مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

کتاب ابزار دقیق – طباطبایی یزدی

کتاب ابزار دقیق – طباطبایی یزدی

یکی از کتاب های خوب در زمینه ابزار دقیق توسط دکتر طباطبایی یزدی و انتشارات دانشگاه فرودسی مشهد به چاپ رسیده است که می تواند منبع خوبی جهت یادگیری ابزار دقیق باشد.

تجهیزات ابزاردقیق

  • سنسورها
  • ترانسمیترها
  • ترانسدیوسر
  • نمایشگرها
  • کنترلر ها
  • عنصر نهایی

تمام تجهیزات بالا از جمله تجهیزاتی می باشند که در یک پروسه کنترلی از آنها استفاده می شود به بیان ساده تر ابزاردقیق و تجهیزات آن در تمام پروسه های کنترلی نقشی بر عهده دارند که در ادامه به معرفی و تعریف آنها می پردازیم.

سنسور

در تعریف کلی سنسور به هر وسیله ای که قادر به اندازه گیری و تبدیل کمیت های فیزیکی به الکتریکی باشد گفته می شود، وظیفه یک سنسور دما اندازه گیری مقدار دما و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی می باشد، دما یکی از پرمصرف ترین پارامترهای مورد استفاده در اتوماسیون صنعتی و ابزاردقیق می باشد.

کمیت های فیزیکی می توانند موارد زیر باشند:

  • دما
  • رطوبت
  • فشار
  • وزن
  • حجم
  • مغناطیس
  • و …

ترانسمیتر

ترانسمیتر

ترانسمیتر به طور کلی به تجهیزی گفته می شود که عمل اندازه گیری (سنسور)، تبدیل و تقویت سیگنال ها را در یک مجموعه انجام می دهند. ترانسمیترها از تجهیزاتی هستند که در پروسه های بزرگ صنعتی کاربرد زیادی دارند زیرا فاصله ترانسمیترها از اتاق های کنترل بسیار زیاد بوده و فقط استفاده از ترانسمیتر است که در این شرایط منطقی به نظر می رسد. امروزه کاربرد سیگنال های آنالوگی همچون 4-20 میلی آمپر در صنایع بزرگ بسیار کم رنگ تر شده است، به همین دلیل خروجی دیجیتال ترانسمیترها مورد توجه واقع شده است. خروجی هایی همچون پروفیباس، اترنت، اترکت، مدباس، فیلدباس، کن و… در این تجهیزات پرکاربرد هستند.

ترانسدیوسر

ترانسدیوسر

ترانسدیوسر در واقع مبدل سیگنال خروجی سنسور به سیگنال استاندارد می باشد. برای مثال استفاده از یک ترموکوپل با خروجی هایی در حد میلی ولت در صنعت کاملا اشتباه بوده لذا در این مواقع می توان از مبدل ترموکوپل به سیگنال 0 – 10 ولت استفاده کرد. ترانسدیوسر ها در کل یک مبدل هستند ولی شما قادر به این نیستید که خودتان یک سنسور را به آن متصل کنید زیرا این اتفاق در داخل کمپانی ها می افتد.

نمایشگر

برای نمایش مقدار پارامترهای اندازه گیری شده تجهیزات ابزاردقیق باید از نمایشگرهایی که ورودی های آنها استاندارد می باشد استفاده کرد برای مثال برای نمایش مقدار فشار یک سنسور و یا مقدار دمای اندازه گیری شده توسط سنسور از نمایشگرهایی باید استفاده کرد که همان سنسور را پشتیبانی کرده و یا ورودی های استانداردی همچون 0 – 10 ولت و 4 – 20 میلی آمپر را پشتیبانی می کنند.

کنترلر

مرحله بعد از اندازه گیری، کنترل می باشد، فرض کنید شما در یک پروسه قصد کنترل دمای یک مخزن آب را دارید المان ها و تجهیزاتی که برای این کار نیاز دارید به شرح زیر می باشد: کنترلر، ترانسمیتر دما و کنترل ولو که میزان انرژی گرمایشی را کنترل نماید.

در پروسه بالا شما باید دمای اندازه گیری شده را از ترانسمیتر دریافت نمایید و کنترلر وظیفه کنترل مقدار انرژی گرمایشی را دارد که با میزان باز و بسته شدن کنترل ولو، مقدار گرمای مخزن را کنترل می نماید.

عنصر نهایی

همانطور که از نامش مشخص است مرحله آخر هر پروسه را عنصر نهایی انجام می دهد (البته اگر پروسه کنترل باشد)، در پروسه های مختلف این عنصر نهایی متفاوت می باشد شاید در یک پروسه، عنصر نهایی یک کنترل ولو باشد، در پروسه ای دیگر یک موتور الکتریکی ،در پروسه ای دیگر جک های نیوماتیک و هیدرولیکی و… باشد به زبان ساده تر عملگرها در واقع همان عنصر نهایی می باشند.

کتاب ابزار دقیق دکتر طباطبایی یزدی در 118 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

ما در تیم تولید محتوای PowerEn، سخت در تلاش هستیم تا بهترین مقالات و کتب آموزشی در زمینه مهندسی برق را برای شما فراهم نماییم، امیدواریم بتوانیم هرچند کوچک به شما کمکی کرده باشیم، سرپرست تیم سام هنرور.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
لیلا
7 ماه پیش

سلام
ببخشید سال چاپ این کتاب آورده نشده ؟!

گرایش رشته تحصیلی
کنترل

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید