممنوم به خاطر نظری که دادید.

  71. رامین گفت:

    سلام،مهندس،نماز و روزتون قبول . میخواستم بدونم نظر شما در مورد شرایط استخدام با مدرک ارشد قدرت در شرکت های مهندس مشاور چیست؟
    درآمد حدودی در این شرکت ها چقدر است؟
    و اینکه اگر کسی در آزمون نظام مهندسی پذیرفته شد و ابتدا دارای پروانه پایه سه باشد ،به نظر شما برای هر پروژه حدودا میانگین چقدر دستمزد دارد،مثلا برای گرایش قدرت که هم طراحی و هم نظارت دارد،با تشکر از شما

    • سلام ممنون همچنین
      مورد اول چون کار سلیقه ای هست نمیشه چیزی گفت
      ولی در مورد نظام مهندسی اگه شما پایه یک داشته باشید سالیانه 10 تا 15 تومن واستون داره که زیاد نیست واقعا و نمیشه گفت درامد خوب.

      • رامین گفت:

        ببخشید در مورد اول متوجه نشدم سلیقه ای یعنی چه؟
        یه سوال دیگه اینکه پایه ها در نظام مهندسی با چه شرایطی ارتقا پیدا میکنند؟

        • الان چون شرایط جالب نیست هر شرکت طبق اصول خودش پول میده و معمولا هم مهندس نمی تونه اعتراض کنه بین 2.5 تا 6 م

          در سازمان نظام مهندسی، پایین ترین درجه پروانه اشتغال به کار پایه ۳ می باشد.

          مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی پس از گذشت ۴ سال می توانند از پایه ۳ به ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲ به ۱ ارتقاء پیدا کنند.

          شایان ذکر است که هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات و سابقه کار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه ۳ یکباره به پایه ۱ ارتقا پیدا کند و گذشت زمان و کسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است.

          شرایط ارتقای پایه نظام مهندسی در پروانه اشتغال به این صورت است که افراد دارای پروانه اشتغال پایه ۳ در یک سری کلاس ها و دوره ها شرکت کرده و در یک آزمون داخلی امتحان می دهند.

          به شرط قبولی در آن آزمون، حضور در کلاس ها و گذ‌شت زمان کافی می توانند ارتقاء پایه داشته باشند به نحوی که اگرکسی در سال ۸۷ از دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشد و به طور مرتب در حرفه مهندسی فعالیت داشته باشد.

          به شرط قبولی در آزمون ها در سال ۹۰ پایه ۳، در سال ۹۴ پایه ۲ و در سال۹۹ می تواند پروانه اشتغال به کار پایه یک را کسب کند.

          ضمن اینکه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد بلکه یک فرد با مدرک کارشناسی می تواند دارای پایه یک باشد در حالی که شخص دیگری با مدرک دکترا پروانه اشتغال به کار نداشته باشد یا دارای پروانه پایه ۳ باشد.

          منبع: نظام مهندسی

          • رامین گفت:

            ممنون از راهنمایی شما،راستش من ترم آخر کارشناسی دانشگاه بهشتی هستم و ارشد هم احتمال زیاد جای خوبی قبول میشم و احتمال خیلی زیاد قصد و شرایط اپلای هم ندارم ،راستش در مورد آینده شغلی بعد از دو سه ساله درسم تموم بشه کمی سر درگمم،راستش نظام مهندسی یا شرکت مشاور را بعنوان شغل دوم درنظر گرفته بودم،و برای شغل اصلی در یکی از شرکتهای بزرگ مانند توزیع برق و یا مپنا هدفم است،به نظر شما با آموزشهای این چهار نرم افزار که تازه در سایتتان گذاشتید،برای استخدام در این شرکت‌هاکفایت میکند،چون استثنا پی ال سی را بصورت فنی هم آموزش میدهند ،و یا همین آموزش کفایت میکند،با تشکر

          • واقعیت اینه شرایط عوض شده و شرکت ها دیگه تمایلی ندارند صرفا کسی که مدرک ارشد یا دکتری را دارد استخدام کنند، باید متفاوت باشید، باید واسشون ارزش افزوده داشته باشید، نرم افزارهای بدون ریسکترین روش برای استخدام هست و البته سطح کاری خیلی بالاتری هم نسبت به سایر روش ها دارند، شما اگر بخوبی یادبگیرید مسیر 10 ساله رو می تونید توی 3 سال طی کنید. در اون شرایط اگر ایران هم برای شما مناسب نباشه دانش تخصصی دارید و می تونید به فکر خارج از مرزها هم باشید.
            امیدوارم توی زندگیتون موفق باشید.

  72. علی گفت:

    مهندس سیاه تیری شما برو نویسنده بشو مهندسی را برهای .چقدررررر حوصله نوشتن داری.درامدت از کجاست?

    • سلام
      امیدوارم که مفید بوده باشه
      بنده چندسال در شرکت های مختلف در زمینه طراحی و شبیه سازی نرم افزاری فعالیت داشتم، دوره ای هم در نیروگاه دماوند بودم
      در حال حاضر هم در زمینه طراحی پروژه (پروژه های تکه محور – برای برخی از شرکت ها) فعالیت می کنم.
      موفق باشید.

  73. علی رضوانی گفت:

    با سلام خدمت مهندس سیاه تیری. بنده کاردانی رشته برق صنعتی هستم و قصد انتخاب گرایش قدرت رو دارم. به این رشته خیلی خیلی از بچگی علاقه داشتم . ولی یه مشکلی که هست اینه کا من ریاضی رو تا اینجا برای امتحانات حفظ میکردم و مفهومی نمیخواندم . اما الان قصد تقویت پایه ی ریاضیم رو دارم . پیشنهاد شما با تومه به تجربیاتتان چیه و چه منبع یا روشی استفاده کنم بهتره . اگر زحمت بکید و جوابم رو اینجا یا اگر بشه به ایمیلم بفرستید خیلی ممنون میشم.
    با تشکر

    • سلام، خیلی عالیه که علاقتون را دنبال می کنید، کار خاصی نیاز نیست انجام بدید، اگر کنکور دادید که عملا نیازی به مطالعه ندارید مگر موردی، برای مشکلاتی که برخورد می کنید اگر هم منظورتون کنکور بود که شرایط کاملا متفاوت هست

  74. امیر گفت:

    بعد اینکه به نظر شما آیا در کنار تابلو یا plc میتوانم همزمان در زمینه سیمولینک متلب و دیگسایلنت فعالیت کنم و همه اینها را یاد بگیرم یعنی همه باهم یک پهن به حساب بیایند ،یا اینکه در شرکتهای خصوصی حداکثر میتوان در دو سه زمینه فعالیت کرد،بازم ممنون و سپاسگزارم.

    • اگر گرایشتون سیستم هست دیگسایلنت، اگر ماشین هست مکسول و اگر الکترونیک قدرت هست سیمولینک، می تونید یکی از دوتای اولی + سیمولینک هم کار کنید

      • امیر گفت:

        ببخشید دوباره مزاحم شدم،میخواستم بدونم که بازه ی تقریبی درآمد plc در ابتدا چقدر است،وبعد دو سه سال حدودا چقدر مبشود،سپاس فراوان بابت راهنمایی های شما

        • این مورد به تعداد کار شما، اندازه کارها، تجربه شما و خیلی موارد دیگه بستگی داره، اگر کارتون خوب باشه شاید ماهی 10 تا 20 حداقل درآمد شما بعد 2 تا 3 سال باشه

  75. امیر گفت:

    سلام،عیدتون مبارک،کارشناسی قدرت هستم،نظرتون در مورد کار تابلو برق و plc و درآمد آن چیست،درآمد آن حدودا چقدر است،واینکه آیا سرمایه اولیه هم میخواد ،در این زمینه چه مهارتهای را باید کسب کرد،و اینکه آیا میتوان به عنوان شغل دوم در این زمینه کار کنیم در کنار کار اصلی خود که در زمینه قدرت است ،یا اینکه در همین زمینه استخدام شویم بهتر است،سوال دیگر اینکه ببخشید میخواستم بدونم شما چند سالتونه،با تشکر از راهنمایی های شما 💚🙏.

    • سلام، عید شماهم مبارک آرزو می کنم سال خوبی داشته باشید
      تابلو و بخصوص PLC آینده خوبی داره، سرمایه اولیه نیاز نداره، آموزش های زیادی هست کافیه گوگل کنید، شما به عنوان یک مهندس باید PLC بلد باشید بعدا یک شرکت خصوصی می تونه از تک تک مهارتهاتون توی پروژه هاش استفاده کنه و درواقع شما یک کارشناس اولویت دار خواهید شد، بهتره توی این مقطع کمتر به فکر کار و بیشتر به فکر یادگیری باشید بعد از دانشگاه به راحتی با آموخته های فراتر از دانشگاه می تونید کار پیدا کنید به شرطی که خوب یاد گرفته باشید و از هم نسل هاتون فراتر رفته باشید، بنده 27 سالمه.
      موفق باشید

  76. dvd12 گفت:

    سلام و خسته نباشید.
    مهندسی گرامی درس هایی مانند:مدار منطقی-تجزیه تحلیل سیگنال و سیستم-امار و احتمال مهندسی در گرایش قدرت مهندسی برق ایا کاربرد دارند؟

    • سلام، اگر بگم اصلا ندارند که صحیح نیست ولی درصد کاریشون در مقاطع کارشناسی و ارشد خیلی کم هست، مدار منطقی نسبت به موارد دیگر با اهمیت تر هست
      ولی در دکتری و حوزه های مشخص بله همگی کاربرد دارند، هرچند توصیه میشه بنابر نیازتون مطالعه کنید و از سایر موارد چشم پوشی …

  77. Amir گفت:

    سلام مهندس خوبی؟ یک سوال داشتم اینکه من ورودی97 برقم دانشگاه غیر انتفاعی کارشناسیم میخواستم ببینم میتونم بعد از گزراندن 75 واحد تقاضای فوق دیپلم کنم و انصراف بدم؟
    دوم اینکه اگه بشه خب من که الان گرایش انتخاب نکردم چه گرایشی به من میدن؟

  78. ُSaeid گفت:

    سلام استاد عزیز تشکر بابت وقتیکه میزارین برای ادامه تحصیل در خارج از کشور(Us,Canada.Europe)کرایش قدرت به نظرتون مناسبه برای اخذ بزیرش در مقطع فوق و به نظرتون بازار کار خوبی داره؟

    • سلام
      برای مهاجرت مقطع ارشد زیاد جالب نیست بخاطر کم بودن کمک های مالی
      ولی دکتری خیلی مناسب هست و با توجه به شرایط اقامت و … الان کشورهای اروپایی بهتر هستند.

  79. سهیل گفت:

    سلام. من دانشجوی ارشد هستم. موضوع پایان نامه من در رابطه با نورپردازی و تاثیر شرایط مختلف نورپردازی داخل یک محفظه بر کیفیت تصویربرداری از اجسام هست. میخواستم بپرسم آیا با نرم افزار DIALux میتونم کار کنم؟ میخوام ی جوری محفظه رو شبیه سازی کنم بعد شرایط مختلف نورپردازی رو بررسی کنم که بر اساس شکل هندسی ای که داخل محفظه دارم کدوم نورپردازی موثرتره و کار عملیات پیش پردازش مارو کمتر میکنه تا یک تصویر با کیفیت از شکل هندسی با کمترین نویز رو بهمون بده. یعنی DIALux حالتی داره که بعد بتونم از زوایای مختلف عکس بگیرم و اون شکلو شبیه سازی کنم یا خیر؟

  80. سحر گفت:

    سلام خسته نباشید.من کاردانی الکترونیک دارم.واسه کارشناسی میخوام برق بدرت بخونم . به نظرتون دچار مشکل نمیشوم با اینکه میدونم برق قدرت سخت تر از الکترونیکه .ممنون میشم راهنماییم کنید.

  81. عباس گفت:

    سلام خسته نباشید استاد من دانشجو ترم ۸ کارشناسی برق قدرت هستم میخواستم بدونم تو این ۲ ماهی که برا ارشد وقت هست اگر بخونم احتمال قبولیم هست یا کلا بزارم برای سال بعد

    • سلام
      واقع بین باشیم نه ولی اگر هدف قبولیتون هست باید از امسال شروع کنید! چون حداقل 25% مطالعه امسال شما روی سال بعدی کنکورتون تاثیر میذاره

      • عباس گفت:

        ممنون استاد از پاسختون.شرمنده یه سوال دیگه من فقط کتاب های بررسی و ماشین و مدار مدرسان را دارم می خونم آیا کافی است همین دروس یا باید کتاب های دیگه و دروس دیگه را هم بخونم .درضمن نمیدونم کنکور های آزمایشی خوب است شرکت کنم یا نه

  82. nima janparvari گفت:

    عالی بود ممنون

  83. ابوالفضل گفت:

    سلام من برق مخابرات خوندم بعد رفتم سربازی حالا داره تموم میشه و میخوام که تو کنکور امسال شرکت کنم و برق قدرت رو برای ارشد بخونم میخواستم راهنماییم کنید و اینکه کتابایی هست که بتونم با مفهوم های توزیع انتقال و… آشنا بشم منظورم اینه که کتابی نباشه که تا باز میکنی همش انتگرال و مشتق و فرمول… هست

    • سلام اگر هدفتون ارشد قبول شدن هست همون کتاب های معمولی که در سطح کتاب فروشی ها برای کنکور ارشد هست مطالعه نمایید این کتاب ها به شما در قبول شدن کمک میکنه
      و بهتره بعد از اون مرحله به سراغ یادگیری موثر برید

      ممکنه ارشد شرکت نکنید و بخواهید کلا یاد بگیرید که قضیه فرق میک نه

  84. Hossein گفت:

    ایا میتونید ایدی تلگرام یا شماره واتساپتون رو بهم بگید
    یا من ایدی بدم یا شماره؟
    راهنمایی میخوام کارهای دیگه هم دارم لطفا زودتر جواب بدید
    سپاس

  85. Hossein گفت:

    سلام من کلاس نهمم
    میخوام برم ریاضی فیزیک و بعد مهندسی برق قدرت
    نظرتون چیه؟
    ایا از الان میتونم با همون 3 نرم افزاری ک گفتید استخدام میکنند ، کار کنم و اشنا بشم
    ایا مفید خواهد بود در اینده

    • سلام، اینکه از الان به فکر یادگیری و کسب درآمد هستید عالیه، و مسلما خیلی از هم سن و سال های خودتون جلو می افتید،
      نرم افزار های یادشده متاسفانه همه نیاز به کسب دانش دانشگاهی دارند،مگر سیمولینک متلب که میشه باهاش کارهای دبیرستانی هم انجام داد، شما ابتدا کتابی خیلییی ساده در مورد مدارهای الکتریکی بخونید بعد متوجه شدید جریان و ولتاژ چیه، بیایید با سیمولینک بدستشون بیارید و شکلشون رو ببینید
      در نهایت یادت باشه کاری رو انجام بدی که دوسش داری
      موفق باشید.

    • رسول اکبرپور گفت:

      سلام پیشنهاد من اینه ک چند رشته دیگه رو هم امتحان کن
      درس هاشو بخون بازار کارشو بررسی کن تک بعدی نگاه نکنه آدم بهرته چون شناخت آدم کامل تر باشه درست تر تصمیم میگیره

  86. Miss_eng گفت:

    سلام لطفا جواب بدین پیاممو من دانشجوی برق قدرت هستم و خانم هستم و بیشتر از همه گرایش ها قدرت برام جذابه.بنظرتون ارشد قدرت برای خانم ها بازار کار لازم رو داره یا مثلا سمت مدیریت یا الکترونیک برم(صرفا برای کار)بهتره؟و اینکه کدوم گرایش قدرت رو پیشنهاد میکنید برای خانم ها که من برای ارشد روش وقت بذارم

    • سلام بله خوب هست، از طرفی به خاطر اینکه توش خانم کم هست واستون راحت تر شغل گیر میاد چرا که همیشه استخدام خانم ها برای شرکت ها راحت تر بوده.
      گرایش الکترونیک قدرت به نظر بنده مناسب هست و بعد از اون ماشین، البته تاکید میکنم علاقه برای موفق شدن حتی فقط در زمینه پولی هم شرطه.

  87. رضا گفت:

    سلام استاد من دانشجوی کارشناسی رشته برق هستم و این ترم می خوام گرایشم رو انتخاب کنم می خواستم چند نمونه از کار هایی که برای گرایش قدرت هست و می تونیم به آن در ایران مشغول بشیم رو نام ببرید و این که چه تحصیلاتی یا چه مهارت هایی به جز اون چه که در دانشگاه یاد میگیریم نیاز داریم تا وارد بازار کار در این رشته بشیم رو هم مختصر بیان کنید برا اون کار هایی که در ایران بیشتر طرفدار داره

    • سلام، برای انتخاب گرایش ابتدا علاقه مدنظر بدید چون خیلی مهمه، اگر در مورد گرایش هاهم اطلاعات خاصی ندارید کافیه کتاب کدام نرم افزار برق را مطالعه کنید خیلی کمکتتون می کنه.
      الان ساده ترین راهی که باعث میشه وارد شرکت های خصوصی بشید کارکردن با نرم افزارها به صورت تخصصی هست، این مورد خیلی مهم است و بعد از اون گذروندن دوره های تخصصی مثل کار با برخی از PLCها، رله های مطرح و …
      دانش دانشگاهی چون در اختیار همه هست الان با این شرایط کاری زیاد امتیاز خاصی حساب نمیشه چون کارجو زیاد هست شرکت های خصوصی ترجیح میدن با سوادتر ها (مهارت های بالا) را استخدام کنند.
      موفق باشید

  88. معراج گفت:

    سلام استاد برق قدرت را پیشنهاد میکنید یا صنعتی

  89. پروانه گفت:

    درود بر شما و سایت مفیدتون
    واقعا بهترین گرایش برق، قدرته
    کاملا ملموس و روان و باور پذیر.
    به امید موفقیت تمام دانشجویان محترم

  90. amir گفت:

    درود من به برق خیلی علاقه دارم (گرایش قدرت)خواستم بدونم میتونم بعد از طی کردن دو سال تحصیل در کاردانی در کنکور سراری یا ازاد شرکت کنم یا نه؟
    (رشته تحصیلی من تجربی هستش)
    و اینکه میتونم با مدرک کاردانی برای مهاجرت اقدام کنم یا نه؟
    سپاس.

  91. مجید گفت:

    سلام مهندس ممنونم بابت راهنمایی که داشتید.راستش من لیسانس کنترل رو از دانشگاه دولتی گرفتم و میخوام ارشد بخونم.اما بین گرایش کنترل و قدرت موندم. من به هردوش علاقه مندم و اینکه از یه طرف بازار کار قدرت ممکن هست بهتر باشه و از طرف دیگه هم عاشق plc و اتوماسیون صنعتی هستم.در کل میخواستم نظرتون در مورد آینده ی کنترل و بازار کارش در مقابل قدرت بدونم.ممنون میشم جواب بدید.

    • سلام، کنترل در ایران خیلی خاص هست و یه خورده بازار کارش خابص تر هست نسبت به قدرت ولی با این حال اگر علاقه داشته باشید می تونید در این گرایش بورسیه هم بگیرید و آینده خوبی در انتظارتون خواهد بود از طرفی دیگه هم قدرت هست که بدون شک مزایای خیلی خوبی داره

  92. احسان گفت:

    سلام استاد
    فرموده بودین که الکترونیک قدرت end user کار میکنن اما مگر بخاطر ماهیت ساخت که دارد، سیستم قدرت end user نیست بنظرتون؟(از یه طرف هم شنیدم سیستم جای بازتری داره)
    و اینکه ارزش مقالات با ساخت نسبت به گرایش هایی که با شبیه سازی کار میکنن برای اپلای یبشتر هست یا اینکه تفاوتی ندارد؟

    • سلام، بله سیستم قدرت هم میشه گفت اند یوزر ولی خوب نه بااون جدیدت (کلا هدف از بیان این بحث این بود که عرض کنم قدرت اند یوزر هست و نباید فک کرد مثل سایر گرایش های برق نیست و مسلما هم سیستم جزئی از قدرت هست)
      همیشه مقاله ای که در کنارش ساخت هم باشه با ارزش تر هست و راحت تر transactions میشه

  93. میثم گفت:

    سلام من رشته م الکتروتکنیکه . میشه از رشته های فنی هم به دانشگاه هایی مثل امیر کبیر یاصنعتی شریف رفت یانه ؟
    اگه نه باید چیکار کنم؟

  94. میلاد گفت:

    سلام استاد،خسته نباشید. این درست است که تا چند سال دیگر گرایش سیستم های قدرت حذف میشود ؟ببخشید شما فارغ‌التحصیل ارشد هستید یا هنوز دانشجو هستید؟ ببخشید شما در متن بالا فرمودید که بعد از انصراف کارشناسی دوباره کنکور کارشناسی دادید؟ کارشناسی در کدام دانشگاه بودید،ببخشید از سر کنجکاوی میخواستم بدانم،زیرا شما اطلاعات بسیار خوبی دارید،و اینکه برای کنکور ارشد سیستم قدرت چه منابعی معرفی می کنید ،با تشکر از راهنمایی های بسیار خوبتون!!

    • سلام فکر نکنم حذف بشه چون دلیل خاصی نداره
      کارشناسی مخابرات مشهد دولتی و کارشناسی قدرت کرمان بودم، در حال حاضر دانشجو هستم
      زیاد در قید دانشگاه نباشید مهم خود شما هستید، در بهترین حالت دانشگاه 25% تاثیرگذار هست
      برای کنکور ارشد متاسفانه یا خوشبختانه فقط کتاب های کنکوری را باید بخوانید و نیازی به منابع اصلی نیست

      • میلاد گفت:

        ممنون از پاسخگویی شما ، ببخشید بین کتاب های کنکور میخواستم بدونم شما روی چه کتابی برای هر درس نظر دارید مثلاً مدرسان ، ماهان ،پارسه پوران پژوهش و ….،باتشکر بسیار زیاد

        • خواهش میکنم من به جز زبان از مدرسان استفاده کردم و خوب بود

          • سینا گفت:

            سلام دکتر من کلاس۱۱برق هستم هنوز کنکور ندادم درسم هم خیلی خوبه بنظر شما اگ همین رشته رو ادامه بدم اینده شغلی داره ممنون میشم اگ جواب بدید

          • سلام، همیشه علاقه رو دنبال کنید، اگر به چیزی علاقه داشته باشید حتما موفق خواهید شد و در ادامه به پولم خواهید رسید.

      • میلاد گفت:

        زیرا میگویند که مثلا درس بررسی قدرت حذف شده و به جای آن تحلیل سیستم انرژی الکتریکی جای آن می‌آید و به سمت انرژی نو پیش میروند یعنی گرایش سیستم های انرژی,.

      • محمد گفت:

        سلام حقوق مهندسی برق گرایش قدرت حدودا چقدره لطفا بگین

  95. احسان گفت:

    سلام اقای سیاه تیری
    من قبلا نرم افزار خوندم اما میخوام ارشد الک قدرت و ماشین بخونم و فقط هم شهر خودم(صنعتی شیراز) بنظرتون نیاز هست الک۱و۲ رو بخونم اگه نیازه چه کتابی خوبه؟
    اگر یکوقت خواسم اپلای کنم چقدر شانس پوزیشن داره این گرایش؟(البته عشق مهاجرت ندارم فقط میخوام دکترا جای خوب بخونم و برگردم)
    با تشکر

    • سلام
      برای قدرت نیازی به الکترونیک خوندن نیست، رفرنس هم نیازی نیست بخونید، فقط شما کتاب های تستی رو بخونید(مدرسان من کار کردم خوب بود)
      رشته برق دو حالت برای مهاجرت داره، یکی که اگر کار فنی حداقل 2 سال داشته باشید کلی آگهی استخدامی داره می تونید چک کنید
      دوم هم بورسیه هم که بخاطر نیاز شماره 1 و جای پیشرفت زیاد با توجه به سایر رشته ها راحت پذیریش می شید

      موفق باشید

      • احمدرضا گفت:

        باسلام خدمت جناب سیاه تیری؛ترم یک کارشناسی قدرت هستم؛خواستم ببینم مهاجرت تحصیلی راحتره یا مهاجرت از طریق کار؟اگر تحصیلی در چه مقطعی محیا تره؟ چه کشور هایی راهیابی به آنها آسانترست؟

        • سلام
          مهاجرت تحصیلی راحت تر هست ولی اگر تخصص داشته باشید و در زمینه آن حرفه ای باشید کار راحت تر هست
          در مقطع دکتری
          در حال حاضر اروپا (دانشگاه های امریکایی بیشتر هزینه می کنند ولی الان تحریم و … هست)

          موفق باشید

  96. امین گفت:

    سلام اقای مهندس من در حال انتخاب رشته هستم.بین سه رشته ی برق مکانیک و کامپیوتر موندم.کامپیوتر به خاطر علاقه ی خودم و برق و مکانیک به خاطر بازار کار(البته به برق و مکانیک بی علاقه نیستم واینکه برق رو هنوز ترجیح میدم.سختی دروس رشته برق چه اندازه هست؟)مقاله ی سایت شما رو هم درباره یمهندسی برق قدرت خوندم از طرفی بازار کار کامپیوتر با اینکه نسبت به برق و مکانیک علاقه ی بیشتری به این رشته دارم چندان تضمینی نیست البته میدونم هر رشته ای بستگی به تلاش خود فرد داره اما ممنون میشم منو راهنمایی کنید. و اینکه میزان تاثیردانشگاهی که توش درس میخونیم در اینده شغلی چقدره؟

    • سلام باعث خوشحالی هست که در حال پیشرفت هستید
      همیشه علاقه باید فاکتور مهم باشه ولی گاهی بخاطر عدم شناخت کافی از رشته ها اشتباها تصور می کنیم فلان رشته را دوست داریم
      مثل گرایش مخابرات برای من
      رشته کامپیوتر گرایش وسوسه انگیزی است ولی این رشته نسبت به سایر رشته ها به سادگی جدا می شود و دلیل آن هم نحوه یادگیری آن هست،
      بنده تقریبا دو سال به عنوان متخصص تعمیر لپ تاپ کار کردم، از سویی برنامه نویسی وب هم حرفه ای بلدم و در کنار آن به عنوان یک وب مستر (هاستینگ، سئو) هم در شرکت های مطرحی رزومه کاری دارم! و اگر دقت کنید این موارد هیچ ارتباطی به برق ندارند و همگی در گرایش کامپیوتر تعریف می شوند اما چرا توصیه می کنم نرید این رشته!؟
      کامپیوتر تنها رشته ای هست که می تونید خودتون در منزل کار کنید و با اختلاف زیادتر از دانشگاه در زمینه یادگیری جلو بیافتید، تنها وسیله کاری این رشته یک کامپیوتر هست که دارید، به شدت دانش به روزی هست و اگر در خانه یادبگیرید به شدت بهتر از دانشگاه های کند ماست
      ولی رشته های برق و مکانیک امکان یادگیری در منزل را ندارند چرا که نیاز به آزمایشگاه، افراد خبره صنعتی و … دارند.

      نکته دوم: اگر برید و دروس کامپیوتر را ببینید متوجه خواهید شد در ایران بی استفاده ترین کتاب ها و خیلی قدیمی در این رشته تدریس می شود و اگر از دانشجویان کامپیوتر این مسئله را جویا شوید به جرات می گویند که تمام دانش خود را توسط خودشان و از طریق اینترنت فرا گرفتند.
      فاکتور های دیگر مانند اشتغال و … هست که باید مجزا توسط خودتون مدنظر گرفته شود.

      در پایان آرزو می کنم در هر رشته ای هستید موفق و سلامت باشید

      • امین گفت:

        سلام ممنون از جوابتون. ببخشید من متوجه نشدم حالا برم کامپیوتر یا نرم؟چیزی که از صحبت شما فهمیدم اینه که من برق یا مکانیک رو انتخاب کنم و اگه بخوام کامپیوتر هم میتونم در کنارش یاد بگیرم.درسته؟یه سوال اینکه شما که گفتین به عنوان تعمیر کار لبتاب یا وب مستر کار میکردین چطوری بدون مدرک کار میکردین یعنی شما این تخصصها رو خودتون به تنهایی یاد گرفتین؟حالا اگه میشه در مورد بازار کار رشته کامپیوتر و اصلا همین تخصصهایی که یه مدت کار میکردین هم منو راهنمایی کنید.با اینکه به این رشته علاقه دارم اما همیشه چنین ابهامهایی باعث شده که در انتخاب این رشته به شک بیفتم.مثلا اینکه شرکتها در ازای کار و مهارت زیادی که از طرف میخوان حقوق متناسبی با اون نمیدن. یا اینکه اگر این رشته رو بخوایم انتخاب کنیم شب و روز باید کد بزنیم بازم در ازای حقوق اندک.من به برنامه نویسی علاقه دارم حداقل نسبت به دروس رشته برق و مکانیک.ببخشید سوال اخر اینکه اگه من کامپیوتر نرم برق یا مکانیک؟ میدونم بازم علاقه مهمه اما میخوام بدونم توصیه شما چیه؟

        • بله می تونید در کنار برق کامپیوتر هم یاد بگیرید
          یکی از معایب رشته کامپیوتر عدم کاربردی بودن دروس هست و من به شما قول میدم درنهایت باید برای اینکه برنامه نویس یا وب نویس بشوید باید خودتون یاد بگیرید!
          مدرک برای شرکت های خصوصی مهم نیست بلکه سواد کاری مهم هست (بله با کارآموزی و دیدن آموزش های مختلف یاد گرفتم)
          بازار کار رشته کامپیوتر تعریف چندانی الان نداره و بیشتر کسایی هم که درآمد خوب دارن در کامپیوتر افراد خودساخته هستند که برای ارتقا دانش تخصصی خودشون آموزش دیدن.
          من نمی تونم توصیه کنم فقط راهنمایی می کنم این شما هستید که باید تصور کنید آنی 4 سال گذشته است و حالا چه می توانید انجام بدهید؟ (این سناریو را برای هر رشته در نظر بگیرید خودبه خود به جواب می رسید)
          موفق باشید

          • امین گفت:

            حالا اگه ما تو این رشته فراتر از درسهای دانشگاه اموزشهای لازم رو ببینیم(با تلاش خودمون و شرکت توی دوره های معتبر)و به مهارت کافی برسیم اون موقع به صورت کلی از این رشته و شاخه های مختلفش میتونیم درامد خوبی داشته باشیم و موفق باشیم یا نه؟

  97. hamed گفت:

    سلام وقت بخیر مهندس سیا تیری
    من میخام ارشد برق شرکت کنم گرایش قدرت
    میشه بهترین منابع رو بهم بگی منابعی که بتونم ظرف این 5 یا 6 ماه تموم کنم و دولتی قبول شم.
    شاغل هستم و وقت زیادی برای مطالعه ندارم.روزانه سه ساعت.
    از کنکور ارشد فقط میتونم زبان رو بالا بزنم بقیه رو مشکل دارم.مرسی از راهنماییتون

    • سلام متاسفانه یا خوشبختانه برای کنکور نیازی به خوندان منابع نیست و فقط کافیه کتاب های کنکوری تهیه کنید این کتاب ها از صفر توضیح دادن و مشکلی برای یادگیری نخواهید داشت

  98. علی گفت:

    با سلام
    ۱.آقای مهندس میشه لطف کنید درس های بیسیک و اصلی هر دو گرایش قدرت در ارشد (ماشین و سیستم) را در دروس کارشناسی نام ببرید.
    ۲.لطفا نرم افزار های مهم و ضروری که مهندس برق در مقطع کارشناسی و گرایش قدرت باید بلد باشید را معرفی کنید
    با تشکر

    • سلام
      ماشین: تئوری جامع ماشین، طراحی ماشین، طراحی درایو، FEM و مدلسازی ماشین
      سیستم: سیستم های قدرت، دینامیک سیستم، بهره برداری از سیستم و کیفیت توان

      2. اگر ماشین هستید مکسول، اگر سیستمی هستید دیگسایلنت و اگر الکترونیک قدرت هستید متلب

      موفق باشید

  99. احمدی گفت:

    با سلام خدمت شما،ببخشید میخواستم بدونم 1.درآمد فرد تازه استخدامی مپنا با ارشد قدرت چگونه است و چه مهارت هایی لازم است،2.آیا در آزمون استخدامی وزارت نیرو احتمال قبولی چقدر است ،آیا از کنکور ارشد سخت تر است،در آمد اولیه در آنجا چقدر است، راستش من کارشناسی از شهید بهشتی و ارشد هم به احتمال زیاد شریف میارم،ولی معدل من حدود 14 است،با تشکر.

    • سلام
      1. چیزی حدود 2800 تا 3100 هست، در حال حاضر R&D مپنا استخدامی باز داره (یعنی همیشه و در هر لحظه می تونید درخواست استخدامی بدید) الان بزرگترین گزینه برای استخدام در r&d مپنا کار کردن با نرم افزارهای تخصصی برق هست و نیازی به سابقه کاری هم ندارد
      2. خیلی کم هست چون داوطلب زیادی در حال حاضر داره و می تونه سخت تر از ارشد هم باشه تمرکزتون رو شرکت های خصوصی باشه بهتر جواب می گیرید
      3. اینکه دانشگاه های خوب درس می خونید آپشن خیلی خوبی هست ولی در نظر داشته باشید در حال حاضر سواد تخصصی شما که شامل نرم افزار، کارهای فنی و … هست شما را از سایرین برای استخدامی متمایز می کنه

      • احمدی گفت:

        ببخشید یه سوال دیگه،1.درآمد در مپنا بعد از دو سه سال حدودا چقدر میشود ،2.و بعد اینکه لطفاً چند تا از نرم افزار های مورد نیاز را نام ببرید،با سپاس فراوان

        • خواهش میکنم
          1. طبق قانون کار و مزایا افزایش پیدا میکنه میشه تقریبا 5 تا 6.5
          توی مپنا نرم افزارهای مکسول و متلب استفاده میشه
          اگر هم رشتتون سیستمی هست دیگسایلنت

          موفق باشید

          • احمدی گفت:

            ببخشید استاد یک سوال دیگر اینکه این r &d که فرمودید محل کارش جای اصلی مپنا یعنی فردیس است؟؟ با تشکر.

          • سلام در حال حاضر بله

          • احمدی گفت:

            سلام استاد،شرایط کاری نظام مهندسی با ارشد قدرت و درآمد و حقوق آن از دید شما چگونه است،آیا میتوان در کنار یک کار اصلی آنجا هم مشغول باشم،همچنین شرایط آزمون از نظر سختی چگونه است،با سپاس فراوان بابت راهنمایی های شما

          • درآمدش به شرطی که ثبات اقتصادی باشه و پروژه تعریف بشه خوبه
            آزمونش هم چون خیلی شرکت می کنند یه خورده مشکل هست

          • احمدی گفت:

            سلام استاد با عرض خسته نباشید خدمت شما،در نظرات فرمودید که برنامه نویسی هم کار میکنید،راستش میخواستم بدونم در کنار گرایش خودم یعنی قدرت ،آیا امکان فعالیت به عنوان شغل دوم در برنامه نویسی هم است،و چه زبان های برنامه را برای یادگیری پیشنهاد میکنید که درآمد و بازار خوبی هم داشته باشند،و اینکه میخواستم کمی هم در مورد درآمد حدودی و بازار کار گرایش کنترل که اولویت دوم من برای کنکور ارشد هست راهنمایی ام کنید،با سپاس فراوان از زحمات شما 🙏💙

          • سلام، به نظر من روی نرم افزاهای مهندسی کار کنید خیلی پتانسیل کار خوبی داره و الان دوستان هستند که راضی هم هستند.
            به ترتیب: متلب، مکسول(ماشین)، دیگسایلنت(سیستمی)، ای تپ، پی ال سی
            کنترل رشته خوبی هست و تقریبا هم ارز قدرت هست، بازار کار حتی با شرایط الان هم خوبه چون رشته برق به جز الکترونیک همیشه نیاز کشور ماست.

          • احمدی گفت:

            با سلام دوباره خدمت شما،اگر امکان دارد چند شرکت مطرح خصوصی غیر از مپنا و دارای مزایای خوب که در زمینه قدرت
            یا انرژی هستند را نام ببرید،و سوال بعد اینکه آیا با وجود تسلط نرم افزار ها و دوره های تخصصی به نظر شما چقدر احتمال درصد جذب در این شرکت های بزرگ وجود دارد،چون واقیعت اینکه من شنیدم برای اینجاها باید معرف هم داشته باشی که راستش کمی ناامید کننده است،با سپاس فراوان از شما 💙🌹🙏

          • سلام،
            شرکت های خصوصی زیادی هستند و متاسفانه ما واسمون جالب نیست اعلام کنیم، ولی به عنوان مثال شرکت مپنا ده ها شرکت خصوصی زیر مجموعه داره که همگی آنها تاپ هستند
            به نظر بنده این رویه برای شرکت های دولتی و نیمه دولتی هست به هیچ وجه شرکت های خصوصی دنبال استخدام آدم های بی سواد به واسطه معرف نیستند
            مثلا شرکت دیجیکالا، اسنپ و… اگر قرار بود با بند پ کار کنند الان نباید اصلا وجود خارجی داشته باشند(خصوصا شرکت غیربرقی مثال زدم سوء تفاهم پیش نیاد).
            موفق باشید

  100. علی گفت:

    سلام آقای مهندس لطف میکنید بفرمائید که چگونه باید متوجه علاقه مان به گرایش ها بشویم؟
    قبول دارید مهم ترین فاکتور تعیین گرایش علاقه هست؟

    • سلام طبق صحبت هایی که در تلگرام با هم داشتیم؛
      اگر شما علاقتون رو نمی دونید بهتره از گرایش هایی که مطمئن هستید بدتون میاد ازشون دوری کنید در این حالت معمولا دوگزینه می مونه که انتخاب کنید که در نهایت با گذشت زمان و البته تحقیق در مورد آینده کاری، دروس اصلی این گرایش ها و فاکتورهای دیگه مثل بورسیه پذیری، جنبه جهانی و … می تونید بهترین انتخاب را داشته باشید

      • علی گفت:

        خیلی ممنونم
        اقای مهندس ارشد گرایش قدرت شامل ماشین وسیستم می شود این دو را چگونه تفکیک میکنید؟
        از بین این دو چطور باید انتخاب کنیم؟

        • این مورد کاملا سلیقه ای هست
          و در طول ترم با مطالعه دروس اندک اندک با این دو گرایش آشنا خواهید شد

          • علی گفت:

            میشه لطف کنید درس های بیسیک و اصلی هر دو گرایش (ماشین و سیستم) در کارشناسی را نام ببرید

          • علی گفت:

            اقای مهندس لطفا نرم افزار های مهم و ضروری که مهندس برق در مقطع کارشناسی و گرایش قدرت باید بلد باشید را معرفی کنید
            با تشکر

  101. محمد گفت:

    سلام خدمت دوستان من كارشناسي مكانيك خوندم والان او يه بروزه نيروكاهي كار ميكنم تا حالا هم با برق سرو كار نداشته يعني يروزهايي كار كردم قسمت برق نداشتن خيلي كنجكاو شدم كه ىه جيزهاي بدونم ممنون ميشم كمكم كنيد برق 10.5kvاز جه كتابي شروع كنم

  102. احمدی 96 گفت:

    ببخشید نظرم چرا حذف شد

    • امروز به دلیل حملات زیاد دچار مشکل شدیم مجبور شدیم بک آپ جند روز پیش را بالا بیاریم که نظر شما هم حذف شده متاسفانه
      نزدیک به 400 نظر پاک شده اند

  103. رامین گفت:

    سلام ببخشید دوباره مزاحم شدم.1-منظورتان از 5.5 با سابقه ی کار هست یا استخدام در جای خاصی هست لطفانام انجا رانام ببرید.2-بازار کار مهندسی هسته ای چگونه است. 3-آیا الکترونیک و مکاترونیک از نظر استخدام ضعیف هستند.4-ایا معدل و دانشگاه چقدر در استخدام تاثیر دارند

    • 1. بدون سابقه شروع از 3 هست و بعد 2 تا 3 سال به 5.5 – به شما و شرکت مورد نظر هم بستگی دارد
      2. این مسئله ابعاد زیادی دارد بخصوص که رشته بین اللملی هست ولی چون شما ایرانی هستید یه خورده مهاجرت با مسائل سیاسی درآمیخته که منم ترجیح میدم بیان نکنم
      3.مکاترونیک بهتر از الکترونیک هست اگر شما کارآفرین باشید و به دنبال ایده و علاقه باشید در هر گرایش از برق موفق خواهید شد هم ثروت سازی کنید و هم رشد شخصیتی داشته باشید
      4. معدل زیاد نه ولی دانشگاه تاثیر گذار هست، (توصیه می کنم پادکست 10 دلیل که باید ارشد ثبت نام نماییم را گوش نمایید)

      پادکست 4: 10 دلیل که نباید در کارشناسی ارشد ثبت نام کنیم

  104. رامین گفت:

    با سلام. به نظر شما 1-میانگین درامد استخدامی با ارشد قدرت چقدر است.2-درامد و بازار کار مخابرات و کنترل و مهندسی پزشکی به نسبت گرایش ذکر شده از نظر استخدامی چگونه است.4-آیا گرفتن مدرک دکترا نسبت به ارشد تاثیری در درامدو بازار کار دارد.با تشکر و تشکر از راهنمایی شما

    • سلام
      1. به شدت به فرد بستگی دارد ولی به صورت کلی بین 3 تا 5.5 در استخدام دولتی
      2.به ترتیب قدرت – کنترل – مهندسی پزشکی – مخابرات
      3. اگر صرفا برای پول باشد تاثیر زیادی ندارد مگر به دنبال یادگیری و دانش باشید.
      موفق باشید

  105. رامین گفت:

    باسلام.نظر شما درباره گرایش سیستم های انرژی چست.بازار کار ودرامد آن چگونه است.درمقایسه با گرایش های سیستم و ماشین چگونه است.باتشکر

    • سلام این یکی از گرایش های نوپا در کشور هست
      واقعیت این است در حال حاضر نسبت به گرایش های ماشین و سیستم در سطح پایین تری قرار داد چرا که در کشور ما در حال حاضر نگاه خاصی به این مسئله وجود ندارد
      ولی همین گرایش در 5 تا 10 سال آینده در کشور مطرح خواهد شد
      اما در حال حاضر توصیه می کنم یکی از گرایش های ماشین یا سیستم را انتخاب نمایید چرا که دانشجویان این گرایش ها هم می توانند تمام وظایف گرایش مذکور را انجام دهند ولی عکس این مورد صادق نیست چرا که کتاب های تدریس شده در این گرایش خاص کتاب های محدودی می باشند و در واقع زیر مجموعه کتاب های ماشین و سیستم قرار میگرند
      البته در نهایت به شدت توصیه می کنم آنچه که علاقه دارید را انتخاب کنید که حتما در آن موفق خواهید شد

  106. متین گفت:

    سلام خدمت مهندس سیاه تیری..
    بنده بسیار به الکترومغناطیس و فیزیک علاقه دارم.. به ریاضی هم بی علاقه نیستم..
    آیا در مهدسی قدرت گرایشی وجود داره که این علاقه هارو ارضا کنه ؟؟
    خودم به مخابرات میدان و موج فکر میکردم ولی بازار کارش محدود به یه سری ارگان های خاصه که خودتون بهتر میدونید..

    آیا در زیر گرایش های قدرت از الکترومغناطیس پیشرفته و مباحث فیزیک استفاده میشه ؟ لطفا راهنماییم کنید.

    • سلام، تمام سیستم های قدرت بر پایه مغناطیس کار میکنند و شما باید درک و تجسم خوبی در این درس داشته باشید ولی اینکه تحلیل های دشوار مثل خود فیزیک محض داشته باشه خیر، به معنای ساده تر استفاده کاربردی از مغناطیس هست و دانشجو نیاز نیست روی مباحث آن تسلط داشته باشه قسمت تئوری هم تقریبا نداره.
      ریاضی هم که هست،
      اگر به مغناطیس علاقه دارید به نظر من قدرت میتونه انتخاب خوبی باشه، گرایش مرتبط هم میشه ماشین های الکتریکی، بازم می تونید تحقیق کنید و با دیدی بهتری انتخاب کنید

      • متین گفت:

        ممنون از پاسختون..
        آیا گرایش ماشین های الکتریکی، یه رشته ی Hi-Tech محسوب میشه ؟ آینده ی این رشته رو از نظر بستر تحقیقاتی و نوآوری چطور میبینید ؟

        • خواهش میکنم، بله این گرایش در کنار الکترونیک قدرت در حال حاضر خیلی در حال پیشرفت هست، ماشین های برقی که الان نیاز به موتورهای کارامدتر،ژنراتور های توربین های بادی، سیستم های محرکه برای حمل و نقل نظیر مترو و بخ صورت کلی هرچیزی که به صورت دوار هست و توی زندگی ما به وجود آمده از این دست هست، الان هم توی ارتش در حال کار روی ژنراتور های بندانگشتی هستند تا بتونه برق یک سرباز رو تامین کنه، کلا مبحث تولید برق که امروزه نیاز درجه یک بشر هست در این گرایش بحث میشه

        • سینا گفت:

          سلام دکتر من کلاس ۱۱برق هستم هنوز کنکور ندادم بنظر شما درسم هم خیلی خوبه بنظر شما اگ ادامه بدم اینده شغلی داره ممنون میشم اگ جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید

۴۴% تخفیف ویـژه PLC (فقط ۱۵۰ عدد - مدت محدود)

0 روز 0 ساعت 0 دقیقه 0 ثانیه!