مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

جزوه ترانس های اندازه گیری

جزوه ترانس ها اندازه گیری

نحوه اندازه گیری در سطوح ولتاژی و جریانی متفاوت شبیه هم نیستند، به همین دلیل ادوات آزمایشگاهی در دانشگاه به شکل ملموسی با آنچه که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است.

ترانس های اندازه گیری به شکلی وسیع در اندازه گیری های فشار متوسط و قوی مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا هم به دلیل طول عمر بالای آنها کمتر دچار آسیب های جدی می گردند.

در سیستم های قدرت روشی به جز ترانس های اندازه گیری نیست؟

البته که هست ولی به دلیل هزینه های بالای ساخت عمدتا مورد استفاده قرار نمی گیرند.

ترانسفورماتور جریان چیست

ترانس نمونه گیر جریان - CT
ترانس نمونه گیر جریان – CT

ترانسهای جریان یا (Current Transformer (CT برای نمونه‌گیری جریان به نسبت گذر جریان از سیم پیچ اولیه خود و القای آن در سیم پیچ ثانویه کاربرد دارند. این ترانسفورمرها برای حفاظت و اندازه‌گیری در ابتدای توان راه‌های ورودی به پستها و همچنین در ورودی ترانس توان و ورودی ثانویه ترانس و همچنین در خروجی‌های پست و نقاط کلیدی دیگر که نیاز است جریان در آن نقطه تحت نظر باشد به کار گرفته می‌شود که هر کدام از این نقاط با ترانس ویژه به خود چه از نظر جداگری و ساختمان و چه از دید نیرو و دقت (ریزسنجی)، نصب و به کار برده می‌شوند.
ترانسفورماتور جریان از دو سیم پیچ اولیه و ثانویه پدید آمده که جریان واقعی در پست از اولیه گذر نموده و در پی گذر این جریان و فراخور آن، جریان کمی (نزدیک به چند آمپر) در ثانویه پدید می‌آید. ثانویه این ترانسها با اندازه کمتری از اولیه خود که تا حد بسیار بالایی همه ویژگی‌های جریان در سیم پیچ اولیه خود را دارد به ابزار فشار ضعیف پست و رله‌ها و نشان دهنده‌ها متصل می‌شوند. ثانویه این ترانسها دارای سیم پیچ با دورهای بیشتری نسبت به اولیه است که اغلب تنهاشامل یک شمش یا چند دور از شمش است ساخته می‌شود.

نکته‌ای که قابل ملاحظه و چشمگیر است، اندازه در تعداد دور سیم پیچ است که باید به نسبت خواسته شده رسید. در ثانویه سیم‌های دور هسته سیم‌های لاکی هستند. هسته‌های حفاظتی بدون در نظر داشتن تصحیح دور ساخته می‌شوند ولی در هسته‌های اندازه‌گیری برای رسیدن به بارها و دقت‌های مورد نیاز تصحیح دور انجام می‌شود. اندازه بار در ثانویه، از نکته‌های دیگر است که در طراحی برینه (سطح مقطع) سیم پیچ سودمند است. این ترانسها هم باید در حالت و شرایط عادی و هم در شرایط اضطراری مانند جریان زیاد یا هر خطایی که ممکن است پدید آید توانایی اندازه‌گیری ونمونه‌گیری جریان را داشته باشد. یکی ازمهمترین نمونه‌ها در ساختمان یک ترانس جریان، تفاوت ولتاژ بسیار بالا بین اولیه و ثانویه می‌باشد زیرا ولتاژ اولیه همان ولتاژ نامی پست است، با اینکه ولتاژ ثانویه خیلی پایین می‌باشد که با توجه به این مورد بایستی بین اولیه و ثانویه ایزولاسیون کافی وجود داشته باشد. ترانسفورماتورهای جریانی که در پست‌های فشارقوی به کار گرفته می‌شوند، دارای جداساز کاغذ و روغن (همزمان) می‌باشند.

تفاوت CT و PT چیست

ترکیب ترانس نمونه گیر ولتاژ و جریان
ترکیب ترانس نمونه گیر ولتاژ و جریان

ترانسفورماتور کنونی (CT) برای بدست آوردن سیگنال های جریان فعلی برای اندازه گیری، کنترل و حفاظت مورد استفاده قرار می گیرد. آنها جریان های سنگین را به مقادیر پایین تر که برای کار رله ها و سایر ابزارهای متصل به سیم پیچ ثانویه مناسب هستند، کاهش می دهد.

در حالی که یک ترانسفورماتور بالقوه (PT) برای کاهش ولتاژ به مقادیر پایین تر و ایجاد انزوا بین شبکه برق ولتاژ بالا و رله ها و دیگر ابزارهایی که به بخش دوم آنها متصل است استفاده می شود.

CT برای اندازه گیری جریان استفاده می شود و PT برای اندازه گیری ولتاژ استفاده می شود.

سیگنال متصل به مقدماتی است که به صورت سریال با سیستم قدرت متصل شده است. CT تعداد زیادی از پیچ ها را در سیم پیچ ثانویه چرخش می کند در حالیکه تعداد کمتری از پیچ ها در سیم پیچ اولیه بوجود می آید (از آنجا که اولیه در سری به هم متصل است، بنابراین جریان کامل بار را حمل می کند و از این رو، چرخش کمتر) در حالی که یک PT دارای تعداد زیادی چرخش در چرخش اولیه و کمتر در سیم پیچ ثانویه است. دلیل آن واضح است (برای پایین آوردن ولتاژ در ثانویه و V متناسب با تعداد نوبت). و در اینجا سیم پیچ اولیه در سراسر منبع متصل است.

ثانویه CT نباید باز شود. اگر اتفاق بیفتد، هیچ mmf ثانویه برای مخالفت با mmf تولید شده به دلیل جریان جریان در اولیه وجود ندارد و از این رو تمام MMF اولیه بر روی هسته به عنوان مقدار magnetizing عمل می کند. این باعث می شود که چگالی شار بسیار زیاد در هسته ایجاد شود که در نتیجه ثانویه AMF القایی بسیار بالا تولید می شود. این ولتاژ بسیار بالا به اپراتور و همچنین سایر ابزارهای متصل به ثانویه شدید است.

در ادامه برای شما عزیزان دو عدد جزوه در زمینه ترانسفورماتورهای اندازه گیری تهیه کرده ایم که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

ما در تیم تولید محتوای PowerEn، سخت در تلاش هستیم تا بهترین مقالات و کتب آموزشی در زمینه مهندسی برق را برای شما فراهم نماییم، امیدواریم بتوانیم هرچند کوچک به شما کمکی کرده باشیم، سرپرست تیم سام هنرور.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید