کاملا رایگان S7-1200 رو یاد بگیر!

با استفاده از مینی‌دوره رایگان S7-1200 و TIA Portal توی ۳ ساعت نه‌تنها PLC بلکه HMI هم یاد می‌گیری!

شروع مینی‌دوره رایگان تیا پورتال

‫‫پروژه چپگرد و راستگرد موتور در PLC زیمنس #2

پروژه چپگرد و راستگرد موتور در PLC زیمنس سری S7 300 که هم با حفاظت و هم بدون حفاظت برای شما عزیزان قرار گرفته است.

🎯🎯 مدار چپگرد راستگرد مداری است که به هر دو جهت گردش دارد و برای موارد مختلف که ایجاد حرکت در دو جهت لازم و ضروری باشد از این مدار فرمان استفاده می‌شود.

برای اینکه نوع مدار فرمان در حالت چپگرد راستگرد مشخص شود، رعایت چند نکته مهم لازم و ضروری می‌باشد که ازجمله آنها می‌توان به شرایط ماشین، حالت حفاظتی، خواسته کارفرما و غیره اشاره کرد.
به همین دلیل این نوع مدار به حالت های مختلفی طراحی و تولید می شود که در ادامه تعدادی از آنها معرفی می شوند.

مدار فرمان چپگرد راستگرد لحظه‌ای

مدار فرمان راستگرد چپگرد همان‌طور که در قسمت قبل عنوان شد به روش‌های مختلفی طراحی می‌شود که این مورد به عوامل مختلف تولیدی بستگی دارد و یکی از انواع این مدار، نوع چپگرد راستگرد لحظه‌ای است.

این مدار ساده‌ترین نوع است که از آن برای تغییر جهت الکتروموتور استفاده می‌شود. در چپگرد راستگرد لحظه‌ای از پلاتین‌های نرمال باز کنتاکتورها استفاده نمی‌شود و کارکرد موتور بستگی به کلیدی دارد که با فشار دست قطع و وصل می‌شود. بدین ترتیب تا زمانی که فشار دست بر روی شستی مدار باشد، موتور در جهت تعریف‌شده کار می‌کند و به همین دلیل به آن لحظه‌ای می‌گویند.

طبق تصویر زیر در این مدار فرمان از پلاتین‌های نرمال باز کنتاکتورها برای کار دائم استفاده نشده است. به عبارت دیگر در این مدار تا زمانی که نیروی دست روی یکی از شستی‌ها باشد، الکتروموتور کار خواهد کرد.

مدار فرمان چپگرد راستگرد لحظه‌ای
مدار فرمان چپگرد راستگرد لحظه‌ای

برای سیم‌بندی مدار فرمان چپ گرد و راست گرد لحظه ای به یک بریکر مینیاتوری تک فاز، شستی قارچی اضطراری قفل شو و دو عدد شستی استارت نیاز داریم. سیم فاز بعد از عبور از بریکر مینیاتوری، پلاتین فرمان بی‌متال و شستی قطع اضطراری، به صورت مشترک به ورودی هر دو استارت متصل می‌شود.

خروجی شستی استارت راست گرد یا SF2 برای اطمینان از عدم وصل هم‌زمان دو کنتاکتور، وارد پلاتین نرمال بسته‌ی کنتاکتور مخالف می‌شود. این امر در مورد شستی استارت چپ‌گرد یا SF3 نیز صادق است. با این کار در صورتی که یکی از کنتاکتور ها وصل باشد، مسیر وصل کنتاکتور مخالف باز بوده و در صورت فشردن هر دو شستی استارت هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. استفاده از پلاتین‌های بسته برای ایجاد حالت حفاظتی بسیار پرکاربرد بوده و در مدارهای دیگر مانند ستاره مثلث نیز استفاده می‌شود.

مدار چپگرد راستگرد دارای حفاظت کامل از سیستم

مدار فرمان چپگرد راستگرد به‌منظور ایجاد حرکت در بخش‌های مختلف یک صنعت طراحی می‌شود و برای حفاظت از سیستم کاری و موتورهای الکتریکی باید از مدار فرمانی استفاده کرد که بتواند مانع از بروز اختلالات در چرخه و سیستم کاری شود و به همین دلیل مدار فرمان چپگرد راستگرد با حفاظت کامل طراحی می‌شود.

این مدار بدین منظور طراحی می‌شود تا هیچ‌یک از دو کنتاکتور باهم وارد مدار نشوند و در طراحی این مداربسته کنتاکتورها بر سر راه هم قرار می‌گیرند و به همین دلیل امکان تداخل در آنها وجود ندارد.

به عبارت ساده‌تر با استفاده از مدار فرمان راستگرد و چپگرد با حفاظت کامل در صورت فشار همزمان دو شستی هیچ برقی وارد مدار نمی‌شود و موتورهای الکتریکی از کار می‌افتند.

حفاظت کامل در مدار فرمان چپ گرد و راست گرد به معنی جلوگیری از صدور فرمان همزمان است. به عنوان مثال با استفاده از دو شستی دوبل می توان نوعی حفاظت بیشتر را ایجاد کرد. در نقشه مدار فرمان زیر شستی های استارت دارای یک پلاتین نرمال بسته یا N.C نیز هستند. این پلاتین به نحوی در مدار فرمان قرار گرفته تا با پلاتین N.O یا نرمال باز شستی استارت دیگر سری باشد.

مدار چپگرد راستگرد دارای حفاظت کامل از سیستم
مدار چپگرد راستگرد دارای حفاظت کامل از سیستم

همانطور که مشاهده می کنید هنگام فشار دادن شستی استارت راست گرد با تگ SF07- ابتدا پلاتین N.C آن در مسیر بوبین کنتاکتور چپ گرد باز شده و در ادامه پلاتین N.O آن کنتاکتور راست گرد را روشن می کند. در طرف مقابل نیز شستی SF06- دارای یک پلاتین N.C در مسیر بوبین کنتاکتور راست گرد است.

در نظر داشته باشید که مدار فرمان فوق به صورت سریع نبوده و جهت توقف حتما باید از شستی استپ یا قارچی استفاده شود. برای درک بهتر این موضوع تصور کنید شستی SF07- را برای راه اندازی حالت راست گرد فشار می دهیم. این شستی ابتدا پلاتین N.C در مسیر دیگر را باز کرده و از استارت همزمان جلوگیری می کند. با فشار دادن این شستی ترمینال N.O آن مدار راست گرد را روشن می کند. این کنتاکتور با استفاده از کنتاکت N.O خود به صورت پایدار در آمده و به کار خود ادامه می دهد.

در این شرایط فشار دادن شستی SF06- نمی تواند مدار راست گرد را خاموش کند چون مسیر تیغه ی پایدار کننده قبل از آن است. این حالت در هردو جهت گردش صادق است. همانطور که مشاهده می کنید در این مدار فرمان نیز از اینترلاک الکتریکی در مسیر بوبین ها استفاده شده است. مدار فوق دارای حفاظت در برابر قطع برق بوده و پس از خاموش شدن نیاز به فرمان راه اندازی دارد.


00:00 مقدمه
00:16 نحوه چپگرد و راستگرد کردن موتور
00:45 علت استفاده از چپ‌گرد و راست‌گرد موتور
01:41 پیاده‌سازی مدارفرمان چپگرد و راستگرد موتور
24:02 طراحی چپگرد راستگرد با set و reset


🎬🎬 انواع ری استارت در PLC زیمنس

🤔🤔 پی ال سی – PLC چیست:
http://go.poweren.ir/plcs

🤔🤔 مدار فرمان و قدرت چیست:
http://go.poweren.ir/cpc

🤔🤔 انواع زبان‌های برنامه نویسی PLC و انتخاب بهترین:
http://go.poweren.ir/lang

🤔🤔 دانلود نرم افزار سمتیک – Siemens SIMATIC STEP 7 Pro:
http://go.poweren.ir/simatic


✅ ✅ شرکت در دوره آموزش PLC:
« آموزش سخت‌افزار و نرم‌افزار PLC از ۰ تا ۱۰۰»
https://poweren.ir/plc

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

ما در تیم تولید محتوای PowerEn، سخت در تلاش هستیم تا بهترین مقالات و کتب آموزشی در زمینه مهندسی برق را برای شما فراهم نماییم، امیدواریم بتوانیم هرچند کوچک به شما کمکی کرده باشیم، سرپرست تیم سام هنرور.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید