مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

کاربرد توپ های خطوط انتقال

توپ های خطوط انتقال

احتمالا شما نیز در سفرهای بین شهری خود توپ های بزرگ قرمز رنگی را دیده اید و در همان لحظه نیز اطرافیان شما به عنوان یک مهندس برق از شما دلیش را پرسیده اند شما هم قاعدتا دلایلی که از استاد، دوستان و یا اینترنت یافته اید را برایشان توضیح داده اید اما به راستی این توپ ها برای چه امری هستند؟

قبل از پاسخ به این سوال اجازه دهید بیشتر با ساختار آن آشنا شویم؛

این توپ ها جنسشان از پلاستیک مقاوم، آلومینیوم و یا در سطح حرفه ای تر فایبر گلس بوده که با رزین پلی استر  نیز روکش شده است، علت بزرگ به نظر رسیدن آنها نیز به دلیل جثه بزرگ آنهاست! که قطری معادل 60 تا 80 سانتی متر دارند.

این توپ ها با نام های Warning Ball و یا Aerial Marker Ball نیز شناخته می شوند، رنگ بیرونی آنها نیز عمدتا قرمز، نارنجی و سیاه ترکیبی می باشد که دلیل انتخاب این رنگ ها هم استاندارد های اخطاری می باشد که در آزمایشات انجام شده تایید شده است چشم انسان به این رنگ ها بیشتر واکنش می دهد(به زبان ساده تر بیشتر جلب توجه می کند).

ساختار این توپ ها عمدتا به دو شکل تو خالی و تو پر می باشد که بسته به نوع استفاده فرق می کند، در اسپن های بلند(خطوط بلند) از مدل توپر استفاده می شود که در درون خود سیستمی متشکل از فنر دارد و وظیفه آن میرا(خاموش) کردن نوسانات لرزشی می باشد، نوع توخالی نیز برای اسپن های کوتاه تر و با اولویت کمتر استفاده می شود.

این توپ های به دلیل استفاده در محیط باز باید ویژگی هایی مانند؛ وزن کم، طول عمر بالا، مقاومت در برابر رنگ پریدگی، باران، حرارت، ارتعاشات و … را داشته باشند.

حال بیایید پاسخ سوال اول را که در مورد دلایل استفاده کردن بود را از دو منظر بررسی نماییم؛

سناریوی اول:

1- مسلما یکی از کارکردهای مهم این توپ ها آلارم – اخطار  می باشد که با توجه به رنگ خاص خود می تواند برای تمام پرندهایی که در ارتفاع کم پرواز می کنند مانند بالگردها، گلایدرها و … مفید باشد.

2- سیم برق یا خطوط فشار قوی به شدت تحت گرما و سرما تغییر شکل می دهند و ممکن است شکم سیم یک متر و یا بیشتر به سطح زمین نزدیک شود و از آنجایی که خطوط تقریبا در دید کم نامرئی هستند پس در مکان هایی که در زیر آنها رفت و آمد هست باید مشخص و قابل دیدن باشند.

سناریوی دوم:

دلیل مهم دیگری نیز هست که بیشتر توجیه اقتصادی دارد و بنده حس میکنم دلیل اصلی، سناریوی دوم بوده و مزایای سناریوی اول نیز حاصل شده است.

یکی از معایب بزرگراه ها(این توپ ها بیشتر بروی جاده های عریض نصب می شوند) عرض زیاد آنهاست از طرفی در نصب دکل نمی توان زیاد به حریم جاده نزدیک شد چرا که ممکن است در آینده بخواهند جاده را پهن تر کنند و یا در احتمال کمتر خودرویی با طی اندکی مسیری به صورت اشتباه به دکل برخورد کند و آسیب جدی به سیستم انتقال وارد نماید، به همین دلیل باید از اسپن بسیار بلندی(نسبت به سایر اسپن ها) استفاده کنیم که این خود کلی مشکل مکانیکی به بار می آورد.

در اسپن های بلند با اندک بادی شاهد بازی کردن شدید سیم ها و امکان رخداد بدترین نوع اتصال کوتاه از نوع 3 فاز هستیم از طرفی به دلیل افتادگی شکم سیم و عبور وسایل حمل و نقل سنگین در زیر سیم همواره شاهد تنش های بادی هستیم پس باید به وسیله دستگاهی سیم را مهار کنیم، در سطح پیشرفته از توپ های توپر برای این امر استفاده می کنند و در جاهای نه چندان مهم از مدل توخالی که مسلما هزینه نگه داری به مراتب کمتر دارد استفده می شود.

دقت داشته باشید در اسپن های بلند سعی می شود سیم به شدت کشیده شود تا افتادگی شکم سیم در طول فصل ها به حداقل برسد، حال شما یک سیم تار را که به شدت کشیده است را در نظر بگیرید اگر به آن ضربه ای اندک وارد نماییم مدت زمان زیادی را نوسان خواهد کرد ولی اگر وزن سیم را به صورت نقطه ای افزایش دهیم و یک نامتقارنی ایجاد کنیم این نوسان با سرعت بیشتر خود را در موانع(توپ قرمز) تخلیه کرده و میرا می شود، در مکانیک این پدیده Aeolian Harp نام داشته و می تواند باعث پاریدگی سیم شود.

ویدیو

در این قسمت برای شما ویدیو نصب توپ قرمز روى سیم برق گرم(سیم دارای جریان و در حال کار) را آماده کرده ایم، این عملیات برای توپ توخالی و در آمریکا بروی یک خط انتقال که در زیر آن بزرگراه نیز واقع شده است صورت می گیرید.

شما

اگر شما نیز در این باره نظری دارید آن را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید…

1415866183_Internet_Download_Manager     دانلود مستقیم فیلم نصب توپ قرمز روى خط گرم  | با حجم 100 مگابایت 

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام PowerEn عضو شوید.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

گرایش مورد علاقه‌ام ماشین‌های الکتریکیه، به‌شدت به PLC و اتوماسیون علاقه دارم و دوست دارم عمده تایمم رو برای برنامه‌نویسی صنعتی بذارم - هدفم انتقال تمام دانش تخصصی هست که در طی سال‌ها فعالیت به‌صورت پروژه محور (برای شرکت‌ها و افراد) کسب کردم و واقعاً خوشحال می‌شم بتونم کمکتون کنم. تموم موفقیت‌های داشته و نداشتم رو مدیون کسی هستم که بدون هیچ چشم داشتی کنارم موند. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برق - قدرت (ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت) - دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
9 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
محمدرضا
3 سال پیش

با سلام خدمت همه ی مهندسین عزیز بنظر من هر دو سناریو درست بوده ولی اینکه کدوم سناریو ارجعیت بیشتری داشته باشه مورد قبول بنده نیست. هر دو سناریو به نوبه خودش لازمه و اینکه منم دیدم بعضی از این توپ ها رو خط گارد نصب میشه برای هشدار به همون بالگرد ها و بعضی جاها دیدم که این توپ روی یکی از فاز ها بسته میشه معمولا یکی از دو فاز پایینی که الان تو مطلب متوجه شدم براچی استفاده میشه و واقعانم مفید بوده ولی چیزی در دانشگاه برای ما گفتن اون توپی که رو سیم گارد نصب… بیشتر »

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
Mary
Reply to  مهندس سیاه تیری
1 سال پیش

خیلی ممنون،من رشته ام برق نیس ولی ذهنمو این سوال مشغول کرده بود خواستم ندوسته نمیرم:) و یکی از سوالام جواب داده بشه،بازم غنمیته..‌.

کیوان
4 سال پیش

توجیح # توجیه
جسه # جثه

مسعود
5 سال پیش

مطلب بسیار مفیدی بود. استفاده کردیم مهندس

گرایش رشته تحصیلی
سایر
امیر
6 سال پیش

با سلام خدمت جناب سیاه تیری؛ باید عرض کنم خدمت شما که من با نظر شما مخالفم نسبت به انتخاب سناریوی دوم به عنوان سناریوی اصلی، برای نظرم خودم، چند دلیل دارم. ولی باید این نکته را هم بگم که هر دو سناریوی در حال حاظر استفاده می شوند و درست هستن، ولی چرا من مخالف هستم: 1- قبل از اینکه سناریوی دوم به وجود بیاد سناریوی اول بوده و هدف اصلیش هم اعلام هشدار بوده 2- در ایران و فیلم شما این توپ بر روی خط گارد نصب می شود و برای اثبات حرفم، اگه به فیلم دقت کنید… بیشتر »

گرایش رشته تحصیلی
قدرت

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید