مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

کتاب کاربرد سنسور در صنعت

کتاب کاربرد سنسور در صنعت

متاسفانه یا خوشبختانه همواره انسان به دنبال یافتن جایگزینی برای اپراتورهای انسانی بوده تا بتواند در زمینه تولید و البته پایداری به سطوح جدید دست پیدا کند، یکی از مهمترین اهرم های رسیدن به این خواسته استفاده و ساخت سنسورهای جدید می باشد.

سنسورهای ساخته شده معمولا در ابتدای کار بسیار حساس و تنها در محیط آزمایشگاهی قابل استفاده می باشند و پس از طی فرآیندهای متفاوتی به سمت تطبیق صنعتی پیش خواهند رفت تا در نهایت بتوان از آنها در فرآیندهای صنعتی که غالبا محیط هایی بسیار پر نویز می باشند استفاده نمود.

سنسور و صنعت

انواع سنسورها و کاربرد آنها در برق صنعتی موردی است که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم نمود، همانطور شما هم می دانید سنسور ها در انواع و مدل های گوناگون در مبحث الکترونیک، برق ساختمان، برق صنعتی و شاخه های دیگر موجود می باشند و به دلیل گستردگی این موضوع، همانطور که گفتیم انواع سنسورها و کاربرد آنها در برق صنعتی را به صورت ساده مورد بررسی قرار خواهیم.

در ابتدا انواع سنسورهای پر کاربرد را نام می بریم و سپس به صورت خلاصه، کاربرد آنها را در برق صنعتی مرور خواهیم کرد.

  • سنسور تشخیص موقعیت مجاورتی
  • سنسور مجاورتی مغناطیسی
  • سنسور مجاورتی القایی
  • سنسور مجاورتی خازنی
  • سنسور مجاورتی نوری
  • سنسور مجاورتی نوری با کابل فیبر نوری
  • سنسور مجاورتی اولتراسونیک
  • سنسور دیجیتال تشخیص موقیت الکترو مکانیکی

انواع سنسورها و کاربرد آنها در برق صنعتی

سنسور تشخیص موقعیت مجاورتی

این سنسور تشخیص می دهد شیئی جلو آن وجود دارد یا خیر. سنسور این کار را بدون تماس مستقیم برای ما انجام می دهد (سنسور های با تماس فیزیکی از قبیل لیمیت سوئیچ ها اغلب برای محدود کردن حرکت به کار برده می شوند)

سنسور مجاورتی مغناطیسی

این نوع سنسور به میدان الکترومغناطیسی اعم از الکتریکی یا دائمی عکس العمل نشان می دهد، و اگر مثلاً آهنربا جلو آن قرا دهیم عمل خواهد کرد و این سنسور جهت نمایش عملکرد خود، یک led هم روی آن نصب است. از سنسور های مغناطیسی اغلب در پروژه های نیوماتیکی استفاده می شود.

سنسور مجاورتی القایی

این سنسور در مقابل اجسام رسانا از خود عملکرد نشان می دهد و هر فلز رسانایی را جلو آن قرار دهیم، سنسور در خروجی یک پالس می دهد. این حسگر نیز روی خود یک LED جهت نمایش عملکرد دارد.

سنسور مجاورتی خازنی

با حسگر مجاورتی خازنی می توان همه اجسام فلزی و غیر فلزی را تشخیص داد، این سنسور یکی از پرکاربرد ترین سنسور ها بوده و فقط یک محدودیت دارد و آن هم اینکه سنسور حداکثر می تواند تا فاصله ۶۰ میلی متری عمل کند و به این فاصله، مسافت کلید زنی می گویند.

سنسور مجاورتی نوری

این سنسور به منظور ردیابی از تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود و به این منظور از نور مادرون قرمز استفاده می کند، این سنسور دارای طول عمر بالایی می باشد، از مزیت های این سنسور محکم بودن آن، برد وسیع و موقعیت یاب دقیق است و معایب آن هم عدم تشخیص اجسام شفاف می باشد.

سنسور مجاورتی نوری با کابل فیبر نوری

همانند سنسور نوری که در بالا توضیح داده ایم می باشد ولی با این تفاوت که دو سر سنسور به وسیله کابل فیبر نوری به بدنه سنسور متصل می شود و معمولا جاهایی استفاده می شود که فضای کافی برای گذاشتن سنسور نوری نیست.

سنسور مجاورتی اولتراسونیک

این نوع سنسور اساس کار آن امواج صوتی است و براساس ایجاد صوت، فعال یا غیرفعال می شود، اساس کار این سنسور هوا است و این سنسور زمان رفت و برگشت صدا که توسط هوا انتقال پیدا می کند را محاسبه و اندازه گیری می کند.

سنسور دیجیتال تشخیص موقیت الکترومکانیکی

همانطور که از نام این سنسور مشخص است، این سنسور از دو نیروی مکانیکی و الکتریکی استفاده می کند، نیروی مکانیکی جهت تشخیص موقعیت و نیروی الکتریکی جهت ایجاد فرمان برای عکس العمل دستگاه، این سنسور همان میکرو سوئیچ یا لیمیت سوئیچ می باشد.

در کتاب کاربرد سنسور در صنعت شما در 101 صفحه با انواع و روش های استفاده آنها در صنعت آشنا خواهید شد.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

ما در تیم تولید محتوای PowerEn، سخت در تلاش هستیم تا بهترین مقالات و کتب آموزشی در زمینه مهندسی برق را برای شما فراهم نماییم، امیدواریم بتوانیم هرچند کوچک به شما کمکی کرده باشیم، سرپرست تیم سام هنرور.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
sahari
5 سال پیش

ذندگی قانون لیاقتها و باورهاست.همیشه باور داشته باش که لایق بهترینهایی.

(مبارک)

گرایش رشته تحصیلی
کنترل
مهندس سیاه تیری
Reply to  sahari
5 سال پیش

سلام، خیلی ممنون از نظر محبت آمیزتون، باشه جبران کنیم خانم دکتر

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید