مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

دانلود نرم افزار تیا پورتال – Siemens TIA Portal v19

Simatic TIA Portal را می‌توان آخرین به‌روزرسانی شرکت زیمنس در زمینه کنترل و مدیریت اتوماسیون صنعتی دانست. این شرکت آلمانی همواره تمایل خود را برای ارائه یک پکیج منسجم و جامع جهت انجام کارهای اتوماسیون و کنترلی از سال‌های پیش نشان داده بود تا اینکه در نهایت به راه حلی بنام TIA Portal که کوتاه شده “Totally Integrated Automation Portal” و به معنای “مدخل – دروازه اتوماسیون تماماً یکپارچه” می‌باشد، دست یافت.

ناگفته پیداست که هدف غایی زیمنس از ارائه نرم افزار تیا پورتال استفاده از آن در بهبود فرآیند کار با اتوماسیون‌های PLC محور می‌باشد بااین‌حال زیمنس سعی کرده است پا را فراتر گذاشته و تاحدودی به سیستم‌های کنترلی دیگر نیز بپردازد.


پیشنهاد ویژه

به شما پیشنهاد می کنیم حتما از آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC (جامع‌ترین آموزش PLC) دیدن نمایید.

آموزش صفر تا صد PLC


برای درک بهتر این پکیج اتوماسیون اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به آنچه که در درون آن قرار گرفته است:

SIMATIC STEP 7

این برنامه به‌صورت اختصاصی به برنامه‌نویسی درون PLC می‌پردازد، این بخش به سه قسمت؛ Basic، Professional و Options تقسیم شده است که هر بخش آن نیز عموماً از 3 تا 8 زیر نرم‌افزار تشکیل می‌شود، به‌صورت کلی با این نرم‌افزار می‌توان PLCهای سری؛ 1200، 1500 و تاحدودی 400 و 300 را با استفاده از زبان‌های متنوع برنامه‌نویسی پی‌ال‌سی پروگرام نمود.

SIMATIC WinCC

هدف این نرم‌افزار تمرکز بروی ادوات سطح ماشین از HMI تا سیستم SCADA می‌باشد، مزیت این نسخه پشتیبانی از تمام سیستم‌های ارتباطی در سطحی پیشرفته بوده که نسبت به ورژن‌های قبلی تغییرات بسیار خوبی داشته است. در این بخش نیز برحسب نیاز می‌توانید گزینه‌های؛ Basic، Comfort، Advanced و Professional را انتخاب نمایید.

SINAMICS Startdrive

ترکیب درایو تیا پورتال و Sinamics Startdrive

یکی از کارهای بسیار خوب زیمنس ادغام این بخش با تیا بوده است. از این پس به‌راحتی می‌توانید هم‌زمان و با کیفیت بالا هم Drive کرده و هم کنترل نمایید. زیمنس هدف از این کار را استفاده هم‌زمان از یک اپراتور و حذف رابطه‌های کاربری نامناسب نامیده تا مهندس کنترل بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتوماسیون خود را با SINAMICS همگام سازد.

Motion Control

قاعدتاً امکان استفاده از موشن کنترل در اتوماسیون می‌تواند سطح کار را به شدت ارتقا بخشد، باتوجه‌به سابقه زیمنس در اتوماسیون به‌سادگی می‌توان به هدف آن پی برد؛ Motion Control عمدتاً برای کارخانه‌های رباتیک (خودروسازی، قطعات‌سازی و …) کاربرد دارد. امکان دیگر این بخش، اضافه‌شدن کتابخانه‌های رباتیک می‌باشد به گونه‌ای که شما می‌توانید با چند کلیک کتابخانه ربات مدنظر خود را به تیا اضافه نمایید. در این بخش شاهد استفاده از مهندسی SIMOTION SCOUT نیز می‌باشیم، SIMOTION SCOUT یک سیستم یکپارچه شامل؛ وظایف موشن کنترلی، PLC، توابع عملگرا و کانفیگ Drive می‌باشد.

Parametrization

این بخش برای مقداردهی، برنامه‌ریزی و شبیه‌سازی دستگاه‌های SIRIUS به‌صورت لحظه‌ای و حتی امکان عیب‌یابی درنظر گرفته شده است. این بخش نیز حاوی دو زیرمجموعه با عنوان‌های SIMOCODE pro و Soft Starter ES می‌باشد. در SIMOCODE pro تمرکز بروی مدیریت سرعت ثابت موتورهای توان پایین، حفاظت، مانیتورینگ و توابع کنترلی در موتورهای الکتریکی می‌باشد. ارتباط این بخش می‌تواند توسط پروتکل‌هایی ارتباطی نظیر؛ PROFIBUS، PROFINET، PROFIsafe، Modbus RTU، Ethernet IP و درنهایت OPC UA که جهت استفاده از سرویس‌های ابری (Cloud) می‌باشد، صورت پذیرد. در Soft Starter ES نیز عمدتاً تمرکز بروی کانفیگ، راه‌اندازی، عملکرد و عیب‌یابی سری SIRIUS می‌باشد.

Power distribution

زیمنس در این بخش بیشتر آینده نگر بوده و در ابتدا ارتباط نرم افزارهای TIP (Totally Integrated Power) و TBS (Total Building Solutions) را با تیا پورتال برقرار ساخته است تا در نهایت بتواند سیستمی کاملا یکپارچه در زمینه توزیع توان در یک نیروگاه را مدیریت نماید. هر چند زیمنس برای دست یابی کامل به این هدف مسیر دشواری در پیش خواهد داشت.

ترکیب دو مجموعه مطرح TIP و TBS با تیا پورتال

ویژگی‌های تیا پورتال

تا اینجا با محتوای این پکیج اتوماسیون آشنا شدیم، در ادامه به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که TIA Portal به همراه دارد خواهیم پرداخت.

تا حدودی متن‌باز

TIA Portal به شما این امکان را می‌دهد که پروژه خود را به شکلی مؤثر با استفاده از APIها، DLLهای قابل توسعه و بهبود نمایید و در نتیجه تعداد گردش‌های کاری اضافی را کاهش دهید. همچنین با کمک Team Center می‌توانید نسخه‌های مختلف پروژه را از برنامه‌ریزی، مهندسی و طراحی با هم ادغام نمایید. Teamcenter Gateway نیز به شما اجازه برقراری ارتباط با سایر نرم افزارهای نظیر Eplan، Siemens NX و … را می دهد.

رایانش و فضای ابری

شما می‌توانید به ابر متصل شوید تا انعطاف‌پذیری در کار روزانه خود را افزایش دهید. TIA Portal Cloud Connector به شما این امکان را می‌دهد که از ابر خصوصی خود به کنترلر سیستم دسترسی داشته باشید، تمرکز این ابر بیشتر بروی برقراری ارتباط با PG/PC از راه دور بوده تا ذخیره دادهای محلی شما.

برای استفاده از سرویس ابری هیچ‌گونه کار اضافی نیاز نیست. فن آوری Siemens MindSphere (ابر زیمنس برای صنعت) می‌تواند برای خدمات دیجیتال اضافی نیز مورداستفاده قرار گیرد، از این سرویس می‌توانید تا مدتی به صورت رایگان استفاده نمایید.

صرفه‌جویی در زمان

با TIA Portal می توان تمام اجزای مهم پروژه اتوماسیون اعم از؛ ایمنی، امنیت، کنترل، HMI، درایوها، ورودی/خروجی توزیع شده و حتی کنترل حرکت و توزیع قدرت را کنترل نمود. با تنها چند ورودی، یک پایگاه داده مشترک و یک رابط استاندارد، سبب صرفه جویی در زمان باارزش شما خواهد شد.

کار تیمی یکپارچه

عمده تمرکز تیاپورتال بروی PLC سطح بالای 1500 می باشد

با کمک TIA Portal Multi user Engineering، چندین نفر می‌توانند هم‌زمان به یک پروژه دسترسی داشته باشند. یکسان‌سازی به طور خودکار انجام می‌شود. شما می‌توانید وظایف را به شکلی انعطاف‌پذیر پردازش کنید و به طور هم‌زمان آن‌ها را انجام دهید، هم بر مبنای دستگاه و هم بر اساس وظیفه موردنظر.

کاهش اشتباهات

در این نسخه می‌توانید به‌سادگی اشتباهات کار خود را یافته و آنها را در کمترین زمان ممکن اصلاح نمایید. بسیاری از ابزارهای تشخیص خطا و همچنین رکوردهای دوره‌ای تست سیستم، در این نسخه قرار گرفته‌اند که در کنار هم می‌توانند به شما در بهتر نویسی برنامه‌تان یاری‌تان نمایند.

خلاق‌تر از همیشه

به لطف؛ تولید خودکار مصورسازی HMI، تشخیص خطای سریع و آسان دستگاه‌ها و کارخانه، پیاده سازی سیستم مدیریت انرژی کارآمد و ایجاد برنامه خودکار با استفاده از ژنراتورهای نرم‌افزار که از طریق TIA Portal Openness interface به هم متصل می‌شوند، راهکارهای خود را به‌راحتی و به‌دوراز انجام کارهای همیشگی و تکراری می‌توانید پیش ببرید و در عوض زمان خود را صرف خلاقیت و نوآوری بیشتر نمایید.

دانش فنی همجانبه

با بهره‌گیری از مفهوم کتابخانه جامع، شما می‌توانید به‌راحتی تمام آبجکت‌های پروژه را استفاده مجدد کنید و در نتیجه از کار اضافی اجتناب کنید. دانش تخصصی خود را در درازمدت با بلوک‌های دانش فنی حفاظت شده محافظت کنید، و به‌راحتی سیستم‌ها و پروژه‌های موجود در TIA Portal را توسعه دهید.

افزایش بهره‌وری

بزرگ‌ترین ویژگی ذخیره‌سازی پایدار اطلاعات، امکان تصمیم‌گیری صحیح و با سرعت می‌باشد. شما می‌توانید داده‌ها را باتوجه‌به گروه‌های خاص موردنظر با کمک SIMATIC Information Server و یا به طور محلی بر روی یک دستگاه قابل‌حمل آماده کنید. این سیستم از WinCC / WebUX و همچنین Web Navigator برای دسترسی و کنترل از راه دور پشتیبانی می‌کند.

مدیریت انرژی

راهکار اتوماسیون SIMATIC Energy Suite و سیستم Energy Manager PRO که به طور کامل با تمام اجزای اتوماسیون شما در تعامل است به شما کمک می‌کند که در تمام مدت هزینه‌های انرژی خود را تحت‌نظر داشته باشید.

مدیریت تشخیص خطا

تشخیص کارآمد خطاهای فرآیند منجر به کاهش هزینه تولید و افزایش قابلیت اطمینان شما می‌شود. بزرگ‌ترین مزیت این ویژگی سرعت بخشیدن به اتوماسیون و برنامه‌نویسی می‌باشد.

ارتباطات آزاد

اتصال اتوماسیون در سطوح مختلف IT به شکل ارتباط باز؛ سبب ساده‌سازی ادغام راهکارهای سطح بالای MES/ERP می‌گردد. از سوی دیگر پروتکل استاندارد شده ارتباطات OPC UA، به شما اجازه می‌دهد تا داده‌های تولید شده را به سیستم‌های تولید کنندگان دیگر انتقال نمایید. مدل ارتباطی Industrial Data-Bridge نیز برای ارتباط دوطرفه و بین سیستمی از طریق واسط‌های استاندارد و بدون هیچ‌گونه کار برنامه‌نویسی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

حداقل سیستم موردنیاز تیا پورتال

ویندوز: ۸.۱، ۱۰ و ۱۱ – صرفا نسخه ۶۴ بیت

پردازشگر: (Intel® Core™ i5-6440EQ (up to 3.4 GHz

کارت گرافیک: ۵۱۲ مگابایت به بالا

رم: ۸ گیگابایت

هارد دیسک: نوع SSD و ۱۰ گیگابایت فضای خالی

کارت شبکه: ۱ گیگابیت (برای حالت چندکاربره)

تفاوت Tia Portal و Simatic STEP 7 Pro چیست

انتخاب شما بستگی به سخت‌افزار شما خواهد داشت، اگر PLC شما از نوع S7 300 و S7 400 می‌باشد نرم‌افزار سمتیک توصیه می‌گردد ولی اگر سخت‌افزار شما S7 1200 و S7 1500 می‌باشد قطعاً تیا پورتال گزینه مناسب است.

تست شده بروی: ویندوز ۱۰ پرو (Windows 10 – 64Bit) + ویندوز ۱۱ پرو (Windows 11 – 64Bit)


فیلم آموزش نصب تیا پورتال نسخه ۱۹

آموزش نصب تیا ورژن ۱۹

لینک دانلود نرم افزار تیا پورتال ۱۹


لینک دانلود نرم افزار تیا پورتال ۱۸


فیلم آموزش نصب تیا پورتال نسخه ۱۷

لینک دانلود SIMATIC TIA Portal v17

پسورد : www.poweren.ir

لینک‌های دانلود Siemens SIMATIC S7-PLCSIM v17

پسورد : www.poweren.ir

لینک دانلود پکیج کامـل نـرم‌افـزار تیـا پـورتال نسخه ۱۷ (به همـراه خود نرم‌افزار)

پسورد : www.poweren.ir


لینک دانلود نرم افزار تیا پورتال ۱۶


فیلم آموزش نصب تیا پورتال نسخه ۱۵.۱

توجه: شرکت‌کنندگان دوره از نسخه ۱۵.۱ استفاده نمایند (نسخه ۱۷ دارای باگ می‌باشد)

لینک‌های دانلود SIMATIC TIA Portal v15.1

پسورد : www.poweren.ir

لینک‌های دانلود Siemens SIMATIC S7-PLCSIM v15.1

پسورد : www.poweren.ir

لینک دانلود پکیج کامـل نـرم‌افـزار تیـا پـورتال نسخه ۱۵.۱ (به همـراه خود نرم‌افزار)

پسورد : www.poweren.ir

سؤالات متداول تیا پورتال

کدام نسخه تیا پورتال توصیه می‌شود؟

نسخه ۱۵.۱ کاملا مورد تایید هست چون شخصا در پروژه‌های صنعتی از این ورژن استفاده کردم. و متاسفانه نسخه ۱۷ در بخش PLCSIM دارای مشکلاتی هست، نسخه ۱۹ هم تقریبا پایدار است.

آیا برنامه‌نویسی سری S7 300 با تیا پورتال امکان‌پذیر است؟

بله ولی تمام سری‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ در تیا پورتال پشتیبانی نمی‌شوند، با این حال می‌توانید از PLCSIM آن استفاده نمایید.

برای بازار کار ایران کدام نرم‌افزار خواهان بیشتری دارد؟

در این مورد باید به سهم ورژن‌های PLC در بازار نگاه کنیم، بدون شک سهم سری ۳۰۰ بسیار بیشتر از ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ می‌باشد، البته این واقعیت که قیمت مناسب ۱۲۰۰ سبب شده که کم‌کم جایگاه خود را داشته باشد هم نباید نادیده گرفت. به صورت کلی توصیه می‌شود ابتدا از سری ۳۰۰ با سمتیک منیجر شروع کرده و سپس ۱۲۰۰ را با تیا پورتال شروع نمایید.

آیا می‌توان هم‌زمان در کنار Simatic Manager، تیا پورتال را نیز نصب کرد؟

به راحتی می‌توانید تیاپورتال را در کنار سمتیک منیجر نصب نمایید.

آیا می‌توان پروژه‌های انجام شده در سمتیک منیجر را با تیا پورتال باز کرد؟

بله، امکان انتقال برنامه نوشته شده در Simatic Manager به TIA پورتال امکان‌پذیر است، البته این مهاجرت نیاز به انجام برخی ضروریات داشته که در وب‌سایت رسمی زیمنس به صورت کامل شرح داده شده است.

آیا امکان بازکردن پروژه‌های قدیمی تیا با این نسخه امکان‌پذیر است؟

پروژه‌هایی که با ورژن 13 SP1 و جدیدتر نوشته‌شده باشند را می‌توان مستقیماً در تیا ۱۷ باز کرد. پروژه‌هایی که با ورژن‌های قدیمی‌تر (تیا ۱۱ الی تیا ۱۳) نوشته‌شده باشند، لازم است تا ابتدا در تیا 13 SP1 (تیا ۱۳.۱) ذخیره شوند و سپس به تیا ۱۷ منتقل گردند.

می‌توان هم‌زمان WinCC Professional و WinCC Unified را در کنار هم نصب کرد؟

از میان WinCC Professional 17.0 و WinCC Unified تنها یکی را می‌توان روی سیستم نصب کرد. به‌عبارت‌دیگر نصب WinCC Unified روی سیستمی که WinCC (هر ورژنی) نصب‌شده باشد، امکان‌پذیر نخواهد بود.

من نرم‌افزار را به‌درستی نصب کردم ولی تیا باعث هنگ شدن سیستمم می‌شود چه کاری باید کرد؟

متاسفانه یکی از مشکلات جدی نرم‌افزار TIA استفاده زیاد از منابع سخت‌افزاری می‌باشد، در این میان داشتن رم و CPU مناسب و بهینه بودن ویندوز شما از مهم‌ترین موارد موردنیاز است، بنا بر گفته خود شرکت زیمنس اگر شما در حال طراحی پروژه‌های بزرگ می‌باشید باید حداقل ۳۲ گیگابایت رم داشته باشید! باتوجه‌به تجربه چندساله، حداقل رم برای اجرای خوب این نرم‌افزار ۱۲ گیگابایت می‌باشد (هرچند خود شرکت حداقل رم موردنیاز را ۸ گیگابایت اعلام کرده است)، از طرفی از الزامات دیگر این نرم‌افزار داشتن حافظه سرعت بالا (SSD) می‌باشد که باید به این نکته هم دقت نمایید.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

4.8/5 (23 نظر)
نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

گرایش مورد علاقه‌ام ماشین‌های الکتریکیه، به‌شدت به PLC و اتوماسیون علاقه دارم و دوست دارم عمده تایمم رو برای برنامه‌نویسی صنعتی بذارم - هدفم انتقال تمام دانش تخصصی هست که در طی سال‌ها فعالیت به‌صورت پروژه محور (برای شرکت‌ها و افراد) کسب کردم و واقعاً خوشحال می‌شم بتونم کمکتون کنم. تموم موفقیت‌های داشته و نداشتم رو مدیون کسی هستم که بدون هیچ چشم داشتی کنارم موند. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برق - قدرت (ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت) - دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
495 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
kamran
11 روز پیش

روی ویندوز 8 و 8.1 نصب نشد

گرایش رشته تحصیلی
کنترل
محمد
20 روز پیش

سلام جناب مهندس خیلی ممنون بابت مطالب فوق العاده ای که بیان می کنید من برای نصب ورژن19 به این خطا برخورد کرده ام
https://s8.uupload.ir/files/annotation_2024-04-16_194502_e0o.png

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
Soheil
1 ماه پیش

سلام مهندس.من تیا ۱۵.۱ رو دارم میخام ۱۸ و ۱۹ رو کنارش داشته باشم.موقع نصب تیا ۱۸ ارور wincc میده میگه باید ریموو کنی wincc رو

گرایش رشته تحصیلی
الکترونیک
reza
1 ماه پیش

سلام
برای نصب v15 کنار v19این ارور میده . cannot be operated in parallel with the currently installed version of wincc unified scada engineering or wincc unified scada.if you uninstall wincc unified scada engineering via control panel select siemens totally interated automation portal and folliw the wizard

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
sajad
1 ماه پیش

روز بخیر / جناب مهندس سیاه تیری من نسخه کامل تیا 19 رو که 23 گیگ بود دالنود کردم و طبق فیلم و توضیحات شما و پوشه های برنامه اصلا در نسخه 23 گیگابایتی نسخه فایل اصلی نصب وجود نداره . ممنون توضیح بدید

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
امین
1 ماه پیش

سلام خسته نباشید من Tia portal v19 (الزامی) رو نصب کردم هنگامی که میخوام در factory io پروژه ای رو اجرا کنم دستورات در Tia portal اجرا نمیشه در حالیکه اتصال برقرار هست حتی از plcsim هم دستور میدم اجرا نمیشه . template factory io آخرین ورژن رو هم از سایت زیمنس برداشتم . ممنون میشم راهنمایی کنید

گرایش رشته تحصیلی
مکاترونیک

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید