مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

کتاب خودرو برقی

کتاب خودرو برقی

پیش بینی برخی وقایع کار چندان سختی نیست، یکی از این موارد؛ آینده درخشان خودروهای برقی هست چراکه روز به روز دسترسی به سوخت های فسیلی سخت تر شده، هزینه استخراج نفت هر ساله در حال افزایش است، تغییرات آب و هوایی بیشتر از ده های گذشته تبدیل به دغدغه مردم شده، آلودگی شهرها وارد فازهای بسیار خطرناکی شده است و … به عنوان مثال اگر در تهران ساکن باشید دیدن یک روز پاک در 5 سال آینده تقریبا غیرممکن خواهد بود، اوضاع کیفیت هوایی به قدری اسفناک شده که اگر صبح بارانی ببارد حتما چند ساعت پس از آن دوباره آسمان آلوده خواهد شد.

با توجه به موارد یاد شده و البته علاقه بشر برای استفاده از تکنولوژی به روز می توان به سادگی پیش بینی کرد که آینده ازآن خودرو برقی می باشد.

خودرو برقی چیست

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی (Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که از باتری به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه به‌جای موتور درون‌سوز استفاده می‌کند.

خودرو اسپرت برقی پورشه
خودرو اسپرت برقی پورشه

اولین خودروهای برقی در قرن نوزدهم تولید شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه اتومبیل احتراقی دچار افت شدید گردید. در دهه‌های 1970 و 1980 میلادی با وقوع بحران انرژی مجدداً خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد. از سال 2008 میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باتری‌ها، مدیریت شبکه برق، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای تحول اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.

از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد.

میزان مصرف خودروهای برقی

مصرف خودروهای برقی، بر اساس اطلاعات آزمایشی برآورد می‌شود؛ بنابراین در محیط واقعی، شرایط مصرف انرژی و شعاع حرکتی متفاوت است. برخلاف خودروهای احتراقی، مصرف مدل‌های تمام برقی در سرعت ثابت بزرگراه بیشتر از رانندگی شهری است؛ اما شروع و توقف سریع، هم بر باک بنزین و هم بر پک باتری اثر منفی می‌گذارد. بر اساس آخرین پژوهش‌های انجام شده، دمای هوا تأثیر مستقیم بر مصرف خودرو برقی دارد؛ در دمای منفی یک و مثبت 35 درجه‌ی سلسیوس، شعاع پیمایش به‌ترتیب تا 57 و 33 درصد کاهش پیدا می‌کند.

اجزای خودرو برقی
اجزای خودرو برقی

استفاده از تجهیزات رفاهی مانند بخاری و کولر، بیشترین انرژی ممکن را از باتری‌ها می‌گیرد؛ بر اساس توصیه‌ی کارشناسان، باید قبل از حرکت و هنگامی که خودرو در حال شارژ است، کابین را باتوجه به نیاز، گرم یا سرد کرد. شاید یکی از بزرگ‌ترین سؤال‌های افراد، در مورد طراحی و بدنه‌ی متفاوت خودروهای برقی باشد؛ باید توجه کرد که مقاومت هوا، نقش مهمی در مصرف سوخت و انرژی دارد. خودروهای برقی با تمرکز ویژه به بدنه‌ی آیرودینامیک طراحی می‌شوند. همانند خودروهای بنزینی، در مدل‌های برقی هم رانندگی با پنجره‌ها یا سانروف باز، مقاومت هوا و مصرف انرژی را افزایش می‌دهد.

مورد آخر که باید در مصرف خودروهای برقی به آن توجه شود؛ سطح و شیب جاده است. اگر مسیر حرکت شیب سربالا داشته باشد، پک باتری خیلی زود خالی از انرژی خواهد شد.

خودرو برقی در ایران

کشور ما نیز گام‌های کوتاه و بلندی را در خصوص خودروهای برقی ساخت ایران برداشته است که می‌توان به طرح‌های اولیه‌ای که تنها در دانشگاه‌ها محدود می‌شود و یا طرح‌های بزرگ‌تر اشاره کرد، در ادامه سعی می کنیم به مطرح ترین خودروهای برقی ساخته شده در داخل کشور اشاره نماییم؛

خودروی برقی ایرانی “دو نیرو”

خودرو دونیرو
خودرو دونیرو

دو نیرو محصولی است که می‌تواند با برق و یا بنزین کار کند. خریداران این خودرو می‌توانند تا 80 کیلومتر بدون مصرف هیچ بنزینی سفر کنند و حتی در مواردی اگر مکانی برای شارژ مجدد موتور برقی وجود نداشته باشد می‌توانند از یک موتور اضطراری استفاده کنند.

خودروی برقی ایرانی “قاصدک نصیر”

این خودرو محصول مشترک دانشکده‌های برق و مکانیک دانشگاه خواجه نصیر است، خودروی برقی دو سرنشین ایرانی با حمایت علمی و نظارت دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در کیش تولید خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از تولید انبوه خودروی برقی این دانشگاه در کیش خودرو خبر داد و گفت: دانشگاه صنعتی خواجه نصیر امتیاز تولید انبوه نخستین خودروی برقی دو سرنشین ایرانی را به شرکت خودروسازی کیش خودرو فروخت.

خودرو قاصدک نصیر
خودرو قاصدک نصیر

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره این خودرو گفت: این خودرو با یک بار شارژ 100 کیلومتر را با سرعت 80 کیلومتر در ساعت می‌پیماید ضمن اینکه آلودگی هوایی و صوتی نیز ایجاد نمی‌کند. همچنین 8 باتری 120 آمپر و 12 ولت برای یک بار شارژ این خودرو کافی است.

مدیریت بهینه مصرف انرژی را می‌توان به عنوان مزیت قابل توجه نخستین خودروی برقی دو سرنشین ایرانی نام برد، این خودرو بازیافت انرژی نیز دارد زیرا موتور آن در سراشیبی‌ها انرژی را به باتری برمی‌گرداند. به طور کلی می‌توان گفت که این خودرو راندمانی بالا با کمترین مصرف انرژی دارد.

خودروی برقی ایرانی ”یوز“

خودرو یوز
خودرو یوز

خودروی دو سرنشین کوآدرا Q1 با نام تجاری ”یوز ” با قابلیت طی 200 کیلومتر مسافت با سه ساعت شارژ و سرعت 80 کیلومتر در ساعت توسط فناوران دانشگاه آزاد اسلامی قزوین طراحی و ساخته شده است. این خودروی شارژی که 120 سانتیمتر عرض و 2 متر طول و  400 کیلوگرم وزن دارد می‌تواند مشکلات پارک در خیابان‌های را کاهش دهد و همچنین هیچ‌گونه آلودگی زیست محیطی ندارد.

خودروی برقی ایرانی ”یاس“

یاس، خودروی الکتریکی شهری طراحی شده توسط پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت است که فاز طراحی آن به پایان رسیده و آماده ساخت نمونه و تولید است.

به گفته غلامرضا مولایی منش دبیر اولین همایش بین‌المللی قوای محرکه نوین این خودرو مناسب برای حمل و نقل شهری است که دارای ظرفیت دو سرنشین بوده و راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی و ترافیک شهری به شمار می رود. حداکثر سرعت این خودرو 45 کیلومتر در ساعت بوده و با یک بار شارژ باتری قادر به پیمودن 100 کیلومتر است.

خودرو یاس
خودرو یاس

قابلیت پیمایش شیب خودرو برقی یاس 15 درصد به طور متوسط تعیین شده است. ارتفاع خودرو تا زمین نیز  با توجه به پستی و بلندی های شهر تهران محاسبه شده است. اما مشخصات ایمنی و قابلیت شماره گذاری آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. بدنه خودرو نیز به صورت سازه فضایی است که در پوشش آن از کامپوزیت استفاده شده است.

ابعاد و اندازه های یاس بین موتور سیکلت و خودرو معمولی است و براساس ادعای طراحان، می توان سه دستگاه از خودرو برقی یاس را در فضای پارک استاندارد یک خودرو معمولی پارک کرد.

در این خودرو امکان استفاده از هر دو نوع باتری لیتیوم یونی و سرب اسیدی فراهم  شده و شارژ آن نیز بسیار آسان است. این خودرو مجهز به آداپتور مخصوصی است و می توان در پارکینگ خانه آن را شارژ کرد. همچنین راننده می تواند با مراجعه به ایستگاه هایی که در شهرداری ها تعیین می شود، باتری خالی خود را تحویل داده و باتری شارژ شده را تحویل بگیرد.

در کتاب خودروی برقی اثر مهندس فرشاد کاشانی شما در 104 صفحه با نکات بسیار خوبی در زمینه شناخت بهتر خودرو برقی آشنا خواهید شد.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

ما در تیم تولید محتوای PowerEn، سخت در تلاش هستیم تا بهترین مقالات و کتب آموزشی در زمینه مهندسی برق را برای شما فراهم نماییم، امیدواریم بتوانیم هرچند کوچک به شما کمکی کرده باشیم، سرپرست تیم سام هنرور.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید