مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

جزوه تابلوهای فشار ضعیف

جزوه تابلوهای فشار ضعیف

تابلوهای فشار ضعیف به دلیل داشتن بازار فروش خوب، همواره مورد توجه علاقه‌مندان حوزه برق صنعتی بوده است به همین دلیل تیم تولید محتوای PowerEn همواره سعی کرده به این علاقه واکنش مثبت نشان دهد و در این مسیر محتوای ارزشمندی را اختیار شما عزیزان قرار دهد.

پیشنهاد ویژه

به شما پیشنهاد می کنیم حتما از آموزش نقشه خوانی تابلوهای برق صنعتی LV و MV زیمنس (جامع ترین آموزش نقشه خوانی) دیدن نمایید.

آموزش نقشه خوانی تابلوهای برق صنعتی LV و MV زیمنس

جزوه تابلوهای فشار ضعیف حاصل زحمات آقای مرتضی اقبالی هنرآموز رشته برق هنرستان شهید اندرزگو شهر تهران می باشد که توانسته اند در 164 صفحه (5 فصل) نکات بسیار خوبی در زمینه مونتاژ و نصب تابلو برق از نوع فشار ضعیف بیان نماید.

تابلو فشار ضعیف چیست

تابلو برق فشار ضعیف
تابلو برق فشار ضعیف

تابلوی فشار ضعیف از مولد ولتاژ فشار ضعیف یا ترانسفورماتور با ولتاژ 230/400 ولت تغذیه خواهد نمود. (ولتاژ اولیه ترانسفورماتورها معمولا 6 کیلو ولت، 11 کیلو ولت یا 20 کیلو ولت می باشد.) این تابلوها دارای تجهیزات برای قطع و وصل، کنترل، اندازه گیری، حفاظت و تنظیم می باشد و در اصل برای کنترل تجهیزات الکتریکی با ولتاژ 400 ولت سه فاز و 230 ولت تکفاز می باشند.

اجزای تابلوی فشار ضعیف

تابلوی فشار ضعیف شامل؛ راه انداز موتور، مرکز کنترل موتور (MCC)، کلید مدار ورودی (Incoming)، کلید اتصال بین دو شینه (Bus Coupler) ، مصرف کننده های خروجی و سوئیچ فیوز و لوازم جانبی می باشد که همه این اجزا را در نقشه تک خطی (Single Line Diagram) نشان می دهند. کلیدهای قدرت ورودی اگر بیش از یکی باشد باید در حالت عادی بسته باشند. کلیدهای قدرت رابط بین دو شینه می توانند بر اساس شرایط بسته یا باز باشند. در صورت باز بودن زمانی که یکی از کلیدهای ورودی باز شود باید بطور خودکار بسته شود. طریقه کار کلید رابط بر اساس شرایط و منطق پروژه که می بایست به تایید کارفرما رسیده باشد انتخاب خواهد شد و در دیاگرام تک خطی و دیتا شیت مربوط به تابلو ذکر خواهد شد.

شماتیک و دیاگرام

شماتیک حفاظتی و ارتباط و قفل متقابل میان کلیدهای ورودی و رابط بین دو شینه با کلیدهای بالادست باید حتما در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است دیاگرام تک خطی معمولا فقط اجزای اصلی تابلوی فشار ضعیف را نشان می دهد. شماتیک کنترل، حفاظت و اندازه گیری، نقشه های سیم کشی و جداول مربوطه در صورت لزوم به دیاگرام تک خطی پیوست خواهد شد.

جداسازی و حفاظت

نمونه تابلو برق فشار ضعیف
نمونه تابلو برق فشار ضعیف

بدنه تابلوها از نوع فلزی، خود ایستا و قابل نصب در کف و دارای اسکلت فلزی چند محفظه ای بوده که با ورق فولادی حداقل 2 میلیمتر پوشیده شده باشد. قطعات دستگاه بسته به خواست کارفرما و مدارک پایه پروژه از قسمت جلو یا پشت تابلو قابل دسترسی می باشند. تمام تجهیزات لازم می بایست داخل تابلو نصب شده و به طور مناسبی در قسمتهای جداگانه تقسیم شده باشد. جدا سازی داخلی به وسیله جدا کننده ها و یا مهار کننده ها (فلزی یا غیر فلزی) بر اساس استاندارد IEC-60439-1 می باشد. معمولا درجه حفاظت بدنه تابلو ها در مدارک پایه پروژه ها و بر اساس شرایط محیطی که تابلو ها در آنجا نصب خواهند شد و یا بر اساس خواست کارفرما می باشد ولی عموما درجه حفاظت IP41 برای نصب تابلو ها داخل ساختمان و IP55 برای نصب در محوطه بیرون و هوای آزاد می باشد.

نصب و شرایط آن

تابلوهای برق فشار ضغیف معمولا در داخل پستهای فرعی برق و یا فضاهایی که دارای هواکش یا دستگاه تهویه است نصب می شوند. تا آنجا که کلاس بندی محیطی اجازه می دهد پستهای فرعی برق و سایر محیط‌های سربسته که تابلوی فشار ضعیف در آن نصب می شود در محوطه های ایمن احداث می گردد. مواردی از جمله دمای محل نصب دستگاه، ارتفاع از سطح دریا، درجه رطوبت نسبی و مواردی از این قبیل از جمله شرایط عملیاتی تابلوها می باشند که در دیتا شیت تابلو ذکر می شوند.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

ما در تیم تولید محتوای PowerEn، سخت در تلاش هستیم تا بهترین مقالات و کتب آموزشی در زمینه مهندسی برق را برای شما فراهم نماییم، امیدواریم بتوانیم هرچند کوچک به شما کمکی کرده باشیم، سرپرست تیم سام هنرور.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
عرفان
3 سال پیش

با سلام متکرم از سایت خوبتون

گرایش رشته تحصیلی
قدرت

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید