مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

کتاب انواع مقره و تاثیر آلودگی بروی آنها

کتاب انواع مقره و تاثیر آلودگی بروی آنها

بدون شک مقره ها یکی از نقش های کلیدی را در شبکه قدرت ایفا می کنند، این نقش به قدری پررنگ است که در سال های اخیر شاهد رشد سریع تکنولوژی ساخت مقره های بادوام و متناسب با آب و هوای مناطق مورد استفاده می باشیم.

مقره چیست

مقره ها تجهیزاتی هستند كه برای نگه داشتن، جداسازی یا در برگرفتن هادی ها با ولتاژ بالا به كار می روند. بنابراین مقره ها باید از استقامت مكانیكی و الكتریكی مناسبی برخوردار باشند. تا بتوانند نیروهای مكانیكی (مشتمل بر فشار، كشش و خمش) و نیز فشارهای الكتریكی وارد شده را در بدترین شرایط جوی اعم از مه، شبنم، باران، برف و آلودگی تحمل نمایند. علاوه بر استقامت مكانیكی و الكتریكی، جریان نشتی مقره ها نیز باید تا حد ممكن كم باشد.

اجزای تشكیل دهنده مقره

این اجزا عبارتند از: دی الكتریك، یراق آلات (دی الكتریك را به ساختار مكانیكی متصل می نمایند)، مصالحی همچون سیمان، روانكار، رنگ و لعاب.

دی الكتریك

از جنس سرامیك، شیشه یا پلیمر است. دی الكتریك باید بتواند اختلاف پتانسیل الكتریكی را برای چند دهه بدون بروز عیب تحمل نماید. همچنین باید در برابر ولتاژهای ضربه ناشی از صاعقه یا كلیدزنی مقاومت نماید بدون این كه شكست داخلی در آن روی دهد.

یراق آلات

در دو سر مقره قرار می گیرند و بارهای مكانیكی هادی های الكتریكی را به سرامیك منتقل می كنند. با توجه به اینكه در اثر شكستن یراق آلات، سیم هادی به زمین می افتد این قسمت ها باید دارای كیفیت عالی و بدون عیب و ترك باشند.

لعاب

مقره چینی
مقره چینی

تقریبا تمام مقره های بیرونی سرامیكی دارای لعاب هستند. لعاب از قسمت سرامیكی كه در برابر نفوذ آب متخلخل محافظت می نماید و با هموار كردن سطح مقره باعث كاهش جذب آلودگی می گردد.

جنس مقره ها

  • مقره های چینی
  • مقره های شیشه ای
  • مقره های پلاستیكی

مقره های چینی

مقره شیشه ای
مقره شیشه ای

این مقره ها از تركیب آلكالین و سیلیكات آلومینیوم ساخته می شوند. به عنوان نمونه در یك نوع مقره چینی تركیبات زیر به كار رفته است:

  • كائولین (40 تا 50 درصد)
  • فلداسپات (25 تا 30 درصد)
  • كوارتز (3 تا 25 درصد)

البته این مواد بایستی قبل از تركیب كاملا شسته و تمیز شوند. جهت بالا بردن استقامت مكانیكی چینی به آن اكسید آلومینیوم اضافه می كنند. مقره های چینی، هم به صورت بشقابی و هم به صورت یكپارچه ساخته می شوند.

مقره های شیشه ای

مقره پلاستیکی
مقره پلاستیکی

از شیشه نیز در ساخت مقره ها استفاده می شود. ولی به دلیل پایین بودن استقامت مكانیكی شیشه لازم است به طریقی آن را تقویت نمود. یك روش؛ سرد كردن سریع شیشه پس از شكل دادن به آن می باشد، با این روش سطح خارجی مقره سخت شده و موجب افزایش استقامت مكانیكی آن می گردد. تركیبات مقره شیشه ای می تواند به صورت زیر باشد:

  • سیلیكاد (73%)
  • اكسیدهای سدیم و پتاسیم (14%)
  • اكسید پتاسیم و سایر اكسیدها (12%)
  • مواد دیگر (1%)

مقره های پلاستیكی

این مقره ها از جنس پلاستیك و از تركیبات شیمیایی اتیلن، پروپیلن و رزین هستند مزیت این مقره ها در دفع خوب آب بوده زیرا پلاستیك این مزیت را دارد كه قطرات آب باران روی سطح آن جاری نمی شود تا با قطرات دیگر تركیب شده و مسیری را برای هدایت قوس فراهم كند. در صورتی كه در مقره های شیشه ای و چینی قطرات آب براحتی روی سطح مقره جاری می شوند.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

ما در تیم تولید محتوای PowerEn، سخت در تلاش هستیم تا بهترین مقالات و کتب آموزشی در زمینه مهندسی برق را برای شما فراهم نماییم، امیدواریم بتوانیم هرچند کوچک به شما کمکی کرده باشیم، سرپرست تیم سام هنرور.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید