کاملا رایگان S7-1200 رو یاد بگیر!

با استفاده از مینی‌دوره رایگان S7-1200 و TIA Portal توی ۳ ساعت نه‌تنها PLC بلکه HMI هم یاد می‌گیری!

شروع مینی‌دوره رایگان تیا پورتال

نحوه جبرانسازی توان راکتیو موتور 3 فاز

🎉 بعد از محبت‌های بی‌شمار شما عزیزای دل، نوبت رسید بریم سروقت آموزش طراحی خازن جبرانساز توان راکتیو برای یه موتور ۳ فاز. اینجا هم مثل ویدئو تک فاز بدترین حالت رو براتون درنظر گرفتم. یعنی شرایطی که هیچی نداریم: نه قبض برق، نه گزارش مامور برق، نه وسایل اندازه‌گیری مهندسی و نه حتی یه کارفرمای نرمال 

🤳 یادتون هست که دوتا سوال توی ویدئو جبرانسازی توان راکتیو موتور تک فاز ازتون پرسیدم: ۱. آیا آرایش موتور سه فاز (ستاره یا مثلث بودن) در جبرانسازی توان راکتیو تاثیر داره؟ و ۲. آرایش خود خازن‌ها چی باشه بهتره (ستاره ببنیدیم یا مثلث)؟

این دوتا سوال رو تو این ویدئو هم جواب دادم و هم براتون اثبات کردم.  💪

🚦🚦 این ویدئو هم باید سیو کنید، چون به مرور زمان میره اون پایین‌ها و دیگه نمی‌تونی بعدا راحت پیداش کنی.

‌🚧 سوال این پست اینه: به نظرتون ترانس هم نیاز به جبرانسازی توان راکتیو داره؟ اصلا میشه واقعا؟ حالا جوابت هرچی هست لطفا یه کمی هم توضیح بده 🙏


خب همین ابتدا بگم دمتون گرم که اینقدر از پست قبلی استقبال کردید. بخاطر همین قراره برگردیم به داستان همون کارخونمون که توش کار گرفته بودیم و قرار شده بود جبران سازی توان راکتیو موتورهاشو انجام بدیم. خاطرتون هست که طرف که صاحب کارخونه بود هیچی از برق سر در نمیورد حتی برگشته بود گفته بود که اقا هیچ قبض برقی ام ندارم بدم بهت، اگه میتونی برام توان راکتیو رو درست کن ما اینقدر پول ندیم.

دوستان این بدترین حالت جبرانسازی توان راکتیوِ که ممکنه براتون پیش بیاد و مشخصا از قصد اینطوری در نظر گرفتم که دیگه ته تهش باشه. این پست رو سیو کنید و تا آخر عمر باعزتتون ازش استفاده کنید.

خب خدایا به امید تو قبل از اینکه بریم سروقت کار همین الان همین الان یه لایک بزن تا انرژیت نیوفته و برو که رفتیم.

اگه یادتون باشه یه چندتا سوال خیلی مهم توی ویدیوی جبرانسازی موتور تکفاز ازتون پرسیدم که امروز باهشون کار داریم. سوال اول این بود که عزیز دل آرایش موتور سه فاز ما مثلث باشه یا ستاره؟ و آيا این مسئله تو جبرانسازی تاثیر داره یا نه؟

خب جوابش اینه که اصلا اتصال موتور برای ما اهمیتی نداره! شما هرطوری حساب کنید باز توان موتور یکی هست حالا چه شما اتصال رو ستاره درنظر بگیری چه مثلث، روی خود پلاک موتورم زده که اقا اگه ستاره گرفتی اینقدر بش باید ولتاژ بدی اگه مثلث گرفتی اینقدر ولی درنهایت موتور ما همون توان نامیش رو بهمون میده. این سوال رو از قصد پرسیدم چون مطمئن بودم خیلی ها با ستاره مثلث کردن موتور برای استارت اشتباه می گیرن که همینم شد.

رفقا یادتون باشه که ما وقتی میریم یه موتور سه فاز می خریم قطعا منبع تغذیمون ثابته. حالا هر عددی میخواد باشه پس قطعا اگر ما اینجا موتور رو ستاره استارت کنیم موتورمون کم جون‌تره و اگه موتور رو مثلث استارت کنیم هم پرجون‌تره و هم جریان استارت بیشتری خواهد کشید چرا چون منبع ولتاژ ما ثابته. سوال می تونیم موتور رو ستاره استارت کنیم و جونش یا همون گشتاورش مثل مثلث باشه؟ بله که میشه فقط باید ولتاژ نامی ذکر شده روی موتور که برای حالت ستاره در نظر گرفته شده رو بهش اعمال کنید.

و اما سوال دوم که آرایش خازن‌ها چطوری باید باشه؟ اصلا تفاوتی داره ستاره بببنیم یا مثلث؟

قطعا آرایش خازن ها برامون مهمه و تاثیر گذاره بخاطر اینکه اگه خازن ها رو مثلث ببنیدم به ما توان راکتیو بیشتری میده از طرفی اگه یکی از خازن ها به هردلیل از کار افتاد که این قضیه دور از ذهن هم نیست، باقی فازها به مشکل نمیخورن و کارشون رو انجام میدن و درنهایت مثلث بستن خازنها این امکانو به ما میده که هارمونیک جریان هم حذف بشه و همین فاکتور اخر خیلی برای کار ما خوبه.

میدونیم که توی دنیای عمل هیچ چیزی ۱۰۰٪ خوب یا ۱۰۰٪ بد نیست اتصال مثلث هم یه مشکل داره و اونم اینه که نمیشه ازش توی ولتاژ های بالا استفاده کرد چرا؟ چون ولتاژ تو حالت مثلث کامل رو دو سر خازنامون میافته بخاطر همین استرس ولتاژی زیادی به خازن میده.

خوب الان که همه چی دستمون اومد بریم سروقت موتور.

محاسبات خازن جبرانساز توان راکتیو

دیدید به همین سادگی میشه جبرانسازی انجام داد. من خودم خیلی سال پیش متاسفانه ۳ ماه از وقت گرانبهام رو گذاشتم برای فنی حرفه ای و یه دوره بانک خازنی شرکت کردم. که خدایی همش رو تو همین دوتا ویدیو بهتون گفتم. یعنی خنده داره کل اون سه ماه شد همین دو تا ویدیو.

حتما دنبال کنید چون یه ویدیو عالی هم قراره در مورد راه اندازی موتورها براتون برم و دیگه اونم سیو کنید که از کل این ویدیوهای پراکنده خلاص شید.

اما یه سوال فنی، به نظرتون ترانس هم نیاز به جبرانسازی داره یا این یه تفکر اشتباهه؟ و اگه اره چطوری اونو انجام میدن! حتما این ویدیو رو برای دوستات بفرست تا بیان اینجا و این خانواده مهندسی گرم و گرم تر بشه.

در آخر هم برای اینکه کامل بانک خازنی رو اکی بشه این دوتا ویدیو که دوتا پست قبلی هستند رو از دست نده و نگاشون کن. یکیشون انواع روش های جبرانسازی توان راکتیو رو گفتم و یکی هم جبرانسازی موتور تکفاز.

ممنون که تو این خانواده هستید و خیلی دمتون گرمه.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

گرایش مورد علاقه‌ام ماشین‌های الکتریکیه، به‌شدت به PLC و اتوماسیون علاقه دارم و دوست دارم عمده تایمم رو برای برنامه‌نویسی صنعتی بذارم - هدفم انتقال تمام دانش تخصصی هست که در طی سال‌ها فعالیت به‌صورت پروژه محور (برای شرکت‌ها و افراد) کسب کردم و واقعاً خوشحال می‌شم بتونم کمکتون کنم. تموم موفقیت‌های داشته و نداشتم رو مدیون کسی هستم که بدون هیچ چشم داشتی کنارم موند. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برق - قدرت (ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت) - دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
محسنی
2 سال پیش

سلام تشکر بابت این آموزش خسته نباشید .

گرایش رشته تحصیلی
الکترونیک

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید