مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

لامپ های کم مصرف آری یا خیر؟

مضرات لامپ های کم مصرف

بعد از گذشت چند سال از روی کار آمدن لامپ های کم مصرف؛ هم اکنون سوالی در خانواده های ایرانی به شدت پرسیده می شود، سوالی که در دل خود حرف هایی برای گفتن دارد، سوالی که در نهایت تاثیری بزرگی در صنعت این لامپ های خواهد گذاشت؛ اگر شما هم می خواهید بدانید لامپ های کم مصرف مضرر هستند یا خیر کافیست با ما همراه باشید

تکنولوژی لامپ‌های کم‌مصرف در زنجیره وسایل روشنایی پس از لامپ‌های رشته‌ای قرار دارد. پس از یافتن این مسئله که استفاده از لامپ‌های رشته‌ای توجیه اقتصادی ندارد، محققان به دنبال راه حل جدید، رو به اختراع و گسترش لامپ‌های کم‌مصرف نهادند.

لامپ‌های کم‌مصرف با طول عمر 6000 تا 15000 ساعت، 6 برابر لامپ‌های معمولی عمر و با میزان مصرف یک پنجم لامپ‌های رشته‌ای و روشنایی بیشتر، به مراتب گزینه بهتری برای استفاده هستند. همچنین این نسل از لامپ‌ها مزایای دیگری نظیر صرفه‌جویی حداقل 3200 گیگاوات ساعت در مصرف انرژی و کاهش 2 میلیون تن نشر گازهای گلخانه‌ای را به دنبال دارد.

میزان مصرف لام پهای کم مصرف

به بیان دیگر می‌توان گفت صرفه‌جویی حاصل از 20 میلیون لامپ کم‌مصرف مشابه میزان برق تولیدی یک نیروگاه دو هزار مگاواتی است.

سید حسین سجادی مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) درخصوص لامپ‌های کم مصرف گفت: سالانه حدود 60 میلیون لامپ رشته ای در داخل کشور تولید و مصرف می‌شود. همچنین برآوردها از واردات حدود 30 میلیون لامپ رشته‌ای نیز خبر می‌دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: درمجموع در حدود 90 میلیون لامپ رشته‌ای سالانه در داخل کشور مصرف می‌شود. این رقم در حدود 70 درصد مصرف کل کشور است و 30 درصد مابقی از لامپ‌های کم مصرف است.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی در ادامه افزود: در گذشته این نسبت عکس بود یعنی ما 70 درصد لامپ کم مصرف استفاده می‌کردیم و 30 درصد لامپ رشته‌ای ولی هم‌اکنون شاهد جابه‌جایی این نسبت هستیم.

سجادی در پایان خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر باید عزم جدی جزم شود و با روی آوردن مردم به استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، شاهد افزایش سهم این لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای باشیم.

گفتنی است؛ برای تولید هر یک وات برق یک دلار هزینه می‌شود و با توجه به افزایش متوسط 20 هزار مگاواتی برق در تابستان، هزینه‌ای سرسام آور به بخش تولید برق کشور وارد می‌شود که این رقم می‌تواند در مکان‌ها و شرایط دیگری هزینه شود.

لامپ‌های کم‌مصرف علی رغم تمام فواید خود در صورت عدم بازیافت و یا دفن صحیح باعث ورود سالانه 800 کیلوگرم جیوه به محیط زیست می‌شود. هر لامپ کم‌مصرف در صورت استاندارد بودن حدود 2 و نیم میلی لیتر جیوه در خود دارد که ورود یک کیلوگرم جیوه به خاک، تا یک مترمکعب مانع رشد هرنوع گیاهی در آن محیط می‌شود و علاوه بر آن اثرات نامطلوبی بر روی مغز و جنین انسان و … دارد و  به نوعی خطر جدی هم برای سلامتی انسان و هم برای محیط زیست به حساب می‌آید که امیدواریم متولیان امر به این نکته نیز توجه داشته باشند.

این در حالی است که به عقیده برخی از کارشناسان صنعت برق، باید از لامپ‌های کم مصرف به سوی لامپ‌های LED گام برداشت تا از مزایای این نوع از لامپ‌ها اعم از کم مصرف، فاقد جیوه و عمر 50 هزار ساعته استفاده کنند. صنعت برق ما همچنان به تولید لامپ رشته‌ای گذران عمر می‌کند.

خطرهای لامپ کم مصرف

در طی بررسی های به عمل آمده تابش نور تولیدی به واسطه جیوه مضراتی به همراه دارد که توصیه می شود به مدت طولانی زیر تابش نور این لامپ ها قرار نگیرید و هر چند ساعت یکبار جای خود را عوض نمایید و بهتر است در اتاق از لامپ های مختلف با رنگ های متفاوت استفاده نمایید.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

گرایش مورد علاقه‌ام ماشین‌های الکتریکیه، به‌شدت به PLC و اتوماسیون علاقه دارم و دوست دارم عمده تایمم رو برای برنامه‌نویسی صنعتی بذارم - هدفم انتقال تمام دانش تخصصی هست که در طی سال‌ها فعالیت به‌صورت پروژه محور (برای شرکت‌ها و افراد) کسب کردم و واقعاً خوشحال می‌شم بتونم کمکتون کنم. تموم موفقیت‌های داشته و نداشتم رو مدیون کسی هستم که بدون هیچ چشم داشتی کنارم موند. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برق - قدرت (ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت) - دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید