تفاوت موتور سنکرون و آسنکرون

الکتروموتورها به طور کلی به دو دستهٔ موتور سنکرون و آسنکرون تقسیم می‌شوند. ولی عملکرد و ساز و کار کلی آنها با هم متفاوت است.

شباهت موتور سنکرون و آسنکرون

از تعاریف بالا در مورد موتور سنکرون و آسنکرون متوجه می‌شویم که پایه و اساس آنها باهم متفاوت است. به همین دلیل وجه اشتراکات آنها بسیار کم و در مسائل کلی می‌باشد. که در ادامه به این موارد اشاره شده است.

  • از نظر شکل ظاهری آنها نیز کاملا مشابه یکدیگر می‌باشد.
  • هر دو وظیفه تبدیل دو نوع انرژی به هم را دارند.
  • این دو دستگاه برخی قطعات یکسان مانند روتور و استاتور را دارند.
  • هر دوی این قطعات، قابلیت تغییر سرعت دارند، البته این نغییر به روش‌های مختلف در هر یک امکان پذیر می‌باشد.

پیشنهاد ویژه

به شما پیشنهاد می کنیم حتما از آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC (جامع‌ترین آموزش PLC) دیدن نمایید.

آموزش صفر تا صد PLC

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

تفاوت سنکرون و آسنکرون

این دو دستگاه تفاوت‌های بسیاری با هم دارند به دلیل اینکه کارکرد آنها کاملا مخالف هم است، در ادامه به مهم‌ترین آنها پرداخته ایم.

  • از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت سنکرون و آسنکرون، می‌توان به تعریف آنها اشاره کرد. زیرا با توجه به تعریفشان آسنکرون وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی و موتور سنکرون مکانیکی به الکتریکی است. به همین دلیل به موتور سنکرون، ژنراتور هم گفته می‌شود.
  • در آسنکرون سرعت روتور و استاتور برابر نیست، ولی در موتور سنکرون این دو سرعت برابرند. از همین رو وقتی سرعت یکی را کم کنیم، سرعت دیگری نیز کاهش خواهد یافت.
  • در الکتروموتور آسنکرون با افزایش بار، سرعت کم می‌شود. اما در موتور سنکرون روی سرعت دستگاه در صورت تغییر در میزان بار تاثیری نمی‌گذارد.
  • جهت تغییر سرعت در هر کدام از این دو الکتروموتور، روش‌های مختلفی وجود دارد. در سنکرون با تغییر در فرکانس تغذیه آن یا تغییر تعداد قطب‌ها، سرعت موتور کم و زیاد می‌شود. در آسنکرون نیز با کوپل کردن موتور به گیربکس این تغییر امکان پذیر می‌باشد.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در پیج اینستاگرم PowreEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

منم یکی از اعضای این خانواده گرم و دوست داشتنی‌ام و همیشه تمام سعی‌ام رو کردم که بهترین‌ها رو به بهترین شکل ممکن براتون آماده کنم. به امید درخشش و خودکفایی اتوماسیون صنعتی در کشور عزیزمون.
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید