مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

کتاب انکودر – Encoder

کتاب انکودر – Encoder

انکودر یکی از ادوات اتوماسیون صنعتی می باشد که به دلیل کاربردهای ویژه آن در؛ اندازه گیری، سرعت سنجی، شمارش و … به شکلی وسیعی مورد استقبال صنعت گران قرار گرفت، تا قبل از انکودر خطاهای اتوماسیون در برخی موارد باعث ایجاد خسارات مالی می شدند چرا که نحوه انجام فرآیندها بدون انکودر امروزی از خطای بالای برخوردار می بود.

انکودر چیست

انکودر

به طور کلی انکودر به تجهیزی گفته می شود که یک حرکت مکانیکی (خطی و دورانی) را به سیگنال الکتریکی تبدیل کرده تا بتوان مشخصه های متفاوتی را از آن سیگنال مورد استفاده قرار داد، یا به طور ساده تر انکودرها وسیله ای هستند که حرکت دورانی یا خطی را به سیگنال دیجیتالی 0 یا 1 تبدیل می کنند البته ناگفته نماند که بعضی از انکودر ها خروجی آنالوگ (0 تا 10 ولت و یا 4 تا 20 میلی آمپر) دارند.

از جمله کاربردهای انکودر در صنعت و کارخانجات می‌توان به استفاده از آن در کارخانجات فولاد، دستگاه‌های نساجی، دستگاه‌های برش چوب و CNC، دستگاه‌های تولید کاشی و سرامیک و کارخانجات سیمان اشاره کرد. از انکودر در انواع پروژه‌های تحقیقاتی نیز استفاده می‌شود.

به صورت کلی در اتوماسیون صنعتی از انواع انکودر یا اینکودر (Encoder) استفاده‌های بسیاری می‌شود و این تجهیز در اتوماسیون مهم است و در صنایع بسته‌بندی و دستگاه‌های صنعتی که نیاز به اندازه گیری سرعت و موقعیت است از انکودر‌های مختلفی استفاده می‌شود.

یک مثال ساده از انکودر

انکدر

کاربرد انکودرها در سرو موتور ها مثال ساده و فراوان این کاربرد می باشد که خروجی انکودر به اینورتر مخصوص سرو متصل می شود.

معرفی انواع انکودرها

به دلیل شرایط و کاربردهای متفاوت، انکودرهای متفاوتی نیز داریم که در زیر سعی شده در دسته بندی های متفاوت انواع آنها را ذکر نماییم؛

انکودر از لحاظ ساختمان

  • انکودر های خطی
  • انکودر های چرخشی و یا دورانی

انکودر  ها از لحاظ عملکرد و ساختمان داخلی

  • نوری
  • مغناطیسی
  • خازنی

انکودرها از نظر نوع خروجی سیگنال

  • مطلق
  • افزایشی

کاربرد انکودر چیست

انکدر ها معمولا در سیستم های اتوماسیون و کنترلی در قسمتی نصب می شوند که بتوانند از خروجی فیدبک را برای کنترلر ارسال کنند و پارامترهای زیر را مشخص کند:

  • اندازه گیری سرعت
  • اندازه گیری و کنترل موقعیت
  • جهت چرخش شفت

شما تصور کنید که قصد کنترل سرعت یک موتور الکتریکی را دارید، اگر شما فرمان های موتور را از یک اینورتر به آن اعمال کنید و سرعت را کم و یا زیاد نمایید توانسته اید تا سرعت موتور را کنترل کنید ولی مشکل اصلی زمانی پیش می آید که شما قصد داشته باشید تا سرعت موتور را روی سرعت خاص به صورت دقیق و ثابت نگه دارید در این حالت شما نیاز به گرفتن فیدبک از موتور دارید اما این سوال پیش می آید که آیا سرعت دقیق موتور همان عددی که شما به آن اعمال کرده اید یا خیر؟، پس یکی دیگر از کاربرد های انکدر اندازه گیری سرعت موتور ها می باشد.

انکودر افزایشی

مواردی پیش می آید که شما می خواهید نوار نقاله مورد نظرتان به اندازه ای مشخص حرکت کند و در آن نقطه توقف کند که این موضوع یکی از پرکاربردترین نوع استفاده از انکدر در صنعت مخصوصا در ماشین آلات بسته بندی و پرکن های صنعتی می باشد. برای این کار شما خروجی انکدر را اندازه گیری می کنید و با در نظر گرفتن ضرایب گیربکس و کوپلینگ ها مسافت طی شده را به دست می آورید، این کار به اصطلاح کنترل موقعیت نامیده می شود.

در کتاب انکودر – Encoder شما در 62 صفحه با اصول کلی و البته موارد حاشیه ای آن در صنعت آشنا خواهید شد.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

ما در تیم تولید محتوای PowerEn، سخت در تلاش هستیم تا بهترین مقالات و کتب آموزشی در زمینه مهندسی برق را برای شما فراهم نماییم، امیدواریم بتوانیم هرچند کوچک به شما کمکی کرده باشیم، سرپرست تیم سام هنرور.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید