کتاب اصول عیب یابی توربین های بخار – عبدالرضا صفری
-
آپدیت شده در :
-
بدون دیدگاه
توربین های بخار برخلاف تصور برخی از مهندسین برق تنها در نیروگاه بخار کاربرد ندارد بلکه در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و… نیز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.
با اینکه مسائل تخصصی توربین بخار بیشتر در حیطه کاری مهندسین مکانیک می باشد ولی بد نیست که به عنوان یک مهندس برق، بخصوص کسانی که در نیروگاه های بخار فعالیت میکنند دانشی تخصصی در این زمینه داشته باشید.
پیشگفتار کتاب اصول عیب یابی توربین های بخار
اینجانب (مهندس عبدالرضا صفری) پس از چندین سال خدمت در واحد تعمیرات ماشین آلات و کسب تجربیات فراوانی در عملیات تعمیر و عیب یابی و آماده بکار نگاه داشتن ماشین آلات مختلف و درك ضرورت برخورداری از دانش تحلیل سیستم های مختلف ماشین آلات بزرگ و حساسی مانند توربین ها را احساس نمودم، همچنین احساس ضعف شدید در استفاده از ابزار نوین جهت عیب یابی در کنار تجربه پرسنل اقدام به تحقیق و بررسی تمام عیار در مورد توربین ها نمودم که کتاب حاضر نتیجه و برآمد همین تحقیقات می باشد.در واقع کتاب حاضر حاصل مطالعه مقالات فراوان داخلی و خارجی و ترکیب این مطالعات با تجربه می باشد.
این کتاب برای کلیه اشخاصی که به نحوی با امر تعمیر و نگهداری و بهره برداری ماشین آلات در ارتباط هستند و همچنین دانشجویان مهندسی مکانیک مفید می باشد.
آنچه که در این کتاب خواهید خواند
این کتاب در یازده فصل به تفصیل ماشین پرداخته است که هدف هرفصل را به شرح زیر بیان کرده ایم. درفصل اول به معرفی ابتدائی توربین ها می پردازیم و انواع توربین های بخار را معرفی می کنیم. در فصل دوم با استفاده از کمیت های معلوم به بررسی کمیت های ترمودینامیکی می پردازیم و نمودار های مختلف ترمودینامیکی را استنتاج می کنیم این نمودارها را با کمک نرم افزار EES که یک نرم افزار حل مسائل ریاضی و تحلیل ترمودینامیک می باشد ترسیم می کنیم درواقع هدف از این کار بررسی تغییرات کار خروجی توربین نسبت به شرایط سیال ورودی به توربین می باشد. همچنین در ادامه به نحوه تولید کار در توربین می پردازیم. در فصل سوم اصول گاورنینگ یک توربین بخار را شرح می دهیم و انواع سیستم های گاورنینگ را بررسی می کنیم و در نهایت سیستم گاورنینگ توربین بخار مورد نظرمان را بررسی می کنیم. در فصل چهارم سیستم آب بندی توربین های بخار را بررسی می کنیم. از این فصل به بعد مطالب ارائه شده نه تنها ارتباط به توربین بخار دارد بلکه در کلیه ماشین آلات دیگر عمومیت داشته و این اطلاعات برای آنها مشترك است. در فصل پنجم انواع یاتاقان ها و تنظیمات و اصول این یاتاقان ها را بررسی می کنیم در این فصل هدف ما بیشتر بررسی یاتاقان های لغزشی می باشد و در بحث یاتاقان های غلتشی تنها به معرفی این یاتاقان ها اکتفا کردیم. در فصل ششم سیستم های روانکاری را مورد بررسی قرار می دهیم چرا که سیستم های روانکاری در کلیه ماشین آلات از جمله توربین که یکی از کاملترین این نوع سیستم ها را نیاز دارد یک اصل می باشد. در فصل هفتم انواع کوپلینگ ها و روشهای هم محورسازی شرح داده شده است و در فصل هشتم اصول لرزش سنجی را بررسی می کنیم. لرزش سنجی یکی از پرکاربردترین روش های شناسایی عیوب در ماشین های در حال سرویس دهی می باشد اما درك نمودارها و اطلاعات خروجی از دستگاه های اندازه گیری نیازمند داشتن حداقل اطلاعات پایه راجع به این اصول می باشد. در فصل نهم به شناسایی انواع عیوب ممکن در توربین های بخار و سایر ماشین آلات با روش لرزش سنجی می پردازیم. در فصل دهم نیز شناسایی عیوب ماشین آلات در حال سرویس را با سایر روشهای شناسایی عیوب بررسی می کنیم. سرانجام در فصل یازدهم به انواع آسیب هایی که موجب متوقف شدن و تعمیر اساسی توربین های بخار می شود و علائم این عیوب و روش آنالیز ریشه ای عیوب می پردازیم.
فهرست کتاب اصول عیب یابی توربین های بخار – عبدالرضا صفری
- فصل 1: آشنایی با انواع توربین
- 1-1 توربین
- 2-1 انواع توربین
- 3-1 تاریخچه توربین بخار
- 4-1 طبقه بندی های توربین بخار
- 5-1 مزایای توربین های بخار
- 6-1 محدودیت های استفاده از توربین بخار
- 7-1 موارد استفاده از توربین های بخار
- فصل 2: ترمودینامیک توربین بخار
- 1-2 چرخه کارنو
- 2-2 چرخه رانکین
- 3-2 آنالیز یک توربین نمونه
- 4-2 بهینه سازی راندمان توربین بخار
- 5-2 انرژی های سیال
- 6-2 درجه انتقال انرژی
- 7-2 نازل
- 8-2 ضریب بازگرمایی
- 9-2 ترکیب کردن توربین
- 10-2 دیافراگم ها
- 11-2 تلفات در توربین بخار
- فصل 3: گاورنینگ توربین بخار
- 1-3 گاورنینگ
- 2-3 اصول گاورنینگ
- 3-3 انواع گاورنر
- 4-3 کنترل دبی بخار خفقانی
- 5-3 گاورنینگ نازلی
- 6-3 گاورنینگ بای پسی
- 7-3 شیر قطع اضطراری
- 8-3 گاورنینگ شرائط اضطراری
- 9-3 شیر اطمینان
- فصل 4: آب بندی توربین بخار
- 1-4 آب بندی
- 2-4 خواص آب بند
- 3-4 آب بندهای دینامیک
- 4-4 آرایش آب بند
- 5-4 آب بندهای استاتیک
- فصل 5: یاتاقان ها در توربین بخار
- 1-5 یاتاقان
- 2-5 یاتاقان لغزشی
- 3-5 فلز سطح داخلی یاتاقان
- 4-5 بیش بار
- 5-5 چرخش روغن
- 6-5 روش های اندازه گیری لقی
- 7-5 تنظیم مقدار لقی محوری
- 8-5 بالانس پیستون
- 9-5 تغییر دادن جهت مسیر ورود بخار
- 10-5 یاتاقان های لغزشی
- 11-5 بررسی علل خرابی یاتاقان های لغزشی
- 12-5 صافی سطح
- 13-5 روش های محاسبه زبری
- فصل 6: سیستم روانکاری
- 1-6 روانکاری
- 2-6 روانکارهای گازی
- 3-6 روانکارهای جامد
- 4-6 گریس ها
- 5-6 روانکارهای مایع
- 6-6 روغن های سینتتیک
- 7-6 انواع روغن های سنتزی
- 8-6 هیدروکربن های سنتزی
- 9-6 مخلوط روغن های سنتزی
- 10-6 مشخصه های روغن
- 11-6 روغن توربین
- 12-6 نامگذاری روغن ها
- 13-6 روانکاری هیدرودینامیک
- 14-6 روانکاری هیدرواستاتیک
- 15-6 روانکاری الاستوهیدرودینامیک
- 16-6 روانکاری مرزی
- 17-6 روانکاری فیلم جامد
- 18-6 پارامتر بی بعد فیلم روانکاری
- 19-6 ضخامت فیلم روغن در روغنکاری هیدرودینامیک
- 20-6 سیستم های روانکاری
- 21-6 پمپ های دنده ای
- 22-6 پمپ های پره ای
- 23-6 پمپ های پیستونی
- 24-6 سایزبندی صافی ها و فیلترها
- 25-6 انواع صافی
- 26-6 سطح تمیزی سیال
- 27-6 روش پالایش در فیلترها
- 28-6 انواع المان در فیلترها
- 29-6 مبدل حرارتی
- فصل 7: کوپلینگ و هم محوری
- 1-7 کوپلینگ
- 2-7 کوپلینگ های غیرقابل انعطاف
- 3-7 کوپلینگ های انعطاف پذیر
- 4-7 هم محوری
- 5-7 انواع ناهم محوری
- 6-7 ناهم محوری در کوپلینگ های فاصله دار
- 7-7 مقادیر مجاز ناهم محوری
- 8-7 عملیات پیش از شروع هم محورسازی
- 9-7 روش های هم محورسازی
- 10-7 روش های هم محورسازی با ساعت اندیکاتور
- 11-7 تصحیح رشد حرارتی
- 12-7 هم محورسازی لیزری
- 13-7 خطاهای هم محورسازی
- فصل 8: اصول اولیه لرزش سنجی
- 1-8 پایش وضعیت
- 2-8 لرزش سنجی
- 3-8 ارتعاشات مکانیکی
- 4-8 طبیعت لرزش
- 5-8 مفاهیم بنیادی یک موج
- 6-8 تبدیل فوریه
- 7-8 واژگان فنی
- 8-8 جابجائی سرعت یا شتاب؟
- 9-8 استانداردها
- 10-8 برداشت دیتا
- 11-8 اجرای آنالیز ارتعاشات
- 12-8 آنالیز شکل موج زمانی
- 13-8 آنالیز سیگنال فاز
- 14-8 اندازه گیری اختلاف فاز
- فصل 9: شناسایی عیوب بوسیله آنالیز لرزش
- 1-9 تشخیص نابالانسی
- 2-9 شناسایی خارج از مرکزی روتور
- 3-9 شناسایی خمیدگی محور
- 4-9 شناسایی ناهم محوری کوپلینگ
- 5-9 شناسایی انواع لقی مکانیکی
- 6-9 شناسایی لقی شاسی
- 7-9 شناسایی رزونانس
- 8-9 شناسایی و ارزیابی سایش روتور
- 9-9 بررسی وضعیت تسمه و پولی
- 10-9 شناسایی عیوب یاتاقان های لغزشی شعاعی
- 11-9 شناسایی عیوب یاتاقان های غلتشی
- 12-9 بررسی عیوب آیرودینامیک و اثر اغتشاشات سیال
- 13-9 تحلیل ارتعاشات ضربانی
- 14-9 شناسایی عیوب چرخ دنده ها
- فصل 10: شناسایی عیوب بوسیله سایر روش ها
- 1-10 آنالیز روغن و شمارش ذرات
- 2-10 آنالیز روغن
- 3-10 مواد خارجی روغن
- 4-10 آنالیز فرسایشی روغن
- 5-10 لزجت
- 6-10 علل ناهنجاری های لزجت
- 7-10 نمونه گیری از روغن
- 8-10 کمیت های اساسی روغن
- 9-10 مقادیر مجاز ناخالصی و کمیت های روغن
- 10-10 آنالیز صوتی
- 11-10 آنالیز صوت
- 12-10 آنالیز فراصوت
- 13-10 دستگاه ها و دتکتورهای التراسونیک
- 14-10 تشخیص خرابی یاتاقان های غلتشی
- 15-10 تشخیص مکان نشتی
- 16-10 ترموگرافی
- 17-10 مانیتورینگ عملکرد
- فصل 11: شناسایی عیوب در تعمیرات اساسی
- 1-11 منشایابی عیوب
- 2-11 خوردگی
- 3-11 خستگی مکانیکی
- 4-11 خستگی گرمایی
- 5-11 خزش
- 6-11 عیوب اساسی توربین های بخار
- 7-11 عیوب یاتاقان ها
- 8-11 عیوب مسیر بخار
- 9-11 عیوب بخار
- 10-11 ناخالصی های بخار
راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.