کاملا رایگان S7-1200 رو یاد بگیر!

با استفاده از مینی‌دوره رایگان S7-1200 و TIA Portal توی ۳ ساعت نه‌تنها PLC بلکه HMI هم یاد می‌گیری!

شروع مینی‌دوره رایگان تیا پورتال

آموزش ساخت ترانسفورماتور

آموزش ساخت ترانسفرماتور

امروز می خواهیم با هم آموزش هایی در زمینه سیم پیچی ترانسفورمر و یا به صورت ساده تر چگونه یک ترانسفورمر بسازیم را با هم مرور نماییم، ابتدا بیایید این سوال را مطرح کنیم که اصلا “ترانسفورماتور چیست؟” پاسخ این سوال را به صورت مفصل در پست های قبلی دادیم و حتی بصورت حرفه ای ترانسفورمر را بررسی کردیم. اما حالا که می دانیم ترانس چیست بهتر است به سراغ ساخت آن برویم و یک نمونه عملی را با هم و البته در منزل بسازیم.

اصولا ساخت یک ترانسفورمر مشکل است؟

نه به هیچ وجه و شاید بتوان گفت یکی از ساده ترین وسایلی که یک مهندس برق قدرت و یا حتی یک فرد تحصیل نکرده می تواند در منزل بسازد یک ترانس است(البته زمین تا آسمان بین این دو فرد از لحاظ درک عملکردی تفاوت است.)

ساخت یک ترانس در منزل چه اهمیتی دارد؟

اگر رشته شما الکترونیک، قدرت، مخابرات و مکاترونیک باشد حتما به یک ترانس در منزل جهت تست و راه اندازی آزمایش های خود با ولتاژهای پایین نیاز خواهید داشت و اگر رشته شما اصولا برق نیست این مورد بیشتر شامل یادگیری و تشویق شما به ساخت وسایل چندکاربردی بسیار کمک خواهد کرد.

امروزه در تمام خانه ها آداپتور موبایل و … هست چه نیازیست به ترانس؟

این سوال بیشتر کسانیست که یا در رشته برق تحصیل نکرده اند و یا رشته برق را به صورت مفهمومی یاد نگرفته اند، اما پاسخ؛

هدف هر دو یکی است و در واقع شاهد کاهش ولتاژ هستیم اما در مدل آداپتور عملیات کاهش ولتاژ به صورت الکترونیکی و توسط ترانزیستور ها صورت می گیرد ولی در ترانس توسط القای مغناطیسی.

در حالت اول(الکترونیکی) شاهد برش های از موج AC خواهیم بود که در نهایت با کاهش ولتاژ روبه رو هستیم ولی اگر خروجی را به یک اسیلوسکوپ(نمایانگر موج) متصل کنیم می بینیم خروجی یک موج سینوسی نیست و در واقع یک موج بهینه نیست(هرچند در حالت تبدیل AC به DC این قسمت مهم نیست) ولی در حالت دوم(ترانس) به دلیل وجود القا موج دوم دقیقا سینوسی خواهد بود و قسمت جالب زمانیست که ورودی شما یک موج نه چندان جالب باشد در این صورت نیز ترانس خروجی را اصلاح می کند به همین دلیل است در دستگاه هایی که شکل موج و کیفیت موج اهمیت دارد(دستگاه های کنترلی در صنعت و در منزل لپ تاپ ها و …) شاهد ترانسفورماتور هستیم و در این دستگاه ها نیز به هنگام اتصال به شبکه برق گهگاهی جرقه ای زیبا مشاهده می کنید!.

بریم به سراغ ساخت ترانسفورمر

مواد لازم برای ساخت ترانس عبارتند از؛ هسته ترانس E و I، قالب پلاستیکی ترانس، سیم لاکی در دو اندازه متفاوت با توجه به ورودی و خروجی، هویه، لحیم، سمباده، چسب مایع و چسب نواری.

در اولین مرحله باید در نظر بگیرید که چه ولتاژی را به چه ولتاژی می خواهیم تبدیل کنیم تا با توجه به این مورد قطر سیم و تعداد دور سیم مشخص شود؛ معادلات این قسمت هم در ویدیو و هم در اپلیکیشن اندروید آموزش ساخت ترانس و البته در PDF آموزش سیم پیچی ترانس آمده است که می توانید استفاده نمایید.

در مرحله ی دوم باید سیم پیچ اولیه را روی قالب ترانس بپیچانید و پس از اتمام آن دو سر خروجی را سمباده کشیده و با هویه به سیم های ترمینال لحیم کنیم.

پس از سیم پیچ اولیه نوبت به ثانویه می رسد که توصیه می کنیم دو سیم را همزمان با یکدیگر بروی قالب ترانس بپیچانید حسن این کار دریافت خروجی های متفاوت است که باعث می شود مانند تپ چنجر عمل کند و به شما ولتاژ های 1x و 2x دهد(این قسمت را می توان در ویدیو ابتدایی که در زیر قرار خواهیم داد مشاهده نمایید – دقت نمایید که در این ویدیو یک سیم پیچ سوم نیز وجود دارد که شما لازم نیست حتما آن را تعبیه نمایید.)

مجددا در این قسمت، سرهم بندی(انجام اتصالات سیم پیچ ها) برای سیم پیچ ثانویه صورت می پذیرد(این قسمت نیز در ویدیو انگلیسی(ابتدایی) به وضوح مشخص است).

در مرحله بعد به سراغ جا دادن هسته می رویم که طبق ویدیو ابتدا هسته های E شکل و سپس هستهI را قرار می دهیم، سپس از چسب مایع برای محکم شدن و یا رنگ برای زیبایی کار استفاده می نماییم.

در نهایت نوبت به تست می رسد که باید ولتاژ ورودی بدهید و از ترمینال خروجی ولتاژ خروجی را اندازه بگیرید اگر دقیقا عدد مدد نظر شما به وجود نیامده زیاد تعجب نکنید زیرا 2%+- خطای قابل قبول در این نوع ترانس می باشد.

پس از خواندن توضیحات بالا حالا نوبت به مشاهده ویدیو نخست(انگلیسی) می رسیم و چون روند کار بسیار مشخص است نیازی به ترجمه نبود؛

در ادامه می توانید از ویدیو دوم نیز که توسط یک ایرانی عزیز تهیه شده است و به زبان فارسی توضیح می دهد استفاده نمایید که تنها به بررسی قسمت های مهم پرداخته است؛

برای درک بهتر شما یک PDF و یک برنامه اندروید در زمینه ساخت ترانس قرار داده ایم که مسلما با استفاده از این منابع به راحتی خواهید توانست ترانسفورمر خود را در منزل و توسط خودتان بسازید.

اپلیکیشن اندروید

در این اپ موبایل دقیقا چه خواهیم دید:

آشنایی با ترانسفورماتور

هسته ترانسفورماتور

قرقره ترانسفورماتور

نحوه ی محاسبه یک ترانس شامل توان ها، تعداد دور اولیه و ثانویه موردنیاز، قطر سیم موردنیاز، انتخاب قرقره ترانس، انتخاب هسته ی ترانس

محاسبه کمیت های یک ترانس با یک مثال

آموزش سیم پیچی ترانس به صورت عملی و تصویری

نحوه آزمایش ترانس پیچیده شده

نحوه کار با میکرومتر یا ریزسنج و…

(دانلود در انتهای پست)

PDF آموزش سیم پیچی، معادلات هم شامل می شوند؟

بله، در این PDF به تفصیل برای شما آموزش معادلات را قرار داده ایم و حتی برای درک بهتر، 2 مثال تئوری نیز آورده شده است.

1415866183_Internet_Download_Manager دانلود مستقیم ویدیو آموزش ساخت ترانسفرماتور – انگلیسی | با حجم 232 مگابایت

1415866183_Internet_Download_Manager دانلود مستقیم ویدیو آموزش ساخت ترانسفرماتور – فارسی | با حجم 11 مگابایت

1415866183_Internet_Download_Manager دانلود مستقیم PDF آموزش سیم پیچی ترانسفورماتور همراه با محاسبات وفرمول ها | با حجم 1 مگابایت

1415866190_698841-icon-114-lock-128 پسورد : www.poweren.ir

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام PowerEn عضو شوید.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

گرایش مورد علاقه‌ام ماشین‌های الکتریکیه، به‌شدت به PLC و اتوماسیون علاقه دارم و دوست دارم عمده تایمم رو برای برنامه‌نویسی صنعتی بذارم - هدفم انتقال تمام دانش تخصصی هست که در طی سال‌ها فعالیت به‌صورت پروژه محور (برای شرکت‌ها و افراد) کسب کردم و واقعاً خوشحال می‌شم بتونم کمکتون کنم. تموم موفقیت‌های داشته و نداشتم رو مدیون کسی هستم که بدون هیچ چشم داشتی کنارم موند. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برق - قدرت (ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت) - دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
36 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
شمس
3 سال پیش

با سپاس لطفأ راهنمائی کنید و نام کتابی که بشه با استفاده از اون یک ترانسی که دوازده ولت رو به دویست و بیست ولت ، از دوهزاروات تا بالاتر تبدیل کرد و همه چیز در ان نگارش شده باشه، ببخشید ممنون

شمس
3 سال پیش

با سپاس خدمت مهندس و عزیزان ، جسارتن بنده بچه روستاهای زیراب سوادکوه هستم هم بخاطر موقعیت مکانی و کاری نیاز به یک ترانس دارم که، ده تادوازده ولت رو به دویست وبیست ولت ، پنجهزار وات تبدیل کنه ، جسارت میشه کمک کنید که برای ساختن این ترانس و تعداد دور اولیه و ثانویه ، در کل همه چیزش چقدر باید باشه و نوع و اندازهٔ سیم برای سیمپیچهای اولیه و ثانویه وات و آمپر و غیره ، چون بلد نیستم و بخاطر نیازم خاهشن کمک کنید که حداقل به استاکاری که بخاد برام درست کنه رو بدم ،… بیشتر »

گرایش رشته تحصیلی
سایر
حامد
3 سال پیش

سلام.مهندس ببخشید توی محاسبات ترانس برا یک تران با قدرت ۵هزار وات چرا محاسبه میکنم قطر سیم اولیه سیم ۲۴ وثانویه ۳/۵ در میاد چرا اینقد زیاد اینجوری که تو هیچ هسته جا نمیشه.میشه یه راهنمایی کنیید

گرایش رشته تحصیلی
سایر
حامد
Reply to  مهندس سیاه تیری
3 سال پیش

مهندس م همه چیزو حساب کردم چگالی ،افت ولتاژ جریان خروجی .همه فرمولارو بلدم فقط نمیدونم چرا قطر سیما زیاد در میاد

حامد
Reply to  مهندس سیاه تیری
3 سال پیش

من محاسباتو براتون میفرستم لطفا یه نگاهبندازید راهنمای کنید

امیر
3 سال پیش

سلام .آیا میشه یک باتری موتور ۱۲ ولت ۴.۵ آمپر رو با آداپتور شارژ کرد؟

گرایش رشته تحصیلی
الکترونیک
محمد
5 سال پیش

سلام میشه یه راهنماییم کنید یه ترانس خواستم بپیچم ولی سطح مقطع مورد نیازش 13 هست ولی هسته من 18 هست میشه بگید چیکارش کنم

گرایش رشته تحصیلی
الکترونیک
سارا همتی
Reply to  محمد
5 سال پیش

با سلام
این یک پست آموزشی هست شما برای ساخت یک ترانس دقیق بهتر هست از کتاب های طراحی ترانس کمک بگیرید و یا تحت یک مربی کارآزموده تمرین نمایید.

حامد
Reply to  سارا همتی
3 سال پیش

سلام.ببخشید
من محاسبات وفرمولهای ترانسو کامل بلدم ولی باز حساب میکنم قطر سیمها خیلی زیاد در میاد مثلا میخاستم یه ترانس ۵۰۰۰وات با خروجی ۱۰ آمپر و لتاژ ۵۰۰ ولت بپیچم سیم اولیه سایز ۲۴ و سیم ثانویه ۳/۵ در اومد تموم چیزای دیگه مث چگالی .ضریب بهره وری و افت ولتاژ همه رو هم در نظر گرفتم.لطفا یه راهنمایی بفرمایید یا اگ میخایید تا من محاسباتو براتون بفرستم بینم کجای کار اشتب کردم راهنمایی بفرمایید

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید