جزوه تئوری جامع ماشین های الکتریکی – ابوالفضل واحدی
یکی از دروس اصلی گرایش قدرت در مقطع ارشد واحد درسی تئوری جامع ماشین های الکتریکی می باشد، هدف اصلی در این درس درواقع مدلسازی ماشین های الکتریکی در دستگاه های مرجع می باشد.
برخی دانشجویان علت وجود دستگاه های مرجع را نمی دانند و به همین دلیل تحلیل ماشین در این دستگاه ها را امری بیهوده در نظر می گیرند در حالی ;I به هیچ وجه این چنین نبوده و علت به وجود آمدن این دستگاه ها که شامل مرجع؛ ساکن، رتور، سنکرون و اختیاری می باشد ساده سازی بیشتر ماشین الکتریکی بوده است تا در نهایت شما بتوانید با سادگی بسیار بیشتر نسبت به قبل ماشین مورد نظر خود را طراحی و تحلیل نمایید.
در این واحد درسی شما تمامی ماشین های الکتریکی را تحلیل خواهید نمود اما در مقالات منتشر شده امروزی تمرکز بیشتر بروی تحلیل ماشین سنکرون و القایی می باشد.
جزوه تئوری ماشین قرار داده شده مربوط به کلاس درسی دکتر ابوالفضل واحدی استاد دانشگاه علم و صنعت می باشد که به صورت اسلاید بوده و در نهایت تمام آن را تبدیل به یک PDF کرده ایم تا شما عزیزان بتوانید به راحتی از آن استفاده نمایید.
در کنار این جزوه برای شما عزیزان جزوه خلاصه امتحانی آن را نیز قرار داده ایم که البته متعلق به کلاس درسی دکتر “شکراله شکری کجوری” دانش آموخته دکتری برق در ” Bath University” انگلستان و استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی می باشد و باید در نظر داشت برای استقاده از جزوه خلاصه امتحانی باید بروی این درس تسلط نسبی داشته باشید.
شما علت استفاده از این دستگاه ها را ساده سازی اعلام کردید در حالی که معادلات کلاسیک به نظر من راحتتر به نظر می رسند، چرا؟
این شاید متداول ترین برخورد دانشجویان در نگاه اول با این درس می باشد که دلیل آن هم مشخص است؛
- شما در مقطع کارشناسی معادلات ساده از ماشین های الکتریکی را فراگرفته اید در حالی که در مقطع ارشد اگر خواهیم با استفاده از همان روابط، معادلات گسترده ماشین را تحلیل نماییم کاری بس دشوار خواهد بود.
- شما در حال فراگیری این واحد درسی هستید پس طبیعیست اگر در ابتدا مقداری مشکل به نظر می رسد.
- در نهایت شما زمانی فواید ساده سازی بسیار کاربردی این دستگاه ها را خواهید دانست که از هر دو روش کلاسیک و دستگاه مرجع مبادرت به تحلیل یک ماشین نمایید و در پایان این دو روش را با یکدیگر مقایسه نمایید.
بیشترین کاربرد دستگاه های مرجع در چه زمینه هایی می باشد؟
تا قبل از دستگاه ها یعنی در سال های 1920(1299 ه.ش) تحلیل ماشین ها عملا بسیار مشکل می بود و سال ها بعد با ظهور کامپیوتر به لطف ساده تر شدن معادلات ماشین ها به کمک این دستگاه ها شاهد شبیه سازی ماشین های الکتریکی در نرم افزار های مهندسی هستیم.
فهرست جزوه تئوری جامع ماشین های الکتریکی دکتر واحدی
- مقدمه مفهوم مدل، انواع مدل
- مدلسازی و شبیه سازی با Simulink
- مدلسازی ترانسفورماتور تکفاز
- مدلسازی بار
- ارائه مدل و بلوکهای شبیه سازی در حالت خطی
- ارائه مدل و بلوکهای شبیه سازی در حالت اشباع
- مدلسازی ترانسفورماتور سه فاز
- ارائه مدل و بلوکهای شبیه سازی در حالت خطی و اشباع
- تبدیلات در مهندسی برق
- تبدیلات کنکوردیا، پارک و …
- انتقال توان و تبدیلات
- تبدیل qd0 در مرجع ساکن
- تبدیل qd0 در مرجع گردان با سرعت سنکرون
- تبدیل qd0 در مرجع گردان با سرعت دلخواه
- ماشین القایی
- روابط ولتاژ و جریان
- روابط شارها و اندوکتانسها
- اعمال تبدیل پارک
- مدلسازی و ارائه بلوکها
- وارد کردن مسئله اشباع در مدلسازی
- بررسی رفتار موتور القایی
- مقادیر ویژه ماشین القایی و نحوه محاسبه آنها
- ارتباط بین مقادیر ویژه و پارامترهای موتور
- ماشین های القایی تکفاز
- مدلسازی و ارائه بلوکها
- ماشین سنکرون
- بررسی مدلهای ساده ماشین سنکرون در شرایط گذرا
- مدلسازی دینامیک
- روابط ولتاژ جریان
- روابط شارها و اندوکتانسها
- اعمال تبدیل پارک
- اندوکتانسهای گذرا و تند گذر
- ثابتهای زمانی
- مدلسازی ماشین سنکرون آهنربای دائم
پسورد : www.poweren.ir
راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.
سلام مهندس طاعات و عباداتتون قبول
جزوه خلاصه امتحانی تئوری جامع ماشین های الکتریکی – شکراله شکری کجوری رو کی قرار میدید
سلام سعی میشه تا اواسط هفته آینده در وب سایت قرار بدهیم
البته باید توی آرشیو ببینیم موجود هست هنوز