مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

اصطلاحات مقاله نویسی

اصطلاحات مقاله نویسی

بعد از اینکه مفصلا در مورد نحوه مقاله نویسی صحبت کردیم متوجه شدیم برخی از دوستان با بیشتر اصطلاحات مقاله نویسی بیگانه هستند، به همین دلیل قرار شد در یک پست به مهم‌ترین اصطلاحات در مقاله نویسی اشاره نماییم.

در ادامه پرکاربردترین اصطلاحات رایج مقاله نویسی آورده شده اند، اگر شما حس می‌کنید که اصطلاحی از قلم افتاده لطفا آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

Journal

اغلب به معنای مجلات علمی آکادمیک است. مقالات در این ژورنال‌ها چاپ می‌شوند.

Magazine

به معنای مجلات عمومی است.

Submit

ثبت و ارسال مقاله‌ی خود به یک مجله را سابمیت می‌گویند. سابمیت به معنای ارائه کردن است و فقط به معنای معرفی مقاله  خود به ژورنال مربوطه می‌باشد و هیچ امتیاز علمی در پی‌نداشته و جز رزومه شما نیز محسوب نمی‌شود. البته در برخی از دانشگاه‌ها، سابمیت مقالات برای دانشجویان یک امتیاز محسوب می‌شود.

Proceeding

به مقالات پذیرفته شده یا ارائه شده در یک کنفرانس Proceeding گفته می‌شود.

Template

به الگوی نگارش یک مقاله علمی که پژوهشگران بر اساس آن مقالات علمی خود را می‌نویسند Template گفته می‌شود.

Affiliation

به نام نویسندگان مقاله همراه با وابستگی آن‌ها به مرکز پژوهشی و یا دانشگاهی Affiliation گفته می‌شود.

Corresponding author

به شخصی که مسئولیت مکاتبه با مجلات و ارائه آدرس پستی، ایمیل، شماره تلفن و شماره فکس را بر عهده دارد، نویسنده مسئول می‌گویند.

Paper

همان دست نویسی است که در یک ژورنال به چاپ رسیده است. به آن article نیز می‌گویند.

Manuscript

دست نویس همان مقاله شماست، که هنوز در جایی مورد چاپ  قرار نگرفته، وقتی مقاله یا دست نویس شما مورد داوری قرار گرفته و چاپ شد به آن paper یا article گفته می‌شود.

Manuscript no

شماره دست نویس ارسالی می‌باشد، زمانیکه شما مقاله‌ی خود را در ژورنال سابمیت می‌نمایید، یک کد منحصر به‌فرد به مقاله‌ی شما اختصاص داده خواهد شد و شما برای پیگیری‌های بعدی قبل از هر چیز باید این کد یا شناسه مقاله را ارائه نمایید.

With editor

به این معناست که مقاله شما به دست سردبیر مجله رسیده شده و در حال انتظار جهت تخصیص داور می‌باشد.

Under review

مقاله شما در حال بررسی توسط داوران می‌باشد و شما صرفا باید منتظر بمانید.

Accept

مقاله شما جهت چاپ در ژورنال مورد پذیرش قرار گرفته است.

Proof

قبل از چاپ مقاله، یک نسخه از آن توسط ژوزنال برای فرد ارسال کننده فرستاده می‌شود تا پس از تایید از نظر نام نویسندگان و مشخصات دیگر برای چاپ نهایی به مجله ارسال گردد، بدین ترتیب درصورت وجود مشکل در بخش‌های ذکر شده شما حق هیچگونه اعتراضی نخواهید داشت.

Reject

در فرآیند ثبت مقاله این بدترین پیامی خواهد بود که شما خواهید دید و متاسفانه به معنایی عدم تایید کلی مقاله شما می‌باشد. بهتر است در این شرایط مقاله‌ی خود را بازخوانی کنید و آن را از نظر محتوایی بهتر کرده و بیانیه‌ی ژورنال در مورد رد مقاله را بخوانید و اشکالات خواسته شده را به‌صورت کامل برطرف نمایید و آن را برای یک ژورنال دیگر که در ارتباط با موضوع مقاله شماست ارسال کنید.

Refereeing

به‌صورت کلی به معنای دواری کردن می‌باشد، در این مرحله مقاله شما توسط داور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، این اصطلاح در برخی ژورنال‌ها معادل همان (Review) یا بررسی کردن می‌باشد.

Revise

این اصطلاح در دو نوع مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ماینر ریوایز (Minor Revise) و میجر ریوایز (Major Revise). همانگونه که از اسم‌ها آنها مشخص است، Minor Revise به معنای وجود ایرادات کم و جزئی بوده و در مقابل Major Revise به معنای وجود ایرادات عمده و بیشتر از حد معمول در مقاله شما می‌باشد.

Technical Program Committee

کمیته برنامه‌ریزی علمی کنفرانس را به اختصار TPC گویند.

Registration fee

هزینه ثبت نام جهت شرکت در کنفرانس و چاپ مقاله Registration fee گفته می‌شود.

Early registration

هزینه ثبت نام زود هنگام، که نسبت به هزینه ثبت نام معمولی کمتر است راEarly registration گویند.

Extra page charge

میزان هزینه بیشتر به ازای هر صفحه اضافی مقاله را Extra page charge گویند.

Regular issue

به شماره‌های مجلات که به صورت مرتب در فواصل زمانی معین (به طور مثال هر ماه) به چاپ می‌رسند، Regular issue گفته می‌شوند.

Special issue

برخی مجلات علاوه بر Regular issue شماره‌های ویژه‌ای نیز چاپ می‌کنند که به آن‌ها Special issue گفته می‌شود.

Final version

تصحیح نسخه نهایی مقالات توسط نویسندگان را Final version گویند.

Peer review

به مجله‌هایی که مقالات ارسالی پژوهشگران را به دو یا سه داور متخصص جهت بررسی و اظهارنظر ارائه می‌کنند تا نظرشان را جهت چاپ، عدم چاپ و یا اعمال تغییرات اعلام کنند، Peer review می‌گویند که از اعتبار بالایی نیز برخوردار است.

Blind review

به نوعی از فرآیند داوری در مجلات علمی گفته می‌شود که در این حالت مقالات بدون نام پژوهشگر به مجله ارسال شده تا داوران به شکلی کاملا بی‌طرفانه به داوری مقالات بپردازند.

Hot Papers

به مقالاتی که پس از چاپ در مجلات مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند Hot Papers گفته می‌شود. این مقالات در فواصل زمانی معین توسط سایت مجلات، شناسایی و مشخص شده و معمولا از اعتبار بالایی برخوردارند.

Review Paper

این مقالات، مقالات مروری هستند که عموما توسط افرادی صاحب‌نظر که سال‌ها به پژوهش درباره موضوعات مختلف پرداخته‌اند و با بررسی مقالات مرتبط، همراه با بیان پیشینه و تشریح پژوهش‌هایی که طی سال‌های گذشته بر روی آن انجام گرفته نوشته می‌شوند. این مقالات، مروری هستند و معمولا توسط افرادی که در زمینه‌های مختلف به پژوهش می‌پردازند و صاحب نظرند، نوشته می‌شود.

Invited review

نوعی از مقالات مروری هستند که معمولا پژوهشگران برجسته به دعوت مجلات، مقاله را می‌نویسند.

Letter paper

نوعی از مقالات هستند که از نظر حداکثر تعداد کلمات مورد استفاده و تعداد صفحات مقاله دارای محدودیت هستند که این محدودیت بستگی به نوع مجله دارد.

ارزش Letter paper نسبت به مقاله‌‌های اصیل کمتر بوده و نکته بسیار مهمی که پژوهشگر باید در نظر داشته باشد این است که این نوع از مقالات قابلیت ارسال به همه مجلات را ندارند.

Short/ Rapid/ Brief Communication

به مقالات تحقیقاتی که به نتایج جدید ولی محدودی دست می‌یابند و معمولا در قالب short/ brief ارائه و به چاپ می‌رسند، گفته می‌شود. در واقع این نوع مقالات نتایج حاصل از پژوهش را به صورت مختصر و مفید و با تکیه بر نوآوری و اهمیت موضوع توضیح می‌دهند. گفتنی است مزیت این نوع مقالات این است که نسبت به سایر مقالات با سرعت بیشتری داوری و چاپ می‌شوند.

Aims and Scopes

به زمینه کاری و اهداف مجله Aims and Scopes گفته می‌شود.

Impact factor

ضریب تاثیر یک مجله را گوییم. در واقع ایمپکت فکتور (IF)، نسبت مقالات مورد استناد مجله در یک سال معین تقسیم بر مقالات منتشر شده قابل استناد در دو سال گذشته را نشان می‌دهد.

Cited Half Life

میزان ارجاعات انجام گرفته به مقالات چاپ شده در مجله که بر حسب سال بیان می‌شود را Cited Half Life می‌گوییم.

Citing Half Life

شاخصی است که بر حسب سال بیان می‌گردد و در آن میزان ارجاعات از مراجع مقالات چاپ شده در مجله، به دیگر مقالات از همان مجله یا سایر مجلات را نشان می‌دهد.

Immediacy Index

به نسبت مقالات استناد شده طی یک سال معین در یک مجله، تقسیم بر مقالات منتشر شده قابل استناد در همان سال را شاخص آنی یا Immediacy Index می‌گوییم.

Open access

به مجلاتی که مقالات آن‌ها به صورت رایگان در اختیار همه قرار می‌گیرد،open access گفته می‌شود. گفتنی است اینگونه از مجلات، هزینه چاپ مقاله را از پژوهشگران دریافت می‌کنند.

Publication fee

به هزینه‌ای که پژوهشگران جهت چاپ مقاله در مجلات open access می‌پردازند، Publication fee می‌گوییم.

Editorial Board

به شورای سردبیری مجله، Editorial Board گفته می‌شود.

Editor-in-Chief

به سردبیر اصلی مجله که مسئولیت تعیین داوران مجله و ویرایش نظر آن‌ها را بر عهده دارد سردبیر اصلی یا Editor-in-Chief گفته می‌شود.

Associate Editor

در صورتی که موضوع مقاله ارسال شده به مجله خارج از حیطه تخصصی سردبیر اصلی مجله (Editor-in-Chief) باشد، او فردی را از شورای سردبیری به عنوان سردبیر مسئول (Associate Editor)، انتخاب کرده و مسئولیت مقاله را به او واگذار می‌کند.

Materials and methods

بخشی از مقالات است که پژوهشگر به نگارش مواد و روش‌های مورد استفاده در پژوهش می‌پردازد. در واقع در این بخش تمامی موارد مورد استفاده و پروتکل‌های انجام آزمایشات، روابط ریاضی، فرضیه‌ها، نرم‌افزارهای مورد استفاده و مقادیر عددی پارامترها به طور کامل و دقیق نوشته می‌شود.

Acknowledgment

در این بخش از مقاله پژوهشگر به تقدیر و تشکر از ارگان‌ها، موسسات و افرادی که به نحوی در پژوهش انجام گرفته نقش داشتند، می‌پردازد.

Appendix

به این بخش ضمیمه گفته می‌شود که در آن پژوهشگر به نگارش مطالبی که ذکر آن‌ها در اولویت دوم قرار دارد، می‌پردازد.

Supplementary materials/Data

این بخش در برخی مقالات به اطلاعات تکمیلی همانند: فیلم، عکس، جداول و غیره اختصاص می‌یابد که در سایت مجلات در قالب supplementary materials قرار می‌گیرد به طوری که دیگران بتوانند آن را دانلود کنند و به وسیله آن درک بهتری از نتایج و چگونگی انجام پژوهش داشته باشند.

Guide for Author

در وب‌سایت تمام مجلات، بخشی وجود دارد که در آن تمامی قوانین نگارشی و اطلاعات لازم جهت نوشتن مقاله در اختیار پژوهشگرانی که علاقمند به چاپ مقاله در مجله هستند، قرار گرفته است.

Cover Letter

نامه‌ای است که از طرف نویسنده یا نویسندگان در مراحل ارسال مقاله به مجله ارائه می‌شود.

Reviewers

به داورانی که مقالات ارسالی به مجلات را داوری کرده و نظرات خود را در رابطه با اصلاحات موجود در مقاله و چاپ یا عدم چاپ آن اعلام می‌کنند، Reviewers می‌گوییم.

Suggest Reviewers

در برخی از مجلات امکانی فراهم شده که پژوهشگر می‌تواند اسامی تعدادی داور را به مجله پیشنهاد دهد تا مقاله او را داوری کنند. ارسال یا عدم ارسال مقاله پژوهشگر جهت داوری به داوران پیشنهادی طبق نظر مجله صورت می‌پذیرد.

Conflict of Interests

در فرآیند ارسال مقاله برای یک مجله در این بخش بیان می‌گردد که نویسندگان در انجام پژوهش از هیچ لحاظی مشکلی نداشته و از ترتیب اسامی نوشته شده در مقاله نیز راضی هستند.

Research Highlights

پژوهشگر هنگام ارسال مقاله برای مجله در این بخش، نوآوری و نتایج ارزشمندی که به دست‎ آورده را به صورت جملات و عبارات تک خطی و با تعداد کمی از کلمات بیان می‌کند.

Reject and resubmit

یکی از موارد عدم پذیرش مقاله است که در این مورد مقاله ارائه شده ضعیف است در این حالت اگر پژوهشگر یا تیم پژوهشی که مقاله را به مجله جهت چاپ ارسال کرده‌اند به سوالات داورن مجله به درستی پاسخ دهند و از راهنمایی‌های آن‌ها استفاده کنند می‌توانند مجددا مقاله را به مجله ارسال نمایند.

Complete reject

در این حالت مقاله پژوهشگر به دلایل مختلف قابلیت اصلاح و ارسال مجدد ندارد و به طور کامل رد می‌شود.

Comment

داوران نظرات خود را در مورد پیش‌نویس مقاله ارسال شده به مجله، در قالب Comment به پژوهشگر اعلام می‌کنند.

Revised manuscript

به نسخه اصلاح شده مقاله Revised manuscript می‌گوییم.

Digital Object Identifier

شناسه دیجیتالی یا به اختصار DOI یک عدد منحصر به فرد است که به هر مقاله تعلق می‌گیرد.

Plagiarism

به تقلب در نگارش مقاله به صورتی که جمله‌ای را از مقاله دیگر بدون تغییر آن کپی کرده و در مقاله خود بیاوریم Plagiarism یا سرقت ادبی گوییم. اکثر مجلات، مقالات ارسال شده را با استفاده از نرم‌افزارهای قدرتمند بررسی کرده و در صورتی که سرقت ادبی در آن‌ها وجود داشته باشد حتی با عنوان نام منبع در رفرنس، آن مقاله را رد می‌کنند.

Data falsification

حالت دیگری از تقلب که در برخی مقالات یافت می‌شود دستکاری کردن نتایج به دست آمده است که در این حالت نتایج به دست آمده توسط نویسندگان، دستکاری شده تا به حالت مطلوب نزدیکتر شوند. در واقع در این حالت نتایج جدیدی جعل نمی‌شود فقط نتایج قبلی را به حالت مطلوب و مورد انتظار نزدیک می‌کنند.

راستی! برای دريافت مطالب جديد در کانال تلگرام PowerEn عضو شويد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

گرایش مورد علاقه‌ام ماشین‌های الکتریکیه، به‌شدت به PLC و اتوماسیون علاقه دارم و دوست دارم عمده تایمم رو برای برنامه‌نویسی صنعتی بذارم - هدفم انتقال تمام دانش تخصصی هست که در طی سال‌ها فعالیت به‌صورت پروژه محور (برای شرکت‌ها و افراد) کسب کردم و واقعاً خوشحال می‌شم بتونم کمکتون کنم. تموم موفقیت‌های داشته و نداشتم رو مدیون کسی هستم که بدون هیچ چشم داشتی کنارم موند. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برق - قدرت (ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت) - دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید