کاملا رایگان S7-1200 رو یاد بگیر!

با استفاده از مینی‌دوره رایگان S7-1200 و TIA Portal توی ۳ ساعت نه‌تنها PLC بلکه HMI هم یاد می‌گیری!

شروع مینی‌دوره رایگان تیا پورتال

جزوه ساختار شبکه توزیع

جزوه ساختار شبکه توزیع

با توجه به تغییر نیازهای کاربران و نسل های جدید سیستم های توزیع که از تلفات کمتری نیز برخوردار می باشند، در سال های آینده ساختار کنونی شبکه های توزیع شاهد تغییرات اساسی خواهند بود. با این حال با توجه به سرعت تغییرات در کشورمان همچنان ساختار قدیمی به قوت خود در سال های آینده نیز پابرجا خواهد ماند به همین دلیل یادگیری پایه و اصول ساختار شبکه های توزیع امروزی می تواند کمک کننده باشد.

عوامل موثر در شبکه توزیع

در هر فرآیندی برخی از اهداف به عنوان مرجع درنظر گرفته می شوند و در طراحی ها سعی می شود به این استانداردها بیشتر نزدیک شویم.

  • در طراحی شبکه توزیع مواردی مانند:
  • کاهش و حذف تعداد و زمان خاموشی ها
  • افزایش کیفیت توان الکتریکی تحویلی به مشتری
  • افزایش راندمان و بهینه سازی درخواست های راکتیو
  • مدیریت هزینه و ایجاد یک شبکه اقتصادی

اهداف اساسی در طراحی و بهینه سازی می باشند.

انواع شبکه توزیع

در طول زمان و با توجه به نیازهای جدید مدل های متفاوتی نیز در شبکه توزیع به وجود آمدند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت؛

شبکه شعاعی

شبکه شعاعی

در این سیستم مدار از شینه اصلی (پست فوق توزیع) به ترانسهای توزیع كشیده شده و به انتهای فیدر می رود. از مزایای این سیستم به ساده بودن طراحی و ارزان بودن ساخت این شبكه می توان اشاره كرد. بزرگترین عیب شبکه شعاعی كه استفاده آن را در كشورهای به خصوص پیشرفته با كاهش مواجه ساخته بی برقی قسمت معیوب (قسمتی كه دچار خطا شده) تا انتهای فیدر است كه باعث افزایش هزینه انرژی فروخته نشده به مشتركین، كاهش قابلیت اطمینان سیستم و نارضایتی مصرف كنندگان خواهد شد. امروزه برای رفع این مشكل از خطوط مانور (Tie lines) برای برقدار كردن قسمت بی برق توسط فیدرهای مجاور استفاده می شود. انتخاب تعداد خطوط مانور برای یک فیدر، همچنین انتخاب مهمترین نقاط برای انجام مانور (طول بهینه كابل یا خط مانور)، ملاحظات عایقی فیدرها و حداكثر جریان قابل تحمل كابلها و خطوط (كه فیدرهای مجاور تا چه حد می توانند بار فیدر معیوب را تحمل كنند) از جمله مواردی است كه در این نوع شبكه ها باید مدنظر قرار گیرند.

شبکه حلقوی

شبکه حلقوی

برای افزایش قابلیت اطمینان شبكه های توزیع، می توان آنها را به صورت حلقوی طراحی كرد. بدین صورت كه تغذیه فیدر فشار متوسط (20 kv) پس از شروع از شینه اصلی (پست فوق توزیع) و پس از گذشت از پستهای توزیع دوباره به همان شین برمی گردد. در این سیستم اگر خطایی روی شبكه ایجاد شود، بلافاصله سكسیونرها عمل كرده و قسمت آسیب دیده را از شبکه جدا می کنند. سایر قسمتهای شبكه كه تحت تأثیر خطا قرار گرفته اند، از مسیر دیگر فیدر تغذیه خواهند شد. این مكانیزم در سیستمهای توزیع تحت عنوان بازیابی شبكه (Restoration) نامیده می شود. این سیستم با توجه به خطوط انتقال طولانی تر نسبت به شبكه شعاعی گرانتر است.

از مزایای این شبكه نسبت به شبكه شعاعی می توان به موارد زیر اشاره كرد:

  1. شبكه حلقوی در مقایسه با شبكه شعاعی خاموشی كمتری می دهد.
  2. شبكه حلقوی نیازی به استفاده از خطوط مانور ندارد.
  3. دراین نوع شبكه ها نگرانی از بابت شكست عایقی خطوط وجود ندارد.

شبكه های توزیع معمولاً به صورت حلقوی طراحی می شوند و به صورت شعاعی مورد بهره برداری قرار می گیرند. به این صورت كه قسمتی از فیدر كه میان دو پست توزیع از یک شبکه حلقوی (كه سكسیونر در بین آن دو پست قرار دارد) واقع است، به عنوان خط مانور در نظر گرفته می شود و هر یک از دو قسمت فیدر كه با سكسیونر جدا شده اند، از پست فوق توزیع تغذیه می شوند.

شبکه غربالی

شبکه غربالی

كاملترین و در عین حال پیچیده ترین نوع شبكه های توزیع شبکه غربالی است، بدین صورت كه در آن هریک از پستهای توزیع به چندین پست توزیع دیگر مرتبط هستند. در شبکه غربالی می توان از یک یا چند شینه فوق توزیع برای تغذیه شبکه استفاده نمود. این نوع شبكه بالاترین كیفیت سرویس دهی به مشتركین را دارا می باشد. در این سیستم در صورتِ بی برقی شینه فوق توزیع، مشتركین آن بی برق نمی شوند و از شینه مجاور تغذیه می شوند. بدلیل مسائل اقتصادی، پیچیده بودن هماهنگی ها و مشكلات بهره برداری، همچنین كنترل پخش بار و عملكرد عناصر حفاظتی از این شبكه كمتر استفاده می شود.

جزوه ساختار شبکه توزیع حاوی 45 صفحه می باشد و با توجه به کیفیت مطالب آن برای شروع انتخاب بدی نخواهد بود، ولی نباید از آن انتظار بالایی داشت.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

ما در تیم تولید محتوای PowerEn، سخت در تلاش هستیم تا بهترین مقالات و کتب آموزشی در زمینه مهندسی برق را برای شما فراهم نماییم، امیدواریم بتوانیم هرچند کوچک به شما کمکی کرده باشیم، سرپرست تیم سام هنرور.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید