مهاجرت از نوع کاری و کاملا رایگان!

می‌دونستی با PLC به‌راحتی می‌تونی مهاجرت کنی!

نتایج + آموزش

آشنایی با تعاریف کلیدی مهندسی برق قدرت

تعاریف کلیدی مهندسی برق قدرت

در رشته برق بخصوص گرایش قدرت شما مسلما واژه های غریبی را خواهید شنید که شاید در طول تحصیل هم به آنها با صورت رسمی و آکادمیک اشاره ای نشود! و از طرفی کافیست یکبار در دوران دانشجویی از سوی دانشگاه به بازدید یک نیروگاه برده شوید و در هنگام گوش دادن به توضیحات مهندس راهنما گوشتان با این کلمات غریبی کند و عمده مطلب را متوجه نشوید

به همین دلیل تصمیم گرفتیم تعاریف کلیدی مهندسی برق قدرت را تا جایی که ممکن هست برای شما توضیح دهیم البته به شدت توصیه می کنیم شما به این میزان از تعاریف اکتفا نکرده و حتما منابع نیروگاهی را نیز مطالعه بفرمایید.

این پست ثابت نخواهد ماند و سعی خواهیم کرد با کمک شما آن را به روزرسانی نماییم، اما حالا اجازه دهید بریم به سراغ تعاریف کلیدی مهندسی برق قدرت؛

منظور از خط گرم چیست؟

خطی که تحت ولتاژ و به عبارتی ولتاژ داشته باشد.


بی را تعریف کنید؟

هر پست معمولا از تعدادی واحدهای مداری نسبتا مشابه به نام بی تشکیل شده که شامل بخشی از: باسبار، دیژنکتور، سکسیونر، برقگیر، راکتور و… است که در حقیقت “بی” یک مفهوم فیزیکی است تا الکتریکی و فضایی است که تعدادی از تجهیزات با آرایش خاص برای تشکیل قسمتی از مدار شبکه تشکیل می دهند.


فیدر را تعریف کنید؟

به معنای خروجی و یا ورودی است و لغتا به معنی تغذیه کننده است.


کرونا چیست و در چه مواقعی شدت آن بیشتر می شود؟

کرونا در اطراف هادی هایی که دارای ولتاژ بالا می باشند ایجاد می گردد و باعث یونیزه شدن هوای اطراف خود شده که صدایی مانند شکستن چوب خشک می دهد، این پدیده در خطوط انتقال به صورت تلفات مطرح می گردد و عواملی که باعث تشدید آن می گردند عبارتند از؛ رطوبت هوا، چگالی هوا، شرایط هادی و غیره.


اینترلاک را تعریف کنید و انواع آن را بنویسید؟

قفل بین سکسیونرها و دیژنکتورها جهت بهره برداری صحیح و ایمن از تجهیزات پست بوده و انواع آن مکانیکی و الکتریکی می باشد.

تجهیزات پست های فشار قوی به چند طریق به سیستم زمین وصل می شوند؟

به دو طریق:

روش اول: شبکه غربالی که در عمق ۶۰ تا ۸۰ سانتیمتری سطح زمین قرار می گیرد و مقاومت این شبکه جهت حفاظت دستگاهها باید کمتر از ۳ اهم باشد.

روش دوم: به صورت مستقیم بوسیله میله ارت به زمین متصل می گردد.


مانور شبکه را تعریف کنید؟

کلیه عملیاتی که برای قطع و وصل بخشی از تجهیزات به درخواست مرکز کنترل یا واحدهای عملیات تعمیراتی و یا بنا به ضرورت و به درخواست واحد بهره برداری و با هماهنگی مرکز کنترل دیسپاچینگ ذیربط صورت می پذیرد.


مرکز دیسپاچینگ فوق توزیع چیست؟

محلی که در آن شبکه فوق توزیع و فیدرهای ۲۰ کیلوولت زیر پوشش، هدایت و کنترل می گردد.


چرا دکل را ارت می کنند؟

چون مقاومت اهمی پای دکل باعث بالا رفتن ولتاژ صاعقه می شود لذا این نقیصه به هنگام نصب دکل با کوبیدن میله های ارت و اتصال آنها به دکل از بین رفته و سعی می شود به حداقل ممکن برسد.

جامپر چیست و در چه محلی استفاده می شود؟

به منظور ارتباط و اتصال الکتریکی هادی های واقع در دو طرف برج انتهایی از هادی جامپر استفاده می شود. در بعضی مواقع در خطوط ۶۳ کیلوولت از جامپر به عنوان دمپر استفاده می شود.


گنتری چیست؟

نوعی استراکچر فلزی دروازه ای شکل است که برای ارتباط الکتریکی تجهیزات مختلف به ویژه ارتباط خط به پست مورد استفاده قرار می گیرد.

به چه خطوطی باندل می گویند؟

به خطوطی که در هر فاز به جای یک هادی از چند هادی استفاده شده باشد.

برای کاهش پدیده کرونا در خطوط انتقال چه عملی انجام می شود؟

از هادی ها به صورت باندل در هر فاز استفاده می کنند.


تجهیزات مهم و عمده یک پست فشار قوی را نام ببرید؟

شینه و کابل، دیژنکتور، سکسیونر، ترانسفورماتور قدرت، ترانسفورماتور جریان، ترانسفورماتور ولتاژ، ترانسفور ماتورهای مصرف داخلی، ترانسفورماتور نوتر، خازن، راکتور، تانک رزیستانس، برقگیر، لاین تراپ، استراکچر، سیستم زمین، باتری و شارژر، سیستم حفاظتی، سیستم کنترلی، سیستم مخابراتی سیستم اسکادا.


تجهیزات عمده یک بی ترانسفورماتور را در پست های فوق توزیع نام ببرید؟

سکسیونر ترانسفورماتور

دیژنکتور ترانسفورماتور

ترانسفورماتور جریان طرف فشار قوی

ترانسفورماتور قدرت و نوتر و مصرف داخلی

ترانسفورماتور ولتاژ طرف فشار ضعیف

ترانسفورماتور جریان سمت فشار ضعیف

دیژنکتور سمت فشار ضعیف

متعلقات ترانسفورماتور را نام ببرید؟

تانک، روغن، رادیاتور، فن ها، رله بوخهلتس، ترمومترها، بوشینگ، تانک ذخیره، لوله انفجار، سوپاپ اطمینان، شیشه روغن نما، کماند تپ چنجر، کماند فن ها، محفظه سیلیکاژل، پمپ.


تپ چنچر چیست؟

دستگاه الکترومکانیکی است که می توان ولتاژ خروجی آن را به میزان تنظیمی افزایش و یا کاهش داد.


ترانسفورماتور زمین را در کدام طرف ترانسفورماتور قدرت به کار می برند؟

در طرف مثلث ترانسفورماتور قدرت قرار میدهند و همیشه بایستی در مدار باشد.


بریکر را تعریف نموده و مشخصات اصلی آن را نام ببرید؟

یکی از اصلی ترین اجزاء سیستم های انتقال و توزیع انرژی الکتریکی و کلیدهای قدرت بوده که به منظور قطع و وصل خطوط، ترانسفورماتورها، ژنراتورها، و سایر تجهیزات فشار قوی به کار می رود و مشخصات اصلی آن عبارتند از:

ولتاژ نامی

قدرت قطع اتصال کوتاه سه فاز و تک فاز

جریان نامی

نوع مکانیزم فرمان یا عمل کننده (فنری، هوایی و…)

نوع مکانیزم خاموش کننده آرک (هوا، روغن، گاز)

جریان ترمیک و جریان دینامیک قابل تحمل


سکسیونر چیست و کاربرد آن را توضیح دهید؟

کلیدی که به وسیله آن می توان مداری را که فقط تحت ولتاژ بوده و فاقد جریان بار باشد قطع و یا وصل نمود، کاربرد آن هم به وضوح در تعمیرات می باشد که پرسنل به صورت عینی می توانند ببیند که مدار قسمت مورد نظر قطع شده است.


انواع سکسیونر را نام ببرید؟

پانتوگراف یا نوع قیچی: بیشتر در پستهای فشار قوی کاربرد دارد.

دورانی: در شبکه های فشار قوی و فوق توزیع کاربرد دارد.

کشویی: در شبکه های توزیع کاربرد دارد.

چاقویی: در شبکه های توزیع و فوق توزیع کاربد دارد.


راکتورها و خازن ها در پست به چه منظوری تعبیه شده اند؟

راکتورهای موازی که در شبکه منطقه موجود است جهت اصلاح ضریب قدرت و نهایتا کاهش ولتاژ نصب شده اند. خازن ها نیز از لحاظ نوع اتصال به شبکه و محل نصب آن مقاصد مختلفی را در بر داشته ولی به طور کلی در مورد خازن های موازی با شبکه موجود در منطقه می توان گفت که مقصود آن اصلاح ضریب قدرت و نهایتا افزایش ولتاژ می باشد.

هدف از میگر زدن چیست؟

با استفاده از میگر مشخص می شود که قسمت هایی که عایق شده اند با زمین تماس دارند یا خیر که در صورت تماس با زمین دستگاه مقدار صفر را نشان خواهد داد. و مشخص کردن اینکه قسمتهای عایق جذب رطوبت کرده اند که در این حالت دستگاه مقدار کمتر از حد نرمال را نشان خواهد داد.


ترانسفورماتور ولتاژ چگونه ترانسفورماتوری است؟

برای پایین آوردن ولتاژ به منظور اندازه گیری و استفاده در سیستم های حفاظت و همچنین سنکرونیزاسیون (برای پارالل کردن خطوط و ژنراتور با شبکه) به کار می رود.

آلارم یعنی چه و به چند گروه تقسیم می شود؟

آلارم ها به دو دسته تقسیم می شود : ۱- تریپ یا قطع ۲- غیر تریپ یا هشدار دهنده، که هر یک از اینها نیز به دو دسته زود گذر و پایدار تقسیم می شوند. آلارم زود گذر که با ریست شدن (RESET ) برطرف می شوند و آلارم های پایدار مثل عملکرد رله بوخهلتس و یک سری آلارم های دیگر باقی می مانند تا رفع عیب به عمل آید.

رله را به طور مختصر تعریف کنید؟

دستگاهی که در اثر تغییر کمیت الکتریکی و یا فیزیکی مشخصی تحریک می شود و موجب به کار افتادن دستگاه و یا دستگاههای الکتریکی می گردد .


آیا از برقگیر برای حفاظت خازنها هم استفاده می شود؟

احتمال بروز اضافه ولتاژها به هنگام کلید زنی و یا بواسطه عبور امواج سیاری که در شبکه جابجا می شود در نقطه نصب خازن ها وجود دارد و به همین لحاظ و برای زمین کردن این اضافه ولتاژها پیش از ورود به خازن ها از شاخک های هوایی استفاده می شود. اما از آنجا که این شاخک ها در جذب امواج سیار سرعت کافی ندارند بهتر است از برقگیر استفاده شود و همچنین که در نقطه صفر ستاره ترانسفورماتور های قدرت نیز که احتمال بروز اضافه ولتاژها وجود دارد برقگیر نصب می کنند.

برای سنکرون کردن چه پارامترهایی از دو طرف با هم مقایسه می شود؟

سه پارامتر:

اختلاف فرکانسها

اختلاف دامنه ولتاژها

اختلاف فاز


حفاظت های مهم خطوط انتقال را نام ببرید؟

رله دیستانس که اصلی ترین حفاظت خطوط انتقال نیرو می باشد و ملحقات آن مثل رله اتورکلوزر، رله ولتاژی، رله قفل کننده در مقابل نوسانات قدرت و… می باشد.

رله های اور کانت و ارت فالت


حفاظت اصلی خط در مقابل اتصال دو فاز به عهده چه رله ای است؟

رله دیستانس و رله های جریانی.


رله دیستانس چه نوع رله ای است؟

رله ای که عملکردش بر اساس اندازه امپدانس راکتانس یا مقاومت هر فاز خط از محل نصب رله تا نقطه وقوع اتصالی است و زمان عملکرد رله بر حسب فاصله بین رله و محل اتصالی تغییر می کند و این زمان با افزایش به طور یکنواخت یا به صورت مرحله ای یا مرکب بیشتر می شود.


دو مورد از حفاظت های مکانیکی ترانسفورماتور را نام ببرید؟

بوخهلتس رله تعیین کننده سطح روغن و حفاظت های مربوط به سیستم خنک کنندگی .

عملکرد رله دیفرانسیل در چه مواردی است؟

اتصالی در داخل ترانسفورماتور

اتصالی های خارج از ترانسفورماتور بر اثر عوامل خارجی در محدوده حفاظت رله یعنی بین CT های طرفین

حالتهای کاذب ناشی از اشکال در CT یا مدارات مربوطه


رله دیفرانسیل چه مواقعی عمل می کند و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

رله دیفرانسیل که مهمترین حفاظت ترانسفورماتور قدرت است زمانی عمل می کند که اتصالی به صورت ارت فالت یا حلقه یا دو فاز و یا به هر نحو دیگر در داخل ترانسفورماتور و یا خارج آن در محدوده CT های طرف فشار قوی و فشار ضعیف صورت گیرد و اگر درست محاسبه و تنظیم شده باشد نبایستی عملکرد کاذب داشته باشد و نحوه عملکرد آن به صورت تفاضلی است بدین معنی که پس از برابر سازی و هم فاز سازی جریان دو طرف فشار ضعیف و فشار قوی آنها که اختلاف ناچیزی دارد از قسمت عمل کننده رله عبور می کند که برای مواقع فالت خارج از محدوده دیفرانسیل رله فوق به عمل در نمی آید.


برقگیر چیست؟

یک دستگاه حفاظتی در مقابل ولتاژ زیاد می باشد و در سیستم انتقال نیرو برای حفاظت تجهیزات پست عموما و برای حفاظت ترانسفورماتور قدرت خصوصا در مقابل اضافه ولتاژهای ناشی از تخلیه الکتریکی ابرهای باردار روی سیم های انتقال و پست فشار قوی و نیز اضافه ولتاژهای قطع و وصل دیژنکتورهای شبکه انتقال بکار می رود برقگیرها معمولا در ابتدای ورودی خطوط انتقال به پست و ورودی ترانسفورماتور قدرت قرار داده می شوند. برقگیر در پست های فشار قوی معمولا در ابتدای خطوط و همچنین در طرفین ترانسفورماتورهای اصلی و یا راکتورهای قرار می گیرند .


سیستم اسکادا چیست؟

به معنی سیستم کنترل نظارتی و اخذ اطلاعات است که در این سیستم اطلاعات مورد نیاز برای کنترل و نظارت بر سیستم مانند یک شبکه قدرت از راه دور اخذ شده و در مرکز کنترل در دسترس دیسپاچر قرار می گیرد.

چرا تمام تجهیزات پست را ارت می نماییم؟

به دلیل پدیده القا و به منظور هم پتانسیل نمودن بدنه کلیه تجهیزات می بایستی کلیه تجهیزات پست را ارت نمود.


فازمترها چند نوع هستند؟

۱- فازمترهای فشار قوی ۲- فازمترهای فشار ضعیف.


چه عواملی باعث ایجاد تغییرات فرکانس در شبکه می شود؟

قطع مقدار قابل ملاحظه ای از بار

از دست رفتن قسمتی از تولید

اتصال کوتاههای شدید و طولانی مدت

عوامل قطعی ناشی از عملکرد رله را نام ببرید؟

عیب یا خرابی تجهیزات

شرایط نامساعد جوی

عوامل خارج از شبکه یا قطعیهای خارج از کنترل

شاخه درختان

عملکرد رله های حفاظتی و عیوب گذرا و نوسانات شدید شبکه

خطای نیروی انسانی

نامعلوم

منظور از علامت YY0 و YND11 در روی یک ترانسفورماتور چیست؟

منظور از علامت YY0 یعنی اتصال سیم پیچهای اولیه و ثانویه ترانسفورماتور به صورت ستاره بوده و اختلاف فاز اولیه و ثانویه صفر درجه می باشد و نیز منظور از علامت YND11 این است که اولیه این ترانسفورماتور قدرت با اتصال ستاره زمین شده و ثانویه اش مثلث می باشد به علاوه هر فاز اولیه با فاز مشابه اش در ثانویه دارای اختلاف فاز ۳۳*۱۰=۳۳۰ درجه می باشد.


شماره بریکری
۶۱۱۲ می باشد این شماره به چه مفهومی می باشد؟

رقم اول ۶ نشان دهنده ولتاژ ۶۳ کیلو ولت است، رقم دوم و سوم ۱۱ نشان دهنده خط یا کابل است، رقم چهارم ۲ نشان دهنده (علامت اختصاری) بریکر است.

همانگونه که مطلع هستید این مقاله کامل نمی باشد؛ از شما در خواست می کنیم تا توضیحات خود را در قسمت نظرات برای ما قرار دهید تا در اولین فرصت به این لیست اضافه نماییم.

CT چیست؟

چون جریان خطوط زیادی می باشند و نمی توان مستقیما آن را اندازه گرفت با استفاده از این دستگاه از جریان نمونه برداری می کنند، این دستگاه به صورت سری در مدار قرار می گیرد.

PT چیست؟

چون ولتاژ خطوط زیادی می باشند و نمی توان مستقیما آن را اندازه گرفت با استفاده از این دستگاه از ولتاژ نمونه برداری می کنند، این دستگاه به صورت موازی در مدار قرار می گیرد.

رله REF چیست؟

این رله مشابه دیفرانسیل می باشد و برای اتصالی های فاز با زمین در داخل ترانس به کار می رود و به طور جداگانه در دوطرف ترانس نصب می شود.

کلید SF6 چیست؟

کلیدی که در آن برای خاموش کردن جرقه ناشی از قطع و وصل از گار خاموش کننده ای استفاده می شود که آن را گاز SF می نامند.

V.A

برای نشان دادن قدرت ترانس از واحد ولت آمپر استفاده می شود و به آن توان ظاهری گفته می شود.

V.A.R

واحد اندازه گیری توان راکتیو می باشد.

اینترلاک

برای جلوگیری از مانور اشتباه معمولا بین سکسیونرها و بریکر جفت و پست مکانیکی یا الکتریکی قرار می گیرد.

اینورتر چیست؟

این دستگاه ولتاژ DC را به AC تبدیل می کند و با آن می توان سطح ولتاژ و فرکانس را تنظیم نمود.

ترانس نولساز چیست؟

به منظور ایجاد نقطه نول مصنوعی و در طرف مثلث ترانس ها و حفاظت ثانویه ترانس از تزانس نولساز استفاده می شود.

دیسپاچینگ چیست؟

مرکز کنترل پست های انتقال و نیروگاه ها می باشد (ثبت وقایع ایستگاه های، فرمان قطع و وصل، رویت مقادیر (جریان و ولتاژ)) از وظائف آنهاست.

راکتور چیست؟

به منظور کاهش ولتاژ شبکه در مواقع افزایش ولتاژ شبکه (غیر عادی شدن ولتاژ) از راکتورها که جذب کننده بار راکتیو هستند استفاده می گردد (جهت کاهش ولتاژ).

سیلیکاژل چیست؟

جهت جلوگیری از نفوظ رطوبت به ترانس ها از سنگ سیلیکاژل استفاده می شود در حالت عادی رنگ آن آبی می باشد و در صورت تغییر رنگ آن باید تعویض گردد.

ضریب قدرت چیست؟

ضریب قدرت یا کسینوس فی، کسینوس زاویه بین بردار توان اکتیو و توان ظاهری می باشد.

فرکانس چیست؟

تعداد سیکل های صورت گرفته را در مدت زمان یک ثانیه فرکانس گویند، واحد فرکانس هرتز می باشد.

گروه برداری چیست؟

اتصالات مختلف برای ترانس وجود دارد که به 4 گروه عمده تقسیم می شود، که طرف فشار قوی ترانس با حرف بزرگ، طرف فشار ضعیف با حرف کوچک و عدد نشان داده شده که در عدد 30 ضرب می شود و حاصل ضرب بدست آمده نشان دهنده زاویه اختلاف فاز بین ولتاژهای طرف اولیه و ثانویه ترانس می باشد.

مقره چیست؟

برای اتصال هادی های خطوط انتقال به دکل های که دارای ولتاژ زیادی نسبت به بدنه دکل و نسبت به یکدیگر می باشند از وسایل مجزا کننده استفاده می شود. که این وسایل عمدتا به صورت مقره استفاده می شود.

کنتاکتور چیست؟

کلیدهای الکترومغناطیسی هستند که مهمترین جزء مدارهای فرمان می باشند که تشکیل شده از یک میدان مغناطیس الکتریکی که یک قسمت از هسته آن متحرک بوده و توسط فنری از قسمت ثابت جدا نگه داشته می شود و یک سری کنتاکت عایق شده از یکدیگر به آن متصل باشند و با آن حرکت می کنند.

کنورترو (Converter) چیست؟

این دستگاه ولتاژ متناوب را به مستقیم تبدیل می کند. مورد استفاده آن برای یکسوسازها و شارژر می باشد.

رله ارت فالت (Earth fault Relay)

این رله که برای حفاظت خط و ترانس بکار برده می شود کارش این است که اگر اتصال فاز با زمین پیش بیاید این اتصال را حس کند و باعث عملکرد رله شود .ممکن است فازی که به زمین اتصال پیدا كرده است جریانی کمتر از جریان نامی بکشد با این حال این رله باز هم عمل میکند.

رله اضافه جریان (Over current Relay)

این رله برای حفاظت خطوط وترانسفورماتورها بکار میرود و اگر به هر دلیلی از خط مربوطه یا ترانس جریان زیادی کشیده شود (مقدار این جریان برروی رله تنظیم میشود) باعث عملکرد رله میشود و فازی که از آن جریان زیاد کشیده شده برروی رله مشخص میشود.

رله دیستانس (Distance Relay)

این رله زمانی عمل می نمایید که یک یا چند فاز باهم یا به زمین اتصال پیدا کنند و ویژگی آن زمان عملکرد آن متناسب با فاصله اتصالی از پست میباشد بدین معنی که فاصله ی اتصالی هر چه قدر دور تر باشد در زمان بیشتری و اگر فاصله اتصالی نزدیکتر باشد در زمان کمتری عمل میکند و مشخصه دیگر آن؛ معمولا دارای دو یاسه زون (Zone) یا مرحله میباشد که زون اول آن 85 درصد طول خط را شامل میشود و زون دوم آن 15درصد دیگر را و معمولا زون 3 آن برای اتصالی های دور تر از پست مقابل میباشد وز مانی که رله عمل می نماید فاز و زون عملکرد آن مشخص میشود. در بعضی از رله های دیستانس یک قسمت فاصله یاب وجود دارد که مشخص میکند که اتصالی درچه فاصله ای اتفاق افتاده است. این رله برای حفاظت خطوط 63 کیلوولت به بالا استفاده میشود.

رله دیفرانسیل (Differential Relay)

این راه برای حفاظت ترانسفورماتور ها بکار میرود و هدف آن جلوگیری از هرگونه اتصالی در داخل ترانسفورماتور می باشد و اگر اتصالی در داخل ترانسفورماتور ایجاد شود باعث عملکرد آن شده، ترانسفورماتورهایی که توسط این رله حفاظت میشود معمولا یک رله در طرف اولیه و رله دیگری در طرف ثانویه دارند.

رله اضافه ولتاژ (Over voltage Relay)

این رله معمولا برای حفاظت ترانسفورماتورها در طرف اولیه استفاده می شود وکار آن این است که اگر ولتاژ اولیه ترانس به هر دلیلی از مقدار معینی بیشتر شود باعث عملکرد رله وجدا شدن ترانس از شبکه می شود.

رله کمبود ولتاژ (Under voltage)

این رله دقیقا برعکس رله بالایی عمل می نماید به این معنی که اگر پست بی برق شد و یا ولتاژ از حدی پایین تر آمد باعث قطع ترانسفورماتور میشود.

رله اضافه جریان و ارت فالت جهتی (Directional Earth fault)

این رله ها کارشان شبیه ارت فالت و اضافه جریان معمولی می باشد و فرقشان این است که فقط در یک جهت عمل میکند بدین معنی که در شبکه های رینگ اگر اتصالی در یک نقطه ای پیش بیاید بریکر مربوطه در جهت اتصالی، اتصال را باز مینماید.

رله اینترلاك

این رله شرایط لازم جهت تغییر وضعیت كلید را كنترل نموده و در صورت برقراری شرایط، دیژنكتور یا سكسیونر قادر به تغییر وضعیت خواهد بود.

رله افزایش شار مغناطیسی

بر اثر افزایش بیش از حد شار مغناطیسی ترانسفورماتور ناشی از افزایش ولتاژ و تغییر سریع فركانس، این رله عمل می نماید.

رله چك كننده حالت سنكرون

این رله در صورت برقراری شرایط سنكرون در دو طرف یك كلید قدرت امكان وصل آن را فراهم می سازد.

رله افزایش درجه حرارت روغن

هرگاه درجه حرارت روغن ترانسفورماتور از حد تنظیم شده فراتر رود عمل می کند.

رله خبری

این رله در صورت دریافت سیگنال با روشن شدن لامپ آن بصورت چشمك زدن عملكرد و یا تغییر یك وضعیت را اعلام می نماید.

رله جهت دار قدرتی

این رله جهت عبور توان را كنترل نموده و در صورت مغایرت آن با جهت موردنظر عمل می نماید.

رله مؤلفه منفی جریان

در صورت جابجا شدن فازها و یا ایجاد نامتعادلی جریان بین فازها و بوجود آمدن مؤلفه منفی عمل می كند.

رله حرارتی ترانسفورماتور

در صورت افزایش درجه حرارت ترانس به بیش از حد مجاز (تنظیم شده) عمل می نماید.

رله افزایش درجه حرارت سیم پیچ

هرگاه درجه حرارت سیم پیچ ترانسفورماتور از حد تنظیم شده فراتر رود عمل می كند.

رله جریان زیاد لحظه ای

این رله در صورت بروز اتصالی های شدید در تجهیزات شبكه به صورت آنی عمل می نماید.

رله اتصال زمین لحظه ای

در صورت بروز اتصالی های فاز با زمین در تجهیزات شبكه به صورت آنی عمل می نماید.

رله جریان زیاد تأخیری

در صورت بروز اتصالی فازها در شبكه با تأخیر زمانی لازم و هماهنگ شده با سایر رله های حفاظتی عمل می نماید.

رله اتصال زمین حساس

این رله نسبت به جریان دهی اتصال زمین كم، حساس می باشد.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام PowerEn عضو شوید.

نظر شما دراین‌باره چیست؟

لطفا در این بخش تنها نظر خود را در رابطه با موضوع فوق ارسال بفرمایید. به منظور افزایش کیفیت محتوا، نظرات ارسالی خارج از موضوع این مقاله، تایید نمی‌شوند.

لطفا سوالات خود را در بخش پاورلند ارسال بفرمایید. در آنجا تمامی مهندسین برق پاسخگوی شما خواهند بود.

گرایش مورد علاقه‌ام ماشین‌های الکتریکیه، به‌شدت به PLC و اتوماسیون علاقه دارم و دوست دارم عمده تایمم رو برای برنامه‌نویسی صنعتی بذارم - هدفم انتقال تمام دانش تخصصی هست که در طی سال‌ها فعالیت به‌صورت پروژه محور (برای شرکت‌ها و افراد) کسب کردم و واقعاً خوشحال می‌شم بتونم کمکتون کنم. تموم موفقیت‌های داشته و نداشتم رو مدیون کسی هستم که بدون هیچ چشم داشتی کنارم موند. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برق - قدرت (ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت) - دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی
همراه ما باشید در پیـج اینستـاگرام پیـج اینستـاگـرام

دوره جامع PLC

آموزش پی ال سی

آموزش ۰ تا ۱۰۰ PLC

در دوره آموزش پی‌ال‌سی شما تنها با PLC کار نخواهید کرد! بلکه درکنار آن آموزش HMI، PID، درایو، سرو، انکودر، شبکه‌های صنعتی و ده‌ها مورد دیگر نیز خواهد بود.

“همه و همه تنها در یــک دوره جــامع”

پیشنهاد ویژه PLC
اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید آموزش PLC
بستن

امیدواریم از خواندن این پست لذت برده باشید

x

اگر می‌خواهید در کمتر از ۱ ماه متخصص PLC شوید توصیه می‌کنیم این دوره خاص را از دست ندهید

آموزش PLC

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
48 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین محبوب‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
Hossein
2 سال پیش

سلام مهندس وقت بخیر چرا توتست مقاومت سیم پیچ ترانسفورماتور از ولتاژ AC استفاده نمی کنن؟چرا از ولتاژ DC استفاده می کنن؟

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
حامد
2 سال پیش

واقعا عالي بود.

گرایش رشته تحصیلی
الکترونیک
مهدی
3 سال پیش

برای درک بهتر ای کاش هر کدوم رو که توضیح دادین یه عکسم ازش میزاشتین

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
احسان
3 سال پیش

سلام و خسته نباشید
من اطلاعاتی در مورد رله های ABB میخاستم
میتونید راهنمایم کنید
ممنون

گرایش رشته تحصیلی
قدرت
سعید
3 سال پیش

سلام.
اسم دسته بندی برق به تک فاز و سه فاز چیه؟
منظورم اینه که برق تک فاز و سه فاز زیر مجموعه چه گروهی هستند؟

گرایش رشته تحصیلی
سایر
MEHDI
4 سال پیش

سلام دانلود نداره

گرایش رشته تحصیلی
کنترل

دانلود آنی

برای دانلود، لطفا ایمیل خود را وارد نمایید