مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

معرفی و بررسی پی ال سی S7-1200 زیمنس

شرکت زیمنس پی ال سی‌های متنوعی داره که در حال حاضر دو سری ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ نسبت به بقیه به‌روزتر و جدیدتر هستند، سری‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هم همچنان در بازار وجود دارند ولی باتوجه‌به برنامه زمانی زیمنس به‌زودی پشتیبانی از آنها به پایان می‌رسه.

به‌طور خلاصه تمرکز این شرکت در سال‌های پیش‌رو بروی سه مدل: لوگو، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ خواهد بود.

‌🤳 چون مدل ۱۲۰۰ یکی از خوش‌قیمت‌ترین‌هاست و عمدتا برای صنایع کوچک و متوسط استفاده میشه بهتره که دقیق‌تر و بیشتر ازش بدونیم. حواستون هم باشه سهم بازار صنایع کوچک و متوسط همیشه از صنایع بزرگ بیشتره!

🚦🚦 الان تقریبا با ۳ یا ۴ میلیون (بهار ۱۴۰۱) می‌تونید یک PLC سری ۱۲۰۰ از بازار استوک (دست دوم) تهیه کنید. من شخصا همیشه توصیه می‌کنم PLC رو دسته دوم بگیرید چون این وسیله طوری ساخته شده که دوام بالایی داره و معمولا سالم از رک باز میشه. هرچند شناخت فروشنده هم مهمه که بعدا براتون میگم چطوری باید فروشنده‌هاش رو پیدا کرد.

‌🚧 سوال این پست اینه: تعاریف و تفاوت سری‌های Fail-Safe و Siplus در پی‌ال‌سی‌های زیمنس چی هستند؟


امروز میخوایم این بزرگوار رو بیشتر و دقیقتر بشناسیم. اینکه جایگاهش کجاست، در مقایسه با بقیه PLCهای زیمنس کجا قرار میگیره، برای کدوم کاربردها خوبه، و درنهایت قابلیت هاش چیه‌اند.

سلام به روی ماهتون، خیلی خیلی خوش اومدید، اینجا ما فقط و فقط در مورد برق صحبت می کنیم و ویدئو بعدی هم با اجازتون مقایسه دقیق و جز به جز تمام PLC های زیمنسه، اونجا بهتون نشون میدم چطوری به صورت فنی باید تمام پی ال سی ها رو مقایسه کرد بعد از اون دیگه راحت می تونی بهترین پی ال سی های مناسب پروژه هات رو انتخاب کنی. بخاطر همین حتما دنبال کن تا تو اون پست هم کنار هم باشیم. یه سلام پربار هم به تموم پاور ای انی‌هایی که حضورشون دل ما رو گرم میکنه. و نگفته پیداست: لایک کن تا بریم سروقت آموزش.

بذارید اول ببینیم اصلا این PLC چرا تولید شده و جدش کیه! کلا محصولات زیمنس شامل مدل‌های s7-200، ۳۰۰، ۴۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ میشن. اون مدل ۲۰۰ که خدا رحمتش کنه دیگه تولید نمیشه. سری ۳۰۰ هم از نظر سخت افزاری تا قبل از تولید مدل ۱۵۰۰ تاپ‌ترین و قوی ترین پی ال سی زیمنس بود.

خوب موند ۲ تا که میشه ۴۰۰ و این ۱۲۰۰. پس یادتون باشه الان تاپ ترین پی ال سی زیمنس همون ۱۵۰۰ـه که بهترین عملکرد و اپشن ها رو داره و البته خیلی ام به نسبت بقیه گرون قیمته.

برگردیم به ۴۰۰ و ۱۲۰۰. ۴۰۰ یه جورایی در راه موندس یه مدلی که بین ۳۰۰ و ۱۵۰۰ قرار میگیره و کلا بخاطر ظاهر بزرگ و قدیمی بودنش دیگه الان طرفدار خاصی نداره و البته خود زیمنس هم میگه فروشش مثل بقیه خوب نبوده.

حالا میرسیم به ۱۲۰۰ خودمون. اگه بگم ۱۲۰۰ پیشرفته از ۳۰۰ و پایین تر از ۱۵۰۰ـه کاملا اشتباهه. این مدل ۱۲۰۰ از جد بزرگوارش مدل ۲۰۰ اومده که یکی از پرفروش های زیمنس بود. نسبت به ۳۰۰ از قابلیت های سخت افزاری کمتری برخورداره مثلا: سرعت پردازش پایینتره یا تحلیل موشن اصلا نداره، ولی از بعد نرم افزاری از مدل های پایه ۳۰۰ عملکرد بهتری داره که دلیلشم مشخصه دیگه، مدل ۳۰۰ برای سال ۱۹۹۴ که میشه ۱۳۷۳ هست ولی مدل ۱۲۰۰ برای سال ۲۰۱۲ـه که هم خیلی جدیدتره و هم همزمان با ۱۵۰۰ تولید شده.

قابلیت های سخت افزاری ۱۲۰۰

این پی ال سی کاملا کامپکت عرضه میشه، یعنی همراه CPU یه تعداد خروجی و ورودی هم داریم که باعث میشه قیمتش به صرفه تر بشه، کلا در حال حاضر برای اتوماسیون صنعتی مدل ۱۲۰۰ خوش قیمت‌ترین پی ال سی زیمنسه.

زیمنس مدل‌های معمولی، Fail safe و Siplusش رو هم زده. فِیل سیف و سیپلاس رو بعدا براتون مفصل میگم چی و کجا به کارتون میاد.

توی تمام مدلاش دوتا ورودی آنالوگ داریم.

با شبکه های صنعتی و بخصوص نسل های جدید خوب سازگاره.

تنوع سخت افزاری خوبی داره: مثلا ما مدل های ۱۲۱۱-۱۲۱۲-۱۲۱۴-۱۲۱۵ و ۱۲۱۷ رو داریم که هرچی عدد دوم بالاتر میره قابلیتهاش بیشتر میشه، مثلا در مدل ۱۲۱۷: ۱۴ تا ورودی دیجیتال، ۱۰ تا خروجی دیجیتال و ۲ تا ورودی و خروجی آنالوگ داریم که به صورت آن بورد هستن – یعنی روی خود CPU دیفالت هست و نیازی به خریداری نیست.

تو این سری میتونیم ۸ تا ماژول گسترش نصب کنیم و ۳ تا ماژول ارتباطی هم اضافه کنیم. ۲ تا پروفی نت داریم. پروفی نت هم براتون تو ویدیو بعدی میگم، تا اینجا شد ۲ تا ویدیو، پس حتما همین الان دنبال کن چون تو اون ویدیوها کلی باهات کار دارم.

و در آخر تو بهترین مدل ۱۲۰۰ ما می تونیم ۲۸۴ تا ورودی خروجی دیجیتال و ۶۹ تا ورودی و خروجی آنالوگ رو هندل کنیم. ولی خوب تو ۳۰۰ با کارهای توسعه می تونیم این عدد رو به ۱۰۰۰ برسونیم که خوب خیلی بیشتره. ولی یادتون باشه مدل ۱۲۰۰ برای کارهای متوسط به سمت پایین عالیه، هم قیمتش خوبه و هم مارکت صنایعش بیشتره – یعنی صنایع کوچک و متوسط عمدتا از نظر تعداد بیشتر از صنایع سنگین هستند.

قابلیت های نرم افزاری ۱۲۰۰

یکی از مزیت های خوب سری ۱۲۰۰ اینه که از ابتدا برای تیا پورتال در نظر گرفته شده، خوب به هرحال تیا پورتال آخرین نسخه نرم افزار برنامه نویسی دستگاه های زیمنسه و تونسته کار رو برای مهندس برنامه نویس خیلی ساده تر کنه و البته یک سری فانکشن های آماده هم بهش اضافه شده که باز کار رو سریع تر میکنه. توی تیا خود HMI هم هست و برعکس سمتیک نیاز نیست مجزا نصب بشه. بعدش مولتی یوزر طراحی شده، ارورهاش خیلی واضح‌تر بیان میشه و شما راحت تر می تونید دیباگ کنید و حتی مدیریت ارتباطات هم خیلی بهتر شده. در کل تیا خیلی جلوتر از سمتیک قرار میگیره.

فقط یادتون باشه که سری استپ سون توی تیا دوتا ورژن بیسیک و پروفشنال داره. تفاوتشون تو چیه؟

با مدل بیسیک فقط میشه سری ۱۲۰۰ رو کانفیگ کرد ولی اگر نسخه پروفشنال رو بگیرید همه سری های زیمنس رو میتونید برنامه نویسی کنید. قیمتا هم بگم براتون چون میدونم میپرسید بعدا:

مدل پایه سمتیک تقریبا ۳۰۰ تا ۴۰۰ یوروه تقریبا میشه ۱۰ -۱۱ میلیون تومن و مدل پروفشنال هم تقریبا ۲۳۰۰ یوروه که میشه ۶۹ میلیون تومن البته نگفته پیداست که نسخه پروفشنالش متاسفانه یا خوشبختانه تو سایتمون رایگان در دسترسه.

اما رسیدیم به بخش جذاب ویديو یعنی سوال از شما، به نظرتون تفاوت مدل Fail safe و سیپلاس تو چیه؟ لطفا با توضیحات کافی تو بخش کامنت ها برام بنویسید، مطمئن باشید همه رو میخونم و به همه جواب میدم. در ضمن این ویدئو هم برای رفقای گلت بفرست تا این همفکری‌هامون عمیق تر و مفیدتر بشن.

اگه برات سواله که أصلا چرا ما مدل ۱۲۰۰ رو انتخاب کردیم و نرفتیم سراغ ۴۰۰ یا حتی ۱۵۰۰، این ویدئو رو ببین. این ویدئو قشنگ میتونه تا سال های آینده به کارت بیاد و همیشه ازش استفاده کنی.

دمت گرم که اینجایی و به زودی تو ویدئو بعدی میبینمت.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

گرایش مورد علاقه‌ام ماشین‌های الکتریکیه، به‌شدت به PLC و اتوماسیون علاقه دارم و دوست دارم عمده تایمم رو برای برنامه‌نویسی صنعتی بذارم - هدفم انتقال تمام دانش تخصصی هست که در طی سال‌ها فعالیت به‌صورت پروژه محور (برای شرکت‌ها و افراد) کسب کردم و واقعاً خوشحال می‌شم بتونم کمکتون کنم. تموم موفقیت‌های داشته و نداشتم رو مدیون کسی هستم که بدون هیچ چشم داشتی کنارم موند. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برق - قدرت (ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت) - دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید