0
Avatar
0 دیدگاه

سلام

پروژه ای درباره ی AFPM داشتم و قصدم تحلیل حرارتی این ماشین بود. مباحث انتتقال حرارت رو قراره توی انسیس فلوئنت کار بکنم اما برای ایجاد اثرات گرمایی توی سیمپیچ ها و هسته مشکل داشتم.

خواستم بدونم کسی میدونه چه نوع تحلیلی (استاتیک، ترنزینت و…)باید استفاده بشه؟ و همینطور چطور میشه این تلفات رو به صورت گرما مدل کرد که بعدا با اتصال مکسول به فلوئنت این منابع گرمایی رو اونجا داشته باشیم؟

ضمنا هر فایلی یا آموزشی که در این زمینه داشته باشید ممنون میشم به اشتراک بگذارید

************** پاسخی که خودم با جست و جو بهش رسیدم شاید بدرد کسی بخوره ************

اساسا تلفات داخل ماکسول به سه دسته تقسیم میشن 1-Coreloss که خودش شامل تلفات هیسترزیس و تلفات فوکو یا همون eddy current میشه که معمولا در هسته ی موتور ها یا ترانس ها شاهدش هستیم

2-Stranded loss, Solid loss که استرندد، مربوط به سیمپیچی هایی هست که استرندد (رشته رشته) هستن و سولید مربوط به نوع خاصی از سیمپیچی ها مثلا شینه ها در موتور های بزرگ که دیگه رشته رشته نیستن. در نهایت عملا همون تلفات مسی هست که توی سیمپیچ ها شاهدش هستیم.

3-Eddy current همان تلفات فوکو هست که میدونیم هر جا جسممون laminated یا stranded باشه به وجود نمیاد و فقط در اجسام سولیدی(یکنواخت) که در اون ها شار متغیر وجود داره پدید می آید. دقت کنید این نوع از تلفات خودش در دل تلفات هسته موجود هست.

اما سوال اولم: برای تحلیل ترنزینت هر بازه ای که مد نظرمون برای تحلیل هست رو سیو میکنیم (با همون بخش معروف save fields ) و سپس در محیط work bench سولوشن مکسول رو به فلوئنت متصل می کنیم که در این حالت هم فقط دو نوع تلفات core loss و eddy current به اون محیط منتقل میشه و برای تلفات سیم پیچ ها صرفا باید در همون محیط فلوئنت source term تعریف کنیم و راهی برای انتقال این تلفات به صورت مستقیم نیست.