مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

کتاب مبانی مقدماتی در طراحی خطوط انتقال انرژی

مبانی مقدماتی در طراحی خطوط انتقال انرژی

انرژی الکتریکی لازم است تا خود را با پیشرفت صنایع مختلف و تکنولوژی همگام سازد و با پیشرفت روز افزون موارد ذکر شده نیاز به این انرژی بیش از پیش در زندگی ما احساس می‌شود. یکی از موارد اصلی و مهم در تامین این انرژی هدایت آن به مناطق مورد نیاز می‌باشد که توسط خطوط انتقال انرژی صورت می‌پذیرد.

خطوط انتقال انرژی

خطوط انتقال انرژی
خطوط انتقال انرژی

دلایل زیادی از جمله دلایل اقتصادی و اجتماعی  وجود دارد که باعث می‌شوند نیروگاه‌های برق در خارج از شهر‌ها احداث شوند و در پس این تصمیم برای انتقال برق، نیاز به خطوطی می باشد که از آن‌ها با نام خطوط انتقال انرژی نام برده می‌شود. خط‌‌های انتقال انرژی علاوه بر میسر ساختن امکان دسترسی به انرژی در مناطق دور دست به دلایل دیگری همچون تبدیل به سایر انرژی‌ها، ارتباط دو منطقه با پیک بار غیر همزمان و افزایش قابلیت اطمینان سیستم نیز ساخته و طراحی می شوند.

برنامه ریزی برای ساخت خطوط انتقال انرژی

طراحی خطوط انتقال انرژی برای یک بازه زمانی طولانی مدت صورت می‌پذیرد. برای تامین برق یک منطقه ممکن است امکان تامین از طرق و شبکه‌های مختلفی وجود داشته باشد پس باید تمامی موارد مورد بررسی قرار گیرد و پس از ارائه طراحی‌های اولیه و بررسی آن‌ها از نظر اقتصادی و همچنین از لحاظ فنی توسط روش‌های نرم افزاری بهترین طرح و مناسب ترین تجهیزات انتخاب شوند.

خطوط انتقال انرژی علاوه بر اینکه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند باید از لحاظ مکانیکی و در مقابل شرایط جوی نیز قابل اطمینان باشند زیرا در غیر اینصورت باید خطر خرابی و از کار افتادن خط را در صورت تغییرات شرایط جوی و کشیدگی بیش از تحمل سیم‌ها را به جان خرید و هزینه‌ی تمام شده برای طراحی چندباره بیش از طراحی یک خط مناسب از لحاظ مکانیکی با هزینه‌ی بیشتر است.

دکل‌های خطوط انتقال انرژی

دکل‌های خطوط انتقال برق به دو دسته ی مشبک و تلسکوپی تقسیم بندی می شود که هر کدام با توجه به مزایایی که نسبت به دیگری دارد مورد استفاده قرار می گیرد. دکل‌های مشبک قوی و ارزان هستند اما جای زیادی را اشغال می کنند و در مقابل دکل‌های تلسکوپی جای کمتری می‌گیرند و زیباتر هستند اما نسبت به دکل‌های مشبک گران‌تر و ضعیف‌تر می‌باشند.

دکل‌ تلسکوپی
دکل‌ تلسکوپی

به موجب ایمنی بیشتر در برخی مواقع به نصب سیستم‌های کنترل و فرمان، مدارهای حفاظتی و… در تابلویی مجزا در داخل بدنه‌ی برج‌های روشنایی تلسکوپی پرداخته می‌شود و برای جلوگیری از برخورد وسایل پرنده از یک چراغ اعلان خطر در بالای برج استفاده می‌شود. نوک برج نیز به میله‌ی برق گیر مجهز بوده که نقش محافظتی از برج در مقابل صاعقه، رعد و برق و ابرهای باردار را ایفا می‌کند.

شایعاتی در مورد احتمال ابتلا به بیماری و یا سرطان‌زا بودن از جمله مواردی است که با دیدن دکل‌های تلسکوپی به ذهن مردم خطور می‌کند و با توجه به بالا نبودن ولتاژ، عمده مشکلی که این دکل‌ها ممکن است ایجاد کنند مشکلات ناشی از اشعه ی ماورای بنفشی است با قرار گیری طولانی مدت در معرض آن ایجاد می‌شود.

کتاب مبانی مقدماتی در طراحی خطوط انتقال انرژی نوشته ی مسعود یوسفیان استاد دانشگاه شهید رجایی کاشان است که وی به تفصیل در مورد خطوط انتقال انرژی در این کتاب پرداخته است.

فهرست کتاب مبانی مقدماتی در طراحی خطوط انتقال انرژی:

  • فصل اول: مقدمه
  • فصل دوم: مسیریابی
  • فصل سوم: محاسبات الکتریکی
  • فصل چهارم: محاسبات مکانیکی
  • فصل پنجم: خطوط HVDC
  • فصل ششم: خطوط کمپکت
  • فصل هفتم: آشنایی با خط گرم

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

ما در تیم تولید محتوای PowerEn، سخت در تلاش هستیم تا بهترین مقالات و کتب آموزشی در زمینه مهندسی برق را برای شما فراهم نماییم، امیدواریم بتوانیم هرچند کوچک به شما کمکی کرده باشیم، سرپرست تیم سام هنرور.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید