تفاوت DCS و PLC چیست

به نظر من جذابترین داستان میتواند داستان DCS و PLC باشد. دو مدل سیستم کنترلی که اصلاً هدف آنها رقابت با یکدیگر نبود ولی داستان بهمرورزمان به شکلی رقم خورد که این سیستمها دچار رقابتی بسیار حائز اهمیت شدند.

پیالسی در زمان معرفی تنها یک سیستم لاجیک (منطق قدیمی رلهها) میبود و این قضیه با DCS که یک سیستم توزیعشده که تقریباً تمام کارخانه را مانند سیستم عصبی انسان در برمیگرفت به شدت متفاوت بود. به صورتی که کسی حتی تصور اینکه روزی PLC با DCS مقایسه شود را نمیکرد!

پیشنهاد ویژه

به شما پیشنهاد می کنیم حتما از آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC (جامع‌ترین آموزش PLC) دیدن نمایید.

آموزش صفر تا صد PLC

مشخصاً DCS قدیمیتر از PLC است، در DCS با اینکه همه سیستم توزیعشده هست ولی به نحوهای یکپارچه شاهد یک سیستم کاملاً منسجم هستیم، سیستمی که در آن دیتابیس دادهها، عملگرها و حتی نرمافزارهای کمکی همگی در یک اکوسیستم تعریف شدهاند، با DCD می توان کارهای غیرمرتبط بهم را پیاده سازی کرد.

اما PLC در مقابل DCS تقریباً یک سیستم کنترلی عاجز میبود که صرفاً میتوانست عملیات منطقی (روشن  خاموش) را اجرا نماید. در آن سالها مزیتهای ویژه DCS که تقریباً برای PLC دستنیافتنی بود عبارت بودند از؛ توسعه پذیری، سرور پشتیبان، قابلیت اطمینان، تعداد ورودی و خروجی بالا و شبکه ارتباطی.

آیا DCS نیز مانند PLC یک سخت افزار مشخص دارد؟

خیر، DCS به اینگونه نیست شما به بازار رفته و یک پکیج کامل آن را تهیه نمایید، بلکه دقیقاً مانند اسمبل کردن یک کامپیوتر خانگی است که شما باید برحسب نیاز سختافزارهای مختلف را بهگونهای که امکان تبادل اطلاعات با یکدیگر داشته باشند کنار هم قرار دهید.

اصولاً DCS برای چه کاربردهایی مناسب است؟

اگر سیستم کنترل موردنظر شما بهقدری بزرگ است که برای پیکربندی و راهاندازی آن به یک گروه یکپارچه ساز، قابلیت High Availability، ثبت و رکورد تاریخچه، کلاینت تعداد بالا، تحلیل Trend، کنترل فرآیندهای ناپیوسته و  نیازمندید. انتخاب DCS است.

تفاوت DCS و PLC در چیست؟

افراد متخصص در دسترس، نوع سیستم ارتباطی، هزینه تمام شده، توسعه پذیری، نوع فرآیند از دید پیوسته یا گسسته بودن، ساختار برنامهنویسی، تعداد I/O در دسترس و

در مقایسه سیستم کنترلی SCADA و DCS کدام از ارتباطات بیشتری پشتیبانی میکند؟

سیستم اسکادا از ۶ پروتکل و سیستم DCS تنها از ۳ پروتکل پشتیبانی میکنند.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

منم یکی از اعضای این خانواده گرم و دوست داشتنی‌ام و همیشه تمام سعی‌ام رو کردم که بهترین‌ها رو به بهترین شکل ممکن براتون آماده کنم. به امید درخشش و خودکفایی اتوماسیون صنعتی در کشور عزیزمون.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید