کاملا رایگان S7-1200 رو یاد بگیر!

با استفاده از مینی‌دوره رایگان S7-1200 و TIA Portal توی ۳ ساعت نه‌تنها PLC بلکه HMI هم یاد می‌گیری!

شروع مینی‌دوره رایگان تیا پورتال

جزوه آموزش WinCC Flexible

جزوه آموزش WinCC Flexible

همانگونه که می دانید نرم افزار Wincc یکی از محصولات شرکت زیمنس می باشد که جهت ایجاد صفحات HMI و راه اندازی سیستم های مونیتورینگ صنعتی در صنعت کاربرد دارد. با توجه به اینکه سیستم های کنترل شرکت Siemens سهم بزرگی از بازار صنعت اتوماسیون کشور را به خودشان اختصاص داده اند، این نرم افزار یکی از گزینه های خوب پیش رو برای یادگیری می باشد.

نرم‌افزار WinCC Flexible مخصوص طراحی HMIهای شرکت زیمنس می‌باشد. ازآنجایی‌که تقریباً در کنار هر PLC زیمنس یک HMI این شرکت نیز وجود دارد، یادگیری و توانایی برنامه‌نویسی با این نرم‌افزار نیز برای فعالان اتوماسیون صنعتی بسیار حیاتی می‌باشد.

نرم افزار wincc چیست؟

مانیتورینگ صنعتی در واقع جهت به تصویر کشیدن فرآیند و ایجاد گرافیك برای ارتباط با فرآیند و اپراتوری سیستم کنترلی می باشد، این نرم افزار اجازه می دهد تا اپراتور فرآیند را مشاهده کند و در صورت نیاز بتواند پارامترهای تجهیزات به کار رفته را تغییر دهد و set point آنها را تنظیم نماید. نرم افزار wincc قابلیت اتصال به تمام PLC ها و کنترلر هایی که از opc پشتیبانی میکنند را دارد.

نوع دیگری از دستگاه های واسط ارتباطی که توسط سازندگان PLC ارائه میشود OPها هستند، این نوع وسائل که با قابلیت های مختلف عرضه می‌شوند از طریق یک باس مناسب به PLC وصل و توسط پروگرامر مربوطه برنامه ریزی می‌شوند.

شمای بلوکی یک OP در ارتباط با PLC
شمای بلوکی یک OP در ارتباط با PLC

OP چیست؟

ساده ترین نوع OPها دارای یك نشان دهنده تك خطی از نوع LCD و یا LED تك رنگ، به‌همراه چند كلید الكترومكانیكی جهتدار هستند، مجهزترین نوع OP دارای صفحه نمایش ۲ رنگی در ابعاد مختلف، به‌همراه صفحه كلید الكترومكانیكی مجهز به كلیدهای اعداد، حروف و كلیدهای خاص میباشند. این نوع وسایل فرامین كاربر را از طریق صفحه كلید دریافت، و از مسیر پورت ارتباطی كه عموما سریال هستند برای PLC ارسال میكنند و همچنین اطلاعات مور نیاز كاربر را از همین مسیر از PLC دریافت و در روی صفحه نمایش نشان میدهند.

استفاده از OPها در سیستمهای مختلف، نیاز به برنامه ریزی دارند. این برنامه ریزی ها بر اساس ضرورت های ارتباطی انسان با سیستم مورد نظر انجام میشوند. برای این برنامه ریزی نیاز به نرم افزار خاص آن OP است كه این نرم افزار خاص باید از سازنده OP تهیه و بر روی یك PC نصب و از آن PC بعنوان پروگرامر OP استفاده شود. بطور كلی اطلاعاتی كه توسط HMIها ارسال و دریافت میشوند میتوانند شامل مقادیر كنترلی، پارامترهای سیستم و اطلاعات مربوط به وضعیت سیستم باشند. اطلاعات دریافت شده از یك سیستم میتواند بصورت نوشتاری و یا گرافیكی بروی صفحه نمایش HMI نمایش داده و یا در حافظه HMI ذخیره شوند. نوع دیگری از وسائل واسط ارتباطی TPها هستند كه این وسائل همانند OPها می باشند با این تفاوت كه بجای صفحه كلید الكترومكانیكی دارای صفحه كلید لمسی می باشند. یعنی صفحه نمایش آنها علاوه بر عمل نمایش كار صفحه كلید را نیز انجام میدهد.

در پایان تعدادی جزوه آموزش WinCC Flexible را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

ما در تیم تولید محتوای PowerEn، سخت در تلاش هستیم تا بهترین مقالات و کتب آموزشی در زمینه مهندسی برق را برای شما فراهم نماییم، امیدواریم بتوانیم هرچند کوچک به شما کمکی کرده باشیم، سرپرست تیم سام هنرور.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
رضا
3 سال پیش

سلام مهندس مهندس جان من در حال یادگیری دوره های plc شما هستم و میخوام در کنار اموزش شما hmi هم یادبکیریم . سوالی که دارم این هست که نرم افزار wincc flexible رو نصب کنم یا wincc explorer؟ البته من ویندوز 10 64 بیتی دارم و نرم افزار wincc explorer را نصب کردم به نظر شما درست هست یا خیر ؟

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
مهندس سیاه تیری
Reply to  رضا
3 سال پیش

سلام
Wincc flexible بهتر هست بخاطر اینکه اختصاصی برای پنل های HMI هست

علیرضا کریمی
4 سال پیش

سلام جناب مهندس
ببخشید فرق نرم افزار wincc flexible و wincc v7 چی هست؟
بعضی سایت ها لینک دانلود هر دو نرم افزار رو گذاشتن
موقع نصب نرم افزار TIA هم یه نرم افزار به اسم wincc RT start نصب میشه
ممنون میشم فرق اینا رو توضیح بدین
ممنون

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
محمد
Reply to  علیرضا کریمی
2 سال پیش

نرم افزارWINCC FLEXIBLE برای کار با PANEL هست اماWINCC تمرکزش برای نوشتن برنامه هایPC BASED هستش و بیشتر میشه اون رو جزو برنامه های SCADAدر نظر گرفت

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید