کتاب حفاظت الکتریکی نیروگاه
![حفاظت-الکتریکی-نیروگاه](https://poweren.ir/wp-content/uploads/2020/01/حفاظت-الکتریکی-نیروگاه-1.jpg)
مهندسان برق پس از ساخت و طراحی تجهیزات مرتبط با صنعت برق در سه زمینه تولید، انتقال و توزیع اقدامات لازم در جهت حفاظت الکتریکی از این تجهیزات را به عمل می آورند تا از خطرات احتمالی و زیان های مالی جلوگیری به عمل آورند. این کتاب به مباحث حفاظت الکتریکی بخش تولید صنعت برق یعنی، نیروگاهها می پردازد.
حفاظت الکتریکی از نیروگاه ها
![پست نیروگاهی](https://poweren.ir/wp-content/uploads/2020/01/پست-نیروگاهی.jpg)
نیروگاه به عنوان تولید کننده انرژی برق اولین یا به نوعی مهم ترین المان در صنعت برق به شمار می رود که باید تجهیزات و تاسیسات الکتریکی آن مانند؛ ژنراتور، خطوط انتقال و ترانسفورماتورهای آن در مقابل خطاهای الکتریکی مانند اتصال کوتاه، خروج از سنکرون و … محافظت گردد.
خطاهای موجود در سیستم های الکتریکی
هرگاه در یک سیستم الکتریکی حالت غیر عادی پدید آید و باعث ناپایداری سیستم مورد نظر شود آن پدیده را خطا می نامیم. تعدادی از این خطاها الکتریکی عبارت اند از:
- انواع اتصال کوتاه
- افزایش یا کاهش بیش از حد ولتاژ
- تغییر ناگهانی فرکانس
- اضافه جریان
- از سنکرون خارج شدن ژنراتورها
و مواردی دیگر که در کتاب حفاظت الکتریکی نیروگاه به آنها پرداخته می شود.
رله چیست
![رله و سیستم حفاظتی](https://poweren.ir/wp-content/uploads/2020/01/رله-و-سیستم-حفاظتی.jpg)
رله یکی از بخش های سیستم حفاظتی می باشد که با باز و بسته کردن بریکر ها سبب می شود که عملکرد وسایل و تجهیزات قدرت الکتریکی تحت نظارت و کنترل قرار گیرد. عملکرد یک رله، تشخصیص شرایط غیر عادی در بخشی از شبکه قدرت می باشد.
فهرست کتاب حفاظت الکتریکی نیروگاه
- فصل اول: یادآوری
- فصل دوم: رله های دیفرانسیلی(تفاضلی)
- فصل سوم: رله های جریان زیاد
- فصل چهارم: رله اتصال زمین
- فصل پنجم: تداخل حفاظت نیروگاه با شبکه
- فصل ششم: محاسبات رله های جریان زیاد و اتصال زمین و نحوه هماهنگی آنها
- فصل هفتم: حفاظت بار زیاد
- فصل هشتم: یادآوری مطالب تئوریک مولفه منفی
- فصل نهم: صدمات ناشی از میدان مولفه منفی جریان بر ژنراتور
- فصل دهم: تحلیل رفتار ژنراتور سنکرون در قبال مولفه جریان
- فصل یازدهم: فیلتر مولفه منفی
- فصل دوازدهم: حفاظت مولفه منفی ژنراتور و مشخصه آن
- فصل سیزدهم: منطق قطع(تریپ) ژنراتور توسط رله مولفه منفی
- فصل چهاردهم: نحوه تنظیم رله مولفه منفی ژنراتور
- فصل پانزدهم: مطالعه موردی
- فصل شانزدهم: پرسش و آزمون
- منابع
راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.
سلام وقت بخیر .ببخشد چرا در خطای تک فاز در نزدیک نیروگاه جریان بالا می رود و دچار اضافه ولتاژ می شیم ؟
سلام
چه شما نزدیک نیروگاه باشید چه نباشید وقتی این خطا رخ بدهد جریان به شدت افزایش پیدا میکنه و از طرف دیگه رله های حفاظتی با دیدن همین جریان عمل می کند
علت اصلی هم به دلیل ایجاد اختلاف پتانسیل زیاد بین فاز و زمین هست
خوب من در جای خوندم که خطای تک فاز در نزدیک نیروگاه نسبت به جاهای دیگه جریان بالاتر میره و دچار اضافه ولتاژ میشیم ….یعنی چنین چیزی نیست ؟
اگر جایی بوده ازشون درخواست منبع کنید
میشه سوالم رو اینجوری بگم که
چرا خطای تک فاز در ژنراتور خیلی شدیده ؟
به نظر بنده بهترین پاسخ برای شما مطالعه کتاب سیستم های قدرت آقای هادی سعادت هست
چون معادلات و … خارج از تحمل این بحث هست که بنده اینجا براتون عرض کنم