کاملا رایگان S7-1200 رو یاد بگیر!

با استفاده از مینی‌دوره رایگان S7-1200 و TIA Portal توی ۳ ساعت نه‌تنها PLC بلکه HMI هم یاد می‌گیری!

شروع مینی‌دوره رایگان تیا پورتال

کتاب خطوط هوایی شبکه توزیع – میلانی

کتاب خطوط هوایی شبکه توزیع – میلانی

شاید در ده های آینده شاهد تغییر آرایش سیم کشی در خیابان ها باشیم و دیگر خبری از سیم های آزاردهنده و البته چهره زشت شهرهای صنعتی نباشیم، اما متاسفانه فعلا و با توجه به شرایط کشور ما این اتفاق دور از ذهن خواهد بود، به همین دلیل همچنان حضور کتاب هایی در زمینه خطوط هوایی شبکه توزیع برق در کشور منطقی می باشد.

بررسی تخصصی خطوط هوائی

یک خط هوائی از هوا جهت عایق سازی هادی های لخت برای اكثر طول آن، جدا از بخشهای بسیار كوچک متصل به مقره ها در تكیه گاه های خط، استفاده می كند. عدم وجود عایق دیگر و سادگی نسبی احداث، باعث روش نه چندان گران تهیه مدارهای الكتریكی در مقایسه با كابل زیرزمینی، به خصوص سطوح ولتاژ متوسط و ولتاژهای بالاتر، شده است.

خطوط هوایی برق در نیویورک

یک مقدار نامی متوسط مناسب برای مدار، كه برای هر یک از چهار سطح ولتاژ متفاوت می باشد، به منظور مقایسه مورد استفاده قرار گرفته است. این نسبت ها فقط به عنوان مقادیر خیلی کلی می باشند، زیرا كه برای هر دو نوع احداث، هزینه های كلی به طور قابل توجهی توسط هزینه های كارمزد و مدار و نقشه برداری و نوع زمین تحت تاثیر قرار می گیرد.

برای مثال، در شرایط مطلوب هنگامی كه بتوان از دستگاه مخصوص حفر كانال جهت قرار دادن كابل استفاده كرد، همانند داخل مزرعه ها، هزینه كابل lv (سطح ولتاژ کم) می تواند بسیار نزدیک یا حتی كمتر از خط هوائی باشد.

این حالت ممكن است تحت بعضی شرایط خاک برای ولتاژ mv (سطح متوسط) نیز برقرار باشد، هنگامی كه هزینه های تمام طول عمر، شامل سرمایه اصلی به علاوه هزینه های مربوط به قابلیت اعتماد، در نظر گرفته شود. در مناطق با نوع زمین متفاوت، مثلاً كوهستانی یا شامل عبور از رودخانه های بزرگ، معمولاً مزیت هزینه ای مشخصی در مورد خطوط هوائی وجود دارد.

واضح است كه هزینه احداث هر شبكه توسط نسبت خط هوائی به كابل زیرزمینی، به خصوص در سطوح ولتاژ بالاتر، تحت تاثیر قرار می گیرد. جدا از این ملاحظات عوامل دیگری نسبت خطوط به كابلها را تحت تاثیر قرار می دهند. در مناطق با جمعیت پراكنده تر مجال بیشتری جهت به دست آوردن مسیر خطوط هوائی وجود دارد، حتی اگر در بعضی از شرایط به علت فاصله موجود برای رساندن وسایل و تجهیزات به كارگاه و طبیعت زمین مشكلاتی وجود داشته باشند قوانین ملی یا شركت برق حداقل فاصله مجاز را برای عواملی همانند تاب خوردن هادیها توسط باد وزیده شده به خط با سرعت معلوم، را مشخص می كنند.

ارتفاع خط توسط حداكثر شكم بین دكل ها مشخص می شود كه خود آن نیز به فاصله بین دو دكل، نوع هادی، حداكثر فشار مجاز هادی، حداكثر دمای هادی و دمای هوای محیط وابسته می باشد. هنگامی كه از نظر مكانیكی ابعاد یك خط تعیین می شوند، مهندس طراح باید مطمئن شود كه تمامی ضوابط فوق در تمامی شرایط بار حاصل می گردند.

شرایط آب و هوایی قابل پیش بینی بسیاری نیز باید در نظر گرفته شوند. در بارگذاری جریان بالا و دمای محیط بالا شكم حداكثر می باشد، در حالیكه در دمای سرد و با بار كم فشار در هادی ها در بالاترین حد می باشد. در جایی كه احتمال رویارویی با برف و یخ وجود دارد، توجه فوق العاده برای این امر مورد نیاز می باشد. برف و یخ بر روی هادی به طور مؤثری سطح در معرض باد را افزایش می دهند و وزن اضافه علاوه بر بارگذاری مكانیكی بر روی هادیها تحمیل می شود.

این نسبت ها فقط به عنوان مقادیر خیلی كلی می باشند، زیرا كه برای هر دو نوع احداث، هزینه های كلی به طور قابل توجهی توسط هزینه های كارمزد و مدار و نقشه برداری و نوع زمین تحت تاثیر قرار می گیرد.

برای مثال، در شرایط مطلوب هنگامی كه بتوان از دستگاه مخصوص حفر كانال جهت قرار دادن كابل استفاده كرد، همانند داخل مزرعه ها، هزینه كابل lv می تواند بسیار نزدیک یا حتی كمتر از خط هوائی باشد. این حالت ممكن است تحت بعضی شرایط خاك برای ولتاژ mv نیز برقرار باشد، هنگامی كه هزینه های تمام طول عمر، شامل سرمایه اصلی به علاوه هزینه های مربوط به قابلیت اعتماد، در نظر گرفته شود. در مناطق با نوع زمین متفاوت، مثالاً كوهستانی یا شامل عبور از رودخانه های بزرگ، معمولاً مزیت هزینه ای مشخصی در مورد خطوط هوائی وجود دارد.

کتاب خطوط هوایی شبکه های توزیع برق مهندس کریم روشن میلانی با داشتن 441 صفحه به جرات یکی از کامل ترین کتاب های چاپ شده در زمینه خطوط هوایی تاکنون می باشد.

فهرست کتاب خطوط هوایی شبکه توزیع – میلانی

  • فصل اول: آشنایی با شبکه های توزیع
  • فصل دوم: هادی ها
  • فصل سوم: پایه ها
  • فصل چهارم: مقره ها
  • فصل پنجم: یراق آلات خطوط هوایی شبکه های توزیع
  • فصل ششم: کنسول، کراس آرم و آرایش پایه ها
  • فصل هفتم: محاسبات الکتریکی خطوط هوایی
  • فصل هشتم: حریم خطوط هوایی شبکه توزیع
  • فصل نهم: محاسبات مکانیکی خطوط هوایی توزیع
  • فصل دهم: مسیریابی و نقشه برداری خطوط هوایی

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

ما در تیم تولید محتوای PowerEn، سخت در تلاش هستیم تا بهترین مقالات و کتب آموزشی در زمینه مهندسی برق را برای شما فراهم نماییم، امیدواریم بتوانیم هرچند کوچک به شما کمکی کرده باشیم، سرپرست تیم سام هنرور.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
فرید
2 سال پیش

ببخشی کتاب مهندس میلانی تو بازار موجوده ؟

گرایش رشته تحصیلی
الکترونیک
سارا همتی
Reply to  فرید
2 سال پیش

با سلام
متاسفانه اطلاع نداریم

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید