مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

معرفی مهندسی برق قدرت

معرفی مهندسی برق قدرت

امروز قصد دارم برخلاف تمام وب سایت هایی که گرایش قدرت را خیلی رسمی معرفی کرده اند با زبانی ساده و البته از سایر جنبه ها معرفی کنم چرا که به احتمال خیلی زیاد عزیزی که شما باشید و در حال حاضر مشغول خواندن این پست هستید حتما هنوز رشته مورد نظر خود را انتخاب نکرده اید، و در حال حاضر به صورت شک و تردید و بدون شناخت واقعی از گرایش های برق به سر می برید، به همین دلیل در این مطلب سعی خواهم کرد وارد جزئیات تخصصی نشوم چرا که مخاطب امروز من شما هستید.

 به چه می خواهیم برسیم

در نهایت امروز به این سوالات پاسخ می دهیم؛

  1. بهترین گرایش برق چیست؟
  2. پردرآمدترین گرایش کدام است؟
  3. کدام یکی جنبه بین المللی خوبی برای ادامه تحصیل در خارج دارد؟
  4. من این رشته رو دوست دارم!؟
  5. کدام زیر گرایش قدرت آینده بهتری دارد؟

مروری بر گذشته

من به صورت پیوسته گرایش قدرت را نخواندم چرا که علاقه ای به آن نیز نداشتم! در واقع من در گرایش مخابرات به مدت 2 سال در دانشگاه دولتی درس خوندم علتش هم واضح بود؛ به عنوان یک نوجوان شیفته‌ی عصر ارتباطات و اینترنت بودم و خبری در حوزه شبکه های موبایل و نسل های جدید نبود که من دنبال نکرده باشم، پس در دبیرستان عظم خودم رو جمع کردم تا حتما گرایش مخابرات قبول شم.

توی دبیرستانی که من درس میخوندم قالب بچه ها تشویق می شدند به انتخاب رشته برق، و در این میان استاد فیزیکی داشتیم که در حال دریافت مدرک دکتری بود (قالب اساتید ما ارشد و یا دانشجو دکتری بودند چون دبیرستان نمونه دولتی بود) ایشون همیشه میگفت حتما برو گرایش قدرت! ما هم نوجون یک دنده و در نهایت رسیدم به مخابرات.

بعد از گذشت سه ترم تحصیلی واقعا متوجه شدم مخابرات به جز حل معادلات دشوار ریاضی و تحلیل های سنگین سیگنالی چیزی برای جلب نظر من ارائه نمی کنه (به دوستان مخابراتی برنخوره، بنده ی حقیر، کوچیک شما هستم و این صرفا یک نظر شخصی هست) به همین دلیل تصمیم گرفتم به سمت الکترونیک برم.

در دانشگاه تمام کلاس های الکترونیک را به صورت قاچاقی شرکت می کردم و به دلیل علاقه، توی کلاس های الکترونیکی سوال هایی که استاد می کرد و کسی جواب نمی داد، جواب میدام! تا اینکه یکی از همین اساتید محترم منو به اتاقش دعوت کرد و گفت؛

“ببین تو این سن (21) دیگه وقتی برای بی هدف بودن نیست! برو بشین فکر کن چی میخوای و به همون بچسب”

من پول می خواستم!، بخاطر همین علاقه ی جدیدم (الکترونیک) رو کنار گذاشتم و در زمینه شبکه کردن خوابگاه ها با رئیس دانشگاه قرارداد بستم (این داستانش خیلی مفصله) و تونستم در دو ترم تحصیلی 9 میلیون تومن سود کنم (اسمم هم به عنوان دانشجو کارآفرین روی سایت دانشگاه رفت 🙂 )، پس میشه با مخابرات پول درآورد ولی در عمق وجودم دیگه مخابرات اونی نبود که بهش فکر میکردم.

الکترونیک واسم جالب بود

بابت یه نصیحت خوب از یه دوست خوب از پول فاصله گرفتم! و در اون تایم دوباره به درس خوندن مشغول شدم ولی اینبار با بک گراند درآمد زایی از رشته تحصیلی!

الکترونیک واقعا جذاب هست ولی بیایید رو راست باشیم توش مثل باقی گرایش ها پول نیست! (باز هم میگم به بزرگوارانی که الکترونیک می خونند برنخوره) درواقع شما تمام 4 سال در این گرایش لذت خواهید برد ولی وقتی بیرون می آیید می بینید پیدا کردن کار واسش سخته (البته تماما به همت شما بستگی داره).

بریم سراغ قدرت

من با بی میلی دوباره کنکور دادم و این بار برای قدرت! خوب قبولم شدم، باز دانشگاه دولتی با کلی درس جدید! به استاد فیزیکم هم زنگ زدم گفتم امیدوارم اشتباه نکرده باشی 🙂

مدار الکتریکی

قدرت درون خودش به شکل وسیعی مدار داره حتی دستگاه های قدرتی مثل ماشین، ترانس و … با مدار تحلیل می شند و اینو دوست داشتم چرا که الکترونیکی بود و از سمتی منم توش قوی بودم.

سادگی در عین کاربردی

امکان نداره شما سایر رشته ها رو دیده باشید و نگید قدرت از همه ساده تره! خوب این یه حسن بزرگ هست (البته تا لیسانس نسبت به سایر گرایش ها ساده است) و به جای اینکه کلی کلنجار برید با مطالب پایه می تونید کلی مقاله به روز مطالعه کنید و دانش خودتون رو آپدیت نگه دارید، در نسخه من که باعث شد بتونم بیرون هم کار کنم.

قابل لمس

حسن دیگر قدرت قابل تصور و درک کردن رشته و صنعت اون بود، مثلا من تقریبا کارشناس مخابرات بودم ولی هنوز توی ماهیت خیلی چیزها واسم سوال بود استاد هم میگفت:

“شما مهندسی و لازم نیست خیلی چیزها رو بدونی فقط استفاده کن و بساز!”

خوب راستش دوستان من نمی تونم با چیزی سروکله بزنم که توی درکش هنوز مشکل دارم، در حالی که قدرت اصلا اینطوری نبود حتی می تونستی بریی آزمایشگاه و همه چیزهایی که تو کتاب بوده رو ببینی، ساده بگم فیزیک مسئله کاملا روشن هست اینو قدرتی ها خوب متوجه میشند.

نیاز کشور

این درس به قدری نیاز کشورهای جهان سوم هست که برخی درس هاش برای اون کشور، بومی سازی شده، یعنی مملکت شما می خواد شما حتما درست تموم شد بیایی تو بازار چون توی تولید، انتقال، توزیع، مدیریت، اصلاح و کلی کار دیگه در زمینه برق بهت نیاز داره.

استاد بی کار کم می بینی

در سایر گرایش ها اساتید خیلی زیادی می بینید که فقط توی دانشگاه هستند و بیرون کاری ندارند ولی مگر میشه شما دکتری برق قدرت داشته باشید و خود دولت و سازمان های خصوصی سراغ شما نیاند، به همین جهت اکثر اساتید قدرت دستی در صنعت دارند و در کنارش کلی نکته کاربردی برای بهتر کار کردن در صنعت تا سر کلاس بهتون بگند (البته الان وضیعت اشتغال به صورت کلی نابوده ولی شرایط برای همه گرایش یکسان هست)

آینده شغلی

قدرت رو می توان مادر سایر گرایش ها دونست (البته “قدرت” زیاد به مادر بودن نمی خوره 🙂 ) چرا که واقعیت اینه؛ شما می تونی بدون موبایل و لپ تاپ که واقعا امیدوارم ایران روزی تولید کننده اونها باشه زندگی کنی ولی همین شرکت های تولید کننده این وسایل به برق نیاز دارند پس مهندس قدرتی باید حضور داشته باشه، این مثال خیلی ساده بود چرا که برای یه کارخانه یا صنعت مسائل بسیار زیادی در زمینه تامین نیاز برق و مدیریت اون وجود داره که همشون بر می گردند به یک مهندس برق قدرت، از سویی برای مصرف کننده هم وجود برق و استفاده آن جزء موارد اولویت دار هست.

آینده شغلی غیر قابل پیش بینی

یه نگاهی به کشورمون و سایر کشورها کنید الان ترند (trend) دنیا شده آلودگی، و راه حل اون خودرو های برقی هست، یه لحظه این سوال رو جواب بدیم؛

خودرو برقی چطور ساخته میشه آیا به مهندس برق الکترونیک نیاز هست؟

تفاوت یه خودرو برقی با خودرو بنزینی فقط در موتور و کنترل موتور هست، موتور برقی توسط مهندسین قدرت گرایش ماشین ساخته میشه و قسمت کنترل و درایو اون (به زبان ساده تغییر سرعت) توسط مهندسین قدرت گرایش الکترونیک قدرت، حدس بزنید چی شد؟

تمام خودرو برقی به جز قسمت های مشترک با خودرو فسیلی؛ توسط مهندسین برق قدرت ساخته میشه.

این از این سوال، اما ماشین های برقی خودشون برق نیاز دارند این هم یعنی بازار کار بیشتر.

اگر نگاهی به میزان مصرف برق سالیانه در تمام کشورها کنید این تقاضا هرساله در حال افزایش هست پس خبر خوبی هست برای ما! (البته ما مخالف آلودگی و سوخت فسیلی در نیروگاه ها هستیم)

و امروزه به دلیل مسائل محیط زیست، سوخت فسیلی، هزینه های تولید برق و… کشورها به سمت بحث نوپای سوخت های تجدیدپذیر می روند و واقعا در ابتدای کار هستند همه اینها برای یک پسر 24 ساله خیلی جذاب بود پس محکم چسبیدم به این رشته.

قدرت باز هم زیبا تر میشه

در فوق لیسانس شما می تونید گرایش ماشین و الکترونیک قدرت رو انتخاب کنید که یعنی همون الکترونیک ولی در توان های بالا و بسیار پرکاربردی تر، مثل اینه الکترونیک را با پول توی همزن بریزیم و خروجی بشه “الکترونیک قدرت” (ببخشید تم این قسمت کمی پولی شد چون الان نیاز جوون های کشور هست).

قدرت هنوز ادامه داره

وقتی وارد مقطع کارشناسی ارشد گرایش قدرت می شید تازه می فهمید که چقدر این گرایش بی انتهاست و مثل اینه در لحظه دارید در لبه دانش حرکت می کنید! این اتفاق برای الکترونیک و مخابرات در مقطع دکتری میافته چرا که در قدرت نیاز بازار وجود داره و چون “سرمایه” این رشته رو نیاز داره بهش توجه میکنه و از شما در همون مقطع ارشد ایده می خواد.

کار با کامپوتر

وقتی صحبت از قدرت میشه خیلی از آزمایشات باید ابتدا شبیه سازی بشند چرا که مثلا توان بالاست و شما نمی تونید یک خط انتقال واقعی 500کیلومتر را تست کنید! از سمتی دیگر شرکت های حاضر چون در این مسیر درآمد دارند حاضر هستند پول های زیادی خرج کنند تا نرم افزار های حرفه ای شبیه سازی به وجود بیاد به همین دلیل؛ در گرایش قدرت کلی نرم افزار تاپ به وجود اومده که هرکدومشون دنیایی حرف دارند و من به شخصه عاشق شبیه سازی هستم چون در هر مرحله بیشتر از واقعیت یاد میگیری بدون اینکه حتی خطر و یا ریسک مالی داشته باشی، از سمت دیگر شرکت های ایرانی به شدت خواهان دانشجویانی هستند که با این نرم افزار ها می تونند کار کنند چرا که این دانشجوها برای این شرکت ها می تونند به خوبی درآمد زایی کنند.

مثلا ما همیشه توی دانشگاه آگهی استخدام داریم برای دانشجویی که بتونه با سه نرم افزار اصلی؛ دیگسایلنت، مکسول و سیمولینک متلب کار کنه البته نرم افزارهای دیگر هم هستند.

علت همه این موارد، نیاز کشور به برق هست و شرکت های خصوصی هم همیشه از دانشجوی باسواد استقبال می کنند.

این در حالی هست که در سایر گرایش ها نرم افزار (مهم) داریم بعد 5 سال هنوز آپدیت نشده و سایر نرم افزار ها هم در بروز رسانی هاشون خبری تازه نیست چرا که بازار سرمایه اونجا در جریان نیست.

بازار جهانی

کافیه توی نت یه سرچ بزنید بعد متوجه می شید اروپا به شدت روی تولید انرژی و آمریکا در انتقال انرژی سرمایه گذاری میکنه، هر چند من به شخصه معتقدم کشور ایران هنوز پتانسیل بالایی برای کار پیدا کردن داره و مهاجرت به دلیل پیدا کردن کار اشتباه بزرگی هست.

گستردگی

شما اگر در همین مکانی که در حال خواندن این مطلب هستید نگاهی به اطراف خود کنید و از خود برق نیز صرف نظر کنیم هرچیزی که در آن موتور الکتریکی وجود دارد (هود، لباسشویی، یخچال، کولر، پنکه، تهویه، آب میوه گیر، تصفیه آب و…) تازه موارد بالا تنها در منزل مجردی من وجود دارند، جزء گرایش قدرت محسوب می شوند، شاید بگید من در یک اتاق هستم با یک کامپیوتر، حال چی؟

حقیقت این است در کامپیوتر هم که نماد الکترونیک هست قدرت حضور دارد؛ از ساده ها شروع میکنم و به تخصصی ها میرسیم؛

فن، ترانس در کیس، مبدل AC به DC منبع تغذیه، فیلتر های سلفی و شیلد مغناطیسی هارد، اینها تنها مواردی بود که در لحظه به ذهن من خطور کرد پس به زبان ساده تر قدرت برای مشتری معمولی و یا بهتر بگم End User هم هست.

کدام زیر گرایش قدرت

این مورد به شدت به سلیقه شما بستگی داره می تونید از دانشجویان برق قدرت بپرسید و یا توی اینترنت دروس این گرایش ها را ملاحظه نمایید چرا که دوستان زیادی هستند و در گرایش های مختلف قدرت تحصیل می کنند و اینجا به حق نیست من در مورد گرایش خودم توضیح بدم ولی قیاس این گرایش با سایر گرایش ها نظیر مخابرات، الکترونیک و … برای راهنمایی بهتر شما بود که امیدوارم مفید واقع شده باشه.

نتیجه گیری

فکر کنم به تمام سوالات ابتدای بحث پاسخ داده شد، برای توصیف قدرت کلی میشه نوشت ولی سعی کردم قسمت هایی را بیان کنم که شاید دغدغه امروز یک دانشجو باشه، در پایان به خاطر داشته باشید تمام گرایش های برق عالی هستند و می تونید در هرکدوم که واقعا دوست دارید موفق بشید و به قول بزرگان “جهان را جای بهتری برای زندگی کردن کنید”.

در پایان آرزو می کنم هرجای دنیا که هستید و با هر رشته و گرایش که در حال تحصیل می باشید همواره سلامت و موفق باشید.

حتما تجربیات خودتون را در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بذارید و شما بگید چرا گرایش در حال حاضرتون را انتخاب کردید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام PowerEn عضو شوید.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

گرایش مورد علاقه‌ام ماشین‌های الکتریکیه، به‌شدت به PLC و اتوماسیون علاقه دارم و دوست دارم عمده تایمم رو برای برنامه‌نویسی صنعتی بذارم - هدفم انتقال تمام دانش تخصصی هست که در طی سال‌ها فعالیت به‌صورت پروژه محور (برای شرکت‌ها و افراد) کسب کردم و واقعاً خوشحال می‌شم بتونم کمکتون کنم. تموم موفقیت‌های داشته و نداشتم رو مدیون کسی هستم که بدون هیچ چشم داشتی کنارم موند. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برق - قدرت (ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت) - دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
297 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
اسکندری
4 ماه پیش

با سلام وقت بخیر
لطفا بازار کار گرایش الکترونیک دیجیتال و گرایش قدرت را در ایران مقایسه کنید.

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
رامین
5 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر و خوشی ،
ببخشید میانگین حقوق مهندس برق امسال چقدره تو بخش خصوصی؟
و جسارتا تو بخش دولتی تقریبا چطور؟
با تشکر

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
پیام ادی زاده
5 ماه پیش

سلام مهندس من الان یازدهم ریاضی هستم و میخواستم از ریاضی مهندسی برق برم ولی الان نظرم عوض شده و از فنی حرفه ای می‌خوام برم برق قدرت چکار کنم ادامه بدم یا فنی حرفه ای برم لطفاً راهنمایی کنید ممنون میشوم

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
میثم
10 ماه پیش

سلام مهندس من هنرجو رشته برق هستم از شهرنیشابور فنی حرفه ای بعضی از افراد میگن فنی حرفه ای بده بده برای همون اول من میخواستم از نظری یعنی ریاضی،وارد برق شم بعدم دیدم میگفتند بده لد رو زدم به دریا رفتم داخلش الانم افتخار میکنم اومدم داخل این رشته معلم های خوب دانش اموز خوب فقط یکم محیط فرق داره چون داری کنار رشته دیگم درس میخونی یک سوال دارم مهندس من الان برای برق قدرت هنوز ۲ سال دیگه وقت دارم تا کنکور دانشگاه هم و چی کار کنم تو این مدت که بتونم دانشگاه خوب و ربته… بیشتر »

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
امیر حسین
11 ماه پیش

سلام
وقت به خیر
قصد دارم وارد حوزه plc یا برق صنعتی بشوم اما بنده هیچ پشتوانه ای ندارم که حمایتم بکند ،مثلاً هیچ یک از اقوام در این زمینه فعال نیستند ،که از طریق آنها وارد بازار بشوم .
آیا با این شرایط میشود کاری کرد یا نه؟
لطفاً کاملاً منطقی و بدون رویایی فکر کردن و متناسب با شرایط پاسخ بدهید
ممنون

حمید
1 سال پیش

سلام و عرض ادب و احترام ،آیا بعد از اینکه در گرایش کنترل تحصیل کنیم و حدود ۵ سال هم در حوزه های اتوماسیون یا ابزار دقیق کار آموزی کنیم،میتونیم با حدود یک میلیارد تومن (معادل پول الان) در همین حوزه یعنی اتوماسیون یا ابزار دقیق برای خودمون کار بکنیم ؟یعنی اینکه مثلاً شرکتی در این زمینه راه اندازی کنیم؟ ممنون از شما

گرایش رشته تحصیلی
کنترل

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید