کاملا رایگان S7-1200 رو یاد بگیر!

با استفاده از مینی‌دوره رایگان S7-1200 و TIA Portal توی ۳ ساعت نه‌تنها PLC بلکه HMI هم یاد می‌گیری!

شروع مینی‌دوره رایگان تیا پورتال

جزوه مبدل‌های کلیدزنی

جزوه مبدل‌های کلیدزنی

در این جزوه سعی شده در کمترین تعداد صفحات (64 صفحه) به بررسی مقدماتی و اجمالی در مورد مبدل‌های کلیدزنی در زمینه های: آشنایی و بررسی ساختمان مبدل‌های کلیدزنی، عملکرد چند ربعی مبدل‌های کلیدزنی، مبدل‌های منبع ولتاژ (VSC) و مبدل‌های منبع جریان (CSC)، روش های مختلف مدولاسیون (ولتاژ) و کنترل ولتاژ، مباحث هارمونیکی، کنترل جریان (هیستریسز)، مبدل Push-Pull و… می پردازد

سوئیچینگ چیست

مبدل بوست - افزایش دهنده ولتاژ
مبدل بوست – افزایش دهنده ولتاژ

سوئیچینگ (یا در حقیقت همان عمل کلید زنی) در واقع روشی بهینه است برای کنترل ولتاژ، جریان و یا توان خروجی در یک سیستم. مشخصه اصلی این مدارات استفاده از ترانزیستورها  به عنوان کلید سریع میباشد و در یک سیسم سوییجینگ ترانزیستورها فقط در حالت قطع و اشباع کامل عمل می کنند.

ماکزیمم توان تلفاتی روی ترانزیستورها در این شرایط  از چند وات تجاوز نمی کند، در حالی که با این شرایط می توان به راحتی چند صد وات انرژی را کنترل کرد.

در این میان نکته اساسی در تمام سیستم های سوئیچینگ استفاده از مدولاسیون عرض پالس (pwm) می باشد که باعث کنترل انرژی خروجی می شود.

منابع تغذیه سوئیچینگ، اینورتر، کانورتر، یو پی اس، استابلیزر، انواع دستگاه های جوش و برش سوئیچینگ، سیستم های اصلاح ضریب توان و درایور موتورهای  AC,DC از جمله سیستم هایی هستند که از تکنیک سوئیچینگ و کنترلرهای PWM بهره می برند.

PWM چیست

در این روش موج مربعی با فرکانس ثابتی تولید می شود، اما عرض پالس فعال تولید شده بر اساس نیاز متغیر خواهد بود.به این نوع کارکرد مدولاسیون عرض پالس (pulse with modulation) گفته می شود.در اکثر موارد یک مدار مجتمع با استفاده از فیدبک خروجی و گاهی سیگنالهای ورودی موج مورد نیاز را تولید کرده و در اختیار کاربر قرار می دهد.

PWM و ایجاد رگولاسیون

استفاده از تکنیک pwm به عنوان تغییر عرض پالس خروجی  را اکنون می توان به عنوان منطقی ترین روش ساخت ولتاژ و جریان قابل کنترل در خروجی دانست. در این سیستم، پالس هایی با ولتاژ بالاتر از حد ولتاژ خروجی ایجاد می شود و پس از عبور دادن آنها از یک فیلتر پایین گذر (سلف و خازن) ولتاژ DC صاف شده قابل استفاده می باشد. برای ایجاد رگولاسیون ولتاژ در خروجی ، آی سی کنترلر از ولتاژ تولید شده در خروجی نمونه گرفته و با توجه به آن عرض پالس خروجی خود را اصلاح می کند.

در این سیستم سوئیچ قدرت در دو حالت قطع و اشباع عمل می کند. در حالت قطع به دلیل خاموش بودن ترانزیستور (سوئیچ قدرت) در عمل توان تلفاتی در سوئیچ وجود نداشته و در حالت اشباع نیز به دلیل افت ولتاژ بسیار کم بر روی ترانزیستور (مابین 0.2 الی 1 ولت) در عمل توان تلفاتی بر روی ترانزیستور بسیار پایین خواهد بود.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

ما در تیم تولید محتوای PowerEn، سخت در تلاش هستیم تا بهترین مقالات و کتب آموزشی در زمینه مهندسی برق را برای شما فراهم نماییم، امیدواریم بتوانیم هرچند کوچک به شما کمکی کرده باشیم، سرپرست تیم سام هنرور.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
Shahab
4 سال پیش

سلام خسته نباشید
ببخشید یک سوال داشتم
من میخواستم مدار داخل یک مقاله رو تو سیمولینک شبیه سازی کنم. ولی در واقع قسمتهایی که توی بخش تولید PWM برای سوئیچ زنی کلید هست با استفاده از فیدبک خروجی تولید میشه رو نمی دونم چجوری باید چجوری داخل سیمولینک پیاده سازی کنم.مدارش رو درک می کنم ولی قسمتهایی که توی مدار هست رو بخوام داخل سیمولینک پیاده کنم، هرچقدر میگردم پیدا نمی کنم .ممون میشم راهنمایی کنید..
این هم مقالش هست که مربوط به اصلاح ضریب توان هست. صفحه 5 مقاله و شکل 5 بخش کنترلیش …

سارا همتی
Reply to  Shahab
4 سال پیش

با سلام
برخی از داده های طرح نیست که باید با نویسنده مقاله تماس حاصل فرمایید

به صورت کلی اگر نیاز داشتید می تونید در بخش ثبت پروژه درخواست خودتتون را ثبت نمایید چرا که این پروژه به صورت پرسش و پاسخ قابل پیاده سازی نیست و نیاز به تایم و کار دارد

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید