مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

مقایسه PLC فتک با دلتا

چند وقت پیش بود که به صورت اتفاقی متوجه شدم که خیلی از بچه‌ها به شکلی کاملا اشتباه پی ال سی‌های شرکت‌ها رو باهم مقایسه می‌کنند! مقایسه‌ای بر مبنای قدرت و توان PLC شرکت سازنده و بعدشم خیلی ساده برنده و بازنده رو مشخص می‌کردند! –شما به عنوان یه PLC کار اصلا اینطوری دو برند رو مقایسه نکنید.

‌🤳 مقایسه حتی اگه از دید عملکرد و توان پی ال سی هم باشه باید به‌صورت نظیر به نظیر در یک رنج قیمتی مشخص انجام بشه و اگه اون دو برند أصلا قرابت قیمتی، مارکت جهانی، تجهیزات جانبی، سبد اتوماسیون و کلی چیز دیگه نداشته باشند قابل مقایسه نیستند، مثال خوبش هم میشه مقایسه دلتا و زیمنس که قیاس مع‌الفارق بود و کلی در موردشون صحبت کردیم.

پیشنهاد ویژه

به شما پیشنهاد می کنیم حتما از آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC (جامع‌ترین آموزش PLC) دیدن نمایید.

آموزش صفر تا صد PLC

پس یادتون باشه حداقلترین مقایس برای یه مقایسه درست، بررسی دو پی ال سی در یک رنج قیمتیه، بخاطر همین هم هست هیچوقت کسی نمیاد پژو ۲۰۰۸ رو با BMW سری ۷ مقایسه کنه!!

🚦🚦 مقایسه دلتا و فتک یه مثاله که نحوه مقایسه درست دستتون بیاد، چون ما تقریبا ۲۰ تا برند مطرح جهانی تو پی ال سی داریم که باید بتونید برای بازارکار خودتون یا مهاجرتتون درست مقایسشون کنید.

کشور ژاپن خودش به تنهایی ۸ تا برند PLC مجزا و مطرح داره (Omron, Yaskawa, Mitsubishi, Fuji, Yokogawa, Toshiba, Panasonic, Keyence).

🚧 بدون شک برندهای فتک و دلتا هردوتاشون شرکت‌های موفقی هستند و هیچکدومشون هم برای ما نیست که بخواهیم طرف کشی کنیم ولی چیزی که برای ما مهمه تجربیات شماست، شما با گفتن تجربت میتونی به کلی از رفقای هم‌وطنت تو کار کردن کمک کنی.

نظر و تجربه شما در مورد این دوتا برند تایوانی برامون مهمه، پس اگه باهشون کار کردی از خوبی و بدی‌هاشون برامون اینجا بنویس و دمت خیلی گرم 🙏

پ.ن:

فتک قابلیت‌ ویژه‌ای در پروگرام کردن داره، مثل پروگرام کردن HMI از طریق PLC که متاسفانه فراموش شد گفته بشه.


فتِک یا دلتا، دو شرکت تایوانی یا چینی که یه جورایی رقیب هم‌اند و خیلی‌ام تو بازار ایران سعی می‌کنند مارکت سازی کنند. البته همین اول بگم که یکی از اینا بهتر از اون یکیه حالا اینکه کدومشون دست برتر داره رو قرار امروز با دلیل و بررسی فنی معرفیش کنیم. از اون جایی که تو ویدئو دلتا یا زیمنس کلی از بازاریاب‌های عزیز دلتا به دایرکت بنده حمله کردند اینجام باز عرض میکنم که قراره حقیقت رو بگم حالا چه شما بپسندید چه نه، تو این بازار و با این وضعیت جیب مردم حداقل حقشون اینه که بدونن کدوم برند عملکرد و کیفیت بهتری رو داره.

مثل همیشه سلام به روی ماهتون، ویدئو بعدی میریم سروقت اینکه پی ال سی نو خوبه یا استوک و البته بهتون روش‌هایی هم میگم که بتونید راحت این دستگاه‌ها رو تهیه کنید. پس حتما دنبال کن چون قراره کلی چیز یادبگیریم. و بازم مثل همیشه یه دمت گرم به رفقای قدیمی پیچ.

چرا مقایسه این دوتا

شاید بپرسید اصلا چرا این دوتا رو مقایسه می‌کنید؟ جوابش مشخصه چون هردوتا چینی‌اند، هر دوتا از دید قیمتی و عملکردی خیلی نزدیک هم‌اند و هر دوتاشون تو ایران حداقل تا چندسال پیش فعالیت پایاپایی داشتند. البته شرکت دلتا خیلی قدیمی‌تره، طبق گفته خودشون سال ۱۹۷۱ یعنی ۱۳۵۰ ه.ش استارت کردند ولی بازم طبق منابع سایت خودشون تو سال ۲۰۱۵ بعد از خرید دو شرکت دلتا کنترل و لوی‌تک وارد حوزه اتوماسیون ساختمان شدند که درنهایت اولین PLC صنعتی این شرکت در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شد. ولی از اونور شرکت فتک از سال ۱۹۹۲ یعنی ۱۳۷۱ ه.ش تو کار PLC بوده. پس اینطوری برداشت میشه که با اینکه شرکت فتک جوون‌تره ولی ۲۰ تا ۲۵ سال زودتر از دلتا زده تو کار اتوماسیون صنعتی و ساخت PLC.

ولی شرکت دلتا بخاطر نوآوری‌های متنوع‌تر، بازاریابی جهانی‌تر و المان‌های دیگه تونسته سریع‌تر از فتک رشد کنه و مارکت سازی کنه.

به هرحال جدای از تاریخچه شرکتهاشون و اینکه چی بودند و چی خواهند شد ما الانشون رو کار داریم که ببینیم درنهایت PLCهاشون به کجا رسیده و چه سبدی از اتوماسیون رو می‌تونن برامون فراهم کنند.

شرکت دلتا

قبلا تو ویدئو زیمنس یا دلتا، شرکت دلتا رو تقریبا به صورت کامل بررسی کردیم. این ویدئو اینجاست که می‌تونید بعدا برید و نگاهش کنید. اما به صورت خلاصه متوجه شدیم که این شرکت با اینکه قدیمیه و سال ۱۳۵۰ شروع بکار کرده ولی برای اولین بار ۲۰۱۵ وارد اتوماسیون ساختمون شده و بعدش هم ۲۰۱۷ امده سمت اتوماسیون صنعتی و ساخت PLC رفته. و البته طبق داده‌های خودشون تا سال ۲۰۱۸ هم به دلیل اینکه نتونستن مارکت خوبی برای PLCهاشون پیدا کنند تمرکزشون روی همون خانه و ساختمان هوشمند بوده.

از دید نرم‌افزاری هم دیدیم که نرم‌افزارشون ساده ولی خوب برای دستگاه‌های خودش کار راه ‌اندازه.

حالا بریم سروقت چیزایی که امروز نیاز داریم و اصلا در موردشون چیزی نگفتیم.

محصولات شرکت دلتا تو سه دسته اصلی قرار می‌گیرن: ۱. الکترونیک قدرت که خیلی‌ام زیاداند، ۲. اتوماسیون که ما باهاشون کار داریم و ۳. زیرساخت‌ها.

اگه یه نگاهی به محصولاتشون کنید بخصوص دسته یک و سه میبینید که این شرکت واقعا بزرگه و تونسته به هرحال مارکت خوبی در سطح جهان برای تمام محصولاتش پیدا کنه. اینکه یه شرکت بتونه سبد خوبی از محصولات اتوماسیون ارائه کنه خیلی مهمه پس بریم ببینیم تو این زمینه دلتا چیا داره.

تو دسته اتوماسیون ما دو بخش داریم یکی اتوماسیون ساختمونه و یکی هم صنعتی. ما کارمون صنعتیه پس با اولی کاری نداریم.

تو بحث صنعتی شرکت دلتا در زمینه: درایو، منابع تغذیه، اصلاح‌سازهای توان، موشن، کنترل، دستگاه‌های میدانی صنعتی، ربات‌ها، تجهیزات تولید، نرم‌افزار و کامپیوترهای صنعتی فعالیت داره.

مثلا تو بحث درایوها دلتا رنج خوبی از اینورترها رو ساخته که تقریبا به ۶ دسته تقسیم میشن، درایوهاش از کامپت‌ها شروع میشن و تا درایوهای مختص صنایع بافندگی پیش میرن که حقیقتا رنج خوبیه.

دلتا یه سری درایو اختصاصی هم برای موتورهای توان بالا ساخته که با اسم MVD شروع میشن و حتی پا رو فراتر گذاشته و برای سیستم‌های موشن یا سرو موتورها هم درایو زده که با اسم CH شروع میشن. درنهایت این بخش با منابع تامین توان و اصلاح ساز توان الکتریکی به پایان میرسه.

تو بحث موشن هم: موتورهای سرو، دستگاه‌های CNC، سیستم‌های کنترلی PC محور، PLCها، گیربکس‌های سیاره‌ای و مانیتورهای کنترلی یا HMIها رو داریم که تقریبا یه سبد خوب رو در اختیارمون میذاره.

تو بحث کنترل و دستگاه‌های میدانی هم شاهد: تجهیزات شبکه، دستگاه‌های ارتباطی فیلدباس، سیستم اسکادا، کنترلر دما، بارکدخوان، انواع سنسورها، منابع تغذیه، توان سنج، فشار سنج، تایمر و … هستیم که تقریبا تو بحث میدان عالی عمل کرده.

تو بحث رباتیک هم سه تا ربات داره که ما واردشون نمیشیم و میریم سروقت نرم‌افزارها: اینجا ۵ تا نرم‌افزار داریم که دوتاشون به اسم VTscada و DIaView scada برای اسکاداست و باقی برای سایر کارهای کنترلی.

دقت کردید که دلتا تو بحث سبد اتوماسیون واقعا خوب عمل کرده و تونسته تاجای ممکن هم بهمون حق انتخاب بده و هم نیازهای اصلیمون رو کاور کنه.

PLCهای دلتا

تو بحث پی ال سی هم ۳ دسته اصلی داریم. دسته شماره یک سری AHاند که برای کارهای سطح بالا استفاده میشن که باهاشون می‌تونید کارهای موشن هم انجام بدید.

دسته دوم سری ASاند که بازم برای کارهای سطح بالا استفاده میشن ولی از دید عملکردی بعد از سری AH قرار می‌گیرند. با این سری هم می‌تونید کارهای موشن انجام بدید و بهتون ماکزیمم ۱۰۲۴ تا ورودی/خروجی میدن.

دسته سوم که از نظر قیمتی از همه مناسب‌تره سری DVPاند که تو ایرانم خیلی استفاده میشن. خود دلتا هم تو سایتش به اینکه اینا خوش قیمت‌اند و می‌تونن با درایوها و HMIها کار کنند اشاره مستقیم داشته یعنی کلا این پی ال سی‌ها برای کارهایی با بودجه محدود ساخته شدن تا مورد استقبال قرار بگیرن.

تو سری DVP سه دسته اصلی داریم: مدل‌های سری استاندارد، مدل‌های اسلیم یا باریک و مدل‌های اختصاصی موشن کنترل.

تو این سری هم مدل دوم یعنی باریک‌ها خیلی طرفدار دارند چون از دوتای دیگه خوش‌قیمت‌ترند. کلا تو این سری DVPها ۱۹ تا PLC داریم. یعنی شرکت دلتا با درنظر گرفتن همه PLCهاش به شما ۲۵ تا PLC پیشنهاد میکنه که عدد قابل توجه‌ایه.

درنهایت هم همه این PLCها با نرم‌افزار جدید ISP که به استاندارد دوست داشتنی IEC 61131-3 مجهز شده پروگرم میشن. این نرم‌افزار به پای رقبای جهانی خودش نمیرسه ولی خوب برای محصولات خود دلتا طراحی شده و به راحتی میشه باهاش محصولاتش رو برنامه‌نویسی کرد.

خوب دیگه این از بررسی کامل دلتا، بریم سروقت فتک ببینم اونجا چه خبره.

شرکت Fatek

توی شرکت فتک ما کلا ۵ دسته محصول داریم که فقط در زمینه اتوماسیون‌اند. این محصولات شامل: PLC، HMI، IoT، اسکادا و سرواند.

این شرکت تو زمینه HMI بهتون ۵ تا پنل پیشنهاد میکنه. بحث IoT هم خیلی کلیه و بیشتر به این صورته که شرکت فتک بهتون مشاوره میده‌. تو زمینه اسکادا هم تو سایتشون کل اطلاعاتشون در حد یه صفحست که من حقیقتا چیزی متوجه نشدم یعنی اصلا راهی برای ارائه سرویس یا تهیه یا حتی مشاوره نیست. بیشتر شبیه اینه که به شما بگه چشم‌انداز شرکت در زمینه اسکادا چیه.

تو زمینه سرو هم فقط یه انتخاب داریم که اونم مدل SD3ـه. تا اینجای کار فتک اصلا سبد اتوماسیون خوبی نداشت و حقیقتا هم سایتش چنگی به دل نمیزنه حالا بریم سراغ PLCهاش ببینم اونجا چه خبره.

PLCهای فتک

تو بخش پی ال سی‌ها ما دو سری کلی داریم: سری FBs و سری‌های B.

توی فتک هم تعداد خوبی PLC برای انتخاب وجود داره که متاسفانه به دلیل طراحی بد سایت در آخر متوجه نشدم چندتا پی ال سی ساخته شده ولی عددش قطعا بالای ۲۹تاست.

پی ال سی FBs بهترین پی ال سی ساخت این شرکته که قراره پرچم دار این شرکت هم باشه. متاسفانه من هرچی گشتم خبری از موشن کنترل تو این PLC نبود که واقعا خبر بدیه. محورهای کنترلی هم تو این سری واقعا کمه و در آخر هم قابلیت جایگزینی سریع یا پشتیبان هم وجود نداره. همین جا می‌تونم بگم که پرچم‌دار شرکت فتک خیلی از پرچم‌دار دلتا عقب‌تره.

دسته دوم که میشه سری B1، B1z و HB1 هم خیلی PLC دارند که می‌تونید با توجه به نیاز خودتون پی ال سی مدنظرتون رو انتخاب کنید.

این دسته همونطور که سایت خود فتک گفته برای کارهایی با قیمت مناسب و پایین‌اند. بخاطر همین باید اینا رو با سری DVP دلتا مقایسه کنیم. تو این سری هم متاسفانه موشن کنترل نداریم. و اگه نظیر به نظیر از دید قیمتی پی ال سی های فتک رو با دلتا مقایسه کنید دو مورد مشهوده: ۱ پورت‌های کمتر ارتباطی در فتک و ۲. i/o کمتر در فتک.

انتخاب نهایی فتک یا دلتا

اما بریم سروقت انتخاب نهایی: فتک یا دلتا بالاخره کدوم؟، حواستون باشه که این ویدئو برای الان و ماکزیمم چندسال دیگس، با بررسی‌هایی که من کردم و نظرات دوستانی که کار کرده بودند چندتا نکته می‌تونم بهتون بگم.

۱. نرم افزار فتک واقعا پیش‌پا افتادس، من شخصا با نرم‌افزار دلتا هم مشکل دارم که صنعتی نیست ولی فتک دیگه واقعا تعطیله.

۲. ارتباطات در فتک خیلی محدودتر از دلتاس.

۳. توسعه یونیت اصلی در فتک بازم به نسبت دلتا محدودتره.

۴. از دید جهانی فتک خیلی ناشاخته‌تره حالا انصافا دلتا یه مشکلی باشه تو اینترنت سرچ کنی کلی داده هست ولی فتک رو وقتی سرچ می‌کنی خیلیا میگن این اصلا چه برندیه!.

به هرحال یکی از ملاک‌های یادگیری اینه فردا اگه به هر دلیلی به مشکلی خوردی بتونی یه پشتیبانی یا یه کمکی پیدا کنی یا اگه خودت روزی رفتی یه کشور دیگه دانشت اونجا هم پولساز باشه. مثلا همین فاکتور دوم باعث شده یادگیری زیمنس اینقدر جهانی باشه.

۵. دلتا سبد خیلی خوبی از اتوماسیون داره و قطعا پیشرفت سایر بخش‌های این شرکت روی پی‌ال‌سی‌هاش بی تاثیر نبوده، بخاطر همین با اینکه ۲۰۱۷ استارت کرده ولی خیلی جلوتر از فتک پیش رفته.

و درنهایت خدمات پس‌ازفروش دلتا بخاطر نمایندگی‌های بیشتر در کشورهای مختلف بهتر از فتکه.

اگه تمام این ۶ دلیل رو مدنظر قرار بدم انتخاب من بین فتک و دلتا، دلتـاست.

و اما بخش جذاب یعنی سوال، شما چه تجربه‌ای از این دوتا برند داشتید، کدوم PLCشون رو کار کردید و دوست داشتید، با کدومشون مشکل داشتید یا حتی اگه با تجهیزات دیگشون کار کردید نظرتون چیه یا اگه هم اصلا کار نکردید توی فضای مجازی نظرات رو در موردشون چطوری دیدید؟ حتما تو بخش نظرات با ما درمیون بذارید.

توی PLCهای خوش‌قیمت سری ۱۲۰۰ زیمنس هم جای میگیره، اگه دوست داری ۰ تا ۱۰۰ این مدل رو ببینی اینجا برات کامل توضیح دادم که می‌تونی یه نگاهی بهش کنی. اگه هم با این ویدئو حال کردی حتما لایک یادت نره. دمت گرم که اینجایی خیلی زود باز برمی‌گردم. خدانگهدار.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

گرایش مورد علاقه‌ام ماشین‌های الکتریکیه، به‌شدت به PLC و اتوماسیون علاقه دارم و دوست دارم عمده تایمم رو برای برنامه‌نویسی صنعتی بذارم - هدفم انتقال تمام دانش تخصصی هست که در طی سال‌ها فعالیت به‌صورت پروژه محور (برای شرکت‌ها و افراد) کسب کردم و واقعاً خوشحال می‌شم بتونم کمکتون کنم. تموم موفقیت‌های داشته و نداشتم رو مدیون کسی هستم که بدون هیچ چشم داشتی کنارم موند. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برق - قدرت (ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت) - دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
امیر فتاحی
5 ماه پیش

سلام مهندس
کل مطالبی که نوشتید در جهت حمایت PLC زیمنس بودش

گرایش رشته تحصیلی
سایر
محمدرضا
1 سال پیش

خیلی کامل و مهندسی مقایسه انجام شد، ممنون از اطلاعات مفیدتون

گرایش رشته تحصیلی
قدرت

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید